המתנחלים קיימו את חלקם, הממשלה מחפשת דרך מילוט

"אביתר הוקמה בחטא ולא כחוק ולכן פונתה", מדגיש שר הביטחון בני גנץ, וניכר שהיה רוצה שההתנחלות הזו תימחק והצבא לא ישהה שם יותר ימים ולילות ● לא חסרים בממשלה גורמים השותפים לראייה הזו - כולל שר החוץ יאיר לפיד ● בציונות הדתית, בהובלת בצלאל סמוטריץ', זועמים - אבל ראשי המתנחלים עדיין משוכנעים שתקום שם ישיבה, כפי שהובטח להם, בתוך חודשים בלבד ● פרשנות

המאחז הלא חוקי אביתר, 27 ביולי 2021 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90
המאחז הלא חוקי אביתר, 27 ביולי 2021

ביום חמישי לפני שבוע נפגש שר הביטחון בני גנץ עם ראשי סיעת מרצ, ועל הפרק עמד גם נושא ההתנחלות הבלתי חוקית באביתר.

גנץ טען בפגישה כי עתיד היישוב ייקבע במוסדות התכנון ואחרי סקר קרקעות שיקבע למי שייכת האדמה שעליו בנויה (עדיין) ההתנחלות הזו. גנץ גם רמז שם לראשונה כי במקום היה מחדל והמפקדים בשטח היו צריכים למנוע בכוח את העלייה לקרקע של חמישים המשפחות שהגיעו למקום.

כמה מאנשי מרצ, בראשם יאיר גולן ומוסי רז, יצאו מאוכזבים. הם רצו לשמוע מגנץ שהוא הורס את כל המבנים, כאן ועכשיו. ניצן הורוביץ דווקא הביע אופטימיות.

"הפגישה הייתה טובה", אמר הורוביץ לזמן ישראל. "אנחנו רואים את הדברים עין בעין. אנחנו בדיאלוג עם גנץ. אנחנו רוצים פתרון מדיני עם הפלסטינים. אבל זה לא פתרון שיהיה מחר.

ניצן הורוביץ: "הפגישה הייתה טובה. אנחנו רואים את הדברים עין בעין. אנחנו בדיאלוג עם גנץ. אנחנו רוצים פתרון מדיני עם הפלסטינים. אבל זה לא פתרון שיהיה מחר"

"אנחנו לא רוצים שיעשו פעולות בשטח, יתפסו קרקעות, יבצעו מעשי אלימות. אנחנו לא רוצים מאחזים לא חוקיים, קטטות בין מתנחלים וחיילים ופלסטינים. שיקפידו על קיום החוק והכבוד לכולם, גם לפלסטינים שזה הבית שלהם".

שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות ניצן הורוביץ בנתב"ג, 12 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)
שר הביטחון בני גנץ ושר הבריאות ניצן הורוביץ בנתב"ג, 12 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)

מילות המפתח הן עין בעין. הראייה המשותפת של גנץ ומרצ. בתחילת השבוע שאלתי גם את גנץ על עתידה של ההתנחלות. גנץ לקח נשימה ארוכה ושקל את מילותיו בזהב.

"אביתר הוקמה בחטא ולא כחוק ולכן פונתה", אמר גנץ לזמן ישראל, "אני שמח שהתושבים בחרו להתפנות בסיכום איתנו ולא היינו צריכים להפעיל כוח משטרתי רחב. לו היינו צריכים לעשות כך היינו עושים את זה, אבל אני שמח שיכולנו לחסוך את המראות האלה ואת החוויות האלה מהאנשים שמעורבים בעניין.

בני גנץ: "אביתר הוקמה בחטא ולא כחוק ולכן פונתה. אני שמח שהתושבים בחרו להתפנות ולא היינו צריכים להפעיל כוח משטרתי רחב. אני שמח שיכולנו לחסוך את המראות והחוויות האלה מהאנשים שמעורבים בעניין"

"הנושא הזה נמצא תחת בדיקה של הממונה על המנהל האזרחי ושל המתפ"ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים). כמו שסיכמנו, הישארות במקום תקרה רק אם זה יהיה חוקי ואם זה יתאפשר, וההחלטה הזו תצטרך להתקבל", סיכם גנץ.

האם זה חוקי? האם זה יתאפשר?

תזכורת: אביתר הוקמה לפני חודשיים וחצי, אחרי הפיגוע בצומת תפוח שבו נהרג תלמיד הישיבה מאיתמר, יהודה גואטה. בתוך זמן קצר עלו על הקרקע 50 משפחות, הקימו בתים מאבן, כבישי אספלט ובית כנסת.

