נפתלי בנט: "המערכת הערכית שלי יציבה"

ועדת חוקה אישרה פיקוח אלקטרוני על כלל חייבי הבידוד ● סער נגד תוכנית לפיד לשיקום עזה ● הנדל חנך סיבים אופטיים בשומרון ● נתניהו מכחיש שאליסון הציע לו לשמש דירקטור באוראקל ● עדות ישועה: "התבקשתי לא להרגיז את ליברמן" ● שגריר בחריין הגיש את כתב האמנה, שגרירות האמירויות השיקה קמפיין של שלטי חוצות למען השלום

נפתלי בנט במשרד ראש הממשלה, 1 באוגוסט 2021 (צילום: אמיל סלמן)
אמיל סלמן
נפתלי בנט במשרד ראש הממשלה, 1 באוגוסט 2021

שמחה גולדין, אביו של החייל הנעדר הדר גולדין, מתנגד לתוכנית שהציג שר החוץ לפיד לשיקום רצועת עזה, למרות שזאת מדגישה את הצורך לפתור את סוגיית השבויים והנעדרים.

גולדין אמר הבוקר בגלי צה"ל: "אם לא שמים את נושא השבויים והנעדרים בתחילת הדרך כתנאי מקדים לכל נושא אחר, זה לא יקרה. השר לפיד ישב בקבינט המדיני-ביטחוני ב-2014 שהוציא את הדר שלי לקרב, עכשיו כשהוא נמצא בשלטון הוא צריך להציב את הסוגייה לפני הכול".

מימין: שמחה גולדין, עמיר פרץ, רפי פרץ ועידית סילמן. אזכרה לציון 5 שנים לנפילתו של סגר הדר גולדין (צילום: יח"צ)
מימין: שמחה גולדין, עמיר פרץ, רפי פרץ ועידית סילמן. אזכרה לציון 5 שנים לנפילתו של סגר הדר גולדין (צילום: יח"צ)

השר לשיתוף פעולה אזורי, עיסאווי פריג', שנמנה על אדריכלי הקואליציה הנוכחית, ממשיך להגן על מדיניות הממשלה גם בנושא המדיני שבו מפלגתו, מרצ, נמצאת בעימות עמוק עם מפלגת ימינה של ראש הממשלה בנט.

פריג' דיבר הבוקר בגלי צה"ל על המגעים מול הרשות הפלסטיני ואמר: "אנחנו מתמקדים בסוגייה הכלכלית-אזרחית ולא בסוגייה המדינית. יש התקדמות ושינוי הדרגתי, פריג' התייחס בדבריו גם לפגישת בנט עם נשיא מצרים א-סיסי ואמר: "לא מתאר לעצמי שבנט יישב עם א-סיסי והנושא הפלסטיני לא יעלה".

בהתייחסו לאישור הקמת יחידות בנייה באום אל פחם אמר פריג': "התהליך יתחיל באופן מיידי, אבל ללא מיגור האלימות והפשיעה בחברה הערבית – ההשקעה והכסף שמזרימים לשם יכולים להגיע לידיים הלא נכונות".

ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי בשארם א-שייח, 13 בספטמבר 2021 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי בשארם א-שייח, 13 בספטמבר 2021 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

במשטרה ובמג"ב נערכים בכוחות מתוגברים ליום כיפור. קרוב ל-2,000 שוטרים ולוחמי מג"ב יפעלו בבירה במהלך היום הקדוש.

המשטרה נערכת גם לתפילות ההמוניות הצפויות היום ולקראת ערב יום כיפור ברחבת הכותל המערבי. מהמשטרה נמסר כי מאות שוטרים, לוחמי מג"ב ומתנדבים יתפרסו ברחבי העיר, בדגש על מקומות הומי קהל, ותוגבר הנוכחות והפעילות המשטרתית במהלך ימים אלו.

בצירי התנועה יבצעו השוטרים הכוונות ושינויים בהסדרי התנועה, זאת בהתאם לעומסים וכמות המבקרים, במטרה לתת מענה מיטבי לכל תרחיש ולשמור על שלום הציבור וביטחונו. במשטרה קראו לציבור להישמע להנחיות השוטרים והמאבטחים ולפעול בהתאם לתקנות הקורונה, לרבות חבישת מסכה בכל התקהלות או תפילה המונית.

כחלק מההיערכות, תיחסם לתנועה כניסת כלי רכב לעיר העתיקה ובצירים שבסמוך. הציבור התבקש להימנע מלהגיע לאזור העיר העתיקה בכלי רכב פרטיים ולהסתייע בתחבורה הציבורית, היסעים מחניוני 'חנה וסע' והרכבת הקלה.

