הרב ארתור שניאור, משמאל, והרב בנימין גולדשמידט (צילום: Drew Angerer/Getty Images, YouTube; Collage by Grace Yagel)
Drew Angerer/Getty Images, YouTube; Collage by Grace Yagel
הרב ארתור שניאור, משמאל, והרב בנימין גולדשמידט

הרב, העוזר וניסיון ההפיכה

מלחמות היהודים קהילת בית הכנסת המפורסם פארק איסט נקרעת בין הרב הראשי ארתור שניאור לבין עוזרו לשעבר הרב בנימין גולדשמידט ● מנהיגי הקהילה טוענים כי עוזר הרב ניסה "לבצע הפיכה" ולכן פוטר ● מנגד, טוענים תומכי גולדשמידט כי לא יכול להיות שלרב שניאור בן ה־91 לא יקום יורש ● עתה פועל גולדשמידט באופן עצמאי ומקיים קבלות שבת בביתו - ממש מעבר לפינה מבית הכנסת

JTA בראש השנה האחרון, הרב בנימין גולדשמידט הציג שאלה לקהל בית הכנסת בדרשה שנשא: "האם יש אדם בחייכם שאתם מרגישים שעשיתם כל שביכולתכם כדי להתפייס איתו, ובכל זאת כלום לא עזר?"

הדרשה אומנם עסקה ביריבות המקראית בין דוד הצעיר לשמואל המבוגר ממנו, אך גולדשמידט נשא אותה לאחר שנים של מתיחות תוססת בינו לבין הרב הבכיר של בית הכנסת – ארתור שניאור בן ה־91. השניים חלוקים ביניהם בנושאים רבים – תנאי העסקתו של גולדשמידט, עבודתו עם צעירי הקהילה ואפילו בנוגע לרמת הדירה שסיפק לו בית הכנסת.

חמישה שבועות לאחר אותו נאום, המתיחות הסלימה לכדי קרע. באמצע חודש אוקטובר, גולדשמידט בן ה־34 פוטר מעבודתו כעוזר הרב של בית הכנסת המהולל "פארק איסט" במנהטן עילית, זאת לאחר עשור של עבודה בקהילה. במקביל, הוא ואשתו ההריונית הוציאו את ילדיהם מבית הספר המשויך לבית הכנסת.

"קשריו של גולדשמידט עם פארק איסט נותקו לצמיתות", כתב נשיא מועצת בית הכנסת במכתב לחברים. הפיטורים הפתאומיים פילגו את הקהילה האורתודוקסית האמידה. תומכי שניאור ותומכי גולדשמידט חתמו על עצומות מתחרות.

הרב ארתור שניאור מדבר בבית הכנסת פארק איסט בניו יורק, 3 במרץ 2017 (צילום: דרו אנגרר/Getty Images)
הרב ארתור שניאור מדבר בבית הכנסת פארק איסט בניו יורק, 3 במרץ 2017 (צילום: דרו אנגרר/Getty Images)

הקרע משך תשומת לב גם למבנה ההנהגה יוצא הדופן בפארק איסט בו שניאור – אחד מהרבנים והדרשנים המבוגרים ביותר בארצות הברית – עובד במשרה מלאה, זאת במקביל לשכר שהוא מקבל מקרן הצדקה שהוא מנהל. נוסף על כך, איש לא יודע האם קיימת תוכנית ירושה סדורה.

בעלי בריתו של שניאור אומרים כי גולדשמידט שגה בהערכת מעמדו בקהילה ו"ניסה, בפועל, לבצע הפיכה" נגד שניאור – ניצול שואה הידוע בפעילותו למען זכויות אדם

תומכיו של גולדשמידט טוענים כי מדובר ברב מוכשר ואהוד על חברי הקהילה הצעירים, שזכה ליחס לא הוגן ופוטר ללא הסבר מספק. בעלי בריתו של שניאור, מצדם, אומרים כי גולדשמידט שגה בהערכת מעמדו בקהילה ו"ניסה, בפועל, לבצע הפיכה" נגד שניאור – ניצול שואה הידוע בפעילותו למען זכויות אדם, שטיפח יחסים עם כמה מהאנשים החזקים ביותר בעולם.

