הקונסוליה לשעבר של ארצות הברית ברחוב אגרון בירושלים במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit

הפלסטינים חוששים מסחבת אמריקאית בשל לחץ ישראלי בפתיחת הקונסוליה בירושלים

הפלסטינים מוטרדים מניסיונותיה של ישראל לסכל את ההחלטה של ממשל ביידן לפתוח את הקונסוליה למען הפלסטינים בירושלים ● האמריקאים לא קבעו לוחות זמנים לפתיחה, והחשש גובר ברמאללה מפני מסמוס ההחלטה ● עד שהפלסטינים יקבלו בחזרה את הנציגות, אבו מאזן יצטרך להקפיד שלא לעשות טעויות ● פרשנות

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן אישר שוב בשבוע שעבר את מחויבות ממשל ביידן לפתוח את הקונסוליה הפלסטינית בירושלים.

"אנחנו מתקדמים בתהליך לפתוח את הקונסוליה, כחלק מהעמקת הקשרים עם הפלסטינים", אמר בלינקן בתשובה לשאלות כתבים במהלך מסיבת עיתונאים משולשת בוושינגטון שבה השתתפו שרי החוץ של ישראל ואיחוד האמירויות.

גם אם הדברים לא נעמו לאוזניים ישראליות, המסר של בלינקן היה ברור ולא הותיר מקום לפרשנות. לא היה ניסיון מצדו להתחמק בדיפלומטיות. תשובתו תואמת גם את התבטאותו בחודש מאי האחרון, זמן קצר לאחר תום מבצע "שומר החומות" בעזה, אז בלינקן הדגיש כי הממשל פועל לפתיחת הקונסוליה בירושלים, האחראית לקשר עם הפלסטינים.

מסרים דומים הועברו מנציגים אמריקאים רמי דרג למקביליהם הישראלים בכמה הזדמנויות, לרבות בעת ביקורו של ראש הממשלה נפתלי בנט בוושינגטון. הנשיא ג'ו ביידן הסכים לעכב את ביצוע המהלך מחשש להתפרקות הקואליציה בישראל והעניק לבנט עוד זמן עד שזו תתייצב.

שר החוץ יאיר לפיד, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זיאד בוועידת הפסגה המשולשת בוושינגטון, 13 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik, Pool)
שר החוץ יאיר לפיד, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן ושר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זיאד בוועידת הפסגה המשולשת בוושינגטון, 13 באוקטובר 2021 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik, Pool)

בצד הפלסטיני לא מסתירים את שביעות רצונם, אך מקפידים שלא לצאת מגדרם, ובעיקר תוהים מתי יסתיימו ימי החסד שהועמדו לרשות ישראל. "בכירים אמריקאים הבהירו לנו שפתיחת הקונסוליה במזרח ירושלים היא החלטה שהממשל כבר קיבל. אנחנו מאוד מקווים שזה יקרה בקרוב, אבל גם חוששים שזה יידחה", אומר גורם פלסטיני בוועד הפועל של אש"ף בשיחה עם זמן ישראל.

"בכירים אמריקאים הבהירו לנו שפתיחת הקונסוליה במזרח ירושלים היא החלטה שהממשל כבר קיבל. אנחנו מאוד מקווים שזה יקרה בקרוב, אבל גם חוששים שזה יידחה"

האמירות החוזרות של בכירי ממשל ביידן בעניין זה אכן מעידות כי מדובר במדיניות ולא בהתבטאות חולפת, ומבחינה זו לפלסטינים יש סיבה לאופטימיות. עם זאת, העובדה כי לא נקבע מועד ברור ליישום ההחלטה מעלה חשש ברמאללה מפני עיכובים וסחבת בפתיחתה של הקונסוליה בפועל בשל לחץ ישראלי.

"אף אחד לא קבע לוחות זמנים או אולטימטום לישראלים, ולכן ההחלטה הזאת הופכת להחלטה בלי מועד ובלי מנגנונים מעשיים ליישום. האמריקאים הבהירו שמה שמונע מהם לפתוח את הקונסוליה זה העיתוי בהקשר של המצב הפוליטי בישראל, כי דבר כזה עלול להביא לרעידת אדמה פוליטית בממשלת בנט, והם רוצים לעזור לישראלים לשמור על הקואליציה", אומר הגורם הפלסטיני.

ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)
ראש הממשלה נפתלי בנט נפגש עם נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן בבית הלבן, 27 באוגוסט 2021 (צילום: AP Photo/Evan Vucci)

"מעבר לזה שאין מועד לפתיחת הקונסוליה, אנחנו גם לא רואים שהממשל מפעיל לחץ על ישראל. להיפך, הממשל הזה אימץ את הקו של בנט של צמצום הסכסוך. שוב אנחנו חוזרים לפתרונות חלקיים של ניהול הסכסוך. לנשיאים קודמים באמריקה לפחות הייתה תוכנית מדינית עם מנגנונים מעשיים – לקלינטון, לאובמה, אפילו לטראמפ. לביידן אין תוכנית.

