בימינה ותקווה חדשה מתחילים להרהר על עתיד המפלגות

אין שום דיבור רשמי, והבחירות ממילא אינן נראות באופק, אבל גם בימינה וגם בתקווה חדשה "יש מחשבה כזו כל הזמן", כפי שהגדיר זאת בכיר במפלגתו של סער ● "האיחוד בלתי נמנע, כי מפלגה אחת הולכת להתחסל", מסביר בכיר בימינה ● בינתיים, היחסים בין בנט וסער רק מתחזקים - ובנט אף צפוי לתמוך בספינת הדגל של סער: הצעת החוק שימנע כהונה מנאשם בפלילים להרכיב ממשלה ● פרשנות

שר המשפטים גדעון סער וראש הממשלה נפתלי במסיבת עיתונאים להצגת תוכנית לאומית להפחתת רגולציה ובירוקרטיה, 6 ביולי 2021 (צילום: Amit Shabi/POOL)
Amit Shabi/POOL
שר המשפטים גדעון סער וראש הממשלה נפתלי במסיבת עיתונאים להצגת תוכנית לאומית להפחתת רגולציה ובירוקרטיה, 6 ביולי 2021

"אם שתי המפלגות יתמודדו בבחירות הבאות, אחת מהן לא תעבור את אחוז החסימה. השאלה מי? האיחוד הוא בלתי נמנע, כי אחרת מפלגה אחת הולכת להתחסל". את הדברים אומר פוליטיקאי בכיר בימינה, והכוונה שלו היא לאיחוד הכרחי בין ימינה לתקווה חדשה.

דברים דומים שמעתי השבוע גם מבכיר בתקווה חדשה: "אין דיבור על איחוד כזה כרגע, שום דבר קונקרטי, אבל יש מחשבה כזו כל הזמן, בעיקר בשבוע האחרון".

שני הדוברים מסכימים כי שתי המפלגות מקבלות קולות מאותם המצביעים – אנשי הימין הממלכתי ומתנגדי נתניהו – אבל המאגר מצומצם. הדבר ניכר היטב בכל הסקרים שפורסמו בחודש האחרון, שבהם ימינה נעה בין חמישה לשישה מנדטים ותקווה חדשה לא עוברת כלל את אחוז החסימה – או להיפך.

לפני הבחירות האחרונות במרץ 2021 היו כבר דיבורים על איחוד בין שתי המפלגות, למרות שאז לא נשקפה סכנה לאף אחת מהן. בסופו של דבר החליטו יו"ר ימינה נפתלי בנט ויו"ר תקווה חדשה גדעון סער לרוץ בנפרד, אבל חתמו על הסכם עודפים שהועיל לשניהם.

ראש הממשלה בנט במליאה לצד השר גדעון סער, 16 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה בנט במליאה לצד השר גדעון סער, 16 ביוני 2021 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לנגד עיניהם עמד האיחוד הכושל בין הליכוד וישראל ביתנו ב-2013. הליכוד הגיע לאיחוד הזה עם 27 מנדטים וישראל ביתנו עם 15, אבל החיבור הניב בקלפי 31 מנדטים בלבד.

הפעם הסיפור שונה. "אם היינו הולכים לבחירות היום, אין לנו תקומה, זה ברור", מודה הבכיר בימינה. גם בתקווה חדשה רואים את הסקרים, וכל תירוץ בנוסח "זה היה צפוי, תמיד יש ירידה באמצע קדנציה" לא משכנע.

מי שנכח בכנסת בימים הגורליים של העברת התקציב שם לב למתח העצום ולחרדה דווקא בשתי המפלגות האלה. חבר כנסת אחד סיפר כי "אחרי שאמילי מואטי טעתה בהצבעה, חשבנו שכל המבנה מתפרק ואנחנו מתפזרים ולא חוזרים לכנסת יותר. אלה היו שמונה שעות נוראיות של עיכוב בהצבעה".

חבר כנסת אחד סיפר כי "אחרי שאמילי מואטי טעתה בהצבעה, חשבנו שכל המבנה מתפרק ואנחנו מתפזרים ולא חוזרים לכנסת יותר. אלה היו שמונה שעות נוראיות של עיכוב בהצבעה"

מעבר לזה, בשבועות האחרונים היו כמה דיווחים על ראשי ימינה שמגששים את דרכם אל מפלגות אחרות. הראיונות והציטוטים האחרונים של איילת שקד, עידית סילמן, אביר קארה ויום טוב כלפון לא מוסיפים רצינות לימינה.

ישיבת סיעת ימינה, 25 באפריל 2021 (צילום: ימינה)
ישיבת סיעת ימינה, 25 באפריל 2021 (צילום: ימינה)

שלשום (ראשון) ציטט מיכאל שמש ב"כאן" את ראש הסיעה ניר אורבך שטען כי חברי הכנסת שלו מתנהגים כמו "פלנגות".

