פתרון שתי הממשלות

למרות מתחים פה ושם, בנט וגנץ דווקא ביחסים טובים, עד שנדמה כי הסיטואציה שנוצרה נוחה לשניהם ● בכל הקשור למצב המדיני, בנט הוא ראש ממשלת הימין ואילו גנץ לקח את ההובלה משמאל ● ראש הממשלה יחזור ויטען כי "אין שום תהליך מדיני מול הפלסטינים", ואילו שר הביטחון ימשיך לקדם את העניינים מול אבו מאזן ● ולכל אחד יש מערך דוברות משלו, שדואג לעשות לו יח"צ ● פרשנות

בני גנץ, נפתלי בנט (צילום: תומר נויברג/פלאש90, מונטז')
תומר נויברג/פלאש90, מונטז'
בני גנץ, נפתלי בנט

כפי שזה נראה כעת, הממשלה נחלקת לשתי ממשלות על בסיס מדיני. בראש ממשלת הימין עומד נפתלי בנט. בראש ממשלת השמאל עומד בני גנץ. השניים ביחסים טובים בדרך כלל, למרות המתחים פה ושם, עד שזה נראה כי הסיטואציה הכפולה הזו נוחה לשניהם, והם אפילו מטפחים אותה.

לפני שבועיים דיווחנו כאן על החלוקה המעניינת הזו כאשר הוחלט על אישורי בנייה בהתנחלויות ובשטחי C. בנט שידר כי מועצת התכנון של המנהל האזרחי מאשרת אלפי יחידות דיור בהתנחלויות, וזה מבטא את דרכה של הממשלה שלו – שהיא, לדבריו, נוטה לכיוון הימני בעשר מעלות יותר מהממשלה הקודמת. את אישורי הבנייה לפלסטינים הוא גלגל על גנץ, שלא זעם במיוחד על האשמה שהוטחה בו.

בלילה שבין ראשון ושני נפגש גנץ עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס. הפגישה תואמה לחלוטין עם בנט, אבל הסביבה שלו התיישרה עם מפלגות הימין בקואליציה ושידרה הסתייגות מהפגישה.

ביומיים האחרונים שרים בימין התבטאו נגד הפגישה, בעיקר שרי תקווה חדשה של גדעון סער, כולל סער עצמו. שר התקשורת יועז הנדל אמר כי "אני לא הייתי נפגש עם אבו מאזן. הוא בעיניי מכחיש שואה שמעביר משכורות למחבלים".

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר התקשורת יועז הנדל ושר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת, 2 באוגוסט 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר התקשורת יועז הנדל ושר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת, 2 באוגוסט 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גורמים אנונימיים בממשלה החריפו את הקו וטענו כי גנץ עושה מה שהוא רוצה, עובד לבד ומנהל ממשלה בתוך ממשלה. אנשי ראש הממשלה הכחישו כי הם אלה שעומדים מאחורי הדברים. באמצע גם נוצרה מתיחות נוספת כאשר שר הדתות מתן כהנא ולא שר הביטחון גנץ התבקש אתמול לענות במליאת הכנסת על הצעה לסדר היום בנושא איראן.

בנט וגנץ נפגשו אתמול לשיחה ממושכת. מקורבי גנץ טענו אתמול כי היחסים עם ראש הממשלה מצוינים ודווקא שר החוץ יאיר לפיד הוא זה שמעורר את המתחים עימם, הכול בגלל חשבונות ישנים שעדיין קיימים.

בנט וגנץ נפגשו אתמול לשיחה ממושכת. מקורבי גנץ טענו אתמול כי היחסים עם ראש הממשלה מצוינים ודווקא שר החוץ יאיר לפיד הוא זה שמעורר את המתחים עימם, הכול בגלל חשבונות ישנים שעדיין קיימים

כך או כך, המצב הזה שבו גנץ נפגש עם אבו מאזן מתקבל מצוין אצל הממשלה השמאלית, שמונה את יש עתיד, כחול-לבן, העבודה, מרצ ורע"ם. ההסתייגות של בנט נראית טוב בעיני ימינה, תקווה חדשה וישראל ביתנו.

בנט עצמו יחזור ויטען כי "אין שום תהליך מדיני מול הפלסטינים וגם לא יהיה". גנץ ינסה לקדם את העניינים הביטחוניים, הכלכליים והאזרחיים שעליהם סיכם עם אבו מאזן גם לכדי משא ומתן מדיני, כפי שדורשות העבודה, מרצ ורע"ם.

שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד בתדרוך לשגרירי האו"ם על תקיפת הספינה במפרץ עומאן, 4 באוגוסט 2021 (צילום: דוברות משרד החוץ)
שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ יאיר לפיד בתדרוך לשגרירי האו"ם על תקיפת הספינה במפרץ עומאן, 4 באוגוסט 2021 (צילום: דוברות משרד החוץ)

גנץ עצמו, מעידים מקורביו, מרגיש הרבה יותר חופשי בממשלה הזו מאשר בממשלה הקודמת. נתניהו לא היה מאפשר לו בשום פנים להיפגש עם אבו מאזן. הפעם זה שונה. גנץ הוא שר ביטחון דומיננטי שנשען על שמונה חברי כנסת, וכחול-לבן היא המפלגה השנייה בגודלה בקואליציה.

"בממשלה הקודמות ישבו עוד רמטכ"לים, משה (בוגי) יעלון וגבי אשכנזי. כאן הוא הרמטכ"ל היחיד בדימוס סביב השולחן. הוא הכי מנוסה ואי אפשר לדלג עליו", כפי שאומר אחד השרים.

"בממשלה הקודמות ישבו עוד רמטכ"לים, משה (בוגי) יעלון וגבי אשכנזי. כאן גנץ הוא הרמטכ"ל היחיד בדימוס סביב השולחן. הוא הכי מנוסה ואי אפשר לדלג עליו"

כאמור, היחסים בין בנט וגנץ טובים, ועל כך מעידים כולם. אחרת היה יכול להיווצר קרע של ממש בעקבות הפגישה עם אבו מאזן.

גנץ ממורמר דרך קבע על שהחמיץ את ראשות הממשלה, אבל השר שדיברנו איתו אומר כי הוא מנוסה הרבה יותר היום ברמה הפוליטית, ולכן גם יודע לנצל את החולשה הפוליטית של בנט – שלא יכול לאיים עליו, לפטר אותו, או לעשות מהלכים מאחורי גבו.

שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה נפתלי בנט בבית הנשיא, 14 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הביטחון בני גנץ וראש הממשלה נפתלי בנט בבית הנשיא, 14 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אחת המסקנות של גנץ היא ללא ספק שימוש מושכל בגודלו של משרד הביטחון – המשרד הממשלתי הגדול ביותר, עם מערך תקשורת המתחרה בגודלו ובמשאביו לזה של משרד ראש הממשלה.

לפני שבועיים, ביקרו בנט וגנץ עם הרמטכ"ל אביב כוכבי באוגדת עזה. בסיום הסיור, הוציאה דוברות משרד ראש הממשלה הודעה לעיתונות תחת הכותרת:

ראש הממשלה, נפתלי בנט, קיים הערכת מצב באוגדת עזה: "נפעל בזמן, במקום ובתנאים שמתאימים לנו, ולא לאף אחד אחר".

להודעה נתלוו תמונות שצילם צלם לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון – בנט עם החיילים באוגדה, בנט בראש שולחן הדיונים.

תמונות של צלם לע"מ קובי גדעון שנשלחו על ידי תקשורת ראש הממשלה ב-17 באוגוסט 2021
תמונות של צלם לע"מ קובי גדעון שנשלחו על ידי תקשורת ראש הממשלה ב-17 באוגוסט 2021

באותה שעה בדיוק, גם דוברות משרד הביטחון הוציאה הודעה לעיתונות, הפעם תחת הכותרת:

שר הביטחון גנץ בסיור עם ראש הממשלה והרמטכ"ל באוגדת עזה: "ישראל נחושה להגן על עצמה – שומרים על זכות הפעולה בעוצמה, במקום ובזמן שנבחר".

להודעה הזו גם כן נתלוו תמונות, הפעם של צלם משרד הביטחון אריאל חרמוני: גנץ בראש שולחן הדיונים, גנץ במרכז הבקרה.

כך נראית ממשלה בתוך ממשלה.

תמונות של צלם משרד הביטחון אריאל חרמוני שנשלחו על ידי דוברות המשרד ב-17 באוגוסט 2021
תמונות של צלם משרד הביטחון אריאל חרמוני שנשלחו על ידי דוברות המשרד ב-17 באוגוסט 2021
עוד 655 מילים
סגירה