משפחה אפגנית שנמלטה מאפגניסטן, בכניסה לוושינגטון, 31 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Gemunu Amarasinghe)
AP Photo/Gemunu Amarasinghe

יהדות ארה"ב נרתמת לקליטת פליטים מאפגניסטן

הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן אחרי 20 שנה הובילה לרכבות אוויריות של פליטים אפגנים המבקשים מקלט ● חלקם סייעו לצבא וחוו איומים על חייהם ומשפחתם, חלקם מכירים סייענים שהוצאו להורג על ידי משטר הטליבאן ● עתה, ארגוני סיוע יהודים בארה"ב ובאנגליה נרתמים לקלוט מאות משפחות ● "אנחנו זוכרים שסבינו הגיעו למדינה כפליטים"

קהילות יהודיות ברחבי העולם מחיות את רשתות התמיכה שלהן בפליטים בעודן נערכות לסייע ביישוב מחדש של אפגנים שנמלטו מהשתלטות הטליבאן על ארצם.

בשבועות האחרונים הוטסו עשרות אלפי אפגנים ברכבות אוויריות מקאבול בירת אפגניסטאן, זאת לאחר שארגון הטליבאן השתלט על המדינה בתום נסיגת הכוחות האמריקאים ששהו במקום 20 שנה. רבים מהם יאלצו להמתין במדינות אחרות לפני שיוכלו להיקלט בארצות הברית, אך יש ביניהם כאלה שכבר עושים את דרכם לאמריקה – וזקוקים לסיוע כדי להסתגל למעבר הפתאומי.

יהדות אמריקה רואה חשיבות רבה בקליטת זרים. נדמה כי סוגיות הגירה הן נושא נדיר עליו מסכימים הן היהודים התומכים ברפובליקנים והן היהודים המזדהים כדמוקרטים, גם אם הקיטוב בין עמדותיהם שריר וקיים בנושאים אחרים.

בערים רבות פועלות סוכנויות רווחה, שבעבר סייעו למהגרים יהודים וכיום עובדות עם פליטים מרקעים שונים. רובם עובדים בתיאום עם HIAS – ארגון יהודי שבעבר התמקד בהעברת יהודים לאמריקה וכיום הוא אחד הארגונים הגדולים במדינה הפועל ליישב פליטים בכל רחבי העולם.

לוחמי טליבאן משתלטים על ארמון הנשיאות, 15 באוגוססט 2021 (צילום: AP Photo/Zabi Karimi)
לוחמי טליבאן משתלטים על ארמון הנשיאות, 15 באוגוססט 2021 (צילום: AP Photo/Zabi Karimi)

ארגונים אלה – והקהילות היהודיות התומכות בהם – מתכוננים לגלי פליטים חדשים, נוכח ההערכה שעשרות אלפי אפגנים יגיעו אליהם בזמן הקרוב. בקליפורניה החלו ארגוני הסיוע למשפחה היהודית להיערך להגשת עזרה ל־130 משפחות אפגניות, כך דווח ב־Jewish News of Northern California. ארגון סיוע מאיסט ביי עוזר זה שנים לאפגנים להתאקלם, אך מעודו לא ניסה לתמוך במשפחות כה רבות במהירות כה גדולה.

"כל העניין הזה נרקם במהירות הבזק", הסבירה מנהלת הפיתוח הבכירה של הקבוצה, הולי טיינס וייט. "פעילות כזו מושרשת עמוק בהיסטוריה ובערכים שלנו". וייט ציינה שרבים מהמהגרים האפגנים מחזיקים באשרות מיוחדות כיוון ששיתפו פעולה עם ארצות הברית.

"כל בעל אשרה כזאת חווה איומים על חייו או על חיי משפחתו, או שקרוב משפחתו נרצח או נחטף, או שהיה להם חבר שגם עבד בשיתוף עם ארצות הברית, נשלף מביתו ונרצח ברחוב"

המשמעות היא שרבים מהם חוו רדיפה וחיו עם חשש אמיתי לחייהם בגלל העבודה שעשו עבור האמריקאים. "כל בעל אשרה כזאת חווה איומים על חייו או על חיי משפחתו, או שקרוב משפחתו נרצח או נחטף, או שהיה להם חבר שגם עבד בשיתוף עם ארצות הברית, נשלף מביתו ונרצח ברחוב", סיפרה.

