"אנחנו יורדים בסקרים ובנט ממשיך עם הטעויות שלו"

ההחלטה השנויה במחלוקת להחזיר את איכוני שב"כ והעימות בישיבת הממשלה ● החלטת אשתו לנסוע לחו"ל ● והשיחה הקשה עם שר החוץ האמריקאי בלינקן ● בנט סוגר את השבוע הקשה ביותר שהיה לו מאז נכנס למשרד ראש הממשלה - ובסיעתו שלו מתחילים להשמיע בחדרים סגורים דברים חריפים שלא נשמעו שם עד היום ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט בטקס הדלקת נר שני של חנוכה, 29 בנובמבר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90
ראש הממשלה נפתלי בנט בטקס הדלקת נר שני של חנוכה, 29 בנובמבר 2021

ראש הממשלה נפתלי בנט סוגר היום את השבוע הגרוע ביותר שהיה לו מאז הוקמה הממשלה לפני חצי שנה.

הדימויים שניסה להדביק לממשלה כאילו מדובר במועדון חברים ידידותי שכולם עובדים בו כאיש אחד לטובת הכלל והמדינה – התנפצו במהומה שפרצה בישיבת הממשלה ביום ראשון.

ההחלטה השנויה במחלוקת לסגור את המדינה ולהחזיר לתמונה את איכוני שב"כ, שהם בעצם איום סמוי על המשטר הדמוקרטי, החזירה רבים לימים קשים בימי שלטון נתניהו.

הנסיעה של גילת בנט, רעייתו של ראש הממשלה, לחופשה בחו"ל יחד עם ילדיהם, למרות אזהרת המסע הפומבית של ראש הממשלה עצמו, עוררה על בנט זעם רב והתייחסות מזלזלת. מי שביקש להציג מופת אישי, מתגלה כמו דוגמא רעה.

ראש הממשלה נפתלי בנט, אשתו גילת וארבעת ילדיו בכנסת, 13 ביוני 2021 (צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של נפתלי בנט)
ראש הממשלה נפתלי בנט, אשתו גילת וארבעת ילדיו בכנסת, 13 ביוני 2021 (צילום: מתוך חשבון האינסטגרם של נפתלי בנט)

ואם כל זה לא מספיק – בימים האחרונים, בעקבות הפדיחות האחרונות, הולכת ומתגברת הביקורת על בנט מתוך הסיעה שלו, ימינה, שצוללת בסקרים שוב אל עבר אחוז החסימה. הדברים שנאמרים בחדרים סגורים לא נשמעו עד היום.

ישיבת הממשלה ביום ראשון התכנסה באווירת דחיפות. בנט הגיע לשם יומיים אחרי מסיבת העיתונאים הבהולה שכינס ביום שישי האחרון כדי להודיע על צעדים נגד הפצת וריאנט נגיף הקורונה החדש, האמיקרון, שהגיע גם לישראל.

לפני שלושה שבועות הודיע בנט כי יסגור את המדינה אם יתגלה וריאנט כזה. בעיני שרים שהשתתפו בישיבה בנט נראה נחוש מדי לבצע. "הוא רצה להוכיח שליטה ואז איבד שליטה", כפי שתיאר אחד מחברי הממשלה.

לפני שלושה שבועות הודיע בנט כי יסגור את המדינה אם יתגלה וריאנט כזה. בעיני שרים שהשתתפו בישיבה בנט נראה נחוש מדי לבצע. "הוא רצה להוכיח שליטה ואז איבד שליטה", כפי שתיאר אחד מחברי הממשלה

העימות שפרץ בין בנט ובין השר אלי אבידר על רקע ההחלטה לבצע איכוני שב"כ מול מאומתי האמיקרון הוא ההיפך הגמור מהרמוניה ממשלתית מיוחלת. בנט נזף באבידר שטען כי איכוני שב"כ לא הוכיחו את עצמם והכניסו 600 אלף איש לבידוד ללא הצדקה בסיבובים הקודמים של הקורונה. גם מבקר המדינה טען כי האיכונים לא מדויקים וגרמו לנזקים כלכליים גדולים.

אלי אבידר במליאת הכנסת, 3 באוגוסט 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
אלי אבידר במליאת הכנסת, 3 באוגוסט 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

"מי אתה בכלל?" הטיח בנט באבידר אחרי שזה מתח ביקורת על ראש שב"כ. בנט נראה באותם רגעים כמו גיבור על חלשים. אבידר הוא שר במשרד ראש הממשלה, אין מאחוריו גיבוי מפלגתי והוא מחכה לתפקיד שר המודיעין שהובטח לו בהחלטת ממשלה שלא מתקיימת.