מאחז אביתר אחרי הפינוי, 5 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)
מאחז אביתר אחרי הפינוי, 5 ביולי 2021 (צילום: פלאש90)

המקום משך אליו אלפים מדי שבוע. המנהל האזרחי הוציא צווי תיחום והריסה ואיים בפינוי בכוח בטענה שההתנחלות אינה חוקית. הפינוי לא בוצע בפועל, כנראה בגלל המלחמה בעזה, שמיקדה את תשומת הלב בכיוונים אחרים.

אחר כך העניינים הסתבכו. ההתנחלות הלכה וגדלה, וראש הממשלה נפתלי בנט, בעצמו מנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, לא רצה לראות פינוי אלים ימים ספורים אחרי שנכנס לתפקידו. המראות כמו אלו שנראו בעמונה ועצמונה היו עלולים להרוס לגמרי את הדימוי המעורער שלו גם ככה בציונות הדתית. ואילו היום, בנט לא רוצה לריב עם השותפים בממשלה. מצב ההקפאה והשקט היחסי בשטח נוח לו.

המתנחלים עצמם לא רצו לזוז. הם ידעו שאם הם יוצאים מהבתים, הם אולי לא יחזרו אליהם שוב. בין הצדדים התקיים מו"מ ממושך. שר הביטחון גנץ ושרת הפנים איילת שקד מצד אחד, ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן והרב אליקים לבנון מצד המתנחלים. ראש הממשלה בנט דווח על כל התקדמות. בסוף הוחלט כי התושבים יתפנו וסקר מהיר של הצבא יקבע אם האדמות הן אדמות מדינה.

בעוד חצי שנה, אחרי סיום הסקר – ואם יתברר כי הקרקעות שייכות למדינה – תוקם על הקרקע ישיבה עם שלושים איש ושלוש משפחות שינהלו את העסק. אחרי סיום הליכי ההסדרה, בעוד כמה שנים, תקום נקודת התיישבות קבועה בתיאום עם ראש הממשלה, שר הביטחון והמועצה בשומרון.

התושבים מפנים את ההתנחלות אביתר, 2 ביולי 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
התושבים מפנים את ההתנחלות אביתר, 2 ביולי 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

בפעם הראשונה מזה עשרות שנים עתידו של מאחז ביהודה ושומרון נתון בידיה של ממשלה שיש בה משקל רב נגד ההתנחלויות ביהודה ושומרון. לתוך המציאות הזו נכנס סיפור אביתר והיום – ארבעה שבועות אחרי הפינוי – אפשר להניח כי איתמר לא תקום כל כך מהר, אם בכלל.

גנץ הוא שר הביטחון, והוא היה רוצה שההתנחלות הזו – שהוקמה בחטא, לדבריו – תימחק, הבתים שם יהרסו והצבא לא ישהה שם יותר ימים ולילות.

ולא רק הוא. שר החוץ יאיר לפיד, האיש החזק בממשלה, אמר גם כן כי במקום לא תקום גם ישיבה, שזה אחד הסעיפים בהסכם הפינוי שנחתם עם המתנחלים בתחילת החודש. השר לביטחון פנים עמר בר-לב הוסיף ואמר כי במקום "לא תקום ישיבה ולא יישוב ולא כלום".

גנץ היה רוצה שההתנחלות הזו – שהוקמה בחטא, לדבריו – תימחק, הבתים שם יהרסו והצבא לא ישהה שם יותר ימים ולילות. ולא רק הוא. יאיר לפיד, האיש החזק בממשלה, אמר גם כן כי במקום לא תקום גם ישיבה

אביתר ירשם כמאחז הלא חוקי הראשון שפונה בידי שר ביטחון מהמרכז-שמאל מזה עשרות שנים. עד היום לא היה למתנגדי ההתנחלויות כוח שלטוני משמעותי. היום המושכות בידי רבים מהם, ואנשי הימין תלויים בעיקר בהחלטות שלהם.

כוח צה"ל במאחז אביתר, 2 ביולי 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)
כוח צה"ל במאחז אביתר, 2 ביולי 2021 (צילום: שריה דיאמנט/פלאש90)

במהלך החודש הזה התברר כי אנשי המרכז והשמאל אף הצליחו לתקוע טריז בתוך מחנה הימין, וזה מבחינתם הישג נוסף.