הארגון "השרות למשפחה היהודית בסן דייגו" מדרום קליפורניה מסר ל"טיימס אוף סן דייגו" כי הוא מסייע ל־74 אפגנים להתמקם מאז 6 באוגוסט, ובמקביל נערך לעזור למספר לא ידוע של פליטים שצפויים להגיע בעתיד. "רוב המקרים מופנים אלינו בהתראה קצרה של פחות מעשרים וארבע שעות לפני הגעתם, אף שלכולם קשרים קודמים – משפחה או חברים – באזור סן דייגו", אמרה אטלבה בייקו, הממונה על מחלקת הפליטים והמהגרים של העמותה.

משפחות אפגניות בעיר צ'מאן באזור גבול פקיסטן, 31 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo)
משפחות אפגניות בעיר צ'מאן באזור גבול פקיסטן, 31 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo)

כבר בשבוע שעבר נמסר ל"שירותי המשפחה והקהילה היהודית של פיטסבורג" שבקרוב יגיעו אליהם שתי משפחות אפגניות, לרבות אחת שהגיעה עם אשרת תייר אך הורשתה להישאר בארצות הברית. אולם הצפי הוא שהמספר יגדל.

"אנחנו נערכים לקליטת יותר מקומץ משפחות", נמסר ממחלקת הפליטים והמהגרים של פיטסבורג ל"פיטסבורג ג'ואיש כרוניקל". "לא יגיעו מאות אנשים בבת אחת, אך זה יהיה תהליך ארוך של קליטת פליטים שיגיעו במשך זמן רב".

ארגון "שרותי הקהילה והמשפחה היהודית של הגאלף קוסט" שבטאמפה פלורידה כבר קלט שש משפחות אפגניות ומצפה לארבע נוספות בשבוע הבא, כך דיווח ה"טאמפה ביי טיימס". הארגון מכסה את עלויות המגורים של אותם פליטים עד שהם מוצאים עבודה, אלא שכיום קשה מאוד למצוא דירות במחירים סבירים באזור.

במדיסון, ויסקונסין, סייע ארגון רווחה יהודי לקלוט 61 פליטים מאפגניסטאן מאז 2017, לרבות 14 בשלושת החודשים האחרונים. הצפי כעת הוא לזרם מהגרים גדול בהרבה. "אנחנו פונים לבעלי בתים פוטנציאליים, ולבעלי מלונות כדי להתריע על הצפוי ואומרים להם שאיננו יודעים מתי זה יקרה, ולמשך כמה זמן, אבל עליהם להיות מודעים לכך שבקרוב יגיע גל מהגרים גדול", אמר מנהל הארגון.

חיילי טליבאן מפטרלים ברחובות קאבול, אפגניסטן, 18 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)
חיילי טליבאן מפטרלים ברחובות קאבול, אפגניסטן, 18 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Rahmat Gul)

נוסף על כך, דיווחו ארגוני שרותי רווחה יהודיים בקנזס סיטי, דלאוור וסיאטל על כוונתם לסייע לפליטים שיגיעו לאזורים אלה. במקביל, המאמצים לסייע לפליטים אפגנים חורגים מגבולות ארצות הברית.

"אנחנו זוכרים שסבינו הגיעו למדינה כפליטים וכל מה שאנחנו מנסים לעשות הוא להחזיר טובה תחת טובה"

באנגליה, הקהילה היהודית ב"קינדרטראנספורט" – שבתקופת מלחמת העולם השנייה סייעה לילדים יהודים שהובאו מגרמניה – מגייסת תרומות לטובת הפליטים שבדרך.

בית הכנסת המאוחד בהרטפורדשר מסר ל"ג'ואיש ניוז" שהתגובות למסע גיוס התרומות למען 30 המשפחות האפגניות שכבר התיישבו באזור היה לא פחות ממדהים. "אנחנו זוכרים שסבינו הגיעו למדינה כפליטים וכל מה שאנחנו מנסים לעשות הוא להחזיר טובה תחת טובה", הסביר רב בית הכנסת ל־בי־בי־סי.

עוד 653 מילים
סגירה