בנט הודיע: מבצע החיסון השלישי למבוגרים יוצא לדרך

הנשיא הרצוג יתחסן במנה שלישית מחר בבוקר ● בנט ומיכאלי סיכמו על גיוס 400 פקחים לאכיפת מסכה בתחב"צ ● בכיר ב-FDA על המנה השלישית: "ייתכן שהיא תקטין הדבקה, ישראל יכולה להחליט עצמאית" ● אלרעי פרייס: "בולגריה ויוון יהפכו לאדומות בשבוע הבא" ● יו"ר ועדת החוקה גלעד קריב: "הקריטריונים ליציאה מישראל נוקשים מדי, נפעל לשנותם" ● דיווח: "בצוות הטיפול במגפות מתנגדים לחיסון ילדים בבתי הספר"

ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת עיתונאים במשרד רה"מ, 14 ביולי 2021 (צילום: Noam Revkin Fenton/FLASH90)
Noam Revkin Fenton/FLASH90
ראש הממשלה נפתלי בנט במסיבת עיתונאים במשרד רה"מ, 14 ביולי 2021

בעלי ומייסדי ענקית הגלידות בן אנד ג'ריז, בנט (בן) כהן וג'רי גרינפילד – שניהם יהודים ממדינת ניו יורק בארה"ב – פרסמו אמש מאמר בעיתון New York Times תחת הכותרת: "אנחנו בן וג'רי, ואנחנו אנשי עקרונות", שבו הגיבו לסערה שחוללה החברה כאשר הודיע שתפסיק למכור גלידה בהתנחלויות הישראליות בשטחי יהודה ושומרון

"אנחנו הקמנו את בן אנד ג'ריס, ואנחנו גם יהודים גאים", כתבו השניים, "זה חלק מהזהות שלנו, וכך הזדהנו לאורך כל חיינו. כשהחברה שלנו החלה לצמוח ולפעול מחוץ לארצות הברית – ישראל הייתה אחד המקומות הראשונים שהגענו אליהם. כמו אז, גם היום נותרנו תומכים של מדינת ישראל".

"ואולם", הדגישו, "ניתן לתמוך בישראל – ולהתנגד לחלק מהמדיניות שלה, כפי שהתנגדנו למדיניות של הממשל האמריקני. כך, באופן שלא משתמע לשתי פנים – אנחנו תומכים בהחלטת החברה להפסיק את פעילותה בהתנחלויות, כפי שהקהילה הבינלאומית – כולל ארצות הברית – קבעה כי מדובר בשטח כבוש".

"אף כי איננו ממלאים שום תפקיד ביצועי בחברה שייסדנו ב-1978, אנחנו גאים בהחלטה ומאמינים כי הבחירה בה היא בחירה בצד הנכון של ההיסטוריה. בעינינו, להפסיק את מכירת הגלידה בהתנחלויות היא אחת ההחלטות החשובות שהחברה קיבלה ב-43 שנות קיומה. זהו צעד אמיץ במיוחד מצדה, למרות שידעה שהתגובה – שלא בוששה להגיע – תהיה עוצמתית, בן אנד ג'ריס החליטה לעשות את הצעד שעומד בקנה אחד עם ערכיה הפרוגרסיביים".

"התמיכה שלנו בהחלטה של החברה היא לא אנטישמיות, ולמען האמת – אנחנו מאמינים כי דווקא הפסקת המכירות בהתנחלויות צריכה ואמורה להיות עוד צעד שיקדם זכויות אדם וצדק – שהם עקרונות יסוד ביהדות".

"בן אנד ג'ריס היא חברה שפועלת למען השלום. לאורך השנים החברה קראה לקונגרס להפחית את תקציב הצבא האמריקני, התנגדה למלחמת המפרץ ב-1991, ואלה לא היו רק דיבורים. אחת היוזמות החברתיות הראשונות שלנו, ב-1988, הייתה במסגרת קריאה להעביר אחוז אחד מתקציב הביטחון ליוזמות שלום ברחבי העולם. אנחנו רואים בהחלטה האחרונה של החברה המשך של אותה היוזמה. זה לא נגד ישראל, אלא כחלק ממאבק ארוך למען השלום".

בהמשך ציינו כהן וגרינפלד כי החברה עושה הפרדה ברורה בין השטח הריבוני והדמוקרטי של ישראל – לבין ההתנחלויות. "ההחלטה לעצור את המכירות מחוץ לישראל הריבונית היא לא חרם על ישראל ובהצהרה של החברה לא נרשמה שום תמיכה בתנועת ה-BDS.

