אליזבת' פיפקו (צילום: באדיבות elizabethpipko.com)
באדיבות elizabethpipko.com

אליזבת' פיפקו היא יהודיה שומרת מצוות, דוגמנית הלבשה תחתונה, מחליקה על הקרח - ומובילת המאבק לגיוס מצביעים יהודים עבור טראמפ בבחירות הבאות ● "אני מקבלת הרבה איומי מוות ואונס, אני עושה את זה עבור העם שלי" ● ראיון

המצביעים היהודים-אמריקאים נוטים באופן ברור לטובת המפלגה הדמוקרטית, לרוב בפער של 70% עד 80%. אליזבת' פיפקו רוצה לשנות את זה. הדוגמנית והמחליקה על הקרח היא כעת הפנים של תנועת "אקסודוס"', שפועלת לשכנע בוחרים יהודים להצביע לטראמפ ולמפלגה הרפובליקנית בבחירות של 2020.

בשיחה איתה, פיפקו אומרת כי אנשים לרוב מתוסכלים ממנה, שואלים אם היא עברה שטיפת מוח, ולמה היא תומכת בנשיא ארצות הברית דונלד טראמפ. בתקופה שבה יהודי ארה"ב מאוכזבים מהתגובה הרפובליקנית לאנטישמיות הגוברת, תנועת אקסודוס היא משהו שקשה לשווק אותו לקהל היעד.

אליזבת' פיפקו מדברת ב-Turning Point USA- פסגת מנהיגים יהודים צעירים, 24 ביוני, 2019, בוושינגטון הבירה (צילום: ג'ונתן וויליאמס)
פיפקו מדברת ב-Turning Point USA- פסגת מנהיגים יהודים צעירים בוושינגטון (צילום: ג'ונתן וויליאמס)

סקר שנערך לאחרונה בארה"ב טוען כי מספר חסר תקדים של בוחרים יהודים מרגישים פחות בטוחים כשטראמפ בתפקיד. 59% מהיהודים מאשימים את הנשיא בעלייה באנטישמיות.

במה שמסבך עוד יותר את העניינים עבור שמרנים הרוצים לשנות את הקול היהודי, מהסקר עולה גם כי נושאים הקשורים לישראל נמצאים בתחתית סדר העדיפויות של המצביעים היהודים לקראת 2020.

קיים ספק גדול באשר לסיכויי ההצלחה של התנועה של פיפקו בשינוי תבניות ההצבעה המבוססות: טראמפ קיבל פחות מ-30% מהקול היהודי בבחירות ב-2016, בעוד שיריבתו מהמפלגה הדמוקרטית, הילארי קלינטון, קיבלה 71%.

הזירה הפוליטית לא תמיד נעימה, ופיפקו כבר עומדת בפני תגובת נגד. חלק מהאנשים אפילו מטילים ספק ביהדות שלה.

"התגובות מפחידות למדי, אבל בהרבה ימים הן מאוד חיוביות. יש לי את הציוץ של הנשיא עליי ממוסגר על השולחן שלי, מה שעוזר הרבה"

פיפקו, השומרת כשרות ושבת, מספרת כי שואלים אותה ללא הפסק איך היא יכולה להיות יהודייה שומרת מצוות, במקביל לקידום קריירת דוגמנות. "הם חושבים שבגלל שאני מדגמנת בגד ים, אני לא מאמינה בשם", היא אומרת.

אך זה לא פוגע בנחישות שלה. פיפקו מגיבה – לרוב – כאשר פוליטיקאים מעירים הערות אנטישמיות. לאחרונה, היא הגיעה לכותרות בעקבות האשמות על כך שנציגת בית הנבחרים ילדית סומליה, אילהאן עומאר, אנטישמית.

מדובר בעניין משפחתי: פיפקו בת ה-34 פגשה את בעלה, דארן סנטינלו, בזמן שעבדה בקמפיין של טראמפ ב-2016 בניו יורק. מיד לאחר מכן, הם נישאו באתר הנופש של הנשיא בפלורידה, מאר-א-לאגו.

סנטינלו מנהל כיום את אסטרטגיית הרשתות החברתיות של טראמפ, בעוד שפיפקו נוסעת ברחבי המדינה, ומנסה לגייס תמיכה בקרב יהודים.

בריאיון איתה, פיפקו מדברת על החיים לפני ואחרי תחילת הפעילות של תנועת אקסודוס. פיפקו בעלת הדיבור הרך כמעט ולא מעלה את הקול, גם כשהיא מתארת תקריות אנטישמיות נגדה.

בבחירת מילים קפדנית, היא מתארת את החלקים השונים של החיים המגוונים שלה כפנים של התנועה החדשה, כדוגמנית ומחליקה על הקרח לשעבר.

למרות ההתנהגות העדינה שלה, פיפקו נמצאת במשימה ברורה שהיא מאמינה בה – והיא לא מפחדת לדבר על זה.

עברו מספר חודשים מאז שהתנועה התחילה. איך החוויה עד כה?

"נפלאה. חגגתי 24 לא מזמן, אז להיות בתחילת שנות ה-20 ולעשות משהו כזה, זה מדהים. אבל טראמפ שיפר הרבה במדינה שלנו ואנשים מגיבים ממש טוב".

האם את מרגישה שהתנועה החלה לעשות שינוי?

"ב-100%. ממספר ציוצים בטוויטר והופעה מקרית בטלוויזיה, הגענו לארגון ממשי שמפעיל תכניות במדינות המתלבטות בין המפלגות ומדינות ליברליות. עובדה שיש הרבה אנשים שמעורבים בצורה נלהבת בקידום הפעילות שלנו למען שינוי".

