שר האוצר אביגדור ליברמן בישיבת הממשלה, 11 ביולי 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL

מעולם לא נפלה ממשלה בהצבעה על תקציב המדינה. זה לא יקרה גם הפעם

ארטיום דולגופיאט ענד את מדליית הזהב מול מיליוני צופים נרגשים, ורק שרי הממשלה לא ראו את השידור ההיסטורי ● דיוני התקציב שהחלו אתמול לא שונים ממה שראינו בעבר: השרים נלחמים, אומרים ש"לא יקום ולא יהיה" ומרימים קול זעקה ● אבל כולם יודעים שהתקציב הראשון מאז 2018 יעבור היום בממשלה, ויעבור גם את משוכת הכנסת בנובמבר ● פשוט כי אין להם ברירה אחרת ● פרשנות

את הבשורה על מדליית הזהב הביאה אתמול לממשלה איילת שקד. שרת הפנים פרצה לתוך חדר הישיבות באמצע הדיון על התקציב בקריאות "יש לנו זהב!".

ראש הממשלה נפתלי בנט ביקש להשיג את ארטיום דולגופיאט, ואכן מאוחר יותר ינהל דו שיח קצר עם המתעמל הצנוע, הטוב בעולם על הקרקע. שרי הממשלה מחאו כפיים בהתלהבות, ובצדק.

"טוב, כשיתחיל הטקס וישמיעו את ההמנון, תודיעו לנו", הורה בנט לאנשיו, אבל כמובן ששום דבר לא קרה. השרים חזרו להתעמק בתקציב המדינה עם פקידי האוצר והאירוע ההיסטורי נשכח.

"טוב, כשיתחיל הטקס וישמיעו את ההמנון, תודיעו לנו", הורה בנט לאנשיו, אבל כמובן ששום דבר לא קרה. השרים חזרו להתעמק בתקציב המדינה עם פקידי האוצר והאירוע ההיסטורי נשכח

דגל ישראל עלה לגבהים בטוקיו לצלילי "התקווה" מול מאות מיליוני צופים ברחבי העולם, בהם מיליונים בארץ שצפו בהתרגשות עצומה בדולגופיאט עומד על דוכן המנצחים. ורק שרי הממשלה בישראל לא ראו את השידור, שהביא גאווה למדינה שלמה.

ראש הממשלה נפתלי בנט מברך את ארטיום דולגופיאט על זכייתו במדליית זהב באולימפיאדת טוקיו, במהלך ישיבת הממשלה, כששאר השרים מוחאים כפיים, 1 באוגוסט 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט מברך את ארטיום דולגופיאט על זכייתו במדליית זהב באולימפיאדת טוקיו, במהלך ישיבת הממשלה, כששאר השרים מוחאים כפיים, 1 באוגוסט 2021 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

דיוני התקציב החלו אתמול בממשלה ויימשכו גם היום. גם בממשלה יש טקס קבוע. בכל שנת תקציב השרים מתעצבנים, נלחמים, אומרים ש"לא יקום ולא יהיה" ומרימים קול זעקה בתקשורת.

התמונה חוזרת על עצמה גם במשרד ראש הממשלה. אתמול שמעו השרים את הסקירות של פקידי האוצר, שהתחילו לחזור אל עצמם אחרי שנים טראומטיות ובלי תקציב עם בנימין נתניהו וישראל כ"ץ.

התמונה חוזרת על עצמה גם במשרד ראש הממשלה. אתמול שמעו השרים את הסקירות של פקידי האוצר, שהתחילו לחזור אל עצמם אחרי שנים טראומטיות ובלי תקציב עם בנימין נתניהו וישראל כ"ץ

אחרי כן, הישיבה נמשכה לסירוגין. השרים התפצלו לחדרים, כל אחד מהם ישב עם אנשי האוצר כאשר אנשי הצוות שלו מחכים בחוץ ודוחקים בו ש"לא יוותר" ושלא יצא פראייר. כאשר מובטח הרוב בהצבעה ושר האוצר אביגדור ליברמן מרגיש על הסוס, הפקידים יכולים להיות קשוחים יותר עם השרים הנותרים.