"כשהוא הבין שהוא לא הולך להיות הרב, או שזה לא כתוב לו בקלפים, שאין לו את שיעור הקומה, ההשכלה או הכישורים, הוא תקף את האיש שנתן לו את ההזדמנות מלכתחילה", אומר על גולדשמידט האנק שיינקופף, האסטרטג הפוליטי הוותיק שנטל את תפקיד הדובר של שניאור.

שעות לאחר פיטוריו, עורך דינו של גולדשמידט שלח לחברי מועצת פארק איסט מכתב המוחה על ההחלטה ומאיים לפנות לבית המשפט נגד בית הכנסת.

הרב בנימין גולדשמיד (צילום: יוטיוב)
הרב בנימין גולדשמידט (צילום: יוטיוב)

אבל מה שמעסיק יותר את קהילת בית הכנסת היא השאלה כיצד להתייחס לכך שהרב בעל השם העולמי של פארק איסט – על אף היותו "מלא חיים בגיל 91", כדבריו של אחד ממנהיגי הקהילה – לא טיפח לעצמו יורש.

"כולם יודעים שהרב שניאור מזדקן ושהוא התחיל לחשוב על תוכנית עתידית", אומר חבר קהילה מעורב. אבל לא ברורה מה עשויה להיות התוכנית הזאת – מעבר לעובדה שהעוזר לשעבר של הרב, ששירת בקהילה עשר שנים, לא ימלא בה תפקיד.

בית הכנסת, הקרן והרב הראשי

הכול בבית הכנסת פארק איסט משדר יוקרה. האדריכלות הביזנטית, הקשתות המשלימות וחלון הרוזטה זיכו אותו במעמד של "אבן דרך" בניו יורק וברישום במרשם הלאומי של המקומות ההיסטוריים בארצות הברית.

באירועים הנערכים בו משתתפים באופן קבוע אח"מים – למשל, בשבוע הראשון של נובמבר התארחו בו, יום אחר יום, הפילוסוף הצרפתי־יהודי ברנאר־אנרי לוי והקונסולית הכללית של אוסטריה.

בית הכנסת פארק איסט (צילום: בן סלס)
בית הכנסת פארק איסט (צילום: בן סלס)

אנשים המכירים את בית הכנסת מקרוב אומרים כי הוא תופס את עצמו כמוסד תרבות לא פחות מבית למאמיניו. טיפוח אנשים גדולים, והימצאות במקומות חשובים, הם כמה מהנושאים שמגדירים את הקריירה בת ששת העשורים, עד כה, של שניאור.

פארק איסט ממוקם מול מה שהיה בניין הנציגות הסובייטית בניו יורק. ב־1965, שלוש שנים אחרי שמונה לרב בית הכנסת, הדפיס שניאור מודעת עמוד בניו יורק טיימס, בחתימת הסנאטור רוברט קנדי ומנהיגים אחרים, שהודיעה על הפגנת מחאה מול בניין הנציגות (ובית הכנסת) למען יהודי ברית המועצות לשעבר.

המאמץ הזה הוביל להקמת קרן בראשות שניאור, שפעלה למען יהודי חבר העמים ולמען שלום באזורי סכסוך אחרים. לאחר התמוטטות ברית המועצות בשנות ה־90, הקרן התמקדה בהשגת שלום במדינות הבלקן. שניאור נאם בשורה ארוכה של אתרים בינלאומיים, בכלל זאת באו"ם, שם הוא מונה לנציג החליפי של ארצות הברית בעצרת הכללית ב־1988.

לפי מסמכי מס מהשנה שעברה, שניאור קיבל דמי פיצויים בסך 200 אלף דולר מהקרן, המנוהלת על ידי בתו, שקיבלה שכר דומה. עמודה נוספת במסמך חושפת כי שניאור קיבל 400 אלף דולר כ"דמי פיצויים נוספים מהארגון ומארגונים הקשורים אליו".

