שר החוץ לפיד למקבילו הבריטי: להגיב בחומרה לתקיפת הספינה

גורם מדיני: מרוב להיטות לתקוף את ישראל איראן סיבכה את עצמה בהרג זרים ● בנט לקופ"ח: "היעד – לחסן 1.5 מיליון מבוגרים תוך 10 ימים" ● הנשיא הרצוג ויו"ר האופוזיציה נתניהו התחסנו במנה השלישית ● הורוביץ: "בלי פתרון למערכת הבריאות – לא אתמוך בתקציב" ● אש: אם התחלואה הקשה תעלה נחמיר את ההגבלות ● השרה כהן: יש לבחון הגבלות קשות יותר בנתב"ג

הספינה בבעלות ישראלית שהותקפה על ידי איראן ליד מצרי הורמוז, 3 ביולי 2021 (צילום: שימוש לפי סעיף 27א בחוק זכות יוצרים)
שימוש לפי סעיף 27א בחוק זכות יוצרים
הספינה בבעלות ישראלית שהותקפה על ידי איראן ליד מצרי הורמוז, 3 ביולי 2021

אחרי שראש העיר בת ים, צביקה ברוט, הודיע אתמול שיוביל חיסונים לקורונה לתלמידים בבתי הספר בעירו, הודיעו אמש והבוקר ראשי ערים נוספים שיחסנו בבתי הספר -ואחרים הודיעו שלא. כך עולה מסקירה שפורסמה הבוקר באתר ynet.

זאת, לאחר ששרת החינוך יפעת שאשא ביטון הודיעה שהיא מתנגדת לחיסון תלמידים בתוך מוסדות הלימוד, וראש הממשלה נפתלי בנט ושרת הפנים איילת שקד פנו לראשי הרשויות שיובילו מבצעי חיסונים עצמאיים במוסדות כ"מסלול עוקף שאשא".

ברוט הודיע אתמול שמבצע החיסונים יבוצע בתיאום עם ועד ההורים העירוני, ובמקומות ספציפיים שבהם תהיה התנגדות גורפת – אם תהיה כזו – החיסונים יבוצעו במתחם סמוך ולא בתוך התיכון.

גם בעיריית תל אביב הודיעו כי ניתנה הנחיה להיערך למתן חיסונים בבתי הספר. באמצע אוגוסט יתחילו לחסן בבתי הספר החרדיים בתל אביב שפותחים את שנת הלימודים כבר בא' באלול.

גם בפתח תקווה החליטו לחסן תלמידים בבתי הספר מ-1 בספטמבר. ראש העיר רמי גרינברג צוטט הבוקר בסקירת ynet כאומר ש"במסגרת המאבק בנגיף אנחנו מבצעים הסברה נרחבת המדגישה את ההכרח בחיסונים ובבדיקות. אנחנו תומכים באופן עקרוני בקידום מבצע החיסונים בתוך בתי הספר – בכפוף להנחיות המדינה ובהסכמת ההורים ולאחר אישור הגורמים המוסמכים במשרד הבריאות.

"מאז ומתמיד היו מתבצעים במוסדות החינוך חיסונים שונים ועל כן מבחינה עקרונית לא קיימת בעיה לחסן במוסדות גם מפני הקורונה. רק בריאות התלמידים לנגד עינינו ולא שום דבר אחר".

בחדרה אמרו כי "העירייה תפעל על-פי הוראות משרדי הבריאות והחינוך". בהרצליה טרם התקבלה החלטה וברעננה עדיין ממתינים להנחיית משרד החינוך.

בעיריית בית שמש אמרו כי לא יעשו צעד חריג שהוא לא הנחיה כוללת של משרד הבריאות או משרד החינוך: "עמדת ראש העיר ד"ר עליזה בלוך היא שצריך להכניס את החיסונים לבתי הספר, אך לא נעשה משהו שונה ממה שהמדינה תנחה".

.בראשון לציון טרם החליטו.

בעיריית בני ברק מסרו כי "כבר בגל החיסונים הראשון חיסנו את התלמידים בבתי הספר ובישיבות, ואם תתקבל הוראה לחסן את הגילאים הצעירים יותר במסגרות החינוך ויהיה לכך גיבוי רבני, יתמכו ברעיון ויבצעו חיסונים במסגרות החינוך".

ואילו בעיריית ירושלים הודיעו כי הדבר "לא נמצא כרגע על הפרק. לא מכירים הנחיה כזו, אך אם תתקבל ממשרד החינוך – העירייה תתגייס ותסייע למאמץ הלאומי ככל שביכולתה".

בקריית ים, עדיין שוקלים את הנושא "יחד עם בדיקת נכונות עם מנהלי החטיבות העליונות. התנסות קודמת במתחמי חיסונים יזומים מרוכזים לא הוכיחה את עצמה כיעילה יותר מחיסון בקופות החולים. אם תהיה היענות, נקים מתחם חיסונים בשיתוף מד"א כפי שעשינו בפברואר השנה".

מעיריית קריית ביאליק נמסר: "אנו מפעילים מתחם חיסונים מיוחד בני נוער בגילי 12-16, עם די ג'יי והפתעות".

גם במודיעין מכבים רעות הודיעו כי יתמכו במהלך ויקיימו את הצעד. נכון להיום, כ-8,200 בני נוער בגילי 12 עד 15, המהווים יותר מ-85% מכלל בני הנוער בגיל זה בעיר כבר החלו את תהליך ההתחסנות ומרביתם כבר קיבלו את החיסון השני. "

העירייה תוסיף ותפעל ככל הנדרש על מנת להנגיש לכלל הציבור בעיר את האפשרות להתחסן", אמר ראש העיר חיים ביבס, "לרבות אפשרות להפעיל את מתחמי החיסונים בבתי הספר בעיר כך שבני הנוער יוכלו לבחור אם להתחסן במקום הנוח ביותר עבורם".