החברה הבהירה כי ההחלטה לא יוצאת נגד ישראל, אלא נגד המדיניות שלה – שימור הכיבוש שהפך למחסום עבור השלום, ומפר את זכויות האדם הבסיסיות של הפלסטינים שחיים תחת כיבוש", כתבו. "כיהודים שאוהבים את ישראל אנחנו דוחים מכל וכל את ההנחה שהטלת ספק במדיניות הישראלית היא אנטישמיות.

"כש'העברנו את המפתחות' בשנת 2000, סיכמנו על מבנה שליטה חדש בחברה יחד עם יוניליוור. אותו מבנה מאפשר לבן אנד ג'ריס להצליח ובה בעת לשמור על עצמאותה. כחלק מאותו הסכם – השליטה בחברה נמצאת בידי חבר מנהלים עצמאי, שתפקידו להגן על ערכיו של המותג ולפעול למיצוי מטרתו החברתית".

"אנו מאמינים שעסקים הם אחד הדברים החזקים ביותר בחברה, ושחברות צריכות לנצל את כוחן ואת השפעתן כדי לקדם רעיונות לטובת הכלל. לאורך השנים הבנו כי לעסקים יש גם צד רוחני יותר, בדיוק כמו לבני אדם. כפי שתתן – כך גם תקבל".

"אנו מקווים שהתפיסה הזו נמצאת בליבת הפעילות של בן אנד ג'ריס – וזה מה שעומד מאחורי ההחלטה האחרונה. אנחנו גאים בכך ש-43 שנים מאז שהקמנו את חנות הגלידה הראשונה שלנו בתחנת דלק ישנה בוורמונט, שמותינו עדיין מתנוססים על האריזה".

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ ייפגשו הבוקר עם בכירי מערכת הבריאות לדון במתן מנת חיסון השלישית מפני מגפת הקורונה, לקראת החלטה שהממשלה צריכה לקבל בנושא. זאת, לאחר שאמש שינה הצוות לטיפול במגפות את המלצתו בנושא והמליץ ברוב קולות על מנת חיסון שלישי מגיל 65 או 70 ומעלה. הצוות טרם החליט על איזה גיל בדיוק להמליץ כגיל המינימום לחיסון שלישי.

אתמול שוחח מנכ"ל משרד הבריאות נחמן אש עם מנכ"לי קופות החולים ומנכ"ל מד"א כדי לבדוק את המוכנות שלהם למבצע נוסף, בתקווה שהוא יהיה מהיר. אתמול פורסם שחיסון האוכלוסייה המבוגרת במנה שלישית יתחיל כבר בשבוע הבא. זאת, למרות ההערכה שבתחילת אוגוסט יהיה מחסור זמני במנות חיסון לאחר שהמנות הקיימות בישראל יגיעו לפג תוקף.

במהלך הדיון אמש, נציגים ממשרד הבריאות אמרו כי מועילות החיסון במניעת תחלואה קשה לבני 60 ומעלה, שחוסנו במהלך חודש ינואר, יורדת ביולי ל-81%. עבור בני ה-60 ומעלה שהתחסנו בחודש פברואר מועילות החיסון ירדה ל-83%, בעוד עבור אלו מקבוצת הגיל שהתחסנו בחודש מרץ – המועילות במניעת תחלואה קשה ירדה ל-94%. עבור בני 59-40, נשמרה יעילות של 93%.

הנתונים שהוצגו בדיון מראים כי ביולי חלה ירידה של פי 6 בהגנה לעומת אפריל, אז הסיכון של מחוסן מבוגר להגיע למצב קשה היה 3% מהסיכון של לא מחוסן. עתה הסיכון עלה ל-19%. עןד עלה כי היחס בין מספר המתים לחולים קשה נמוך בגל התחלואה הנוכחי ביחס לעבר, אך לא באופן מובהק. מנגד, הוצגו נתונים על עלייה מהירה ולא מתונה במספר החולים קשה.

בנימין גולן, בן 96, מקבל חיסון נגד קורונה, 4 בינואר 2021. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בנימין גולן, בן 96, מקבל חיסון נגד קורונה, 4 בינואר 2021. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

אלפי חקלאים יפגינו הבוקר במחאה נגד הרפורמה ששר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר מקדמים בחקלאות, הכוללת הורדה וביטול של המכסים המגנים על סחורה חקלאים ישראלית וההגנות מפני יבוא וסגירה של חלק מהגופים הרגולטורים בענף. כך דווח הבוקר בגלי צה"ל.

לפי הדיווח, החקלאים יגיעו בשיירות של טרקטורים ויפגינו בין היתר בצמתי גומא, מגידו, וכברי בצפון הארץ.