התקציב יעבור היום, משתי סיבות. ראשית, מדובר באירוע כמעט היסטורי. התקציב האחרון אושר בכנסת במרץ 2018. מאז המדינה המופקרת הזו מתנהלת ללא תקציב מסודר, אלא בתקציבים המשכיים שנגזרו על פי האינטרסים של ראש הממשלה הקודם. בעצם, מדובר בתכנית עבודה, שבה ראש הממשלה ושר האוצר עשו בה כטוב בעיניהם בלי שקיבלו את אמון הכנסת.

בנימין נתניהו וישראל כ
בנימין נתניהו וישראל כ"ץ. יולי 2020 (צילום: עמוס בן גרשום/לע"מ)

וכך, כל השרים רוצים להציג היום תקציב מסודר ומאושר, רק כדי לסמל כי המדינה חוזרת למסלול  שפוי, דמוקרטי וכלכלי, עם תקציב דו-שנתי חדש, אחרי שלוש שנים כמעט.

שנית, אין שר שרוצה שהממשלה תיפול על התקציב או מכל סיבה אחרת. אף אחד לא רוצה לוותר על הלשכה, העוזרים והנהג ולצאת לבחירות שבסופן בנימין נתניהו עשוי לחזור לראשות הממשלה. התקציב יעבור בממשלה ברוב גדול, אולי עם מתנגד או נמנע מסורתי אחד או שניים.

אין שר שרוצה שהממשלה תיפול על התקציב או מכל סיבה אחרת. אף אחד לא רוצה לוותר על הלשכה, העוזרים והנהג ולצאת לבחירות שבסופן נתניהו עשוי לחזור לראשות הממשלה

בכנסת, הסיפור יהיה קצת שונה.

שרי הממשלה קיבלו לידיהם אתמול שלושה ספרים: חוק ההסדרים, שכולל גם את הרפורמות המדוברות בתחום החקלאות והכשרות; נייר המפחיתים, שמסכם את הגזירות והמיסים העקיפים החדשים; ונייר המאקרו – המסגרת הכוללת של הוצאות הממשלה ועל מה היא הולכת לבזבז 606 מיליארד שקל.

הרפורמות שמשולבות בחוק ההסדרים יעברו כנראה תיקונים משמעותיים לפני ההצבעה על התקציב בכללותו בכנסת בתחילת נובמבר. אתמול הייתי בהפגנה הגדולה של החקלאים מול משרד ראש הממשלה.

ניר מאיר, מזכיר התנועה הקיבוצית, איים שם על השרים. "אנחנו שלחנו אתכם לכנסת, ובזכותנו אתם בממשלה. אל תעזו להיות עושי דברם של פקידי הממשלה. אל תלכו לנו על הראש, זה יעלה לכם בראש". לא פחות.

חקלאים מפגינים בירושלים נגד תוכניות האוצר לפתוח את שוק הפירות והירקות לייבוא, 1 באוגוסט 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
חקלאים מפגינים בירושלים נגד תוכניות האוצר לפתוח את שוק הפירות והירקות לייבוא, 1 באוגוסט 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

קשה להניח, למשל,  כי הרפורמה החקלאית של ליברמן והשר עודד פורר תישאר כמות שהיא עם כוח משמעותי ולובי מתנגד כזה. אבל יש עוד אינספור מכשולים בדרך, ובקואליציה של 61 חברי כנסת כל אחד יכול לעשות שרירים ולקבל מה שהוא רוצה ולא רוצה.

בסוף גם בכנסת התקציב יעבור. בסופו של דבר מדובר בכסף ציבורי שצריך להעביר מכאן לשם, אף אחד לא מכניס יד לכיסו הפרטי, ולכן בעיני הפוליטיקאים הכול נראה פשוט וזול. זו גם הסיבה כי אף פעם לא נפלה כאן ממשלה בהצבעה על תקציב המדינה, וזה לא יקרה גם הפעם.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 611 מילים ו-2 תגובות
סגירה