הזמן הירוק
הזמן הירוק
סיכום השבוע בסביבה

החול יזכיר

הרע: חומר שחור נפלט לחופי ישראל ביומיים האחרונים. הפעם כנראה מדובר בפחם ולא בזפת - אבל זו עוד תזכורת כמה הים שלנו רגיש לזיהומים ● הטוב: ארגון הבריאות העולמי עדכן את התקנים לזיהום אוויר, ומזכיר שגם בלי קשר למשבר האקלים - צמצום פליטות יציל מליונים מתחלואה ומוות ● והטיפ: חנות חדשה שמוכיחה כי הדרך ל-zero waste קצרה משחשבנו

חומר שחור לא מזוהה שנפלט לחופי תל אביב, 24 בספטמבר 2021 (צילום: אביב לביא)
אביב לביא
חומר שחור לא מזוהה שנפלט לחופי תל אביב, 24 בספטמבר 2021

*הגלובוס השחור: מזהם השבוע

קטעים נרחבים מקו החוף של ישראל – מאשקלון ועד חוף הבונים שלמרגלות הכרמל – כוסו ביומיים האחרונים בתפזורת של חומר שחור לא מזוהה, שהגיע אל החוף על גבי הגלים הגבוהים והרוח החזקה שהחלה לנשוב.

פתיתים שחורים שנאספו מהחוף על ידי המשרד להגנת הסביבה, 22 בספטמבר 2021 (צילום: עמיר ארד, המשרד להגנת הסביבה)
פתיתים שחורים שנאספו מהחוף על ידי המשרד להגנת הסביבה, 22 בספטמבר 2021 (צילום: עמיר ארד, המשרד להגנת הסביבה)

לפי גורמי מקצוע, לא מדובר בזפת או תוצר של נפט, אלא משהו שיותר קרוב במבנהו לגזרי עץ שרופים או פחם. המקור לזיהום הוא בינתיים תעלומה, והעניין נמצא בבדיקה.

לפני מספר שבועות ספג חוף פלמחים מתקפת זפת. לפי הערכות מדובר בשאריות נפט מהדליפה הגדולה שהתרחשה בחורף האחרון, שעדיין משוטטות ברחבי הים התיכון ועלולות להיפלט אל החוף בהתאם למשטר הזרמים והרוחות.

כדי שחלילה לא נשכח, הים משגר לנו מדי פעם תזכורת עד כמה הוא רגיש, עד כמה ההשפעה האנושית והזיהום שבני האדם מייצרים נוכחים בכל מקום, עד כמה קו החוף שלנו חשוף ופגיע – קל וחומר מול אויב לא נראה ומול מזהמים שאין לנו מושג מי הם ומהיכן הם שולחים אלינו את כל הטוב הזה.

כדי שחלילה לא נשכח, הים משגר לנו מדי פעם תזכורת עד כמה הוא רגיש, עד כמה ההשפעה האנושית והזיהום שבני האדם מייצרים נוכחים בכל מקום, עד כמה קו החוף שלנו חשוף ופגיע

*הגלובוס הירוק: אביר הסביבה של השבוע

ארגון הבריאות העולמי הודיע השבוע על עדכון ההמלצות שלו לגבי ריכוז מזהמים באוויר: התקנים החדשים שמציע הארגון מחמירים מהקודמים, שנוסחו ב-2005. להערכת הארגון, זיהום אוויר הוא הגורם למותם של כ-7 מיליון בני אדם בעולם מדי שנה (בישראל – 2,500).

ואם זה המצב, המסקנה היא שהריכוזים המותרים של תחמוצות חנקן וגופרית ושל חלקיקים נשימים (חלקיקי זיהום זעירים שחודרים למערכת הנשימה וגורמים לתגובה דלקתית) גבוהים מדי והגיע הזמן להעלות את הרף.

זהו אתגר לא מבוטל עבור מדינות רבות, ביניהן ישראל – שממילא התקנים בה מחמירים פחות מההמלצות הקיימות של ארגון הבריאות העולמי.

זיהום אוויר באזור רמת חובב. אילוסטרציה (צילום: יניב נדב/פלאש90)
זיהום אוויר באזור רמת חובב. אילוסטרציה (צילום: יניב נדב/פלאש90)

אבל מעבר למהלך המבורך שעשוי להציל לא מעט בני אדם מתחלואה וממוות מוקדם, ארגון הבריאות העולמי גם כרך אותו במאבק במשבר האקלים, ובכך הזכיר עד כמה הוויכוח על התחממות כדור הארץ והגורמים לה – שכבר לא מתקיים בעולם האקדמי והמדעי אבל ממשיך לחיות בשיח הציבורי והתקשורתי – מיותר ופחות חשוב מכפי שנדמה.

מפני שגם אם לרגע נניח שאין משבר אקלים, או ששריפת דלקים פוסיליים על ידי האדם אינה הגורם לו, הרי הסבה של מקורות החשמל לנקיים וניתוק של התחבורה והתעשייה מעטיני הבנזין יביאו להצלה ודאית של רבים בכל חלקי הכדור.

גם אם לרגע נניח שאין משבר אקלים, או ששריפת דלקים פוסיליים על ידי האדם אינה הגורם לו, הרי הסבה של מקורות החשמל לנקיים וניתוק של התחבורה והתעשייה מעטיני הבנזין יביאו להצלה ודאית של רבים

אז גם למי שסבור שישראל זעירה וזניחה מכדי לבלום את משבר האקלים, או מאמין שזה בכלל לא בידי האנושות – ארגון הבריאות העולמי מבקש להזכיר: את החשמל צריך להפיק מהשמש ולא מפחם, את התחבורה צריך להעביר למערכות הסעת המונים ולרכבים שמונעים על חשמל ואת הנפט צריך להשאיר במעבה האדמה – פשוט כדי להציל אנשים ממחלות וממוות. ולזה באמת קשה להאמין שמישהו יכול להתנגד.

*טיפ ירוק לשבת

תל אביבים? או מבקרים בעיר? מומלץ לסור ל-naked market ברחוב בורוכוב 1 (פינת המלך ג'ורג') שנפתחה לפני מספר שבועות: חנות בלי אריזות, בלי פלסטיק, עם מוצרים שנמכרים בתפזורת ובצנצנות רב פעמיות שבקניה הבאה אפשר לחזור איתן לחנות ולמלא.

החנות naked market בתל אביב (צילום: אביב לביא)
החנות naked market בתל אביב (צילום: אביב לביא)

מוכרים כאן: קטניות, דגנים, חומרי ניקוי אקולוגיים, שמפו, שמן זית, גרנולה, פירות יבשים, גרעינים ופיצוחים, אגוזים מכל הסוגים, פסטות ועוד. הכול במכלים שמתוכם ממלאים צנצנות זכוכית. המשמעות היא שבסיום התהליך לא תישאר שום פסולת. מתברר שהדרך ל-zero waste יכולה להיות קצרה יותר משחשבנו.

לא קל לשנות הרגלים – למשל, לזכור להביא איתנו את האריזות מהבית כשהולכים לקניות – אבל גם אם תצאו מהחנות בידיים ריקות, דבר אחד בוודאות תיקחו אתכם לדרך: חומר למחשבה.

עוד 563 מילים
סגירה