הממשל האמריקאי הפך לשותף פוליטי של בנט ולפיד

הבית הלבן יצא מכליו לספק לראש הממשלה שלל הישגים בביקור שנפל בעיתוי הכי פחות מתאים למפגש הפסגה ● זהות האינטרסים בין ביידן לבנט היא לא רק נגד איראן והיכולת הגרעינית, אלא גם נגד נתניהו ● בנט חוזר לישראל עם גיבוי אמריקאי משמעותי, למרות ואולי בגלל החולשה הפוליטית שלו בממשלה צרה, שצריכה כעת לעמוד בשני המבחנים הכי משמעותיים שלה ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: אבי אוחיון, לע"מ)
אבי אוחיון, לע"מ
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021

ראש הממשלה נפתלי בנט הוסיף לעצמו עוד קומה בביקור האחרון בוושינגטון. זה לא משנה אם הביקר זכה לסיקור ועד כמה הוא עניין את התקשורת האמריקאית, שאף פעם, יש להודות, לא יוצאת מכליה מול ביקור של מנהיג ישראלי.

העיקר הן תמונות ששודרו כאן, הפגישה בארבע עיניים משני צידי השולחן עם הנשיא ג'ו ביידן, הנאום של בנט בחדר הסגלגל, היחס המצוין שהוא קיבל בבית הלבן ובתקשורת הישראלית לפי שעה, ובעיקר – ההישגים שנרשמו בכל זאת בביקור הזה, למרות התנאים הבלתי אפשריים והלחץ שבו הוא התקיים בתוך אירועי הפיגוע באפגניסטן.

ראש ממשלה לשעבר אמר לי פעם שהוא לא היה יושב על כיסאו אם האמריקאים היו מטילים עליו וטו. באותה מידה אפשר לומר כי הממשל יכול לבסס היטב את הכהונה של ראש ממשלה ישראלי. זה מה שהאמריקנים רוצים עכשיו, בעיקר כאשר האלטרנטיבה מעבר לאופק היא בנימין נתניהו.

ראש ממשלה לשעבר אמר לי פעם שהוא לא היה יושב על כיסאו אם האמריקאים היו מטילים עליו וטו. באותה מידה אפשר לומר כי הממשל יכול לבסס היטב את הכהונה של ראש ממשלה ישראלי

בנט נכנס בחוכמה לתוך התפר הזה והשכיל לעשות הפוך מכל מה שהורגלנו אצל קודמו, בעיקר בשנות העימות שלו עם הנשיא ברק אובמה ועם המפלגה הדמוקרטית. כך ראינו הפעם קונפליקטים שמוסתרים היטב מתחת לשטיח לעומת הסכמות שזוכות ליחסי ציבור ומתקבלות בחיוכים ורצון טוב.

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

למעשה, הממשל הפך להיות שותף פוליטי של בנט ושר החוץ יאיר לפיד. זהות האינטרסים היא לא רק נגד איראן והיכולת הגרעינית, אלא גם נגד נתניהו. ראש הממשלה לשעבר מחזיק את הקואליציה בארץ שמסרבת להתפרק כדי שלא לקבל אותו מחדש. עכשיו נוספה עוד צלע למשולש. הממשל, שיוצא מכליו לקראת בנט – למרות ואולי בגלל החולשה הפוליטית שלו מול האופוזיציה שמוביל נתניהו.

אגב, הביקורת של נתניהו והליכוד על בנט בעקבות הביקור הייתה ילדותית, מאולצת, ועדיף שלא נאמרה כלל. "בשביל תמונה בבית הלבן בנט התקפל לחלוטין מול ביידן ופגע בביטחון ישראל כשהתחייב שלא להילחם פומבית נגד חזרת איראן להסכם הגרעין", נאמר בהודעה של נתניהו והליכוד. קשה למצוא ניסוח מסורבל ולא מדויק כמו זה.

בנט חזר אתמול (ראשון) לארץ עם הודעה פומבית ומפורשת של נשיא ארצות הברית לפיה היא לא תאפשר לעולם איראן גרעינית, ותבחן את כל האופציות – לא רק חזרה להסכם הגרעין. ראש הממשלה מביא איתו מיליארד דולר לחימוש כיפת ברזל.

הוא קיבל מביידן התחייבות מול המצלמות לפטור המוני ישראלים מכל סידורי הוויזה המעיקים בדרך לארצות הברית. הוא קיבל את האגרוף החביב בחזה מביידן, שגם כינה אותו "חבר שלי". להישגים הללו, וגם לג'סטות, יש משקל סגולי מצטבר בלגיטימציה של ראש הממשלה הטירון.

ראש הממשלה נפתלי בנט בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ראש הממשלה נפתלי בנט בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

בנט יהיה ראש ממשלה קצת אחר אחרי הביקור הזה, לפחות מבחינת תחושת הביטחון האישי, וגם זה חשוב. שני מבחנים לא פשוטים צפויים לו בשלושת הימים הקרובים, ואין לו עיתוי טוב יותר לנסות ולעמוד בהם מאשר אחרי טקס ההכתרה בבית הלבן.

שני מבחנים לא פשוטים צפויים לראש הממשלה בשלושת הימים הקרובים, ואין לו עיתוי טוב יותר לנסות ולעמוד בהם מאשר אחרי טקס ההכתרה בבית הלבן

ביום רביעי בנט צריך לפתוח את שנת לימודים, למרות הר החששות והמכשולים שבדרך. היום (שני) בצהריים הוא יקיים דיון אחרון עם שרי החינוך, הבריאות וגורמים אחרים. בערב, בנט יישב בראש קבינט הקורונה שקיבל אתמול החלטות דרמטיות.

ביום חמישי בנט יצטרך להעביר את חוק תקציב המדינה בקריאה ראשונה בכנסת. לא צפויות בעיות מיוחדות, אבל שרים בממשלה שדיברתי איתם אתמול העריכו כי אחרי הביקור, ההתייחסות לבנט תהיה מעט שונה, מכבדת יותר. ככה זה כאשר אתה מקבל תו ירוק מהבית הלבן.

עוד 528 מילים
סגירה