הרב ארתור שניאור והארכיבישוף אלפידופורוס בבית הכנסת, 21 ביוני 2019 (צילום: Diane Bondareff/AP Images for Appeal of Conscience Foundation)
הרב ארתור שניאור והארכיבישוף אלפידופורוס, 21 ביוני 2019 (צילום: Diane Bondareff/AP Images for Appeal of Conscience Foundation)

האקטיביזם של שניאור העלה את קרנו של פארק איסט, שהפך לבית הכנסת הראשון בהיסטוריה של ארצות הברית שאירח את האפיפיור בנדיקטוס ה־16

האקטיביזם של שניאור העלה את קרנו של פארק איסט, שהפך לבית הכנסת הראשון בהיסטוריה של ארצות הברית שאירח את האפיפיור בנדיקטוס ה־16 ב־2008. שנה לאחר מכן הוא אירח את הפטריארך האורתודוקסי המזרחי ברתולומיאו.

במהלך הדרך שניאור גם ייסד בית ספר יהודי יומי, החולק את אותו מרחב עם בית הכנסת – וקרוי על שמו.

חגיגת יום הולדת וירטואלית, שנערכה לשניאור כמה חודשים לאחר פרוץ מגפת הקורונה, כללה מחוות מצד שורה ארוכה של דמויות רמות מעלה, בהן: שני האפיפיורים החיים, הפטריארך, המזכיר הכללי של ארצות הברית, הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, הנשיא החדש ג'ו ביידן, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ועוד.

במהלך האירוע, שציין גם את יום השנה ה־130 של בית הכנסת, פארק איסט גייס יותר ממיליון דולר.

דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci, File))
דונלד טראמפ (צילום: AP Photo/Evan Vucci, File))

עוזר הרב

כשגולדשמידט הגיע לפארק איסט כרב מתמחה לפני עשר שנים – לאחר שלמד בישיבות חרדיות נחשבות בארץ ובלייקווד שבניו ג'רזי – הוא הגיע עם קשרים משלו. הוא בנו של הרב פנחס גולדשמידט, שהיה הרב הראשי של מוסקבה במשך קרוב לשלושה עשורים.

גולדשמידט האב, יליד שווייץ, הוא נשיא ועדת רבני אירופה וגם הוא מנהל קשרים עם אישים רבי עוצמה. על אף שהוא ידוע בקרבתו למרקל, הצליח לשמור על מעמדו ברוסיה של ולדימיר פוטין.

ב־2012 בנימין גולדשמידט כבר שימש כעוזר הרב בפארק איסט, ומיקד את עבודתו בשני ציבורים חופפים: משפחות צעירות ויהודים דוברי רוסית. עד לפיטוריו הוא ניהל את "סאנדיי שקוֹלה" [בית ספר של יום ראשון, עירוב מילים מרוסית ואנגלית], תוכנית חינוכית לילדים יהודים־רוסים.

במשך תקופה קצרה, בחודשים אפריל ומאי 2021, הוא גם ניהל את "מניין הדור הבא" ("NextGen Minyan"), שירות תפילה שנסגר במהלך הקיץ ונפתח מחדש לאחרונה שלא בראשותו של גולדשמידט.

הרב בנימין גולדשמידט (צילום: LinkedIn)
הרב בנימין גולדשמידט (צילום: LinkedIn)

כמו כן הוא בנה לעצמו פרופיל ציבורי ופרסם מאמרים בוושינגטון פוסט ובעיתונות הישראלית. לפני שהגיע לאיסט פארק הוא למד בישיבת פוניבז', ישיבה חרדית בולטת בבני ברק, וכתב והתראיין לאתר החדשות החרדי כיכר השבת. ב־2014 הוא נישא לעיתונאית אביטל צ'יזיק־גולדשמידט. החתונה זכתה להתייחסות בטור "נדרים" (Vows) בניו יורק טיימס.

