"בנט ושקד אוכלים את השנאה שהם בישלו"

"יש מי שמנסה להשתמש בצה"ל לקידום מטרות פוליטיות ציניות", אמר אתמול בנט בישיבת הממשלה ● אבל חבריו לקואליציה זוכרים היטב את חלקו שלו בחיבור בין פוליטיקה לאירועים ביטחוניים ● "נפתלי בנט הוא הבייס של כל זה", אמרה אתמול ח"כ אמילי מואטי לכמה מעמיתיה. "הוא ושקד רכבו על נמר של הסתה ושנאה, הנמר התהפך ועכשיו הם נופלים ממנו" ● פרשנות

איילת שקד ונפתלי בנט כשעמדו בראש "ימינה" בבחירות לכנסת ה-22, ספטמבר 2019 (צילום: בן דורי/פלאש90)
בן דורי/פלאש90
איילת שקד ונפתלי בנט כשעמדו בראש "ימינה" בבחירות לכנסת ה-22, ספטמבר 2019

ח"כ אמילי מואטי ממפלגת העבודה דיברה אתמול (ראשון) עם כמה מעמיתיה. היו לה דברים קשים לומר על ראש הממשלה נפתלי בנט ועל שרת הפנים איילת שקד בעקבות דברי הבלע וההסתה המאורגנת ברשת אחרי מותו של החייל בראל חדריה שמואלי בגבול עזה.

"נפתלי בנט הוא הבייס של כל זה", אמרה מואטי. "הוא ושקד הם קבלני הביצוע לדה-לגיטימציה שעשו לשמאל לאורך כל השנים. הם אוכלים את הדייסה, יותר נכון את השנאה שבישלו. הם רכבו על נמר של הסתה ושנאה, הנמר התהפך ועכשיו הם נופלים ממנו".

"האופרציה של המסיתים עכשיו דומה מאד למה שעשו פעם בנט ושקד", הוסיפה מואטי. "זה מימון, יועצים, קבוצות סגורות, חימום השטח. עכשיו הם רואים בעיניים את מה שקורה עם חאן אל-אחמר. כמה זה קל להיות ימין עד שאתה מגיע למקום שבו אתה צריך להחליט".

"האופרציה של המסיתים עכשיו דומה מאד למה שעשו פעם בנט ושקד. זה מימון, יועצים, קבוצות סגורות, חימום השטח. כמה זה קל להיות ימין עד שאתה מגיע למקום שבו אתה צריך להחליט"

מואטי מתכוונת לתקופות שונות בפעילות האופוזיציונית של בנט ושקד. בנט עמד מאחורי מחאת המילואימניקים נגד מלחמת לבנון השנייה. הוא היה אז ראש המטה של בנימין נתניהו, ראש האופוזיציה, ולא בחל באמצעים כדי לחמם את השטח, כדי שראש הממשלה אולמרט יודח ואת מקומו יתפוס נתניהו.

נתניהו היה זה שהשיג את המימון למחאה ההיא, ששיאה היה בהפגנת 100 אלף איש בכיכר רבין. בתחקיר שפורסם ב"הארץ" בינואר 2013 נכתב כי בנט חיבר למחאת המילואימניקים משפחות שכולות. הדמגוגיה לא הייתה רק שם. לימים, כאשר בנט היה מנכ"ל מועצת יש"ע הוא ביקש לפרסם את תמונותיהם של הנרצחים מהפיגוע בבית משפחת פוגל באיתמר.

מואטי מתכוונת גם לדברים שאמרה בעבר איילת שקד, כאשר עמדה עם בנט בראש תנועת "ישראל שלי". היועץ של השניים היה גם אז משה קלוגהפט. "מי עומד מאחורי 'מחאת האוהלים הספונטנית'?" שאלה אז שקד. "הקרן החדשה לישראל, כן כן. אותם אנשים שמימנו את העמותות שמסרו חומרים נגד צה"ל לוועדת גולדסטון. הפיצו, שתפו על מנת שהציבור בישראל לא יתבלבל".

