מתוך הסיור הווירטואלי של מוזיאון יהודי סינגפור (צילום: צילום מסך)
צילום מסך

מוזיאון ראשון בסינגפור מספר את קורות הקהילה היהודית

כ־200 יהודים, רובם יוצאי עיראק, הם כל מה שנשאר מהקהילה היהודית של סינגפור ● מוזיאון חדש וראשון מסוגו מספר לראשונה את סיפור הקהילה בת ה־200 שנה בעיר־מדינה האסיאתית: "רצינו לספר לא רק על היהודים בסינגפור, אלא גם כיצד היהודים הם סינגפורים"

אפשר למצוא את ההיסטוריה היהודית ברחובות סינגפור – יש בה את רחוב מנשה וגם את דרך מאיר על שם מנשה מאיר, יהודי רב השפעה מבגדאד וממנהיגיה הראשונים של הקהילה היהודית בסינגפור, שסייע בפתיחת שני בתי כנסת ספרדיים.

לאורך רחוב מידל עומדים בניינים שנבנו במאה ה־19. הם נושאים מגני דוד, את שמותיהם של אנשי העסקים היהודים שבנו אותם ומציינים את מה שהיה פעם "מהאללה" – או שכונה – יהודית, שבה התגוררו 1,500 יהודים באמצע המאה ה־20.

למעשה, אף שמתוך כ־5.7 מיליון תושבי סינגפור – רובם מהגרים ממוצא סיני, מלאי והודי – יש רק כ־2,500 יהודים, דרכים ואנדרטאות רבות נקראות על שם יהודים שהותירו את חותמם על העיר־מדינה. אולם, על אף 200 שנות היסטוריה עשירה, ליהודי סינגפור לא היה עד לאחרונה מקום משלהם שבו יוכלו להציג את תולדותיהם.

במהאללה העתיקה, בקומת הקרקע של המרכז הקהילתי ע"ש ג'ייקוב בלס – על שם הנדבן היהודי העיראקי שכיהן כיו"ר הבורסה לניירות ערך של סינגפור ומלזיה בשנות ה־60 – הוקם מוזיאון חדש. המוזיאון מספר את סיפורה של הקהילה היהודית העתיקה ביותר שעדיין מתקיימת בדרום־מזרח אסיה והחלה עם הגעת היהודי הראשון בשנת 1819.

בית הכנסת "מגן אבות", אחת משתי הקהילות האורתודוקסיות של סינגפור (צילום: ועד הקהילה היהודית של סינגפור)
בית הכנסת "מגן אבות", אחת משתי הקהילות האורתודוקסיות של סינגפור (צילום: ועד הקהילה היהודית של סינגפור)

"חשוב מאוד שתושבי סינגפור יכירו את חלקם של היהודים בהיסטוריה של ה־200 השנים האחרונות. מדובר בחלק משמעותי"

"חשוב מאוד שתושבי סינגפור יכירו את חלקם של היהודים בהיסטוריה של ה־200 השנים האחרונות. מדובר בחלק משמעותי", אומר בן בנג'מין, חבר ב־Jewish Welfare Board, ועד הקהילה היהודית של סינגפור, שעומד בראש המוזיאון. "רצינו לספר לא רק על היהודים בסינגפור, אלא גם כיצד היהודים הם סינגפורים".

מוזיאון יהודי־סינגפור מציג את הסיפור של הקהילה שגדלה והתכווצה בזמן שסינגפור צמחה במהירות. לאורך המאות ה־19 וה־20, האוכלוסייה היהודית המקומית הייתה מורכבת בעיקר ממהגרים מעיראק ומאירופה שהגיעו לסינגפור כדי להימלט מאנטישמיות ולעסוק במסחר, ובהן גם משפחתו של בנג'מין.

עד אמצע המאה ה־20, לפני מלחמת העולם השנייה, צמחה הקהילה ומנתה 1,500 יהודים, ומאז הלכה אוכלוסייתה והתכווצה. בשנות ה־60 חיו בה פחות מ־200 יהודים. כיום, חיים בסינגפור מספר שיא של 2,500 יהודים.

אומנם חלק ממשפחות המסחר הוותיקות מבגדאד עדיין נותרו – בנג'מין הוא דור חמישי למשפחה יהודית־עיראקית־סינגפורית, ורעייתו היא בת למשפחת ששון הנודעת – אולם רוב היהודים המקומיים כיום הם תערובת של תושבים דוברי עברית או אנגלית שהגיעו לסינגפור במטרה להשתקע באחד ממרכזי הטכנולוגיה והפיננסים העולמיים.

תצוגה של חפצי דת יהודיים, ביניהם חנוכייה, פמוטים ותנ"ך, לצד עותק אישי של ספר תהילים של ג'ייקוב בלס המנוח (צילום: ועד הקהילה היהודית של סינגפור)
תצוגה של חפצי דת יהודיים, ביניהם חנוכייה, פמוטים ותנ"ך, לצד עותק אישי של ספר תהילים של ג'ייקוב בלס המנוח (צילום: ועד הקהילה היהודית של סינגפור)

עם זאת, הלב ההיסטורי של הקהילה היהודית של סינגפור "ממשיך להתכווץ, למרבה הצער", אמר בנג'מין. המוזיאון החדש הוא חלק מהמאמץ לשמר אותו. המוזיאון שופך אור על תקופה שבה יהודים מילאו תפקיד מפתח בחיי המדינה, בהם דיוויד מרשל, שכיהן כראש הממשלה הראשון של סינגפור בשנת 1955.

