צבא בפיקוד רמטכ"ל קטלני

חיילי צה"ל מקיפים חקלאים פלסטינים ופעילי שלום בנטיעות בפר בורין בגדה המערבית. (צילום: Flash90)
Flash90
חיילי צה"ל מקיפים חקלאים פלסטינים ופעילי שלום בנטיעות בפר בורין בגדה המערבית.

בבוקר שבו התעמת הרמטכ"ל אביב כוכבי עם השר לביטחון פנים עמר בר-לב על סמכותם של חיילי צה"ל בשטחים לעצור מתנחלים אלימים, נכנס ברוך גולדשטיין למערת המכפלה עם נשק צה"לי ומספר מחסניות והחל לירות צרורות כדורים קטלניים חיים בעשרות מתפללים.

בבוקר שבו הרמטכ"ל אביב כוכבי התעקש על כך שבר לב טועה ולחיילי צה"ל אין סמכות לעצור מתנחלים אלימים אלא רק לשוטרים, יצאו חברי המחתרת היהודית מאחת ההתנחלויות להרכיב מטעני נפץ במספר אוטובוסים שהובילו פועלים פלסטינים ממזרח ירושלים.

כל זה כמובן לא קרה באותו בוקר, כי בבוקר שבו אביב כוכבי הרמטכ"ל הקטלני של צה"ל "לא ידע" מהי סמכותם של חיילי צה"ל לעצור אלימות של מתנחלים, התנפלו עשרות מתנחלים אלימים על קבוצה של פעילי שמאל שבאו לעזור בנטיעות בכפר פלסטיני.

בבוקר שבו כוכבי, הרמטכ"ל הקטלני של צה"ל, "לא ידע" מה סמכות חיילי צה"ל לעצור אלימות מתנחלים, התנפלו עשרות מתנחלים אלימים על קבוצת פעילי שמאל שעזרו בנטיעות בכפר פלסטיני

במקום אחר השפריץ מתנחל גז מדמיע לעיניו של חייל מג"ב, וקבוצת מתנחלים אחרת דקרה את צמיגיהם של כלי רכב של צה"ל ויידתה אבנים על חיילי צה"ל. חיילים שלא ידעו שבסמכותם לעצור מתנחלים אלימים בשטחים שעליהם אחראי הרמטכ"ל כוכבי – רא"ל קטלני-כוכבי שהבטיח לכולנו צבא קטלני מיד עם כניסתו לתפקידו בנאום לאומה.

אבל אין מקום לציניות הזו וגם אין מקום לוויכוח משפטני פטפטני בין אנשי הרמטכ"ל, שניסו לסתור את עמדתו של השר בר-לב, לבין עמדת הייעוץ המשפטי של המשרד לביטחון פנים.

העניין בכלל לא משפטי ולא פיקודי. מדובר קודם לכל בעניין אנושי מוסרי. לא צריך ללבוש מדים או להצטייד בספרי חוק כדי לראות להבין להרגיש ולנסות לעצור את ההתקפות הברוטליות הללו של חבורות בריונים טרוריסטים יהודים בשטחים נגד פלסטינים, נגד פעילי שמאל ונגד חיילי צה"ל ומג"ב.

אם כוכבי-קטלני לא חושב שזו סמכותו ולא נותן את הפקודה המתאימה לחיילי צה"ל ומפקדיהם בשטחים, הוא יכול פשוט לארוז את פקלאותיו מהלשכה בקומה ה-14 ולצאת לפנסיה עם התוספת שיזם. אין לו יותר מה לעשות שם.

אם כוכבי-קטלני לא חושב שזו סמכותו ולא נותן את הפקודה המתאימה לחיילי צה"ל ומפקדיהם בשטחים, הוא יכול פשוט לארוז את פקלאותיו מהלשכה ולצאת לפנסיה עם התוספת שיזם

כשהתפוצצה פרשת אלאור עזריה, שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל גדי איזנקוט ידעו מיד להגדיר את חומרת המעשה שנוגד את ערכי צה"ל. הם הבינו מיד מה משדר מעשה של הריגה בניגוד למוסר ובניגוד לפקודות. כוכבי לעומתם מצטנף ומסתתר בפינת "הסמכויות" הנוחה לבריחה.

אבל האלימות הזו היא בכלל לא בעיה של הבנת סמכויות. זה הרי אותו צבא שבמסגרתו יחידת "נצח יהודה" אזקה זקן בן 80 והשאירה אותו לקפוא למוות בלי למצמץ. אירוע שכוכבי-קטלני הגדיר "כשל ערכי".

