אילוסטרציה: אמירתים לבושים בקנדורה בדובאי (צילום: Diamond Dogs/iStock)
Diamond Dogs/iStock

אף אחד לא מופתע משחיתות שלטונית במזרח התיכון

12 מיליון קבצים המציגים את ענייניהם הכלכליים החשאיים של מנהיגים בעולם דלפו – וזה לא מפתיע אף אחד ● כוחות הביטחון במרוקו חשפו תא דאע"ש חדש במדינה ● בלבנון עושים הכול כדי להכשיל את חקירת הפיצוץ בנמל ביירות ● במצרים מתכוננים לחדש את האזור ההיסטורי בקהיר ● לפני 40 שנה נרצח נשיא מצרים סאדאת ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

תיבת פנדורה

מי מבין הנשיאים, המלכים, ראשי הממשלה והשרים מסתיר את הממון שלו באמצעות מקלטי מס ברחבי העולם? ובכן, מסתבר שרבים מאוד, ובמזרח התיכון – כמעט כולם.

רבים מהשמות שכיכבו השבוע בהדלפת "מסמכי פנדורה" – כ־12 מיליון קבצים המציגים את ענייניהם הכלכליים החשאיים של מנהיגים בעולם – נמצאים בצמרת השלטון במדינות ערביות במזרח התיכון: לבנונים, בחריינים, תוניסאים, ירדנים, אמירתיים ואחרים.

חלקם מיליארדרים מוכרים, כמו ראש ממשלת לבנון החדש נג'יב מיקאטי – בעלים גאה של נדל"ן בשווי 10 מיליון דולר במונקו אותו רכש דרך חברת אופשור (חברה הממוקמות מחוץ למדינה בה חי בעליה).

עבדאללה מלך ירדן נואם בפרלמנט בעמאן, 10 בדצמבר 2020 (צילום: Yousef Allan/The Royal Hashemite Court via AP)
עבדאללה מלך ירדן, 10 בדצמבר 2020 (צילום: Yousef Allan/The Royal Hashemite Court via AP)

מלך ירדן עבדאללה השני רכש נדל"ן בסכום של כ־100 מיליון דולר בבריטניה ובארה"ב, בזמן שארצו נאבקת במשבר כלכלי חמור ומקבלת סיוע כלכלי נדיב מארה"ב וממדינות ערביות

אחרים עשו את הונם בזמן שעבדו בשירות המדינה, למשל בבנק המרכזי בלבנון, כמו זה העומד בראשו שנים ארוכות ריאד סלאמה. לסלאמה שתי חברות אופשור וכעת הוא נמצא תחת חקירה בשוויץ ובארה"ב בחשד להלבנת כספים. לאמיר קטר – שייח' תמים בן חמד אאל ת'אני – יש עשרות חשבונות באיי קיימן, בהאמה ובפנאמה והוא משתמש בהם לרכישת נדל"ן במדינות אירופאיות.

גם מלך ירדן עבדאללה השני רכש נדל"ן בסכום של כ־100 מיליון דולר בבריטניה ובארה"ב, בזמן שארצו נאבקת במשבר כלכלי חמור ומקבלת סיוע כלכלי נדיב מארה"ב וממדינות ערביות. רשימת ראשי הממשלה, הפקידים הבכירים, השרים ומקורביהם מהמזרח התיכון היא אינסופית.

אין זה סוד ששחיתות היא תופעה נפוצה למדי במזרח התיכון. ספק אם מישהו מאזרחי ירדן, לבנון או תוניסיה האמין עד כה שראשי המערכת הפוליטית מסתפקים בשכרם, משלמים את כל המיסים ולא מתעשרים על חשבונו של האזרח הקטן.

תופעת השחיתות במדינות הללו היא רחבה ומתועדת היטב גם בעיתונות וגם ביצירות ספרותיות כגון "בית יעקוביאן" מפרי עתו של עלאא אל־אסואני המצרי.

מנמה, בירת בחריין (צילום: CC by SA Wadiia/Wikipedia)
מנמה, בירת בחריין (צילום: CC by SA Wadiia/Wikipedia)

החשיפות הללו כבר מזמן הפסיקו לזעזע את תושבי המזרח התיכון בדיוק כמו שהידיעות הסנסציוניות על עושרם המופלג של מקורבי פוטין כבר לא מדהים את האזרחים הרוסים. ועדיין, המלכים, הפקידים והשרים צריכים לחשוש, כי מתישהו גם חומת האדישות הזאת תיפרץ.

החשיפות הללו כבר מזמן הפסיקו לזעזע את תושבי המזרח התיכון בדיוק כמו שהידיעות הסנסציוניות על עושרם המופלג של מקורבי פוטין כבר לא מדהים את האזרחים הרוסים

האביב הערבי, שזעזע את המזרח התיכון לפני עשור, החל בגלל שלאזרח הקטן נמאס מהשחיתות, הזלזול והרמאות המתמשכת של המשטרים הערביים. אף אחד לא יודע מתי ההמונים שוב ייצאו לרחובות ומי ינקז את זעמם ואת תסכולם. בעתיד נסתכל ב"מסמכי פנדורה" וייתכן מאוד שנראה בהם את ניצני השינויים הטקטוניים שהאזור שלנו עוד יחווה.

