ראש הממשלה נפתלי בנט ביציע המבודדים במליאת הכנסת, 15 בדצמבר 2021 (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)
Olivier Fitoussi/Flash90

בנושא ההתנחלויות, בנט בקואליציה עם הליכוד והימין - ונגד ביידן ובר-לב

מאז פגישת הפסגה בוושינגטון, ולמעט מפגש משולש בגלזגו, בנט וביידן לא בקשר ● האמריקאים לא מתלהבים מתוכניות הבנייה בהתנחלויות שמקדם בנט, ומתעניינים בנושא אף יותר מאשר באיראן ● בארץ, בינתיים, בנט פתח חזית נגדית לשר לביטחון פנים אחרי שבר-לב צייץ על אלימות המתנחלים ● הפיגוע אמש הביא את המצב בשטחים ובפוליטיקה לנקודת רתיחה ● פרשנות

בסוף אוגוסט נפגש נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן עם ראש הממשלה נפתלי בנט בוושינגטון. בנט הבהיר לביידן שהוא הולך לבנות ביהודה ושומרון. ביידן לא אהב לשמוע את זה.

בנט סיפר בגאווה לראשי מועצת יש"ע אחרי הפגישה כי הוסיף שני לאווים מול הנשיא: וטו על הקמת הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים ועוד סירוב לבקשה אמריקאית בנושא איראן שאותה לא פירט.

מאז אותה פגישה ביידן לא דיבר עם בנט ישירות (שיחה משולשת אחת הייתה בקבלת הפנים בוועידת האקלים, יחד עם ראש ממשלת אנגליה בוריס ג'ונסון).

מקורב לבנט קושר בין הבנייה בהתנחלויות שעליה מתעקש בנט בצורה כזו או אחרת, לבין היחס הנשיאותי הקריר. לפי המקורב, האמריקנים מתעניינים בהתנחלויות יותר מאשר באיראן.

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט בוושינגטון, 25 באוגוסט 2021 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)
שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן נפגש עם ראש הממשלה נפתלי בנט בוושינגטון, 25 באוגוסט 2021 (צילום: אבי אוחיון/לע"מ)

שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן שוחח עם בנט בתחילת החודש. דוברי ראש הממשלה הבהירו כי השיחה הייתה "ארוכה ולא פשוטה" ועסקה בעיקר בנושא האיראני, אבל מי שמעורה בפרטים טוען כי בלינקן התעניין בעיקר בשכונה הענקית שהממשלה תכננה להקים בעטרות.

"זו תכנית אסטרטגית ברמה הגבוהה ביותר ואנחנו מנסים לקדם אותה בקרוב, ולא יורדים ממנה", אמר המקורב.

הבנייה בהתנחלויות והאלימות בין מתנחלים ופלסטינים בשטח לא גרמו עד היום לחיכוכים גדולים בין ימין ושמאל בממשלה. התוכניות הגדולות שעליהן מדובר בעטרות, גבעת המטוס, הבנייה בשטחי C או אפילו השכונה בשטח E-1 לא ערערו את יסודות הממשלה.

מאחז אביתר, שהיה בעל פוטנציאל פיצוץ, נכנס בינתיים להקפאה עד שתיבדק הבעלות על השטח. אפילו המהומות היומיומיות והפיגועים בשכונת שיח ג'ראח ובעיר העתיקה לא הובילו לתגובות פוליטיות קיצוניות.

מאחז אביתר, שהיה בעל פוטנציאל פיצוץ, נכנס בינתיים להקפאה עד שתיבדק הבעלות על השטח. אפילו המהומות היומיומיות והפיגועים בשכונת שיח ג'ראח ובעיר העתיקה לא הובילו לתגובות פוליטיות קיצוניות

השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בזירת הפיגוע בעיר העתיקה ב-21 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לביטחון הפנים עמר בר-לב בזירת הפיגוע בעיר העתיקה ב-21 בנובמבר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מעניין שציוץ בעייתי אחד של השר עמר בר-לב עורר תחושות קשות במיוחד, גם בתוך הקואליציה. השר סיפר שלשום על פגישה עם ויקטוריה נולנד, סגנית שר החוץ האמריקאית, וציין שהיא התעניינה באלימות המתנחלים.

האופוזיציה מימין יצאה מדעתה בגלל מה שנראה לה כמו הכחשה של הטרור הפלסטיני. גם ראש הממשלה בנט ושרת הפנים איילת שקד צייצו ושבחו את המתנחלים.

"המתיישבים ביו"ש סובלים מטרור ואלימות יום יום עשרות שנים. הם חומת המגן של כולנו", כתב בנט, שהיה בעברו מנכ"ל מועצת יש"ע. בנט, שמתעמת עם הממשל על הבנייה בהתנחלויות, מוצא את עצמו עכשיו במריבה עם השמאל בממשלה שלו ועם הימין באופוזיציה.

הפיגוע הקשה אמש (חמישי) ליד המאחז חומש שבו נרצח יהודה דימנטמן ונפצעו שניים אחרים רק הגביר את המתקפות על בר-לב. "הפיגוע הזה התהפך לו על הראש", אמר אחד השרים מהימין. נדמה ששרי הימין בממשלה הסכימו עם ההתבטאויות החריפות נגד בר-לב שהשמיעה האופוזיציה.

הפיגוע הקשה אמש ליד המאחז חומש שבו נרצח יהודה דימנטמן ונפצעו שניים אחרים רק הגביר את המתקפות על בר-לב. "הפיגוע הזה התהפך לו על הראש", אמר אחד השרים מהימין

אנשי ביטחון בזירה שבה נורה למוות יהודה דימנטמן ליד חומש, 16 בדצמבר 2021 (צילום: Hillel Maeir/Flash90)
אנשי ביטחון בזירה שבה נורה למוות יהודה דימנטמן ליד חומש, 16 בדצמבר 2021 (צילום: Hillel Maeir/Flash90)

"כשהשר לביטחון פנים חושב שאלימות המתנחלים זאת הבעיה שלנו, אין פלא שמחבלים וטרוריסטים קמים לכלותנו", צייץ אמש ח"כ מיקי זוהר (ליכוד), וח"כ שלמה קרעי (ליכוד) קרא להעמיד את בר-לב לדין.

אבל הציוץ של בר-לב בצירוף הפיגוע אמש מעלים מחדש לסדר היום הקואליציוני את ההתנחלויות, ההתפרעויות של נוער הגבעות והטרור הפלסטיני. האופוזיציה תמשיך לחרחר ריב בין הצדדים. "הליכוד דורש ממנסור עבאס ומרע"ם לגנות בערבית, בחשבונות הפייסבוק והטוויטר שלהם את פיגוע הטרור בשומרון, בלי סייגים ובלי תירוצים", נאמר בהודעת הליכוד.

החפירה הזו תחת הימין בממשלה תימשך, המבוכה תגבר, סדר היום ישתנה, אבל הממשלה לא תיפול בגלל העימותים הללו. הקואליציה עברה מבחנים קשים יותר. צריך רק לרחם קצת על בנט, שנקרע שוב בין כל הצדדים.

עוד 519 מילים
סגירה