הקול היהודי הולך באופן מסורתי ב-75% לדמוקרטים, וחלק מהסקרים מראים שהנתון הזה עשוי לגדול ב-2020. אם הוא יעלה, מה המשמעות עבור התנועה?

"על בסיס הודעות שקיבלתי ושיחות שהיו לי, יש צורך בתנועה הזו. ובלי קשר לכך, היהודים הקונסרבטיבים והיהודים הרפורמים מתכווצים בכמות, לעומת היהודים האורתודוקסים – שהם אלו שמתרבים – ומצביעים בפער גדול לרפובליקנים. כך שאנחנו עומדים לראות שינוי פוליטי בשנים הקרובות, בין אם מדובר ב-10 או 20 שנים. טראמפ הקל מאוד על התמיכה בו, עבור יהודים".

מה יקרה אם תראי בעימותים של המפלגה הדמוקרטית מועמד פרו-ישראלי עם היסטוריה של עמידה מול אנטישמיות? מה תנועת אקסודוס תגיד או תעשה?

"מעל לכל, אני רוצה שהתנועה תצליח ואני רוצה להצליח. אני רוצה לראות שינוי. אני רוצה את הטוב ביותר עבור יהודים אמריקאים ועבור ישראל.

"לדעתי זה יהיה דבר נפלא עבור המדינה וזה היעד שלי, אבל אני לא בטוחה שזה עומד לקרות בצד הדמוקרטי. יש כל כך הרבה מועמדים והם לא יודעים לאיזה כיוון הם הולכים. יהיה לנו הרבה יותר קל להשפיע ברגע שהרשימה תצטמצם".

עבורך באופן אישי, איך זה להיות בכותרות הארציות והבינלאומיות?

"זה מפחיד למדי. בהרבה ימים, זה מאוד חיובי. יש לי את הציוץ של הנשיא עליי ממוסגר על השולחן שלי, מה שעוזר הרבה. בהרבה מהימים, זה שלילי. אני מקבלת הרבה איומי מוות, איומי אונס ודברים אחרים שמעולם לא חשבתי שאקבל.

"אני עושה את זה עבור העם שלי – בלי להישמע כמו קלישאה – עבור ההורים והסבים והסבתות שלי, שברחו כדי להגיע לאמריקה כך שלא יצטרכו לדאוג מאנטישמיות. אם זו הדאגה בארה"ב, אעשה כל מה שביכולתי כדי לעצור את זה".

"להיות יהודייה זה הדבר שאני הכי אוהבת אצלי. הרבה אנשים עונדים שרשרת עם מגן דוד ואומרים תפילת שמע ישראל לפני השינה משום שהזכרתי את זה בנאום שלי"

האם זה לא סוראליסטי להבין שהגעת לנקודה הזו?

"בחלק מהימים, כשיש לי יום רע או יום ממש טוב, אני עוברת על ההודעות ורוצה לבכות. אנשים שופכים את הלב בפני. הם אומרים שבגללי הם מרגישים בנוח לתמוך בטראמפ או שיש להם אמונה חזקה יותר ביהדותם. חלק אפילו אומרים שהם החליטו לשמור כשרות משום שאני תמיד כותבת שאני שומרת כשרות.

"לעמוד מול אנטישמיות – ואני לא מדברת בשם כל היהודים – אבל להיות יהודייה זה הדבר שאני הכי אוהבת אצלי. אנשים אומרו לי שהם לא היו יהודים באופן פומבי. אני אפילו לא יודעת מה זה אומר. היום, הם עונדים שרשרת עם מגן דוד ואומרים תפילת שמע ישראל לפני השינה משום שהזכרתי את זה בנאום".

חתונתה של אליזבת' פיפקו לדארן סנטינלו באתר מאר-א-לאגו של דונלד טראמפ (צילום: באדיבות המצולמת)
חתונתה של אליזבת' פיפקו לדארן סנטינלו באתר מאר-א-לאגו של דונלד טראמפ (צילום: באדיבות המצולמת)

האם אנשים מתייחסים אלייך אחרת משום שאת אישה או דוגמנית?

"אנשים מתייחסים אליי אחרת משום שאני שמרנית מחוץ לארון ודוגמנית. הם חושבים שבגלל שאני מניו יורק ויהודייה, אני חייבת להיות ליברלית. זה הופך אנשים למאוד שליליים. אנשים אוהבים לבקר באופן כללי כשמישהו מתחיל תנועה חדשה, במיוחד אם מדובר באדם צעיר. אני לא מאשימה אותם בכך.  הייתי רוצה שזה יהיה אחרת, אבל אני בסדר עם זה שאני מוכיחה את עצמי לאנשים".

"אני חושבת שאנשים בארצות הברית מעולם לא ראו מישהי כמוני, שמקדמת את קריירת הדוגמנות שלי בתור יהודייה גאה"

מה התפיסה השגויה הגדולה ביותר מצד אנשים לגבייך?

"הרבה דברים. אחד זה שלא אכפת לי מיהדות. אנשים חושבים שאני לא שומרת כשרות או הולכת לבית כנסת. זה בכלל לא נכון. אני מתפללת כל יום. הבית שלי כשר. אני הולכת לבית כנסת כל שבת. כל הדברים האלו חשובים לי. אנשים חושבים שאו שאתה חרדי או רפורמי, ואין בין לבין. אנשים בארצות הברית מעולם לא ראו מישהי כמוני, שמקדמת את קריירת הדוגמנות שלי בתור יהודייה גאה".

עוד 976 מילים
סגירה