הערכה: חלק מהאסירים שנמלטו הצליחו להגיע לגדה המערבית

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב פועל להקמת ועדת בדיקה ממשלתית בנושא שבראשה יעמוד שופט בדימוס ● דיווח: ביידן אמר לבנט בפגישתם בבית הלבן שלמרות ההתנגדות הישראלית ארצות הברית תפתח מחדש את הקונסוליה מול הרשות הפלסטינית בירושלים ● בנט על העומס במתחמי הבדיקות: "פועלים כדי לטפל במצב בהקדם האפשרי" ● חשד שמאות מהשבים מאומן זייפו את בדיקות הקורונה שלהם

מחסום משטרתי שהוצב בכביש 60 בעקבות בריחת שישה אסירים מכלא גלבוע, 9 בספטמבר 2021 (צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90)
מיכאל גלעדי, פלאש 90
מחסום משטרתי שהוצב בכביש 60 בעקבות בריחת שישה אסירים מכלא גלבוע, 9 בספטמבר 2021

ההימלטות מכלא גלבוע: במערכת הביטחון חוששים מערעור היציבות הביטחונית בשטחי הרשות הפלסטינית ובישראל, כך פורסם בכאן חדשות. החשש הוא שתפיסתם של המחבלים או עימות בשטחים יביא להסלמה. גורם ביטחוני אמר כי כל הגורמים התריעו לפני ראש השנה על אפשרות של הסלמה, ולכן הוגברה הכוננות, אך "בשב"ס נרדמו".

המנהרה ממנה נמלטו אסירים ביטחוניים, כלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021 (צילום: Flash90)
המנהרה ממנה נמלטו אסירים ביטחוניים, כלא גלבוע, 6 בספטמבר 2021 (צילום: Flash90)

יועץ למתאם פעולות הממשלה בשטחים לשעבר סא"ל אלון אביתר בריאיון לגלי צה"ל על ההימלטות מכלא גלבוע: "מדובר באחד ההישגים המשמעותיים ביותר שהחברה הפלסטינית רושמת לעצמה בעשור האחרון. האסירים הועלו לדרגת אלילים. הם ייתפסו או יהרגו – אז פוטנציאל האלימות וההסלמה עדיין לפנינו".

תת גונדר דב רייבר, מפקד בית סוהר "צלמון", בריאיון לגלי צה"ל: "מדובר באירוע חמור, והתחושות בארגון לא פשוטות. אנחנו מתחקרים את עצמנו כדי לצאת מזה. עושים צעדים לשינוי מגמה, לא רק מאז שהתחיל האירוע – נציבת שב"ס החלה בשינוי הרגלים אצל האסירים לפני כמה חודשים.

"נציבת שב"ס לא קושרת את הידיים – יש לנו סמכויות נרחבות מול האסירים הביטחוניים. יש לאן להתקדם, אבל זו ממש לא קייטנה. לא יכול לומר אם התנאים ישתנו, זה תלוי בדרג המדיני".

אסירים ביטחוניים בכלא בישראל (צילום: חסאן ג'גי)
אסירים ביטחוניים בכלא בישראל (צילום: חסאן ג'גי)

השר לביטחון הפנים עמר בר־לב הודיע הבוקר כי בצד המצוד אחר הנמלטים מכלא גלבוע "שלא יפסק" מתנהלת חקירה הבוחנת את האפשרות כי הבריחה לוותה בפלילים. "אנחנו נשים את ידינו על המחבלים הנמלטים, נתקן את הכשלים שהובילו להימלטות ובמידה ונמצא רשלנות מקצועית, נטפל גם בה".

מפקד כלא גלבוע לשעבר גונדר משנה בדימוס דקר אילת לכאן רשת ב: "הממשלה צריכה לקבל החלטה אסטרטגית איך להתנהל מול אסירים ביטחוניים, ולא כענישה. עד היום יש מדיניות של הכלה, כדי שלא יהיו בעיות בשטחים. הקישור הזה פוליטי. זו החלטת דרג מדיני והיא מוטעית".

סגירה