גולדשמידט מעולם לא קיבל חוזה עבודה באיסט פארק ומעולם לא קיבל ימי חופשה או פיצויי פיטורים

אולם בשנים שחלפו מאז החתונה חלה שחיקה ביחסים בין הרב הבכיר לעוזרו. גולדשמידט מעולם לא קיבל חוזה עבודה באיסט פארק ומעולם לא קיבל ימי חופשה או פיצויי פיטורים. העניינים הגיעו לנקודת רתיחה בתחילת 2020 סביב הדירה ששכר בית הכנסת עבור עוזר הרב.

הדירה שניתנה לבני משפחת גולדשמידט הוזנחה תקופה ארוכה, בין היתר פשטו בה חרקים. הם ביקשו מבית הכנסת עזרה במציאת מקום חדש אך לא נענו (שיינקופף אמר בתגובה כי דיירי הדירות המושכרות הם האחראים לענייני התחזוקה. "תרים את הטלפון ותתקשר למנהל הבניין", הוא אומר. "בית הכנסת לא אחראי לרכוש מושכר; הוא האחראי").

בסופו של דבר הם עזבו את הדירה – נדדו בין בתי מלון והתארחו אצל חברים ובני משפחה – עד שחברים בקהילה גייסו כסף כדי לשכור עבורם דירה חדשה בשכונה. בסופו של דבר ההחלטה התבררה כנבונה משום שגולדשמידט ובני משפחתו יכולים להישאר בביתם גם אחרי שפוטר.

אביטל צ'יזיק-גולדשמידט פרסמה הודעת תודה ל"כל מי שהושיט יד, דרש בשלומנו ועמד לצדנו במהלך התקופה הכאובה הזאת" ב-24 באוקטובר 2021, תשעה ימים לאחר שבעלה, הרב בנימין גולדשמידט, פוטר מעבודתו בבית הכנסת פארק איסט (צילום: אינסטגרם)
אביטל צ'יזיק־גולדשמידט פרסמה הודעת תודה לתומכי בעלה ב־24 באוקטובר 2021, תשעה ימים לאחר שפוטר (צילום: אינסטגרם)

סרט הווידיאו שצולם לכבוד חגיגת יום הולדתו ה־90 של שניאור ביוני 2020 שיקף את היחסים המתוחים בין שני הרבנים. הסרט, בן 92 דקות, כלל ברכות משורה של רבנים בולטים מסביב לעולם – בהם אביו של גולדשמידט – אבל גולדשמידט עצמו לא הוזמן לברך.

הוא זכה לתודה על מאמציו במהלך מגפת הקורונה, בין היתר על עריכת לוויות בשיא המגפה, באמצעות כיתוב שהופיע על המסך במשך שש שניות.

מקורבים לשניאור טוענים כי גולדשמידט מעולם לא היה מועמד לרשת אותו כרב בית הכנסת. הם אומרים כי גולדשמידט חסר את כישורי המנהיגות או גיוס הכספים

מקורבים לשניאור טוענים כי גולדשמידט מעולם לא היה מועמד לרשת אותו כרב בית הכנסת. הם אומרים כי גולדשמידט חסר את כישורי המנהיגות או גיוס הכספים הנחוצים לניהול בית הכנסת. היו גם מי שציינו כי לגולדשמידט אין תואר ראשון, דבר הפוסל אותו בעיניהם.

לטענתם, הוא נשאר בבית הכנסת במשך עשר שנים בזכות שילוב של אינרציה, רצון טוב והימנעות מחיפוש מחליף בזמן המגפה. "אין לו שום ניסיון בניהול של מוסד גדול, אין לו שום ניסיון בגיוס הכספים הדרושים, אין לו השכלה מתאימה, לבן אדם אין תואר ראשון", אומר שיינקופף.

