"אני שולמן" משיקה מיזם פיננסי עם חברת max

פרסום ראשון שנתיים אחרי שקמה כקבוצת מחאה שזעקה את מצוקת העצמאים והעסקים הקטנים, "אני שולמן" ממנפת את הפופולריות שלה כדי להציע "פתרון פיננסי" עם חברת כרטיסי האשראי השנייה בגודלה במשק ● ההשקה תיערך הערב, ובשולמן מדגישים שלא מדובר במועדון לקוחות ● מנכ"לית שולמן: "אביר קארה ממשיך להיות קול בולט בהתארגנות אך מאז כניסתו לפוליטיקה יש חומה בצורה ביננו"

מחאת השולמנים, אוקטובר 2020. ימנפו את הפופולריות לשיתוף פעולה עם גוף מסחרי גדול (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
הפגנת העצמאים בתל אביב ב-22 באוקטובר 2021

שנתיים אחרי שנוצרה כקבוצת מחאה בוואטסאפ ובפייסבוק, "אני שולמן" יוצאת לשיתוף פעולה ראשון עם גוף מסחרי גדול.

השותפה החדשה של קבוצת העצמאים והעסקים הקטנים היא חברת האשראי max, והצדדים מגדירים את המיזם כ"פתרון פיננסי" ו"פיתוח עסקי מהפכני" אשר ייקרא indi, ונולד מתוך סקרים ודיוני זום שבדקו את הצרכים של חברי הקבוצה.

שני הצדדים אישרו את דבר המיזם, אשר יושק הערב בכנס ברמת החייל בתל אביב.

קבוצת הפייסבוק "אני שולמן" מונה כיום 208 אלף חברים, לצדה יש עמותה באותו שם, ובמקביל הוקמה הגרסה החדשה שלה, הקרן למען העצמאים, כחברה לתועלת הציבור.

max הוקמה כלאומי קארד על ידי בנק לאומי, ומותגה מחדש לאחר מכירתה הכפויה במסגרת הפרדת כרטיסי האשראי מהבנקים. הבעלים הנוכחיים הם קרן אמריקאית, שתי חברות ביטוח גדולות וקבוצת משקיעים.

חברות אשראי מפעילות בדרך כלל מועדוני לקוחות עם ארגונים כמו "חבר" או אגודי המורים, אך ב"אני שולמן" אומרים כי הפתרון שהם מציעים עם max הוא לא מועדון צרכנים. המועדונים האלה מנצלים את כוח הקנייה המשותף לחברים בהם ומכניסים סכומים שנתיים גדולים לאגוד, גם אם הוא פועל ללא מטרת רווח.

מיזם משותף ל"אני שולמן" וחברת כרטיסי האשראי מקס
מיזם משותף ל"אני שולמן" וחברת כרטיסי האשראי max

לשם השוואה, גם לארגון העצמאים הוותיק יותר, להב, יש שיתוף פעולה עם חברת אשראי אחרת, ישראכרט, ובמקרה שלהם מדובר במועדון צרכנים שנמצא כרגע בבנייה ומונה כמה אלפי חברים. בשונה מלהב, לשולמנים יש היום נציג במפלגת השלטון ובממשלה, אביר קארה, שמזוהה עם הימין הכלכלי.

האחרון הוא מייסד קבוצת השולמנים, שמוגדר כחבר ועד בעמותה והקים גם את הקרן למען העצמאים, שהיא זו שתוציא לפועל את המיזם עם max. בבחירות האחרונות לכנסת הוא נבחר מטעם ימינה ומונה לסגן שר במשרד ראש הממשלה. כעת, ארגון המחאה שאותו הקים זוכה למכפיל כוח כלכלי משמעותי.

נוכח שיתוף הפעולה שאמור להיות מוכרז היום, שאלנו את קארה האם יימנע מעתה והלאה מעיסוק בחברות כרטיסי אשראי.

הוא השיב שהוא מכיר את המגעים לשיתוף הפעולה בין הקרן שהוקמה על ידו ל-max, אך הוא לא מעורב בהטמעה שלו ולא יכול להיות לו רווח אישי ממנו. תגובתו המלאה מובאת בהמשך.

מי שהחליפה את קארה בניהול "אני שולמן" היא נטע-לי גרייבר שפועלת בתחום של ייעוץ תקשורת. שותפה העסקי הוא ברק הרשקוביץ, שהיה מנהל הקמפיין של ימינה לכנסת האחרונה.

