"הכאוס ברחובות חברון וג'נין הוא רק ההתחלה"

הרשות הפלסטינית מנסה להיחלץ מהמשבר הכלכלי שבו היא שקועה, אבל זה כנראה ייקח יותר זמן ממה שציפתה  ● עוד לפני כן, היא תצטרך לטפל בחזית נוספת שהוזנחה עד עכשיו: סכסוכי משפחות והשתוללות כנופיות וחמושים ברחובות, הדוחפים למרוץ חימוש ומערערים את הביטחון האישי של התושבים ● יש פחד, לא יודעים מאיפה ומתי תגיע הירייה הבאה"  ● פרשנות

פלסטיני צעיר מיידה אבנים ברחובות חברון, 12 בנובמבר 2021 (צילום: Wisam Hashlamoun/Flash90)
Wisam Hashlamoun/Flash90
פלסטיני צעיר מיידה אבנים ברחובות חברון, 12 בנובמבר 2021

המדינות התורמות התכנסו בשבוע שעבר לדיון מיוחד באוסלו, כשבראש סדר היום הונחה הבעיה הבוערת ביותר שמעסיקה כיום את הרשות הפלסטינית: משבר כלכלי מחריף.

על אף שלכינוס קדמה עבודת מטה אינטנסיבית שבמסגרתה ערכו הפלסטינים שיחות הסברה עם מנהיגים מהמדינות התורמות בנוגע לחומרת המשבר והצורך הדחוף בסיוע מיידי, הפלסטינים השיגו הישגים חלקיים בלבד, ומאמציהם הוכתרו כ"חצי הצלחה".

לא נראתה התגייסות רחבת היקף לתמיכה משמעותית בכלכלה הפלסטינית. ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה קיים שורת מפגשי עבודה אישיים עם גורמים שונים שנכחו בוועידה וסקר במספרים את מצבה המתדרדר של הרשות. אלא שגם הניסיון הזה לייצר תחושה של לחץ ודחיפות, לא עזר להוציא את המדינות התורמות מאדישותן.

הסקירות הכלכליות והפגישות הצדדיות הובילו בינתיים להבטחות בלבד. הפלסטינים זכו לשמוע הצהרות מלאות באמפתיה ומילות תמיכה, אך לא יצאו עם הודעה רשמית ובה התחייבות לסיוע כספי משמעותי. ציפייתם להגיע לנוסחה שתקבע מנגנון מסודר ורב-שנתי להעברת הכספים לרשות – גם היא לא התגשמה.

הסקירות הכלכליות והפגישות הצדדיות הובילו בינתיים להבטחות בלבד. הפלסטינים זכו לשמוע הצהרות מלאות באמפתיה ומילות תמיכה, אך לא יצאו עם הודעה רשמית ובה התחייבות לסיוע כספי משמעותי

ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה במסיבת עיתונאים ברמאללה, 10 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)
ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה במסיבת עיתונאים ברמאללה, 10 בנובמבר 2021 (צילום: AP Photo/Majdi Mohammed)

ההתדלדלות בהכנסות קופת האוצר הפלסטינית נובעת בעיקר ממשבר הקורונה ומהירידה בסיוע הכלכלי מגורמי חוץ. החשש הפלסטיני הוא מפני הזרמת סיוע כספי חד-פעמי שיעמוד על המינימום הנדרש למניעת התמוטטות הכלכלה, ולא מעבר. הפלסטינים מצפים ליותר,  בעיקר על רקע המדיניות המוצהרת החדשה של ארצות הברית וישראל בדבר חיזוק הרשות הפלסטינית מבחינה כלכלית ואזרחית.

עדיין מוקדם לדבר על קריסה כלכלית או על מצב של אובדן שליטה מוחלט, אך אירועי האלימות האחרונים בגדה, בייחוד בחברון, ממחישים כי לוואקום כלכלי יכולים להיכנס לא מעט גורמים מערערי יציבות.

עדיין מוקדם לדבר על קריסה כלכלית או על מצב של אובדן שליטה מוחלט, אך אירועי האלימות האחרונים בגדה, בייחוד בחברון, ממחישים כי לוואקום כלכלי יכולים להיכנס לא מעט גורמים מערערי יציבות

"הבעיות בין המשפחות, הנשק שמסתובב והאלימות שאנחנו רואים בחברון וגם בג'נין בחודשים האחרונים הם לא דבר חדש", אומר לזמן ישראל גורם פלסטיני יודע דבר. "אבל מה שקרה בזמן האחרון – ההשתוללות ברחובות, השחתה של מכוניות, שריפת רכוש, ופגיעה בנפש – זאת הסלמה שצריך לעצור אותה. אם הרשות תמשיך להתבונן מהצד בלי לקבל החלטה שהיא מנקה את הגדה מנשק, האלימות תמשיך. וזאת רק ההתחלה.

"המצב הכלכלי מאוד משפיע. כל אחד דואג למשפחה שלו, לילדים שלו – מה יהיה איתם. יש מאות מהנדסים ואחרים שסיימו לימודים במוסדות להשכלה גבוהה והם לא מוצאים עבודה במקצוע שלהם.

