תמר זנדברג, איילת שקד (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'

על רקע הצעת חוק האזרחות, זנדברג יוצאת לדו-קרב מול שקד

חוק האזרחות, שנפל ביולי ונחשב לכשלון הצורב ביותר עד כה של הקואליציה, עומד שוב לעלות להצבעה ● הוא עבר את ועדת השרים לענייני חקיקה אתמול, אבל לא בלי מאבק ● השרה זנדברג הצביעה נגד החוק - ושלחה מסר ברור לשותפיה לקואליציה כי מרצ לא תתמוך הפעם בהצעת החוק ● שקד לא אומרת נואש ומנסה שוב לגייס תמיכה לחוק משורות האופוזיציה ● פרשנות

ועדת השרים לענייני חקיקה העבירה אתמול (ראשון) את חוק האזרחות, אבל הניצחון האמיתי לפי שעה הוא של מי שהצביעה נגד, השרה תמר זנדברג.

ההצעה תעבור עכשיו למליאה, אם תעבור, אבל אין לה רוב. "אנחנו מתנגדים לחוק הזה אידיאולוגית", אומרת זנדברג לזמן ישראל. "הסכמנו להצביע בעדה בפעם הקודמת כי העמדנו שורה של תנאים ורצינו הישגים. אנחנו מילאנו את חלקנו בהסכם, אבל האחרים לא מילאו ולא עמדו בתנאים. לא נצביע בעד החוק שוב בשום פנים".

"הסכמנו להצביע בעד חוק האזרחות בפעם הקודמת כי העמדנו שורה של תנאים ורצינו הישגים. אנחנו מילאנו את חלקנו בהסכם, אבל האחרים לא מילאו ולא עמדו בתנאים. לא נצביע בעד החוק שוב בשום פנים"

חוק האזרחות מונע אזרחות ישראלית לפלסטינים שהם בני זוג של אזרחים ישראלים. החוק, שקיים כהוראת שעה מאז 2003, צלח כמה עתירות לבג"ץ ולאחרונה הצליח לקרוע את הקואליציה – והוא כבר מסמל את אחד הכישלונות הצורבים שלה.

ביולי האחרון, אחרי דיון שנמשך לילה שלם, החוק נפל אחרי שנרשמה תוצאת תיקו 59:59 בין הקואליציה והאופוזיציה. שרת הפנים איילת שקד, שביקשה להעביר את החוק, התרעמה נגד "הטירוף הזה שבו הליכוד יוצא במחולות עם סמי אבו שחאדה ועופר כסיף מהרשימה המשותפת. זה ניצחון גדול לפוסט-ציונות".

הרשימה המשותפת חוגגת אחרי הפלת חוק האזרחות, 6 ביולי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
הרשימה המשותפת חוגגת אחרי הפלת חוק האזרחות, 6 ביולי 2020 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שקד לא ויתרה והביאה את נוסח החוק להצבעה חוזרת אתמול בוועדת השרים. רוב השרים היו בעד, למעט נחמן שי (עבודה) שנמנע וזנדברג שהתנגדה. בוועדה פרצו חילופי דברים בין גדעון סער, שניהל את הדיון, ובין זנדברג.

"יש פה ניסיון של המיעוט להטיל וטו. זה לא מקובל", אמר סער לזנדברג, שטענה כי הסכימה עם שקד על שורה של שינויים בחוק, ולא על הנוסח שהובא להצבעה.

בלי זנדברג וסיעת מרצ, אין לחוק סיכוי לעבור בקולות הקואליציה, כיוון שגם סיעת רע"ם מתנגדת לחוק האזרחות. מרצ תבעה כמה שינויים מהותיים בחוק בתמורה להצבעה בעד, אבל לא נענתה, כאמור. "דרשנו מתווה, העמדנו תנאים שקשורים בבדיקות פרטניות ומעמד לנשים, אבל הם לא עשו כלום", אומרת זנדברג.

מרצ תבעה כמה שינויים מהותיים בחוק בתמורה להצבעה בעד, אבל לא נענתה, כאמור. "דרשנו מתווה, העמדנו תנאים שקשורים בבדיקות פרטניות ומעמד לנשים, אבל הם לא עשו כלום", אומרת זנדברג

שקד טוענת שיש לה רוב להעביר את החוק בעזרת הקואליציה או האופוזיציה. אבל הרוב שהשיגה בוועדת השרים לא מעניק בוסטר לתומכי החוק השנוי במחלוקת. קשה להניח כי האופוזיציה, שהתנגדה ביולי, תעביר את החוק בינואר. מעבר לזה, זנדברג טוענת כי הישענות בחוק חשוב כזה על האופוזיציה עלולה לגרום למשבר קואליציוני – מעקף מהסוג הזה לא יעבור בקלות.

איילת שקד נואמת לקראת ההצבעה על חוק האזרחות, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
איילת שקד נואמת לקראת ההצבעה על חוק האזרחות, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

בשבועות האחרונים מנסה שקד לרתום את אנשי הליכוד לתמיכה בחוק. שקד שוחחה עם כמה מהם, ביניהם יובל שטייניץ ואבי דיכטר. שקד הציעה להם להביא את החוק מטעם הליכוד ורוב הקואליציה תתמוך בו.

בשבועות האחרונים מנסה שקד לרתום את אנשי הליכוד לתמיכה בחוק. שקד שוחחה עם כמה מהם, ביניהם יובל שטייניץ ואבי דיכטר. שקד הציעה להם להביא את החוק מטעם הליכוד ורוב הקואליציה תתמוך בו

בסיבוב הקודם סירב הליכוד לשתף פעולה עם שקד, ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו הציע לאנשי הימין בקואליציה לתמוך בחוק ההגירה האלטרנטיבי של ח"כ שמחה רוטמן מהציונות הדתית.

"זה לא הפתרון", מסכמת זנדברג את הסוגיה. "חוקים מעבירים בהסכמות בתוך הקואליציה ולא עם האופוזיציה. הם יכלו להקים קואליציה עם הליכוד והחרדים אבל לא הקימו, אז שיעבדו איתנו. הרבה שותפים בקואליציה לא מסכימים עם הדרך הזו".

האופוזיציה חוגגת את נפילת חוק האזרחות בהצבעה במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
האופוזיציה חוגגת את נפילת חוק האזרחות בהצבעה במליאת הכנסת, 6 ביולי 2021 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

שקד עובדת בינתיים בשיטת הסלאמי, וחתכה הישג בוועדת השרים לענייני חקיקה. אם החוק לא יעבור בכנסת, זו תהיה מפלה לשקד – שהתחייבה להעביר את חוק האזרחות במהלך ינואר.

ואולי היא תנסה פעם נוספת ותלך לסיבוב שלישי. שקד, כפי שפרסמנו, מתכוונת להישאר במשרד הפנים אחרי הרוטציה, למרות שהיא אמורה לעבור למשרד המשפטים. ואילו את משרד המשפטים ייקח אז לידיו מי שיהפוך לראש הממשלה החליפי, נפתלי בנט.

עוד 557 מילים
סגירה