הרב ארתור שניאור והאפיפיור ב בנדיקטוס ה־16 בבית הכנסת איסט פארק, 18 באפריל 2008 (צילום: AP Photo/Stephen Chernin)
הרב ארתור שניאור והאפיפיור בנדיקטוס ה־16 באיסט פארק, 18 באפריל 2008 (צילום: AP Photo/Stephen Chernin)

במקביל, תומכיו של שניאור, ובהם שיינקופף, מתעקשים כי בנו של רב בית הכנסת, הרב מארק שניאור "בהחלט לא" נשקל לתפקיד. הרב שניאור הצעיר משרת גם הוא יהודים אמידים. הוא הקים את בית הכנסת המפטון, וגם הוא רתם את הרבנות שלו לאקטיביזם בינלאומי.

הוא מייעץ למלך בחריין ופועל לקידום קשרים בין יהודים למוסלמים. הוא גם משך את תשומת לבו של הניו יורק פוסט בשל שרשרת הנישואים והגירושים שלו, בחלק מהמקרים לנשים מקהילת בית הכנסת שלו.

מארק שניאור הגיע לאחרונה לתפילות באיסט פארק, אבל תומכיו של שניאור אומרים כי הוא עשה זאת רק בשביל לתמוך באביו. "מארק שניאור לא מעוניין להיות הרב של בית הכנסת פארק איסט", אומר שיינקופף. "הוא מצליח למדי ומרוצה במערב המפטון, הקהילה שם ממשיכה לגדול. השמועות בנושא הזה הן לחלוטין לא מדויקות".

מחפשים יורש

למעשה, למרות גילו המתקדם של שניאור, נראה כי לא הייתה כל תוכנית ירושה עד לפיטוריו של גולדשמידט. ייתכן שזה היה אחד הגורמים בשרשרת האירועים שהובילו לפיטוריו מלכתחילה.

הרב ארתור שניאור נואם באירוע לכבוד יום הולדתו ה־90 (צילום: Diane Bondareff/AP Images for Appeal of Conscience Foundation)
הרב שניאור נואם באירוע לכבוד יום הולדתו ה־90 (צילום: Diane Bondareff/AP Images for Appeal of Conscience Foundation)

ב־8 באוקטובר שלחו ארבעה גברים – ובראשם בראד קולמן ובריאן קאופמן – לכל חברי בית הכנסת הודעת דוא"ל הקוראת לשינוי כיוון בפארק איסט. ההודעה נפתחה בפסקה המהללת את שניאור ואת הקריירה שלו, וכן את "סיפור החיים שלו, הישרדותו, המחויבות שלו והרוח שהוא מביא לחיי היומיום היהודיים".

המשך ההודעה החמיא לו פחות. הכותבים הביעו את דאגתם לעתיד בית הכנסת וטענו כי בעוד שתפילות השבת משכו בעבר כמה מאות מתפללים, "כעת הן מושכות מספרים קטנים הרבה יותר, ורק מעטים מהם הם צעירים ובעלי משפחות (אלא אם כן יש אירוע מיוחד)".

ההודעה בישרה על הקמת ועדה שמטרתה "להפיח רוח חיים חדשה בבית הכנסת ולבנות עתיד בר קיימא". הוועדה הציעה לעבוד יחד עם שניאור, גולדשמידט ומועצת הנאמנים של בית הכנסת. בעלי בריתו של שניאור טוענים כי לא שניאור ולא מועצת הנאמנים ידעו על הוועדה הזו.

יומיים לאחר שליחת ההודעה, חברים החלו להתלונן. אדם אחד שלח הודעת דוא"ל לראשי הוועדה לעתיד, והאשים אותם כי הם "מעלו במידע חסוי". הוא הוסיף: "אני שומר על זכותי החוקית להגן על חסיון המידע שלי, ואני מטיל עליכם את האחריות לכל נזק שייגרם בשל גניבתו".

מבט על בית כנסת פארק איסט (צילום: AP Photo/Seth Wenig)
מבט על בית כנסת פארק איסט (צילום: AP Photo/Seth Wenig)

קולמן וקאופמן לא השיבו לבקשת תגובה בנושא. אולם, ארבעה ימים לאחר שליחתה של אותה הודעה הם החלו לבצע בקרת נזקים.