צעיר פלסטיני ברחובות חברון, 12 במאי 2021 (צילום: Wissam Hashlamoun/Flash90)
צעיר פלסטיני ברחובות חברון, 12 במאי 2021 (צילום: Wissam Hashlamoun/Flash90)

"אני מכיר מהנדס שסיים את הלימודים והלך לחפש עבודה בתחום שלו ומרוב ייאוש בסוף ויתר, והיום הוא פועל כמו כל הפועלים שיוצאים לעבוד בישראל. אין אופק לצעירים הפלסטינים בשוק העבודה המקומי. כשאין לך לאן לשאוף, וכשאתה לא רואה ביטחון כלכלי, זה יוצר לחץ נפשי. בתנאים כאלה, קל להישאב לאלימות רחוב.

"במשך שנים יש סכסוכים בין חמושים במחנות הפליטים. זה מתחלק לשלושה סוגים. האחד, סכסוכים בין משפחות, שני בין המשפחות לרשות הפלסטינית, והשלישי אנשי פת"ח – בינם לבין עצמם. פה נכנסות המיליציות החמושות שמגויסות כל אחת למנהיג אחר בפת"ח, אם זה מוחמד דחלאן, ג'יבריל רג'וב, ואחרים.

"יש בעיה של סחר בנשק, וגם אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מעורבים בזה. אני שואל כל הזמן למה הרשות לא עושה מבצעים לאיסוף נשק, והתשובה שלי היא שאין פה שאלה של יכולת, זה עניין של רצון.

"יש בעיה של סחר בנשק, וגם אנשי מנגנוני הביטחון הפלסטיניים מעורבים בזה. אני שואל כל הזמן למה הרשות לא עושה מבצעים לאיסוף נשק, והתשובה שלי היא שאין פה שאלה של יכולת, זה עניין של רצון"

"אבו מאזן לא רוצה להתעמת עם החמושים של פת"ח. זה הפך להיות מצב של כנופיות מאפיה. גם אלה מתנועת פת"ח שנעצרים, הרשות משחררת אותם אחרי יום-יומיים וגם מחזירה להם את הנשק. אבל פעילים פוליטיים-חברתיים שמבקרים את הרשות נעצרים, ומתעמרים בהם בלי רחמים. זה מה שקרה עם ניזאר בנאת. אין חוק אחד לכולם.

הפגנות ברמאללה במחאה על הירצחו של ניזאר בנאת, 24 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
הפגנות ברמאללה במחאה על הירצחו של ניזאר בנאת, 24 ביוני 2021 (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)

"הרשות לא אוספת את הנשק, וזה גורם לכך שאנשים פשוטים שלא משתייכים לשום כנופייה או ארגון פוליטי מפחדים על עצמם, ומצטיידים בנשק להגנה עצמית. וככה נוצר מרוץ חימוש. אנשים לא יודעים מתי ומאיפה תבוא הירייה הבאה.

"הרשות לא אוספת את הנשק, וזה גורם לכך שאנשים פשוטים שלא משתייכים לשום כנופייה או ארגון פוליטי מפחדים על עצמם, ומצטיידים בנשק להגנה עצמית. וככה נוצר מרוץ חימוש"

"הירי שהיה 3 ק"מ משוק הומה בחברון בשבוע שעבר, אומר שזה יכול לקרות בכל מקום ובכל שעה, ויש פחד. חוץ מזה, אבו מאזן נותן להשתוללות ברחוב להמשיך כל עוד זה לא נוגע לו ישירות. זה אפילו משרת אותו במידה מסוימת כדי להסיט את הזרקור מהמשבר הכלכלי", אומר הגורם.

הרשות טובעת במשבר כלכלי ומשוועת לסיוע שיציל אותה מפני קריסה, אך בו בזמן ממהרת להדגיש כי הצעדים הכלכליים אינם תחליף לחידוש התהליך המדיני. נשיא הרשות מחמוד עבאס (אבו מאזן) ממשיך להציף את פתרון שתי המדינות ופועל להתנעת מהלכים בכיוון זה, כולל קביעת עובדות בשטח, בתגובה לקיפאון המדיני וההשתהות האמריקנית בפתיחת השגרירות בירושלים.

על הרקע הזה הכריז בשבוע שעבר ראש הממשלה אשתייה על קידום תוכנית ענק "לחיזוק תושבי מזרח ירושלים" בתחומי תיירות, חינוך, בינוי ותחבורה.

פלסטינים מפגינים מול מטה הוועדה לעניינים אזרחיים ברמאללה, 14 ביוני 2021 (צילום: courtesy)
פלסטינים מפגינים מול מטה הוועדה לעניינים אזרחיים ברמאללה, 14 ביוני 2021 (צילום: courtesy)

בפועל, המטרה היא פוליטית: נגיסה בריבונות הישראלית בירושלים, לצד ניסיון לכפות על כל הצדדים תהליך מדיני. ההתעקשות על המסרים המדיניים באה בזמן שבו הציבור הפלסטיני נאנק תחת מצוקה כלכלית, דבר שמגביר את הניכור בין ההנהגה לרחוב.

העימות שאליו נכנס אבו מאזן עם המדינות הערביות גם לא תורם לו הרבה. ליחסים המעורערים של הרשות הפלסטינית עם סעודיה ומדינות המפרץ יש מחיר כלכלי שביטוייו מופיעים כעת בגלוי. עם זאת, אבו מאזן התרגל שבסוף יש מי ש"מציל" אותו ברגע האחרון, ובדרך כלל תהיה זו ישראל. ייתכן שגם הפעם הוא בונה על זה.

עוד 848 מילים
סגירה