שוטר מג"ב ברחבת שער שכם בעיר העתיקה בירושלים 7 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)
שוטר מג"ב ברחבת שער שכם בעיר העתיקה בירושלים 7 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)

שר האוצר אביגדור ליברמן התראיין הבוקר לעיתון "כלכליסט" ואמר "תקציב המדינה שאנחנו מובילים הוא תקציב מהפכני מחירי הפירות קפצו מתחילת 2000 ועד היום ב־102%, הירקות ב־81% באותה תקופה, ומחירי הדיור עלו ב־67%. הרפורמות שאנחנו מובילים בתקציב המדינה יטפלו בהתייקרויות הללו".

בהתייחסו להעלאת גיל הפרישה לנשים אמר ליברמן: "תוחלת החיים עלתה מ־67 ל־84". השר ציין את שמן של מדינות מפותחות כמו קנדה ודנמרק שבהן גיל הפרישה גבוה, ואת הטענה הלא-נכונה ש"אין מדינה שבה גיל הפרישה הוא עדיין 62". לדברי ליברמן: "יש נשים מוחלשות וצריך לדאוג להן"

בהתייחסו למצב המשק ציין ליברמן "שבעה מנועי צמיחה" לדבריו: "ביטול החל"ת, העלאת גיל פרישה לנשים, המטרו, פרוייקט הבינה המלאכותית, פיתוח רכבת ישראל והרכבת הקלה, רשות הניקוז ופרוייקטים של אנרגיה סולארית והולכת חשמל פרטית.

כשנשאל על הבטחתו להעלות ב-50% את שכר חיילי הסדיר אמר ליברמן: "כל דבר שאני מבטיח, אני מקיים, לפעמים זה לוקח יותר זמן. בתקציב הנוכחי הבעיה היא שההוצאות הלא צפויות לגל הרביעי של הקורונה הן לפחות 4 מיליארד שקל –  תקנים לרופאים ואחיות, בדיקות סרולוגיות ועוד, והבעיה היא שכבר מתחנו את עצמנו עד הסוף. אני יכול להתחייב שדיוני התקציב 2024-2023 יתחילו עם הגדלת שכרם של חיילי הסדיר.

בהתייחסו לביטול החל"ת אמר ליברמן: "הבעיה המרכזית של המשק היא מחסור בידיים עובדות. "כל הנושא של החל"ת — ביטולו הוכיח את עצמו.

בהתייחסו למספר השרים בממשלה ולחוק הנורבגי, אמר ליברמן: "הממשלה הזו קיימת שלושה חודשים. מצאנו אדמה חרוכה גם תקציבית. הממשלה לא קיימה דיון תקציבי ממרץ 2018, שלא לדבר על הרפורמות וחוק ההסדרים. נכון שמבחינת מספר השרים וסגני השרים רצוי היה הרבה פחות — אבל זה המחיר שנאלצנו לשלם. זה היה בלתי נמנע".

בהתייחסו להגדלת הפנסיה לאנשי הקבע, ולשאלה אם פעל כדי לרצות את שר הביטחון בני גנץ, אמר ליברמן: "אין לי שום עניין לרצות אף אחד. תקציב הביטחון חייב לשקף את האיומים, ולצערי הם כל הזמן עולים וגדלים. הנושא של הפנסיות התקבל בשנת 1961 ומאז היו ערפול ותסבוכת וסוף סוף מישהו לקח את תפוח האדמה לוהט, והצליח לעשות סדר.

בהתייחסו למשא ומתן על הסכמי שכר חלקים בחלקים נרחבים מהמשק, במיוחד במערכת הבריאות, אמר ליברמן: "אנו מתקדמים גם עם ההסתדרות, הסתדרות הרופאים, הסתדרות המורים, ואני מקווה להגיע לעסקת חבילה במשק. כולם יצטרכו לוותר: גם העובדים, גם המעסיקים וגם המדינה.

בהתייחסו לשאלה האם השווקים הפיננסיים עלולים להגיע בתקופת כהונתו למפולת, אמר ליברמן: "זה מטריד אותי מאוד. הרתיחה בשוק ההון מדאיגה אותי. אני מסתכל גם על הפער בין ריבית הפריים לבין האינפלציה בארה"ב, זה לא בריא. רק בשבוע שעבר כל השווקים היו אדומים. זה בהחלט נתון שמדיר שינה מעיניי. אני מקווה שאנחנו מספיק ערוכים: יתרות מט"ח שלנו ענקיות כמו שלא היו אף פעם. אנו לא משפיעים על השיטפון העולמי, אבל אם יקרה, אני מקווה שנצא הכי טוב".

שר האוצר אביגדור ליברמן בסיור בסופר, 13.7.2021
שר האוצר אביגדור ליברמן בסיור בסופר, 13.7.2021

ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית מודאג: הממשלה יוזמת דיונים בחוק יסוד השוויון. למה זה לא בסדר בעיני רוטמן? כי הממשלה התחייבה לעסוק ב-80% שהיא מסכימה עליהם – קורונה, כלכלה, ביטחון – ולא ב-20% שהיא לא אמורה להסכים עליהם, כמו שוויון בפני החוק. ניר אורבך מימינה בתגובה: הדיונים נועדו למסמס את חוק השוויון, לא לקדם אותו.

סגירה