בהודעת דוא"ל ששלחו לשניאור ולמועצת הנאמנים הם כתבו: "אנחנו רוצים שהרב שניאור יהיה הרב הבכיר של פארק איסט למשך כל חייו. הרב שניאור שירת את הקהילה הזאת במשך שישה עשורים, ואין לנו רצון או כוונה כלשהם לערוך שינויים בהנהגה הרבנית של בית הכנסת". המילים "למשך כל חייו" הודגשו בקו תחתון.

עם זאת, הם הוסיפו מבלי לפרט, כי הם "שומעים הרבה שנים על האתגרים הכלכליים של בית הכנסת", וציטטו הודעת דוא"ל שקיבלו ועל פיה הקהילה נמצאת "בסכנה". בהודעה, שנשלחה למועצת הנאמנים המורכבת ברובה מגברים מבוגרים בעלי בריתו של שניאור ואינם נבחרי הקהילה, הם כתבו כי הם רוצים "לשמוע מכל החברים (צעירים ומבוגרים)".

בעיני שניאור ובעלי בריתו, הודעות הדוא"ל מהוות אקט של מרדנות חצופה – והמועצה תלתה את האשמה בגולדשמידט

בעיני שניאור ובעלי בריתו, הודעות הדוא"ל האלה מהוות אקט של מרדנות חצופה – והמועצה תלתה את האשמה בגולדשמידט. בהודעת דוא"ל לחברי בית הכנסת שנשלחה ביום שישי, 22 באוקטובר, נשיא המועצה הרמן הוכברג התייחס לאירועים מזווית הראייה של מחנה שניאור.

על פי הוכברג, ב־10 באוקטובר שניאור והוכברג נפגשו עם גולדשמידט, שסיפק את רשימת כתובות הדוא"ל של החברים. הוכברג טען כי גולדשמידט "סירב להתנצל על מעשיו הנכלוליים. למעשה, הוא ליבה עוד יותר את הדאגות של הרב שניאור ושלי כשהוסיף ואמר שהוא ימשיך להשתמש ברשימה ולהפיץ אותה על פי שיקול דעתו".

הוכברג גם ציין שהאנשים שכתבו את הודעת הדוא"ל ב־8 באוקטובר "אינם נאמנים [במועצה] או מעורבים פעילים בבית הכנסת או בבית הספר היומי פארק איסט על שם הרב ארתור שניאור".

חמישה ימים לאחר מכן חברי מועצת הנאמנים של פארק איסט קיימו שיחת ועידה בווידיאו והצביעו באופן אנונימי, על פי הצעתו של שניאור, על פיטוריו של גולדשמידט. כעבור כמה ימים שלח שניאור מכתב לחברי הקהילה, שבו הגן על הישגיו ויצא נגד הודעות הדוא"ל שהפיצו תומכיו של גולדשמידט.

"באופן מפתיע, איש מהחתומים על המכתבים מעולם לא פנה אליי או אל מי מהנאמנים בנוגע למחשבותיהם [בנושא]", כך אמר על הודעת הדוא"ל מ־8 באוקטובר. "אני חושד שזה משום שאין להם רעיונות של ממש מעבר למה שאנחנו כבר עושים בעצמנו, ומשום שישנם מניעים אחרים שלא אתן עליהם את הדעת במכתב זה אליכם, חברי הקהילה היקרים שלי".

ניסיון הפיכה?

ביום פיטוריו, עורך הדין של גולדשמידט, דניאל קורץ, שלח מכתב לחבר במועצת פארק איסט, שבו טען כי על פי חוקי המדינה, רק חברי בית הכנסת עצמם מחזיקים בסמכות לפטר את גולדשמידט. קורץ כתב כי אם יימנע מגולדשמידט לחזור לעבודתו, בית הכנסת "יעמוד בפני נקיטת אמצעים משפטיים מהירים ותביעה בגין סיום עבודה שלא כדין".