המדינה האסלאמית מתחזקת בצפון אפריקה?

במהלך השבוע החולף חשפה ופירקה משטרת מרוקו תא הקשור לארגון המדינה האסלאמית (דאע"ש) בעיר הנמל טנג'יר. חמישה אנשים נעצרו בחשד לתכנון פיגועים. על פי החשד הם תכננו לבצע סדרה של פיצוצים נגד מתקני אבטחה, אישים ומבני ציבור המארחים אזרחים מרוקאים וזרים. לשם כך הם גייסו כספים ורכשו מספר מוצרים המשמשים לייצור פצצות.

כמו כן איתרו כוחות הביטחון בקבוקים המכילים חומצה ונוזלים חשודים אחרים – כמו גם מסמרים, חוטי חשמל ושישה בלוני גז – שיכולים לשמש לייצור פצצות. ברשותם של החשודים נמצאו גם סכינים, מדי צבא, דגל דאע"ש ותמונות של מפקד הארגון בסהרה.

דגל דאעש בעיראק (צילום: AP Photo, File)
דגל דאע"ש בעיראק (צילום: AP Photo)

מאז 2002, שירותי הביטחון המרוקאים פירקו יותר מ־2,000 תאים של ארגוני טרור וביצעו למעלה מ־3,500 מעצרים הקשורים לטרור

מאז 2002, שירותי הביטחון המרוקאים פירקו יותר מ־2,000 תאים של ארגוני טרור וביצעו למעלה מ־3,500 מעצרים הקשורים לטרור. בשנת 2018 נרצחו שני תיירים סקנדינביים על ידי חמושים הקשורים לדאע"ש במהלך טיול בהרי האטלס.

לבנון: פטריארך מארוני נגד חיזבאללה

מי יזם את הקמפיין הארסי נגד השופט הלבנוני טארק ביטר שמונה לחקור את הפיצוץ בנמל ביירות באוגוסט 2020? ככל הנראה האליטה הפוליטית של לבנון. אותה אליטה שאינה מסוגלת להגיע להסכמות כמעט על אף נושא – הסכימה על דבר אחד: אסור לאפשר לביטר לחקור ביסודיות את הנסיבות שהביאו לפיצוץ הנוראי שגרם למותם של 217 לבנונים.

הפוליטיקאים כבר הצליחו להדיח את השופט הקודם שחקר את הפרשה בטענה לניגוד עניינים, ועכשיו הם תוקפים את השופט ביטר ומאשימים אותו ב"משחקים פוליטיים". אף פוליטיקאי בכיר לא נחקר עד כה בפרשה, ונראה שלרבים מהם יש מה להסתיר.

מי שדווקא כן עומד לצדו של ביטר הוא הפטריארך המארוני בשארה בוטרוס א־ראעי. בדרשה אותה נשא ביום ראשון הוא העביר ביקורת חריפה על חיזבאללה ועל גורמים פוליטיים אחרים – בהם נשיא המדינה מישל עאון – על כך שהם לא מאפשרים לשופט ביטר להשלים את מלאכתו.

מפגינים נגד ממשלת לבנון במלאת שנה לפיצוץ בנמל ביירות, 4 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
מפגינים נגד ממשלת לבנון במלאת שנה לפיצוץ בנמל ביירות, 4 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

"אי אפשר להתעקש על חקירה יסודית של האירוע הטרגי הזה ולא לתמוך בשופט ביטר ובמערכת המשפט". לאחרונה הורה ראש הממשלה החדש נג'יב מיקאטי להגביר את האבטחה סביב השופט.

בינתיים בחיזבאללה מנסים להתנער מהאשמות של הפטריארך ותומכיו, ומגבירים את המאמץ התקשורתי שנודע לשווק את הצלחתם בפתרון משבר האנרגיה בלבנון.

ספינות איראניות עמוסות בנפט עוגנות בנמלים הלבנוניים, ואנשי חיזבאללה מבטיחים שזאת רק ההתחלה. "זה לא רק דלק, יש לנו עוד תוכניות רבות להמשך", הודיע השבוע בכיר בארגון, הישאם ספי א־דין, בטקס חגיגי שהתקיים בבינת ג'בייל בדרום לבנון.

קהיר מחדשת את מרכז העיר ההיסטורית

התיירים שנוהרים לבירת מצרים על מנת לראות את פלאיה העתיקים – הפירמידות הגדולות והספינקס – לעיתים קרובות מגלים שהעיר טומנת גם אוצרות נוספים, עליהם אפילו לא העזו לחלום. המרכז ההיסטורי של קהיר רווי במסגדים, מזרקות ועוד, זהו מקום ייחודי וקסום שבאופן טבעי מעורר לחיים את סיפורי "אלף לילה ולילה".

