ראשי המוסד ושב"כ מתחלפים - ואיתם גם הסגנון

אחרי שוועדת גולדברג אישרה את מינויו של ר' לתפקיד ראש שב"כ הבא, ועם דדי ברנע בתפקיד ראש המוסד מזה חמישה חודשים, חילופי הראשים של שני הארגונים החשאיים של המדינה יביאו עמם גם סגנון פעולה וחשיפה ציבורית שונה מקודמיהם ● ברנע הנחבא אל הכלים הוא היפוכו של קודמו, יוסי כהן ● ואילו ר', שמבין בתקשורת ויודע ליחצ"ן את עצמו, לא בדיוק יימלט מאור הזרקורים ● פרשנות

ר', ראש שב"כ הבא (צילום: יוסי זליגר/פלאש90)
יוסי זליגר/פלאש90
ר', ראש שב"כ הבא

הוועדה המייעצת למינוי בכירים בשירות המדינה אישרה ביום שישי האחרון את ר' לתפקיד ראש שב"כ הבא. לפני חמישה חודשים אישרה הממשלה את מינויו של דוד (דדי) ברנע כראש המוסד הבא. עכשיו צריך לחכות ולראות איך שני הארגונים הממלכתיים החשאיים של המדינה מחליפים את סגנון הפעולה והנראות הציבורית, על פי האישיות המוכרת של המפקדים המצוינים החדשים.

ברנע הוא ההיפוך של קודמו, יוסי כהן. ראש המוסד החדש הוא איש שקט ונחבא אל הכלים. הוא לא יהיה בקדמת הבאה אף פעם בחליפות מהודרות, אלא אם יהיה מוכרח להגיע לטקסים.

לא נמצא אותו בנסיעות מדיניות עם ראש הממשלה נפתלי בנט, ואם כן, רק בהיחבא. בכלל, הדגש שלו יהיה מבצעי ולא מדיני. הוא איש העבודה העמלנית והשקטה. האפשרות שאי פעם הוא ייתן ראיון לאילנה דיין על פעילות המוסד נתפסת אצל חבריו כמו הזיה מתקדמת.

ראש הממשלה נפתלי בנט וראש המוסד דדי ברנע בלשכת רה"מ בירושלים, 15 ביוני 2021 (צילום: חיים צח / לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט וראש המוסד דדי ברנע בלשכת רה"מ בירושלים, 15 ביוני 2021 (צילום: חיים צח / לע"מ)

ר' משב"כ דווקא מזכיר את יוסי כהן של המוסד. בשני הארגונים הללו הסגנים הם אלה שמתווים ואחראים לאופרציות המבצעיות, מה שמאפשר לעומד בראש יכול לבחור את המדיניות שלו. ר', בניגוד לברנע, יסתובב הרבה בשדה המדיני.

המפקדים לשעבר והחברים רואים אותו משחזר בשב"כ את העבודה של יובל דיסקין שעמד בראש הארגון בין השנים 2011-2005. דיסקין שמר על קו פעילות רצוף מול עבדאללה מלך ירדן, מחמוד עבאס וראשי הרשות הפלסטינית. זהו יהיה גם הדגש של ר'.

ר' לא יהיה יעקב פרי, ראש שב"כ תאב הפרסום, שטען כי אולי יש אמת בדברים שפורסמו במכתב האנונימי נגד ר', מה שנדחה בידי הוועדה המייעצת. אבל ר' גם לא יימלט מאור הזרקורים כמו ברנע. בימים הקרובים יתפרסמו שמו ותמונתו של ר', והוא לא יהיה מי שידרוש לגנוז אותם בארכיונים עד שישתחרר מהשירות.

ר' לא יימלט מאור הזרקורים כמו ברנע. בימים הקרובים יתפרסמו שמו ותמונתו של ר', והוא לא יהיה מי שידרוש לגנוז אותם בארכיונים עד שישתחרר מהשירות

ר' אינו נחשב בדעותיו איש שמאל כמו דיסקין, אבל כאשר יתחילו לעבוד על הפרק הבא בסדרה "שומרי הסף", ר' לא יסתיר את עמדותיו ויתראיין שם כמו קודמיו המיתולוגיים. ברנע מהמוסד, אומרים החברים, לא יתראיין בשום סרט על פעילות המוסד.

יעקב פרי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
יעקב פרי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

ר' מבין בתקשורת ויודע לשווק את עצמו ואולי גם את הארגון. השפה תהיה הרבה יותר מדינית ופוליטית מאשר בתקופה של נדב ארגמן, למשל.

אבל ר' מאמין במשא ומתן ובהישגים נצרפים שיכולים ליצור ביטחון, בדיוק כמו דיסקין. התחום הזה עניין גם את יוסי כהן, ראש המוסד לשעבר שכולם מדברים על ההצטרפות שלו לליכוד כדבר מובן מאליו. התחום הזה הוא לא הצד של ברנע.

שניהם, ברנע ור', בוגרי סיירת מטכ"ל, בני אותו גיל (ברנע בן 56, ר' בן 55), ומכירים היטב זה את זה. לשניהם היו את אותם המפקדים ואת אותם הפקודים ביחידה ובמקומות אחרים שבהם שרתו.

שניהם, ברנע ור', בוגרי סיירת מטכ"ל, בני אותו גיל (ברנע בן 56, ר' בן 55), ומכירים היטב זה את זה. לשניהם היו את אותם המפקדים ואת אותם הפקודים ביחידה ובמקומות אחרים שבהם שרתו

מאחורי שניהם עומדים מבצעים מפוארים. אחד מהם זיכה את ברנע בפרס ביטחון ישראל. ר' נחשב לאיש חזק פיזית בצורה בלתי רגילה. יש עליו לא מעט סיפורים בהקשר הזה.

ראש המוסד לשעבר יוסי כהן בעובדה (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)
ראש המוסד לשעבר יוסי כהן בעובדה (צילום: צילום מסך, ערוץ 12)

ר' מתחיל את הקדנציה בימים אלה, אחרי אישור הממשלה. החברים שלו אומרים שהוא יסיים אותה בפוליטיקה, כי הוא תמיד אהב להיות בפרונט. על ברנע אין מה לדבר.

האיש צנוע, כמעט מסתתר, עובד מאחורי הקלעים, מתעקש לנסוע בקאיה המשפחתית שלו גם כאשר כיהן כסגן ראש המוסד וגם היום, במקום כל המכוניות המפונפנות שיכולות לעמוד לרשותו. הוא גם ישמח שהמוסד ירד קצת למחתרת, אחרי שנים של החצנת יתר. בקדנציה של ר', מעריכים, הכיוון של שב"כ יהיה דווקא הפוך.

עוד 537 מילים
סגירה