אולם גם אם גולדשמידט הוא שסיפק את רשימת כתובות הדוא"ל, לא בטוח שעבר בכך על החוק. בתי כנסת מרבים לחלוק את פרטי ההתקשרות של חבריהם, וחוק התאגידים ללא מטרות רווח של מדינת ניו יורק קובע כי לכל חבר בארגון עומדת "הזכות לבחון רשימה או תיעוד של חברים ולחלץ מהם מידע".

תומכיו של גולדשמידט התגייסו מאז להגנתו. כמה ימים לאחר פיטוריו הופצה ברשת עצומה, שנכתב בה כי החתומים עליה היו "מזועזעים ומאוכזבים" לשמוע על פיטוריו. עד 26 באוקטובר היא צברה יותר מ־400 חתימות. עצומה מתחרה, תחת הכותרת "עומדים לצד הרב שניאור", צברה 44 חתימות.

"אם הייתי מביא עכשיו ילדים לאפר איסט סייד, הייתי רוצה שאדם כמו הרב גולדשמידט יהיה עוזר הרב במוסד", אומר חבר פעיל בקהילה בשנות ה־40 לחייו. "מה שהוא עשה, הפנייה לאנשים, התמיכה האישית שלו, ההיכרות שלו עם החברים, היחס המכבד והכנות שלו – הוא אף פעם לא התלונן על שום דבר".

תומכיו של שניאור מציירים תמונה שונה: כזו של רב בעל כוח משיכה מוגבל בקרב משפחות צעירות, שלא הוכשר לתפקיד ואף על פי כן ניסה לשים עליו את ידו.

טענה רווחת בקרב תומכי שניאור ששוחחו עם JTA הייתה שתומכיו של גולדשמידט אינם באמת מעורבים בקהילת בית הכנסת, אף על פי שאיגרת מידע של הקהילה שפורסמה לאחרונה מברכת אחד מהם לרגל אירוע משמח ומציינת את השתייכותה של המשפחה לקהילה.

"מה שקרה כאן זה מקרה מצער של רב זוטר שניסה, בפועל, לבצע הפיכה כדי לקבל מהרב שניאור תפקיד שהוא חומד"

"מה שקרה כאן זה מקרה מצער של רב זוטר שניסה, בפועל, לבצע הפיכה כדי לקבל מהרב שניאור תפקיד שהוא חומד", אומר חבר בקהילה המעורה במצב. "הרב גולדשמידט שמח שיש לו חבורה קטנה ונאמנה בקהילה, אבל כשנדרש לצאת החוצה ולבצע את חובותיו לצד הרב שניאור הוא היה ממש פרח ביישן".

על פי חבר בהנהגת בית הכנסת, גולדשמידט למעשה נטל על עצמו שורה רחבה יותר של תפקידים במהלך המגפה, והיה פעיל יותר משניאור, שנאלץ להגביל את פעילותו מפאת גילו.

אילוסטרציה, מסע הלוויה של רב אורתודוקסי שמת מקורונה, ניו יורק, אפריל 2020 (צילום: Peter Gerber via AP)
אילוסטרציה, מסע הלוויה של רב אורתודוקסי שמת מקורונה, ניו יורק, אפריל 2020 (צילום: Peter Gerber via AP)

אשתו של גולדשמידט כתבה שוב ושוב על תחומי האחריות המתרחבים שלו במהלך השנה וחצי האחרונות. במאי 2020, לאחר שבועות שבהם המגפה השתוללה בניו יורק, היא כתבה כי הוא ערך כמה הלוויות, הקפיד לדרוש בשלומם של חברי הקהילה ולימד שיעורים בזום.

"מה שקרה כאן – אני לא אומר שהוא כמו טראמפ, אני לא – אבל יש כאן קצת מטראמפ, בכך שהוא לא מסוגל לקבל את העובדה שהוא פוטר"

אולם אותו חבר הנהגה עדיין היה בוטה כשתיאר את תגובתו של גולדשמידט לפיטוריו. "מה שקרה כאן – אני לא אומר שהוא כמו טראמפ, אני לא – אבל יש כאן קצת מטראמפ, בכך שהוא לא מסוגל לקבל את העובדה שהוא פוטר כי זה קרה כל כך מהר", הוא אומר.