בנט דאג להוציא החוצה את חילופי הדברים, וכך רק הפך את אבידר ליריב מר שאולי יחכה לו בקרוב בכנסת. בנט לא היה מעז כמובן להעליב כך את גדעון סער, למשל – למרות שסער היה אחד המתנגדים להחלטה על האיכון.

בנט דאג להוציא החוצה את חילופי הדברים, וכך רק הפך את אבידר ליריב מר שאולי יחכה לו בקרוב בכנסת. בנט לא היה מעז כמובן להעליב כך את סער, למשל – למרות שסער היה אחד המתנגדים להחלטה על האיכון

"ישיבת ממשלה כזו לא הייתה מאז קום הממשלה", סיכם השר נחמן שי את המהומה. בהצבעה שהתקיימה הוחלט לאפשר לשב"כ לבצע איכונים על פי תקנות לשעת חירום למשך חמישה ימים, שהסתיימו אמש בחצות. ארבעה שרים התנגדו.

ביום שלישי אישרה הממשלה במשאל טלפוני לקדם הצעת חוק שתאפשר לשב"כ לאכן את הנדבקים בווריאנט במשך שלושה חודשים, אבל קשה להניח שהכנסת הייתה מעבירה חוק כזה. התנגדות נשמעה מכל חלקי הבית.

ישיבת הממשלה, 28 בנובמבר 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
ישיבת הממשלה, 28 בנובמבר 2021 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)

אתמול בנט ושר הבריאות ניצן הורוביץ התקפלו והחליטו להפסיק את איכוני השב"כ במסגרת המאבק באמיקרון. הדרמה הגדולה של בנט הסתיימה. "בנט למד את הלקח. בגלל שני מאומתים אתה לא יכול להפוך את ישראל למדינת שטאזי", אמר אתמול אחד השרים בממשלה.

ביום רביעי סערה המדינה כאשר התברר כי רעייתו של בנט, גילת, נוסעת לחופשה בחו"ל עם ילדיה למרות המלצה של בנט לא לצאת מהארץ. אזרחים ביטלו את הנסיעות שלהם בעקבות הדברים. המתקפות נגד בנט ורעייתו הגיעו מכל הכיוונים, אבל מה שמעניין זו הביקורת שהגיעה מבית. ביומיים האחרונים בכירים בימינה טענו שלא לציטוט כי בנט "איבד את הכיוון".

המתקפות נגד בנט הגיעו מכל הכיוונים, אבל מה שמעניין זו הביקורת שהגיעה מבית. ביומיים האחרונים בכירים בימינה טענו שלא לציטוט כי בנט "איבד את הכיוון"

"אנחנו יורדים בסקרים והוא ממשיך עם הטעויות שלו", אמר אתמול אחד הבכירים לזמן ישראל. "לפעמים נראה שזה כבר לא אכפת לו. הוא מפקיר את הציונות הדתית לבצלאל סמוטריץ'.

"עושה רושם שבנט לא יישאר כאן דקה אחרי הרוטציה. הוא לא יהיה שר הפנים בממשלה של לפיד, ואנחנו נישאר חסרי בית פוליטי. זה לא מפליא שכל אחד מאיתנו מחפש מסגרת אחרת".

ישיבת סיעת ימינה, 25 באפריל 2021 (צילום: ימינה)
ישיבת סיעת ימינה, 25 באפריל 2021 (צילום: ימינה)

את השבוע הזה חתם בנט בעימות טלפוני עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בנט דורש שארצות הברית תפרוש משיחות הגרעין עם איראן, אבל לאמריקאים יש כנראה תוכניות אחרות.

את השבוע הזה חתם בנט בעימות טלפוני עם מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן. בנט דורש שארצות הברית תפרוש משיחות הגרעין עם איראן, אבל לאמריקאים יש תוכניות אחרות

בשבוע הבא צפויים לקואליציה מבחנים קשים נוספים שקשורים לחוק האזרחות, חוק המסתננים וחוק הגיור. הימים שבהם בנט טען כי הוא "נהנה מכל רגע" חלפו. גם ההערכה שלו לפיה "אחרי שיעבור התקציב כולם יהיו בשקט" נגוזה.

עוד 732 מילים
סגירה