"מי עומד מאחורי 'מחאת האוהלים הספונטנית'?" שאלה אז שקד. "הקרן החדשה לישראל, כן כן. אותם אנשים שמימנו את העמותות שמסרו חומרים נגד צה"ל לוועדת גולדסטון"

אתמול בישיבת הממשלה טען בנט כי "יש מי שמנסה להשתמש בצה"ל לקידום מטרות פוליטיות ציניות" ורמז לנתניהו, שפעם הפעיל אותו באותה צורה.

מואטי אמרה לעמיתיה כי שוחחה עם בנט והוא מבין את הטעויות שעשה אז. "אני רואה בנט שונה. אתה שומע את זה גם בהתבטאויות שלו", אמרה מואטי.

כך או כך, המתקפות הקשות ברחוב וברשתות החברתיות נגד ראש הממשלה ושריה על רקע מותו הטרגי של הלוחם בראל שמואלי באות בעיקר מתוך תסכול פוליטי אחרי שעבר התקציב. זו התפיסה גם בקואליציה. לראשי האופוזיציה מהימין אין באמת סיבה לתקוף את הממשלה.

"מנהיגי הימין לא השתנו וגם המדיניות לא השתנתה", אומר ח"כ יוסי שיין מישראל ביתנו, "בנט, סער, שקד וליברמן לא שינו שום דבר, להיפך. אצל נתניהו היה אירוע מדיני גרנדיוזי, תוכנית המאה. נתניהו הסכים למדינה פלסטינית שתקום במסגרת התוכנית. כאן אין משא ומתן מדיני ולא יהיה.

"בנט, סער, שקד וליברמן לא שינו שום דבר, להיפך. אצל נתניהו היה אירוע מדיני גרנדיוזי, תוכנית המאה. נתניהו הסכים למדינה פלסטינית שתקום במסגרת התוכנית. כאן אין משא ומתן מדיני ולא יהיה"

"אז על מה אתם מאתגרים אותנו? על פגישה עם נשיא ארצות הברית? על החיבור עם מנסור עבאס, אחרי שנתניהו סלל לשם את הדרך?"

אגב, את התסכול יש מי שרואה גם באופוזיציה לממשלה משמאל. יו"ר הקואליציה עידית סילמן סבורה כי גם לאנשי הרשימה המשותפת אין סיבה לתקוף את רע"ם ברמה האזרחית, אחרי ההישגים של המפלגה בתקציב המדינה ובכלל. "בגלל זה אחמד טיבי הולך לחפש כותרות בחברון", טוענת סילמן.

אחמד טיבי ומנסור עבאס במליאת הכנסת, 2 באוגוסט 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
אחמד טיבי ומנסור עבאס במליאת הכנסת, 2 באוגוסט 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

גם באופוזיציה מודים כי רמת ההתנגדות לממשלה יורדת. כלפי חוץ, ח"כים בליכוד יאמרו כי המוטיבציה קיימת ואחרי הפגרה הם ימשיכו להילחם בקואליציה באותה נחישות, יומם ולילה, אבל בשיחות פנימיות הם מודים כי התקציב שינה הכול. אין היום איש באופוזיציה שחושב שהתקציב לא יעבור בקריאה שנייה ושלישית בנובמבר הקרוב.

כלפי חוץ, בליכוד יאמרו כי המוטיבציה קיימת ואחרי הפגרה הם ימשיכו להילחם בקואליציה באותה נחישות, יומם ולילה, אבל בשיחות פנימיות הם מודים כי התקציב שינה הכול

"כולם עכשיו מסתכלים על נתניהו. גם הוא מבין את המצב", אומר ח"כ בליכוד. "הוא האיש הכי חשוב ברגע זה. השאלה היא האם הוא קם והולך או נשאר. חצי מאיתנו חושבים שאם הוא יעזוב, יהיה לנו יותר קל מול הקואליציה".

עוד 664 מילים
סגירה