"מעבר לזה שאין מועד לפתיחת הקונסוליה, אנחנו גם לא רואים שהממשל מפעיל לחץ על ישראל. להיפך, הממשל הזה אימץ את הקו של בנט של צמצום הסכסוך. שוב אנחנו חוזרים לפתרונות חלקיים של ניהול הסכסוך"

"ארה"ב לא רואה בסכסוך הישראלי-פלסטיני עניין שעומד בראש סדר העדיפויות שלה, ולכן זה גם לא דחוף לה. גם בנושא האיראני יש בינתיים הרבה דיבורים אבל מעט מעשים. ובכל מקרה גם אם ממשל ביידן יחליט בסוף ללכת על פתיחת הקונסוליה בניגוד לעמדה של הממשלה הישראלית, סביר שייתנו לישראל דבר גדול בתמורה", כך לדברי הגורם.

החשש בקרב הפלסטינים הוא מפני ניסיונות של ישראל למסמס את המהלך בדרכים שונות, במה שעלול להביא לעיכובו.

אחד האמצעים שישראל עלולה להפעיל, לדברי הפלסטינים, הוא שכנוע האמריקאים שיש להציב בפני הפלסטינים שורה של דרישות כתנאי למימוש פתיחת הקונסוליה – למשל, רפורמות וצעדים לשיפור במצב זכויות האדם בגדה, פעולות לשינויים בהרכב הממשלה הפלסטינית ברמאללה, מינוי סגן ליו"ר הרשות מחמוד עבאס והפסקת הקצבאות שהרשות משלמת למשפחות האסירים.

הקונסוליה לשעבר של ארצות הברית ברחוב אגרון בירושלים במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הקונסוליה לשעבר של ארצות הברית ברחוב אגרון בירושלים במרץ 2019 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לפתיחת הקונסוליה יש חשיבות מיוחדת עבור הפלסטינים, ואם הם היו צריכים לבחור בינה לבין פתיחת משרדי אש"ף בוושינגטון, הם היו בוחרים באפשרות הראשונה. הם רואים בכך זכות מוקנית, ודאי לא משהו שהם צריכים להתמקח עליו או לשלם מחירים למענו.

לפתיחת הקונסוליה יש חשיבות מיוחדת עבור הפלסטינים, ואם הם היו צריכים לבחור בינה לבין פתיחת משרדי אש"ף בוושינגטון, הם היו בוחרים באפשרות הראשונה

אך למרות זאת, ועל אף ההבטחה המוקדמת מוושינגטון להשיב את המצב לקדמותו ולתקן את מה שממשל טראמפ עשה, אבו מאזן יצטרך בכל זאת לנקוט בכמה צעדים כדי להראות לאמריקאים שגם הוא מתאמץ בשביל זה, כאות של הכרת תודה.

בסביבת בנט ובחוגי הימין בישראל חוששים כי פתיחת נציגות דיפלומטית לפלסטינים בירושלים תקבע כי מזרח ירושלים היא בירתה של המדינה הפלסטינית העתידית, ובכך ייפגע מעמדה של ירושלים כבירתה המאוחדת של מדינת ישראל.

החזרת מפתחות הקונסוליה ליו"ר הרשות הפלסטינית היא יותר ממהלך סמלי אמריקאי שנועד לפייס את אבו מאזן. בקונטקסט הרחב יותר, הממשל האמריקאי רואה בכך חלק מהאסטרטגיה החדשה לחיזוק הרשות.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 25 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) ברמאללה, 25 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)

אבו מאזן יקבל הישג מדיני בטווח הקצר, אך זה לא יעזור לו לשקם את מעמדו הפוליטי מול הארגון היריב בעזה – חמאס. סביר כי הממשל ישוב וידגיש לישראלים כי אין בכך כדי לשנות דבר במעמדה של ירושלים, אך ספק אם זה ירגיע את הסמנים הימניים בממשלה העסוקים בעיקר בצדדים המדיניים של ההחלטה.

סביר כי הממשל ישוב וידגיש לישראלים כי אין בכך כדי לשנות דבר במעמדה של ירושלים, אך ספק אם זה ירגיע את הסמנים הימניים בממשלה העסוקים בעיקר בצדדים המדיניים של ההחלטה

ברמאללה צופים כי ישראל תנסה לסכל את ההחלטה. הדרך של יו"ר הרשות עבאס להתמודד עם ניסיונות אלה תהיה בעיקר באמצעות איומים, בדיוק כפי שנקט בנאומו במושב הפתיחה של העצרת הכללית של האו"ם בחודש שעבר, אז, כזכור, נתן לישראל אולטימטום של שנה לסגת מיהודה ושומרון – ולא, יפנה לבית הדין הבינלאומי בהאג.

האמריקאים לא אוהבים איומים ובעיקר לא אוהבים שעוקפים אותם. אם עבאס לא ישמור על ריסון ואיפוק, הוא עלול לאבד גם את נכס הזה שלכאורה מובטח לו.

עוד 819 מילים
סגירה