האורחים יכולים לסרוק קודי QR ולשמוע את קולותיהם ונאומיהם של מרשל ואישים אחרים, לצפות בסרטונים, צילומים וחפצים מהעבר וההווה העשירים של הקהילה. "במהלך תהליך האוצרות גילינו כמה דברים מעניינים", סיפר בנג'מין. אוצרי המוזיאון מצאו תמונות של נכסים יהודים שלא היו מוכרים, כמו אתר נופש במערב סינגפור, הרחק מהמהאללה.

"כיום האתר נהרס לחלוטין כדי לפנות מקום למרכז התעשייתי של סינגפור", הוא אמר. "לא ידענו זאת עד שהמוזיאון קרם עור וגידים".

המוזיאון הוא תוצר של שלוש שנות עבודה והכנה המבוססת על ספר שהוזמן על ידי הקהילה ויצא לאור בשנת 2007. פתיחתו של המוזיאון התעכבה בשל המגפה, אך הוא נפתח לציבור ב־2 בדצמבר.

סינגפור (צילום: AP Photo/Yong Teck Lim)
סינגפור (צילום: AP Photo/Yong Teck Lim)

"אנחנו מקווים שההיסטוריה של אבותינו, שרובם ברחו מרדיפות בעיראק כדי להתיישב ולשגשג בסינגפור, תהווה תזכורת עד כמה חשוב לקדם בברכה את הזרים החיים בקרבנו"

"אנחנו מקווים שההיסטוריה של אבותינו, שרובם ברחו מרדיפות בעיראק כדי להתיישב ולשגשג בסינגפור, תהווה תזכורת עד כמה חשוב לקדם בברכה את הזרים החיים בקרבנו, ולחזק את האחדות והסולידריות בין המאמינים של הדתות השונות", אמר נאש בנג'מין, נשיא ועד הקהילה היהודית בסינגפור ואחיו של בן בנג'מין, באירוע הפתיחה.

ניתן לצפות בתערוכות גם באמצעות סיור וירטואלי באתר האינטרנט של המוזיאון. האורחים יכולים לסייר במוזיאון באופן מקוון ולקבל מידע על פריטי התערוכה המוצגים בה. עבור חברי הקהילה הסינגפורית הלא־יהודית, חלק מהמוזיאון מוקדש להיכרות עם החגים, התרבות והדת היהודיים.

הייתה זו שנה סוערת עבור יהודי סינגפור. במרץ, מרכז ג'ייקוב בלס – שבו שוכן כיום המוזיאון – אירח מסיבת עיתונאים כדי להודיע על מעצרו של חייל סינגפורי קיצוני שתכנן להרוג לפחות שלושה יהודים שיצאו מבית הכנסת "מגן אבות".

הקהילה מתחלקת ברובה בין שני בתי כנסת ספרדים אורתודוקסים שנבנו לפני יותר ממאה שנים, "מגן אבות" ו"חסד־אל", בנוסף לקהילה רפורמית קטנה יותר המונה בעיקר יהודים אשכנזים.

השר לענייני פנים ושר המשפטים של סינגפור, ק' שנמוגאם, מסייר במוזיאון עם נאש בנג'מין נשיא ועד הקהילה היהודית של סינגפור, והרב הראשי של סינגפור מרדכי אברג'ל (צילום: ועד הקהילה היהודית של סינגפור)
השר לענייני פנים ושר המשפטים של סינגפור, ק' שנמוגאם, מסייר במוזיאון עם נשיא ועד הקהילה היהודית של סינגפור נאש בנג'מין והרב הראשי של סינגפור מרדכי אברג'ל (צילום: ועד הקהילה היהודית של סינגפור)

השר לענייני פנים ומשפטים ק' שנמוגאם, שחשף את המתקפה המתוכננת, נאם באירוע הפתיחה של המוזיאון. "כשר לענייני פנים, אמרתי לכם יותר מפעם אחת כי הביטחון והאבטחה של כולם בסינגפור, לרבות של הקהילה היהודית, נמצאים בראש סדר העדיפויות", הוא אמר.

סינגפור, שהתפרסמה בעולם בשל החקיקה המחמירה שלה, נקטה רמות "גבוהות מאוד" של הגבלות ממשלתיות על דת בשנת 2019, על פי מדד ההגבלות הממשלתיות העולמי, למרות הבטחה חוקתית לחופש דת. עם זאת, באותה השנה, נרשם שיעור נמוך יחסית של גילויי עוינות חברתית כלפי קבוצות דתיות.

בנג'מין אומר כי הקהילה היהודית תמיד הרגישה בטוחה, מוגנת ונתמכת על ידי הקהילה הרחבה, ועל ידי ממשלת סינגפור, שהמועצה למורשת לאומית שלה השתתפה ב־40% מעלות הקמת המוזיאון.

לדבריו, המתקפה שתוכננה מוקדם יותר השנה הכתה בהלם את יהודי סינגפור. "החיים ממשיכים. אנחנו מרגישים בטוחים מאוד וזוכים לתמיכה רבה בסינגפור", הוא אמר. "ואני חושב שאנחנו חייבים זאת לעצמנו, לקהילה בת 200 שנה, להמשיך לנסות לבנות ולאפשר לקהילה לשגשג".

עוד 798 מילים
סגירה