ברגע זה כאמור אין שום דיבור מעשי, אבל ההערכה היא שאם האיחוד המתבקש הזה יצא לפועל, בנט יהיה זה שיעמוד בראש המפלגה, בגלל הסניוריטי, וסער יהיה אחריו. מכאן ואילך תחלוק הרשימה את המקומות בשיטת הריצ'רץ'.

"בנט יקפוץ על הבלוק המשותף הזה", סבור הבכיר מימינה. "הוא לא שוכח כל כך מהר את הטראומה מהבחירות באפריל 2019". באותן בחירות התמודדו בנט ושקד ברשימה עצמאית שנקראה הימין החדש, קיבלו 138,598 קולות ונעצרו על סף אחוז החסימה.

"בנט יקפוץ על הבלוק המשותף הזה", סבור הבכיר מימינה. "הוא לא שוכח כל כך מהר את הטראומה מהבחירות באפריל 2019"

בבחירות האחרונות קיבלה ימינה שבעה מנדטים, אבל אחד מחברי הכנסת עמיחי שיקלי עזב הלכה למעשה את המפלגה. הסיטואציה הזו משמשת את מתנגדי בנט, שטוענים שאין לו לגיטימציה להוביל את המדינה בלי גיבוי ציבורי.

גדעון סער נושא דברים בחדר סיעת תקווה חדשה בכנסת, 31 במאי 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
גדעון סער נושא דברים בחדר סיעת תקווה חדשה בכנסת, 31 במאי 2021 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בשיחות פרטיות טוען בנט כי הוא גאה במהלך שנקט "ואם היינו הולכים לעוד מערכת בחירות, הימין היה קורס".

בנוסף, היחסים בין בנט וסער מצוינים. סער קיבל בממשלה הזו כל מה שרצה, ובנט מגבה אותו בכל מהלך, כולל בהצבעה האחרונה בממשלה לקביעת הרכב הוועדה לאיתור מועמדים לתפקיד היועץ המשפטי הבא.

מקורבי סער מאמינים כי בנט יתמוך גם בהצעת החוק שימנע כהונה מראש ממשלה עם כתב אישום, ספינת הדגל של סער.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
4
אילת שקד עדיין מאמינה בבנט ולא מבינה או לא מאמינה שבנט ינטוש אותה ואת חבריו בימינה בתום הקדנציה כדי לשרוד פוליטית באחת ממפלגות האופוזיציה האחרות : יש עתיד או ... המשך קריאה

אילת שקד עדיין מאמינה בבנט ולא מבינה או לא מאמינה שבנט ינטוש אותה ואת חבריו בימינה בתום הקדנציה כדי לשרוד פוליטית באחת ממפלגות האופוזיציה האחרות : יש עתיד או כחול לבן.

אם כותב הכתבה לא יודע חשבון,זאת כבר בעיה שלו,אם תוסיף 0 קולות לכל מפלגה,זה עדיין לא יוסיף לה כלום,2המפלגות האלה גמורות שלא יעברו את אחוז החסימה,תיקווה חדשה של סער כבר עומדת על אחוז מגוכ... המשך קריאה

אם כותב הכתבה לא יודע חשבון,זאת כבר בעיה שלו,אם תוסיף 0 קולות לכל מפלגה,זה עדיין לא יוסיף לה כלום,2המפלגות האלה גמורות שלא יעברו את אחוז החסימה,תיקווה חדשה של סער כבר עומדת על אחוז מגוכח של 1.3אחוז שזה הרבה הרבה מתחת לאחוז החסימה(כ50אלף בוחרים,מנדט ורבע) וי"מינה" על 5-6מנדטים בסקרים כשאצלם זה כ-3-4מנדטים בתוצאות האמת ועוד לפני שתקום עוד מפלגת ימין בבחירות הבאות שתישתה להם את הקולות ותרסק אותם לגמרי ואחרי קמפיין בחירות שבו יש המון אבל המון חומר למפלגות הימין להראות כנגדם,מה שאומר-שזמנם של 2המפלגות האלה ניגמר ובכנסת הבאה הם פשוט לא יהיו.

הימין לא היה קורס אבל די בטוח שמפלגת ימינה או שלא הייתה עוברת את אחוז החסימה או מקבלת 5 מנדטים. לא בטוח שגברת שקד תקבל בהתלהבות יתרה את איחוד ימינה והתקווה החדשה כי זה ממקם אותה במקום ה... המשך קריאה

הימין לא היה קורס אבל די בטוח שמפלגת ימינה או שלא הייתה עוברת את אחוז החסימה או מקבלת 5 מנדטים. לא בטוח שגברת שקד תקבל בהתלהבות יתרה את איחוד ימינה והתקווה החדשה כי זה ממקם אותה במקום השלישי די קרוב לסף המנדטים שמפלגת האיחוד אולי תקבל בבחירות הבאות. כפי שהציבור נקם בקדימה אחרי קדנציה אחת למעשה והיא הושלכה לאשפה של מפלגות טעם וריח כך גם איחוד כזה או בכלל מפלגת ימינה של התקווה החדשה תהנה מאותה גורל של מפלגת מרכז ללא טעם וריח.

עוד 522 מילים ו-4 תגובות
סגירה