ברמלה טרם גיבשו החלטה סופית בנושא, אך ראש העיר מיכאל וידל שוקל בחיוב את האפשרות לקיום חיסון במרחבי בית הספר בכפוף לאישור ההורים והנחיות משרד הבריאות והחינוך. "החיסון בתוך שטח בית הספר ייתן אפשרות לחסן הרבה יותר ילדים ובכך למנוע את התפשטות המחלה", אמר.

בעיריית רמת גן לא הודיעו את עמדתם בנושא. כך גם המצב בגדרה ובלוד, שם הסבירו כי עליהן ללמוד את הנושא וכי החלטות יתקבלו בשבועות הקרובים.

נער מתחסן נגד קורונה בתל אביב, 6 ביולי 2021 (צילום: Jamal Awad/Flash90)
נער מתחסן נגד קורונה בתל אביב, 6 ביולי 2021 (צילום: Jamal Awad/Flash90)

אף שההנחיה הרשמית ממשרד הבריאות אתמול לקופות החולים הייתה להתחיל לחסן רק ביום ראשון, בקופות נערכו להתחיל לחסן כבר הבוקר.

רות ברוך, מנהלת מבצע החיסונים בקופ"ח כללית, אמרה הבוקר לגלי צה"ל: "הזימון יהיה פתוח החל מהבוקר, ניתן יהיה לפנות בכל דרך, וגם נשלח הודעות לכל מי שזכאי. יש מספיק מנות ואנחנו ערוכים לתת לכולם את המנה השלישית של אותה חברה – פייזר".

לפי דיווח באתר מעריב, "הקופות פתחו את האתרים והאפליקציות להזמנת חיסון שלישי לבני 60 ומעלה שחלפו חמישה חודשים מאז שקיבלו את החיסון השני, ולפי הדיווחים שלהן, כבר לאחר זמן קצר התקבלו אמש מאות פניות".

 

בנימין גולן, בן 96, מקבל חיסון נגד קורונה, 4 בינואר 2021. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
בנימין גולן, בן 96, מקבל חיסון נגד קורונה, 4 בינואר 2021. למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

הממשלה אישרה אתמול את מבצע החיסונים המשלים ("בוסטר") בחיסון שלישי לישראלים מגיל 60 ומעלה ובעלי מחלות כרוניות המעלות את הסיכון לתמותה מקורונה, בהתאם להמלצת הצוות לטיפול במגפות של משרד הבריאות.

ראש הממשלה נפתלי בנט הוא בן 47 ולכן לא יוכל לתת דוגמא ולהיות המתחסן הראשון בחיסון השלישי, וזאת, בניגוד לראש הממשלה הקודם בנימין נתניהו שהיה המתחסן הראשון בחיסון הראשון והשני. זאת, בהנחה שבנט היה רוצה לדגמן את החיסון כפי שעשה נתניהו.

המתחסן הראשון בחיסון השלישי יהיה נשיא המדינה, יצחק הרצוג, שבספטמבר הקרוב ימלאו לו 61. אמש דווח שהרצוג יתחסן ב-10:30.

הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט בפגישה בבית הנשיא, 12.7.2021 (צילום: מארק ניימן/ לע
הנשיא יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט בפגישה בבית הנשיא, 12.7.2021 (צילום: מארק ניימן/ לע"מ)

הפרופסור נדב דווידוביץ', יו"ר ארגון רופאי בריאות הציבור וחבר בצוות המייעץ לקבינט הקורונה, אמר הבוקר בראיון לגלי צה"ל: "הוויכוח לא היה לגבי בטיחותו של החיסון השלישי – אלא לגבי כמה יתן תוספת משמעותית להגנה. מבחינה בטיחותית אין בעיה, ואין לנו סיבה לחשוב שתהיינה תופעות לוואי משמעותיות"

עוד אמר דווידוביץ': "הדיון על החיסון השלישי מסית אותנו מהמוכנות הכללית למגיפה. הוא בטוח, זה לא הוויכוח. הדבר הראשון שצריך לעשות זה לחסן אנשים שלא קיבלו מנה אחת – ויש כמיליון כאלה". באותו הקשר, אמר גם: "אני שמח שהתו הירוק נכנס לתוקף, הייתי מעדיף שהוא יהיה גם באירועים קטנים מ-100 בני אדם. חבל שבזמנו הפסקנו אותו".

בעקבות ההחלטה על מנה שלישית – כמיליון חיסונים נוספים צפויים להגיע ארצה מהשבוע הבא. כך דווח הבוקר בגלי צה"ל. עוד דווח כי הקדמת המשלוחים עדיין דרושה אישור סופי.

בישראל יש כמיליון וחצי מבוגרים מעל גיל 60 ועוד רבבות חולים כרוניים הזכאים לחיסון שלישי. זאת, בנוסף לעשרות אלפי צעירים שחוסנו ביולי בחיסון הראשון וכעת צריכים לקבל מנה שנייה. מחוסני המנה השנייה והשלישית חייבים לקבל את החיסון מחברת מודרנה.

המשמעות היא שאם המספר שצויין בגל"צ מדוייק, ואין ציפיה למנות חיסון נוספות שיגיעו באוגוסט, המשמעות היא שהחיסונים לא יספיקו לכל מי שזכאי להתחסן באוגוסט והממשלה מתכננת מראש את מהלכיה על סמך ההנחה שההיענות להתחסנות במנה שלישית תהיה חלקית וההיענות לחיסון של המאחרים ובני הנוער במנה ראשונה תישאר נמוכה.

סגירה