תרגיל ימי משותף של צבא ארה"ב, צרפת, בלגיה ויפן בים הערבי, 19 במארס 2021 (צילום: US Navy via AP)
US Navy via AP

מפקד הצי החמישי האמריקאי לא מפסיק להיפגש עם בכירים מישראל

ברקע תרגיל ימי בינלאומי ענק בהשתתפות 21 מדינות באזור המפרץ הפרסי בתחילת 2022 – נדמה שהלו"ז של בראד קופר מלא בפגישות עם בכירים מישראל ● לפיד ייצא לוושינגטון בשבוע הבא לפגישה עם מזכיר המדינה האמריקאי ועשוי להיתקל "בטעות" גם בנשיא ● וגם: ח"כ מואטי מספרת כי הצרפתים לא ממהרים לשכוח את פרשת NSO ● פרשנות

לוח הזמנים של מפקד הצי החמישי של ארצות הברית בראד קופר מלא בפגישות עם הצמרת המדינית־ביטחונית הישראלית.

לפני שבוע הוא אירח אצלו בבסיס הצי החמישי בבחריין את שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד ואת שר החוץ הבחרייני עבד א־לטיף א־זיאני. תמונת השניים לצד מפקד אמריקאי בכיר נועדה לעיניים איראניות.

אתמול (רביעי) הגיע קופר לישראל ונפגש שוב עם לפיד וגם עם שר הביטחון בני גנץ.

קופר הוא מפקד כוחות הצי האמריקאי באזור המפרץ הפרסי, הים האדום, האוקיינוס ההודי והים הערבי שבין הודו לתימן. לא מדובר רק בכוחות הפועלים בים אלא גם בכוחות יבשה, כוחות מיוחדים ועוד. לפני כמה שבועות, בטור הזה, הזכרתי את הקמת היחידה המיוחדת – "כוח משימה 59" – כוח צבאי טכנולוגי קטן המורכב בעיקר מכלים בלתי מאוישים וממגוון אמצעי לחימה מתקדמים.

תכיפות המפגשים של קופר עם בכירים מישראל עשויה להעיד שגם ישראל תיקח חלק בתרגיל לצד שאר המדינות החוששות מהאיום האיראני

"כוח משימה 59", תחת הצי החמישי, משתייך לפיקוד המרכז החולש גם על כל אזור המזרח התיכון. פעילות היחידה תיבחן בתרגיל ימי בין־לאומי בהשתתפות 21 מדינות בתחילת 2022. תכיפות המפגשים של קופר עם בכירים מישראל עשויה להעיד שגם ישראל תיקח חלק בתרגיל לצד שאר המדינות החוששות מהאיום האיראני.

ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד במפקדת הצי החמישי של ארצות הברית בבחריין, 30 בספטמבר 2021 (צילום: מירי שמעונוביץ, לע"מ)
לפיד במפקדת הצי החמישי בבחריין, 30 בספטמבר 2021 (צילום: מירי שמעונוביץ, לע"מ)

לא רק איראן

תדירותן הגבוהה של הפגישות המדיניות־ביטחוניות לא קשורה רק לצי החמישי. לפיד למשל ייצא בעוד כמה ימים לוושינגטון לפגישה עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. נכון לרגע זה לא מתוכננת לו פגישה עם הנשיא ג'ו ביידן, אך בעבר נהגו נשיאים "להפתיע" שרים בכירים שבאו להיפגש עם מקביליהם.

כך, למשל, ב־2006 "הפתיע" הנשיא ג'ורג' בוש הבן את שרת החוץ דאז ציפי לבני בזמן שנועדה עם היועץ לביטחון לאומי במתחם הבית הלבן, ובאופן דומה ב־2009 הנשיא ברק אובמה "קפץ" לבקר את שר הביטחון דאז אהוד ברק.