השבוע דיברתי עם כמה מראשי הימין. השר מתן כהנא (ימינה) אמר כי "היישוב אביתר יקום. יש הסכם והוא יקוים. אין לי שום ספק". דוד אלחייני, יו"ר מועצת יש"ע הרחיק לכת וטען כי הישיבה תוקם בראשית החורף. אלחייני, שהוא גם איש תקווה חדשה, טוען כי ראש הממשלה הקודם, בנימין נתניהו, "היה מפנה את ההתנחלות בכוח, בלי שום סנטימנטים".

השר מתן כהנא (ימינה) אמר כי "היישוב אביתר יקום. יש הסכם והוא יקוים. אין לי שום ספק". דוד אלחייני, יו"ר מועצת יש"ע הרחיק לכת וטען כי הישיבה תוקם בראשית החורף

"נתניהו פחד מהאמריקנים, מה יגיד הנשיא ביידן. הממשלה הזו דווקא טובה להתנחלות כי יש לה יחסים טובים עם הממשל", הסביר אלחייני.

ביום רביעי השליכו הפלסטינים בקבוק תבערה על ההתנחלות הריקה. שני בתים הוצתו בחלקם. ח"כ בצלאל סמוטריץ', שלא גילה עד היום עמדה נחרצת נגד ההסכם, פרסם בטוויטר תמונות מהבתים שניזוקו וצייץ: " הישוב אביתר הלילה. איפה הבטחות הממשלה לשמירה צבאית על הישוב לאחר פינוי המתיישבים עד להסדרה?! ההבטחות על הקרח עולות באש".

פלסטינים מתנגשים עם כוחות צה"ל בהתנחלות הנטושה אביתר, 27 ביולי 2021 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
פלסטינים מתנגשים עם כוחות צה"ל בהתנחלות הנטושה אביתר, 27 ביולי 2021 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)

שלשום שיגרו כל ראשי המועצות ביו"ש מכתב קשה לראש הממשלה בנט שבו הם קובלים על הקפאת הבנייה בהתנחלויות.

אולי הצדק עם סמוטריץ'. בהסכם עם תושבי אביתר יש הרבה אוויר ואפשרויות מילוט, וגנץ הולך להשתמש בהם. המלים "ככל שיתאפשר" או "בהקדם האפשרי" חוזרים על עצמם בסעיפים 6 ו-7 של ההסכם. "אם ואם ואם", אומר ניצן הורוביץ. "בינתיים האדמה היא פלסטינית".

בניגוד לסמוטריץ', יוסי דגן – שכאמור חתום על ההסכם – טוען שהמנהל האזרחי התחיל לפעול וכי נעשים צילומי אוויר, תחקירים בארכיון ובדיקות בשטח. דגן נאמן למתווה ובטוח כי בתוך כמה חודשים תוקם ישיבה בשטח.

בניגוד לסמוטריץ', יוסי דגן – שחתום על ההסכם – טוען שהמנהל האזרחי התחיל לפעול וכי נעשים צילומי אוויר, תחקירים בארכיון ובדיקות בשטח. דגן נאמן למתווה ובטוח כי בתוך כמה חודשים תוקם ישיבה בשטח

הדברים זוכים לביקורת אלימה בקרב מתנחלים רבים. דגן מודה כי "בשולי המחנה הלאומי יש אנשים שרצו לראות דם. הם מתפללים שיפנו אותי עכשיו מביתי ומחבלים ערבים יפגעו בי, אבל הרוב הגדול איתי".

ח"כ ניר אורבך מימינה עם יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, במאחז אביתר, 24 ביוני 2021 (צילום: לשכת הח"כ ניר אורבך)
ח"כ ניר אורבך מימינה עם יוסי דגן, ראש מועצת שומרון, במאחז אביתר, 24 ביוני 2021 (צילום: לשכת הח"כ ניר אורבך)

צריך לזכור: התנחלויות קודמות שפונו חזרו בצורה כזו או אחרת לשטח, גדולות וחזקות יותר, או שקיבלו מקום אלטרנטיבי טוב יותר, בהסכמת הממשלה. מה ששונה הפעם הוא הרכב הממשלה, והשאיפה של רוב חבריה להתעלם או למסמס את התהליכים.

ארבעה שבועות אחרי, המתנחלים קיימו את חלקם והתפנו, אבל הממשלה מתחמקת. לפיד, גנץ והורוביץ יוכלו תמיד לומר כי ההתנחלות הייתה לא חוקית מלכתחילה, ואין שום סיבה מיידית או אחרת לשנות את המצב. אבל המתנחלים לא שוכחים. ותמיד יהיה את סמוטריץ' שיזכיר להם.

עוד 1,135 מילים
סגירה