אמיר אוחנה (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

עלייתו ונפילתו של אמיר אוחנה

הקדנציה של אוחנה כשר לביטחון פנים נראית כעת כמו הסתבכות אחת גדולה ● מי שסומן בדור ההנהגה הבא של הליכוד, נלחם עם רשויות החוק והחליש אותן ● הוא מינה את קובי שבתאי כמפכ"ל ואת קטי פרי כנציבת השב"ס - ובמשמרת שלהם נרשמו שני אירועים מהחמורים בתולדות המדינה ● האיש שאמר שהוא אחראי לכל אבל אשם בכלום, יהיה עסוק בזמן הקרוב בוועדות חקירה ● פרשנות

אחד מקטעי הווידאו האהובים על אמיר אוחנה ומקורביו הוא מערב הבחירות לכנסת במרץ 2020. אוחנה היה אז בשיאו.

מי ששובץ ברשימת הליכוד במקום ה-20, כיהן קרוב לשנה כשר המשפטים וקנה את עולמו בקרב מצביעי המפלגה כאשר הכריז מלחמה על "הפרקליטות שבתוך הפרקליטות", כלשונו.

בליכוד השתגעו על המינוי הראשון של אוחנה בממשלה – שר המשפטים הצעיר שבא להציל את בנימין נתניהו מידי היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט וחבריו.

בכנס הסיכום של הבחירות בבנייני האומה, אוחנה לא צעד לעבר הבמה. במקום זאת, מאות חברי מרכז ופעילים הרימו אותו על כפיים וקראו "או, אה, מה קרה, מנדלבליט אכל אותה" כשהם נושאים אותו לעבר הבמה. פעיל עם מסכה של נתניהו חיבק אותו בחום.

על הבמה, נתניהו האמיתי, שידע כי אוחנה הוא האיש הכי פופולרי בליכוד אחריו, לא הפסיק להרעיף עליו מחמאות בנאומו, מול הפנים המקנאות של השרים האחרים.

על הבמה, נתניהו האמיתי, שידע כי אוחנה הוא האיש הכי פופולרי בליכוד אחריו, לא הפסיק להרעיף עליו מחמאות בנאומו, מול הפנים המקנאות של השרים האחרים

שנה וחצי חלפו ומי שסומן בדור ההנהגה הבא של הליכוד נמצא בצרות. הקדנציה האחרונה שלו כשר לביטחון פנים נראית כמו הסתבכות אחת גדולה עם הרבה ביש מזל. בדצמבר האחרון מינה אוחנה את קובי שבתאי כמפכ"ל המשטרה ואת קטי פרי כנציבת השב"ס. במשמרת הקצרה שלהם נרשמו שני אירועים קשים ביותר, מהחמורים בתולדות המדינה.

ב-30 באפריל אירע אסון הר מירון ביום ההילולה של רבי שמעון בר יוחאי. 45 גברים ונערים נספו. 102 נפצעו. ועדת חקירה ממלכתית חוקרת בימים אלה את האירוע. אוחנה ושבתאי עלולים להיפגע ולשלם מחיר על ההיערכות הביטחונית והאבטחתית הלקויה.

אוחנה נתפס כבר באמירה בעייתית אחרי האסון. "אני אחראי לכל דבר הקשור בגופים שתחת אחריותי. אחריות אין פירושה אשמה", אמר אז אוחנה. מעניין מה תקבע בעניין הזה יו"ר ועדת החקירה, נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת מרים נאור.

השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, מנחם את קרוביו של שלמה זלמן ליבוביץ', שנהרג באסון שאירע בהר מירון, 5 במאי 2021 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)
השר לביטחון הפנים, אמיר אוחנה, מנחם את קרוביו של שלמה זלמן ליבוביץ', שנהרג באסון שאירע בהר מירון, 5 במאי 2021 (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

בתחילת השבוע הגיע תורה של הנציבה החדשה שמינה אוחנה. ששת המחבלים שחפרו מנהרה ונמלטו מכלא גלבוע הציגו לראווה גם את המחדל החמור ביותר של השב"ס בכל תולדותיו. מדי יום מתגלות פדיחות נוספות בסיפור הזה.

בתחילת השבוע הגיע תורה של הנציבה החדשה שמינה אוחנה. ששת המחבלים שנמלטו הציגו לראווה את המחדל החמור ביותר של השב"ס בכל תולדותיו. מדי יום מתגלות פדיחות נוספות בסיפור הזה

אתמול הוחלט להקים ועדת חקירה ממשלתית. אוחנה כבר בחוץ, אבל הוא עשוי להתבקש להסביר מה היו ההכנות בתקופתו ומדוע מינה את רב גונדר פרי, שעלולה לשלם מחיר כבד.

אוחנה הוא מעריץ גדול של ראש הממשלה לשעבר נתניהו. כאשר חיפש נתניהו בתחילת 2019 שר משפטים שיחליף את איילת שקד שלא עברה את אחוז החסימה, הוא בחר באוחנה. המועמד השני, יריב לוין, לא היה מוכן ללכלך ידיים ולשרת מתוך המשרה הרגישה הזו את המשפט של נתניהו.

לאוחנה לא הייתה בעיה עם זה. מתוך המשרד הוא ירד על הפרקליטות, נלחם בבני גנץ, רב עם גבי אשכנזי, הפר צו איסור פרסום וסיפר על החקירה הבעייתית של עד המדינה ניר חפץ, ביקש למנות את עו"ד אורלי בן-ארי גינזבורג ובסוף מינה את עו"ד דן אלדד כפרקליט מדינה בפועל – שניהם בניגוד לדעתו של היועץ המשפטי מנדלבליט.

היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה, ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט, שר המשפטים לשעבר אמיר אוחנה, ומבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

נתניהו היה מרוצה. אוחנה סיפק את הסחורה. היה ברור שהוא ימשיך להיות שר המשפטים, אבל אחרי שהוקמה הממשלה הפריטטית עם גנץ, המשרד עבר לאבי ניסנקורן מכחול-לבן.

נתניהו העביר את אוחנה למשרד לביטחון פנים, שזה הצד השני של המטבע. אוחנה נשאר בכל זאת עם עין אחת על משפט נתניהו, למרות שהצהיר שוב ושוב כי הוא לא יודע כלום ולא מעורב בחקירות המשטרה, אבל רבים לא האמינו לו.

צריך רק להזכיר כי השר חותם על כל מינוי מדרגת סגן ניצב ומעלה. המשרד לביטחון פנים הוא כוורת רוחשת של אינפורמציה שזורמת כל הזמן ומגיעה גם לשר, מן הסתם. גלעד ארדן, שהיה השר לביטחון פנים, הודח ממנו בידי נתניהו כיוון שקידם קציני חקירות שלא מצאו חן בעיני ראש הממשלה דאז. כך לפחות הסבירו מקורביו של ארדן.

אנשי נתניהו באו לארדן בטרוניות קשות גם בנושאים אחרים. בזמנו הם טענו כי המשטרה אינה חוקרת את כל הפרשות שקשורות באב הבית, מני נפתלי.

אמיר אוחנה ובנימין נתניהו במהלך קמפיין הבחירות באפריל 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)
אמיר אוחנה ובנימין נתניהו במהלך קמפיין הבחירות באפריל 2019 (צילום: הדס פרוש/פלאש90)

נתניהו הצטיין לעתים קרובות במינויים שאולי לא מתאימים לציבור, אבל מתאימים לו. כך הוא מינה את מתניהו אנגלמן למבקר מדינה ואת דניאל הרשקוביץ כנציב המדינה. את מאיר בן שבת הוא תכנן למנות לראש שב"כ.

אולי אוחנה חיקה את נתניהו גם בנושא הזה. לא ברור מדוע הוא החליט למנות את קובי שבתאי לתפקיד המפכ"ל אחרי תקופת התלבטות ממושכת – המשטרה התנהלה ללא מפכ"ל במשך שנתיים.

אולי אוחנה חיקה את נתניהו גם בנושא הזה. לא ברור מדוע הוא החליט למנות את קובי שבתאי לתפקיד המפכ"ל אחרי תקופת התלבטות ממושכת – המשטרה התנהלה ללא מפכ"ל במשך שנתיים

שבתאי היה מפקד מג"ב מצטיין ונחשב לאיש טוב ומוכשר, אבל הוא לא מכיר את המשטרה כמו הניצבים שגדלו בארגון כל חייהם. כפי שזה נראה היום, גם המינוי של הנציבה פרי הוא לא להיט גדול.

אוחנה, שבא לשנות את המשטרה ובתי הסוהר, הלך לאופוזיציה ואנחנו נשארו עם שתי רשויות חשובות שנותרו חבוטות, ומתמודדת כעת עם שני מחדלים עצומים. אוחנה הוא פוליטיקאי משופשף ואולי אף יתאושש, אך גורלו תלוי כרגע בזיכרון הציבורי הקצר – ובידיה של ועדת חקירה ממלכתית, ואולי אפילו שתיים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
23
אסונות לא קטנים ומחדל גדול.. לא הייתי מכוונת אצבע מאשימה לעברו. הוא לא עשה כלום או זהו לא עשה כלום כדי שלא יבואו האסונות של מירון וכו".. לדעתי האיש לא מתאים לנעליים דיייייייי גדולות עבו... המשך קריאה

אסונות לא קטנים ומחדל גדול..
לא הייתי מכוונת אצבע מאשימה לעברו. הוא לא עשה כלום או זהו לא עשה כלום כדי שלא יבואו האסונות של מירון וכו"..
לדעתי האיש לא מתאים לנעליים דיייייייי גדולות עבורו..
הוא יסתפק בתפקיד קל ללא אחריות גדולה שבסופה מיד אומרים תודה

זה סופו של כל אחד שנבחר לתפקיד כשהאתאמה שלו היא??? עד כמה יוכל לשרת את אדוניו!!! כששום דבר אחר לא נלקח בחשבון. לא צרכי המדינה, לא צרכיו של המשרד בו הוא מכהן, אלה רק האינטרסים של אדוניו ... המשך קריאה

זה סופו של כל אחד שנבחר לתפקיד כשהאתאמה שלו היא??? עד כמה יוכל לשרת את אדוניו!!! כששום דבר אחר לא נלקח בחשבון. לא צרכי המדינה, לא צרכיו של המשרד בו הוא מכהן, אלה רק האינטרסים של אדוניו ובני משפחתו …
נשמח מאד שהוא, ודומיו, ישלמו את המחיר!!!!!!
כי כל אחד צריך לדעת: שאם נבחרת לכהן בתפקיד ציבורי נאמנותך צריכה להיות ראשית: לציבור!!!! ולא לאדוניך!!!!!

עוד 778 מילים ו-23 תגובות
סגירה