בין ממשל אובמה לממשל נתניהו התקיימה מתיחות עמוקה וארוכה לכן לא התרחשו "הפתעות" מהסוג הזה בשנים האחרונות. עתה בבית הלבן שוקלים כל צעד כדי להיזהר בכבודו של ראש הממשלה נפתלי בנט. יחד עם זאת הם מודעים לכך שיאיר לפיד הוא ראש ממשלה חליפי. תחילת כהונת לפיד, באוגוסט 2023, חופפת את כהונת הנשיא ביידן – שעשוי לחפוץ גם ביקרו.

כך או כך, לפיד עומד להיפגש עם בלינקן בפעם השנייה מאז הוקמה הממשלה. הפגישה הראשונה בין השניים התקיימה ברומא מייד אחרי הקמתה. כעת, כארבעה חודשים לתוך ממשלת בנט–לפיד וכשבוושינגטון ובירושלים מניחים שתקציב המדינה יעבור – בלינקן עשוי להציף את הנושא הפלסטיני.

ראש הממשלה נפתלי בנט ונשיא ארצות הברית ג'ו ביידן שותים קפה באזור המגורים של הבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: הבית הלבן)
בנט וביידן שותים קפה באזור המגורים של הבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: הבית הלבן)

ייתכן שבוושינגטון טרם החליטו כיצד לגעת בסוגיה הפלסטינית, וכיצד עליהם לפעול אחרי שיוכח שהממשלה ה־36 מסוגלת לשרוד ולמשוך עד סוף מארס 2023

כל הניתוחים הפוליטיים שנעשו בוושינגטון על המצב בישראל לוקחים בחשבון שלא כדאי לטלטל את הספינה. בנט מנווט מהחרטום, לפיד חותר מהירכתיים. לפי שעה השניים זהירים ומתחשבים (זה בזה) בעוד ששאר המרכיבים הפוליטיים מחפשים לעצמם כותרות, ולו כדי להוכיח לבסיס הבוחרים שלהם שהם לא יושבים בחיבוק ידיים.

גנץ מקיים קשר ישיר עם מחמוד עבאס; איילת שקד וגדעון סער משגרים הודעות השוללות כל מגע, ושרי מרצ מתייצבים אצל יושב ראש הרשות הפלסטינית לצילום מסורתי משותף (יש להם עשרות צילומים כאלה כבר באלבום).

כולם מנסים להראות שהם ניסו, וגם בבית הלבן רוצים לקחת חלק. האגף הפרוגרסיבי במפלגה הדמוקרטית (אוקסיו־קורטז וחברותיה) לוחץ להניע מהלכים לטובת העם הפלסטיני. כך יוצא שבזמן שבחדשות 12 מודיעים כי ארה"ב נוזפת בעבאס, בוואלה! מתפרסם שהאמריקאים מכוונים את הלחץ שלהם דווקא על ישראל.

האמת עשויה להיות אי שם באמצע. ייתכן שבוושינגטון טרם החליטו כיצד לגעת בסוגיה הפלסטינית, וכיצד עליהם לפעול אחרי שיוכח שהממשלה ה־36 מסוגלת לשרוד ולמשוך עד סוף מארס 2023.

השרים עיסאווי פריג' וניצן הורוביץ ממרצ בפגישה עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 2 באוקטובר 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של עיסאווי פריג')
השרים פריג' והורוביץ בפגישה עם ראש הרשות הפלסטינית עבאס ברמאללה, 2 באוקטובר 2021 (צילום: חשבון הטוויטר של עיסאווי פריג')

"חזון שתי המדינות הוא המעשה הציוני"

חברת הכנסת אמילי מואטי (העבודה), המכהנת גם כיושבת ראש ועדת המשנה למדיניות חוץ והסברה בוועדת חוץ וביטחון, ייצגה את הכנסת לפני מספר ימים באסיפה הפרלמנטרית של מועצת אירופה בשטרסבורג.

יום קודם לכן היא ניצלה את השהות בצרפת כדי לקיים פגישה עם קבוצת הידידות ישראל–צרפת, פורום של מחוקקים ישראלים וצרפתים שנפגשים זה עם זה כבר שנים.