מי שהחליפה את קארה בניהול "אני שולמן" היא נטע-לי גרייבר שפועלת בתחום של ייעוץ תקשורת. שותפה העסקי הוא ברק הרשקוביץ, שהיה מנהל הקמפיין של ימינה לכנסת ה-24

ח"כ אביר קארה מימינה מגיע לפגישת הח"כים מימינה בבית היו"ר נפתלי בנט לדון בהקמת ממשלת השינוי (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
ח"כ אביר קארה מימינה מגיע לפגישת הח"כים מימינה בבית היו"ר נפתלי בנט לדון בהקמת ממשלת השינוי (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

העצמאים עדיין בלי רשת ביטחון

בתחילת הקיץ הנוכחי, קארה תמך בהחלטת האוצר להפסיק את המענקים לעצמאים. בימים האחרונים הוא פרסם פוסטים בקבוצת השולמנים, בהם הסביר את יתרונות חוק ההסדרים ש"מלא בבשורות" כמו "רפורמת ענק להפחתת ביורוקרטיה ורגולציה שפוגעת בעסקים הקטנים … רפורמה ברישוי עסק, רפורמת העל ההיסטורית בייבוא ובמכון התקנים ופתיחת ישראל לתחרות".

לעומת קארה, בארגון העצמאים הוותיק להב חושבים שאין בתקציב "התייחסות רצינית" לסקטור העצמאים ושההבטחה של יאיר לפיד לדמי אבטלה עבורם לא מומשה.

גם פורום העצמאים בהסתדרות תקפו את התקציב ש"יוצר אזרחים סוג ב' ללא זכויות", מאחר שהוא לא כולל רשת ביטחון סוציאלי לעצמאים ולדעתם "אין בו בשורה לבעלי העסקים הקטנים והבינוניים שעדיין מתמודדים עם השלכות המגפה והפחד מהגבלות נוספות שיגיעו".

פורום העצמאים בהסתדרות תקפו את התקציב שלדעתם "יוצר אזרחים סוג ב' ללא זכויות", מאחר שהוא לא כולל רשת ביטחון סוציאלי לעצמאים ו"אין בו בשורה"

קארה אמנם הצטרף בסופו של דבר לבנט, אך לאורך כל הדרך נטען כלפיו שהוא משתף פעולה עם הליכוד דווקא. זאת, לאחר שבראיון לאופירה וברקו נחשפה התכתבות שלו עם שר האוצר דאז ישראל כ"ץ, שאף החמיא לקבוצה הזו והגדיר אותם כ"חבר'ה נהדרים".

בכתבה ששודרה בעבר בכאן 11, קארה הוגדר כ"שליט היחיד של השולמנים" ותואר מצב שבו חלק גדול ממיסדי הקבוצה פרשו ממנה בעקבות פערים ביניהם לבינו. חלקם סיפרו כי רצו להקים גוף שאינו מפלגתי, בעוד שלטענתם קארה חתר מההתחלה למקום בכנסת והתנהל בחוסר שקיפות ושבמקום לנהל מאבק נגד השלטון, הוא רוצה להפוך לחלק ממנו.

מחאת העצמאים בכיכר רבין, 11 ביולי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
מחאת העצמאים בכיכר רבין. השולמנים נזהרו שלא לתקוף את הממשלה. יולי 2020 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

כך למשל, הפורשים מהשולמנים טענו שההתנהלות הריכוזית שלו באה לביטוי בכך שפוסטים שתקפו את ממשלת נתניהו לא אושרו לפרסום בקבוצה. קארה מצדו, הבטיח להשיג לעצמאים רשת בטחון אמיתית ולהפחית בנטל הרגולציה.

בראיונות ובפוסטים שהוא מפרסם, קארה מצהיר שבתפקידו הנוכחי הוא שואף לקדם הפחתת רגולציה, שינוי ברישוי עסקים ובנייה וליצור רשת ביטחון לעצמאים שתהיה וולנטרית. כאמור, בתקציב הקרוב ההבטחה לרשת ביטחון לא תתממש.

"הוקמה חומה" בין קארה לשולמן

בתשובה לשאלה מה תפקידו של קארה ב"אני שולמן", גרייבר השיבה ש"אביר הקים את ההתארגנות החשובה הזו, וממשיך להיות בה קול בולט, כמו גם עצמאים רבים אחרים. מאז כניסתו לפוליטיקה הוקמה חומה בצורה בין החל"צ לבין אביר כנהוג וכנדרש".

"אביר הקים את ההתארגנות החשובה הזו, וממשיך להיות בה קול בולט, כמו עצמאים רבים אחרים. מאז כניסתו לפוליטיקה הוקמה חומה בצורה בין החל"צ לבינו כנהוג וכנדרש"

בתשובה לשאלה האם בעקבות שיתוף הפעולה עם חברת האשראי היא או אחרים בארגון יעבדו בשכר והאם חברת האשראי תכניס כסף לארגון או רק תכסה הוצאות למיזם המשותף, היא השיבה כך:

נטע-לי גרייבר, מנכ"לית אני שולמן (צילום: גליה פלד)
נטע-לי גרייבר, מנכ"לית אני שולמן (צילום: גליה פלד)

"החל"צ שלנו היא מלכ"ר שהתברכה במתנדבים. רבים מהם מתנדבים בחמ"ל שלנו אשר טיפל בלמעלה מ 40,000 עצמאים בשנה וחצי האחרונות.