אם לפי הבנת הרמטכ"ל יש לחיילים סמכות לעצור קשיש פלסטיני שלטענתם הפריע לפעילותם, כיצד זה אין להם סמכות לעזור לקשיש ישראלי שהותקף מול עיניהם ממש, באלות בידי בריון מההתנחלות הסמוכה לבורין?

כוכבי-קטלני לא יכול להתחמק מהסתירה הזו. אבל זה הרי אותו צבא שאין לו לכאורה, לכאורה, סמכות לטפל בדברי הבלע וההסתה הנשמעים בוקר וערב בתחנה הצבאית בידי אנשים כמו יעקב ברדוגו ועירית לינור לאזניהם של כלל חיילי צהל, ללא שום סינון של אמת או שקר, עובדה או בדיה ודיבה, חדשות או פייקניוז.

אם לפי הבנת הרמטכ"ל יש לחיילים סמכות לעצור קשיש פלסטיני שלטענתם הפריע לפעילותם, כיצד אין להם סמכות לעזור לקשיש ישראלי שהותקף מול עיניהם ממש באלות בידי בריון מההתנחלות הסמוכה לבורין?

כל השרשרת הקטלנית הזו קשורה כמו קורי עכביש בין לשכת הרמטכ"ל למתרחש בשטח ובשטחים שתחת אחריות צה"ל. כאשר לא מטפלים בעבריינים, המציאות הופכת לעבריינית. כאשר לא מטפלים באלימות – פיזית או מילולית, המציאות שתחת אחריות הרמטכ"ל הופכת לאלימה.

מדובר בפשטות בפחד אישי של רא"ל כוכבי-קטלני להתעמת במציאות מול הבריונים האלימים. פחד לתת הוראה לעצור את נוער הגבעות האלים ואת המתנחלים הלא חוקיים באביתר, ואת אלה שתקפו חיילי צה"ל או מג"ב, ואת אלה ששרפו רכב של פעילי שמאל והיכו אזרחים ישראלים תחת עיניהם של חיילי צה"ל שעמדו מנגד.

את אותו פחד אפשר לזהות גם באי הטיפול בבריוני המיקרופון והמקלדת שמרשים לעצמם יומיום לטפול שקרים על היועמ"ש ועל התנועה הרפורמית ועל שרי ממשלה (באשר הם לא שרים תומכי נתניהו), וכל זאת מהמקפצה של גל"צ.

עירית לינור השוותה אתמול בין א.נשי היהדות הרפורמית בישראל לחברי כת "לב טהור" החשודים בפגיעה בקטינים ובאלימות. לנו אין…

Posted by ‎Gilad Kariv – גלעד קריב‎ on Thursday, February 3, 2022

הפחד של כוכבי מעיד עליו. מפקד הצבא לא יכול לברוח מעימות עם בעיות מוסריות, מבצעיות, פוליטיות ואזרחיות הנובעות מהמתרחש במציאות שעמה מתמודד הצבא. אם הוא חושב על קריירה פוליטית, חושש מעימות עם ראשי מועצת יו"ש או נציגיהם בכנסת, על אחת כמה וכמה עליו לארוז את פקלאותיו.

אם הוא פשוט מפרש את המציאות המתרחשת תחת אחריותו כמציאות שמישהו אחר אחראי לה, גם אז הוא לא יכול להמשיך בתפקידו.

כל אדם סביר שהיה נתקל במעשי האלימות הללו היה מיד מנסה לעצור אותם. רק לא כוכבי. הוא, הקטלני שבמפקדי צה"ל, מתגלה כרכיכה החוששת מחבורות המתנחלים האלימות.

כל אדם סביר שהיה נתקל במעשי האלימות הללו היה מיד מנסה לעצור אותם. רק לא כוכבי. הוא, הקטלני שבמפקדי צה"ל, מתגלה כרכיכה החוששת מחבורות המתנחלים האלימות

זאת גם במחיר הפגיעה הקשה בתדמית ישראל, והתוצאות שאזרחי המדינה עלולים לשלם בפיגועי נקם ואלימות מתפרצת בשטחים. אלה יבואו כתגובה על התנהגות המתנחלים הפורעים ואדישות הצבא הקטלני.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 765 מילים ו-1 תגובות
סגירה