חברות וחברים,בתחילת השבוע נחתי בפריז לביקור רשמי ראשון. נפגשתי עם מקביליי בסנאט ובאסיפה הלאומית הצרפתית. משם נסענו-…

Posted by ‎אמילי – חיה מואטי Emilie Moatti‎ on Friday, October 1, 2021

מואטי, שחיה מספר שנים בפריז ודוברת את השפה, הייתה מודעת לסקרנות עמיתיה סביב נושא הממשלה החדשה. במפגש איתה השתתפו חברי מפלגת השלטון של עמנואל מקרון וגם חברי המפלגה הסוציאליסטית – שבדומה למפלגת העבודה עדיין מנסה לאסוף את השברים אחרי הפסד פוליטי צורב ב־2017. מחוקקים מהימין הצרפתי גם לקחו חלק בפגישה.

"חצי שעה הוקדשה לשאלות שלהם על הממשלה הישראלית החדשה. היה להם עניין אדיר בקואליציה שלנו והם רצו לדעת פרטים על בנט. דווקא את לפיד הם מכירים יותר"

"בראש קבוצת הידידות ישראל–צרפת עמד ב־20 השנים האחרונות תמיד איש ימין. הנוכחים הופתעו לפגוש מטעם קבוצת הידידות פוליטיקאית מהצד השמאלי. חצי שעה מתוך השיחה הוקדשה לשאלות שלהם על הממשלה הישראלית החדשה. היה להם עניין אדיר בקואליציה שלנו והם רצו לדעת פרטים על בנט. דווקא את לפיד הם מכירים יותר", אמרה מואטי לזמן ישראל.

לאחר מכן התעניינו המחוקקים הצרפתים בנושא הפלסטיני. "הם חושבים שחזון שתי המדינות הוא המעשה הציוני והפרו־ישראלי ביותר שיש. ואני אמרתי להם שגם אני מאמינה שזה פרו־ישראלי. היו שם לא מעט חברים סקפטיים שציינו ששנות נתניהו הורידו את האפשרות הזו מהפרק, ואני השבתי להם שאנחנו, במפלגת העבודה, נמשיך להילחם כדי שזה יישאר על סדר היום".

שני דברים נוספים תפסו את תשומת לבה של מואטי, מעבר לשיחות הרגילות על איראן ועל היחסים עם האמריקאים.

ראש ממשלת צרפת עמנואל מקרון וראש ממשלת ישראל נפתלי בנט (צילום: John Thys, Pool Photo via AP; Yonatan Sindel/Flash90)
מקרון ובנט (צילום: John Thys, Pool Photo via AP; Yonatan Sindel/Flash90)

הראשון עסק בעמדת ישראל בנוגע להסכם רכש הצוללות עם אוסטרליה. אותה עסקת נשק גדולה שבוטלה לאחר חתימת הסכם משולש עם ארצות הברית ובריטניה, מה שהביא למחאה חסרת תקדים שבמסגרתה הוחזר השגריר הצרפתי מוושינגטון. "השבתי להם שעמדת ישראל היא שאל לה להתערב בוויכוח בין שתי חברות קרובות – ארה"ב וצרפת".

המחוקקים הצרפתים דאגו להבהיר למחוקקת הישראלית הטרייה שפרשת NSO לא עומדת להתפוגג מעצמה

הנושא השני שהועלה היה יותר דומה לטרוניה. הם ביקשו לשטוח בפני מואטי את אכזבתם הרבה מהתנהלות מדינת ישראל בפרשת חברת תוכנת הריגול NSO. "לא הייתם צריכים להכניס את צרפת לסיפור. זה מעשה שאסור שיעשה בין ידידים", אמר אחד הנוכחים למואטי, והשאר הנהנו בראשם.

מואטי ציינה בפניהם שלא בטוח שכל הפרסומים תאמו את מה שקרה. לדבריה מאז מונה בנט לראש ממשלה נוצר קשר ישיר בינו לבין מקרון והוסיפה כי יש לתת לשיח ביניהם להבשיל.

כך או כך, המחוקקים הצרפתים דאגו להבהיר למחוקקת הישראלית הטרייה שפרשת NSO לא עומדת להתפוגג מעצמה.

עוד 935 מילים
סגירה