"עשרות רבות מתפעלים את קבוצת הפייסבוק וקבוצות הווצאפ וכן את פעילות השטח של אני שולמן. אחרים, מתנדבים בפעילות אל מול הכנסת והממשלה לקידום זכויות העצמאים. להערכתי, בזמן הקרוב נמשיך לעבוד במתכונת זו

"אנו חברה לתועלת הציבור (מלכ"ר), המטרה שלנו לפתח כמה שיותר מיזמים, שותפויות והתארגנויות שיקדמו את הצרכי ואתגרי העצמאים בישראל.
מטרתנו כמובן שהשותפויות יסיעו לנו לחזק עוד ועוד את חמ"ל הסיוע שלנו ואת יכולתנו כארגון לקדם עתירות ציבוריות ובג"צים, להעניק סיוע משפטי לשולמנים נזקקים, להעמיד סוללת מומחים קבועה בנושאים שונים ועוד".

מטעמו של קארה נמסר:

"לסגן השר קארה אין כיום תפקיד רשמי או לא רשמי בחל"צ המפעיל את פעילות אני הקרן למען העצמאיים, חל"צ אותו הקים והוביל במשך תקופה, מלבד היותו מחזיק מניות בחל"צ.

"סגן השר מכיר כמובן את פעילות החל"צ שהתגבשה בשנה האחרונה ובתוכה שת"פים, כולל זה עם מקס לבניית כלים פיננסיים שיסייעו לעצמאים לאור הדרישות שעלו מהשטח אך כמובן אינו מעורב בתהליך ההטמעה של הכלים.

"מכיוון שאין לקארה ולא יכול להיות רווח אישי מהפעלת שיתוף הפעולה אין על פניו ניגוד עניינים ואין מניעה שיעסוק, כפי שעוסק כיום, בכל נושא הקשור במישרין להורדת יוקר המחיה, מאבק בחסמים לשוק תחרותי וחיזוק העצמאים בישראל. יחד עם זאת קארה נמצא היום במהלכו של הצהרה עצמית על ניגודי עניינים אפשריים והעניין ייבדק עם הייעוץ המשפטי ככל שיידרש.

"לסיכומו של עניין – קארה עוסק ויעסוק בכל רפורמה שתיטיב עם הציבור, תוריד חסמי תחרות, תחזק את העצמאים ואת השוק החופשי ואם יתבקש לא לעסוק בנושא זה או אחר כמובן שיכבד את הבקשה".

מחאת השולמנים. ממנפים את הפופולריות לשיתוף פעולה מסחרי עם חברת כרטיסי האשראי מקס (צילום: Miriam Alster/Flash90)
מחאת השולמנים. ממנפים את הפופולריות לשת"פ מסחרי עם חברת כרטיסי אשראי (צילום: Miriam Alster/Flash90)

תוספת מאוחרת

כשעתיים לאחר פרסום הידיעה, יצאה הודעה משותפת של "אני שולמן" ו-Max ובה פירוט של "INDI", שמוגדר כסט כלים לניהול עסק וצרכים שוטפים של עצמאים ובעלי עסקים קטנים. המעטפת הדיגיטלית אמורה לאפשר שליטה טובה יותר בתזרים, ניהול הוצאות והכנסות כעסק וכלקוח פרטי. בין השאר, הם מציעים את הדברים הבאים:

הנפקת כרטיס אשראי עסקי או חשבון שיאפשר קבלת תשלום מלקוחות; ניהול שוטף של ההוצאות, כולל סיווג עסקות בפירוט ההוצאות באפליקציית Max, צילום חשבוניות לאפליקציה ושליחת דו"ח דיגיטלי לרואה החשבון לטובת קבלת החזרי מע"מ, ללא צורך בניירת.

רון פאינרו, מנכ"ל Max (צילום: הדר דולן)
רון פאינרו, מנכ"ל Max (צילום: הדר דולן)

פתרונות סליקה דיגיטליים, דף תשלום דיגיטלי, סליקה באתרי סחר, מערכת להפקת חשבוניות, הטבות לרכישת מסופי תשלום; מידע ותובנות פיננסיות בממשק דיגיטלי כולל ניתוחים, השוואות לענפים דומים ועוד; העברת מחזור בית העסק ישירות לכרטיס אשראי העסקי.

פריסה קבועה וללא ריבית לשלושה חודשים עבור תשלומי מדינה ומוסדות; הטבות ייעודיות לעסקים קטנים כמו ביטוח לעסקים, שירותי שליחויות ועוד.

מנכ"ל Max, רון פאינרו, אומר בהודעה כך: "… שיתוף הפעולה נרקם במסגרת פניית 'אני שולמן' אלינו בזמן משבר הקורונה … השיח שנוצר בינינו הביא אותנו למסקנה שהיכולות הטכנולוגיות, ניהול הדאטה והידע הפיננסי שלנו ב- Max מאפשרים לנו להציע לעצמאים קפיצת מדרגה בכל הנוגע לשליטה בתזרים וניהול אפקטיבי של העסק שלהם".

עוד 1,161 מילים
סגירה