רוני בר נס, יו"ר ענף הפירות במועצת הצמחים – שהרפורמה כוללת סגירה הדרגתית שלה –  אמר הבוקר בראיון לגל"צ: "החקלאות לא יכולה להכיל את זה שכל שנתיים מתחלף שר, שלא עושה תיקונים, אלא 'מהפכות'. אם הפרי יקר, אנחנו לא הכתובת – אלא רשתות השיווק והסיטונאים".

הפגנת חקלאים מול משרד האוצר בירושלים 2015 (צילום: Hadas-Parush-Flash90)
הפגנת חקלאים מול משרד האוצר בירושלים 2015 (צילום: Hadas-Parush-Flash90)

הממונה לשעבר על בריאות הציבור, פרופ' סיגל סדצקי, הגיבה הבוקר בראיון לגלי צה"ל להמלצת הצט"ם להתחיל במתן מנה שלישית של חיסון מפני קורונה לאוכלוסייה המבוגרת באזהרה חריפה.

לדברי סדצקי: "זה שנגיע לחיסון שלישי – אין ספק, אבל נשארות שאלות פתוחות. אנחנו פורצים הרבה גבולות שלא פרצנו עד היום, כי מתקדמים לפני ה-FDA ומחקרים".

סדצקי תקפה בראיון את מדיניות הממשלה, המתבססת על חיסון כאסטרטגיה הראשית בהתמודדות עם המגפה, וקראה להחזיר את המגבלות: "עם ובלי ההחלטה – החיסון לא יכולה להיות אסטרטגיה יחידה. כל הוויכוחים האלה כל כך מוכרים וחוזרים על עצמם – מה העובדות, האם אנחנו בגל תחלואה, ורק אח"כ רואים שיש חולים קשים. המהות היא לא להכיר בכך שהתחלואה עולה, ושבמחלה הזו לא מספיקה אסטרטגיה בודדת".

פרופ' סיגל סדצקי. תמיד מוקפדת (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
פרופ' סיגל סדצקי. תמיד מוקפדת (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

הבוקר נכנס לתוקף התו הירוק, המגביל כניסה למספר רב של פעילויות ואתרים למי שהתחסן מפני קורונה, אומת בעבר כנדבק במגפה או מציג בדיקת קורונה שלילית. בניגוד לעבר, התו הירוק לא יכלול מגבלות על ילדים בני 12 ומטה.

תקנות התו הירוק, שהונהגו עם פרוץ המגפה והוסרו בתחילת החודש שעבר, מגבילות את הכניסה למקומות הומי אדם למחוסנים ולמחלימים מנגיף הקורונה, או למי שמחזיק בבדיקת קורונה שלילית.

התו חל במתחמים פתוחים וסגורים שבהם יותר ממאה איש, כולל אירועי תרבות וספורט, מלונות ואטרקציות תיירותיות, חדרי כושר, מסעדות, בתי קפה, חדרי אוכל, כנסים ובתי תפילה.

עד 8 באוגוסט יהיה אפשר לבצע בלא תשלום בדיקת PCR, שתוקפה 72 שעות, כדי להיכנס למקומות אלו. לאחר מכן, יהיה אפשר להשתמש רק בבדיקה מהירה שתוקפה 24 שעות, והיא תהיה כרוכה בתשלום.

התו הירוק אינו מבטל את "התו השמח" שנכנס לתוקף לפני כשבועיים. התו השמח חל בפעילויות ואירועים בחללים סגורים בלבד ורק באלה שיש בהם 100 איש ומעלה ויש בהם אוכל, שתייה או ריקודים.

ההבדל בין התו הירוק לתו השמח הוא שתקנות התו השמח חלות גם על ילדים, ולמעשה מונעות מילדים בני 12 להיכנס לאירועים כאלה בלא בדיקה.

השילוב בין שני התווים יביא לכך שמהיום, מבוגרים ונערים מעל גיל 12 יוכלו להיכנס לאתרים שיש בהם יותר מ-100 איש אם הם מחוסנים, מחלימים או שליליים בבדיקת קורונה, ואילו מתחת לגיל 12 יוכלו להיכנס בחופשיות לאירועים ואתרים ללא מזון או ריקודים, ויצטרכו להציג בדיקת קורונה שלילית או תעודת מחלים כדי להיכנס לאירועים ואתרים שיש בהם מזון וריקודים.

חתונה בלא היתר בתקופת הקורונה (צילום: ישראל כהן, באדיבות איגוד בעלי האולמות וגני האירועים)
חתונה בלא היתר בתקופת הקורונה (צילום: ישראל כהן, באדיבות איגוד בעלי האולמות וגני האירועים)
סגירה