ארמון הברון במצרים, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)
ארמון הברון במצרים, יוני 2020 (צילום: AP Photo/Nariman El-Mofty)

אומנם החליף הארון אל־ראשיד שוטט ברחובות בגדאד, אך השערים המפוארים המובילים אל העיר העתיקה והצריחים המעוטרים של המסגדים שייכים לאותה תקופה. בגדאד נהרסה כליל על ידי הפולשים המונגולים, קהיר לעומת זאת, שרדה.

אפשר לבלות ימים שלמים ברובע אל־חוסיין ובגמאייליה – שם מתרחשת עלילת "הטרילוגיה הקהירית" של נגיב מחפוז – ברחוב אל־מואז ובבית הקברות העתיק המשתרע על שטח ענק ולראות רק חלק קטן מהאוצרות הארכיטקטוניים הללו.

ממשלת מצרים גיבשה תוכנית לחידוש ושיפוץ מרכז העיר ההיסטורי כדי להפיח חיים חדשים ברחובות העתיקים

במשך שנים הוזנחו המבנים ההיסטוריים באזור, ואף שחלקם שופצו באופן מלא או חלקי – אוהבי ההיסטוריה המצרית חששו לגורלם. עתה ממשלת מצרים גיבשה תוכנית לחידוש ושיפוץ מרכז העיר ההיסטורי כדי להפיח חיים חדשים ברחובות העתיקים.

בשלב הראשוני התכנון הוא לחדש כ־10% מהמבנים במקום, בהמשך הכוונה היא להרחיב את השיפוץ לכלל האזור עד שהכניסה לרובעים ההיסטוריים תתאפשר רגלית בלבד.

פנים בית הכנסת "שער השמים", הידוע גם כ"בית הכנסת עדלי", על שם הרחוב שבו הוא נמצא – בית התפילה היהודי הגדול ביותר במצרים (צילום: לארי לוקסנר)
פנים בית הכנסת "שער השמים" – בית התפילה היהודי הגדול ביותר במצרים (צילום: לארי לוקסנר)

עם זאת, מומחים מצרים וזרים חוששים שהתכונית תפגע באתרי מורשת, כפי שקרה לא פעם בעבר. בשנים האחרונות המצרים השקיעו הון תועפות בהקמת מוזיאונים חדשים וחדישים ובשיפוץ אתרי מורשת רבים, ביניהם גם בתי כנסת ובתי קברות יהודיים.

היום הזה בתולדות המזה"ת: אנואר סאדאת נרצח

ב־6 באוקטובר 1981 נערך בקהיר מצעד הניצחון השמיני לציון חציית תעלת סואץ ב־1973. אנואר סאדאת היה מאובטח על ידי שמונה שומרי ראש ותחת מעטפת הגנה רחבה. בזמן שחלפו מטוסי מיראז' של חיל האוויר המצרי מעל הצופים, כוחות הקרקע התקרבו אל אזור הצפייה והטריבונה בו נכח הנשיא. את אחת המשאיות הוביל סגן חאלד אל־איסלאמבול.

כשחלפה המשאית על פני הטריבונה שבה ישבו הצופים, פקד אל־איסלאמבול באיומי נשק על הנהג לעצור. משם ירדו המתנקשים ואל־איסלאמבול התקרב לסאדאת עם שלושה רימוני יד חבויים מתחת לקסדתו.

בתצלום הזה ב-6 באוקטובר 1981 מחייך נשיא מצרים אנואר סאדאת בתחילת המצעד הצבאי בקהיר. מאוחר יותר, במהלך המצעד, סאדאת נהרג יחד עם 11 אחרים כאשר חמושים פתחו באש לעברו (צילום: AP Photo/Bill Foley, File)
נשיא מצרים סאדאת בתחילת המצעד הצבאי בקהיר (צילום: AP Photo/Bill Foley, File)

אחיינו של סאדאת, טלעת, אמר מאוחר יותר שהנשיא "חשב שהרוצחים היו חלק מההצגה". אל־איסלאמבול זרק את שלושת הרימונים שלו לעבר סאדאת בזמן שהמתנקשים האחרים ירו ללא אבחנה לעבר היציעים.

מאבטחי סאדאת וצופים אחרים השליכו כיסאות סביבו כדי להגן עליו מפני פגיעה נוספת. סאדאת ועשרה בני אדם נוספים נהרגו או נפצעו אנושות ונפטרו מאוחר יותר. ראש המדינה הראשון שחתם על הסכם שלום עם מדינת ישראל חוסל על ידי מתנקשים אסלאמיסטים, אך מצרים המשיכה לקיים את הסכמי קמפ־דיוויד.

באיראן שינו לאחר מכן את שמה של אחת הכיכרות לשמו של חאלד אל־איסלאמבול, מה שהוביל לשנים של עוינות גלויה בין מצרים לאיראן.

עוד 1,141 מילים
סגירה