"אני חושב שהוא רוצה לשמוע שלא היו צריכים לפטר אותו, או שזאת הייתה טעות לפטר אותו, כי הוא לא מסוגל לקבל את זה". בכל מקרה, נראה שגולדשמידט שומר על בסיס תומכיו. אחד החתומים על העצומה למענו כתב: "משפחת גולדשמידט היא בדיוק מה שבית הכנסת פארק איסט צריך. זה מאכזב ומזעזע [לראות] אותם מקבלים יחס כזה".

אביו של גולדשמידט, הרב פנחס גולדשמידט, לא הגיב על הפרשה, אבל שיתף ציוץ שכתב מישהו אחר על פיטוריו של בנו. "בושה לאותם פחדנים שמקריבים במצח נחושה את הקהילות היהודיות שלנו על המזבח שהקימו לאגו השברירי שלהם", נאמר בו.

קהילה בתוך קהילה

כמה ימים לאחר מכן הגיב גולדשמידט להאשמות נגדו: "בהתחשב בהתקפה הציבורית נגדי, אני מרגיש שלא נותרה לי ברירה אלא להגן לא רק על שמי אלא גם על שם בית הכנסת. ההאשמות נגדי – שהנחיתי להורות להחליף את הרב שניאור – מופרכות לחלוטין ופוגעות בי ברמה האישית, זאת נוכח עשר השנים בהן עבדתי צמוד לרב למען בית הכנסת והקהילה".

בהמשך הוסיף: "במשך תקופה לא קצרה עלו חששות הנוגעות לירידה במעורבות הצעירים בקהילה, במצבו הכלכלי של בית הכנסת ובחוסר השקיפות בין מנהיגי הקהילה לחבריה. כדי לתקן את המצב, חלק מחברי הקהילה החליטו לקחת את המושכות בידיים ולהתחיל לקיים את השיחה הזאת בעצמם".

"הוא שלח את התגובה הזאת באימייל בדיוק לפני כניסת השבת כדי שאף אחד לא יוכל להגיב, מה שמראה שמדובר בניסיון מחושב לשפר את יחסי הציבור שלו"

שיינקופף אמר בתגובה כי מדובר בניסיון "להגן על השימוש שעשה במידע הרגיש של בית הכנסת, שגרם להתקוממות בקהילה". ל־JTA אמר: "הוא שלח את התגובה הזאת באימייל בדיוק לפני כניסת השבת כדי שאף אחד לא יוכל להגיב, מה שמראה שמדובר בניסיון מחושב לשפר את יחסי הציבור שלו".

גולדשמידט לא ציין מה תוכניותיו לעתיד אך הבטיח להמשיך לשרת בניו יורק. כמו כן, באותה תגובה, הוא קרא לחברי הקהילה להישאר בפארק איסט: "אני מקווה להמשיך ולשרת את הקהילה היהודית בניו יורק בדרך זו או אחרת. יתרה מזה, עתידו של פארק איסט יקר לי מאוד. אני מקווה שאתם – חברי הקהילה – תישארו מעורבים ותבטיחו כי המקום יישאר נעים ומסביר פנים לכולם".

אף על פי כן, כמה ימים לאחר מכן נודע כי גולדשמידט החליט לערוך קבלת שבת לתומכיו – שלושה רחובות ליד בית הכנסת. לדברי גורמים הבקיעים בנושא, בקבלת השבת שהתקיימה בביתו נכחו עשרות מתפללים.

חלק ממשתתפי התפילה הם חברי פארק איסט, שהוזמנו אליה מאותה רשימת תפוצה. עורך דינו של גולדשמידט הוסיף כי אף אחד "לא מחויב להגיע" וכי גולדשמידט מתכוון להמשיך "לשרת את חברי הקהילה אותם שירת עשר שנים". דוברו של שניאור מסר בתגובה כי מדובר בעוד דרך בה גולדשמידט מנסה לחתור תחת הרב שניאור וקהילתו למען טובתו האישית.

עוד 2,817 מילים
סגירה