יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס בפגישה עם שר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן ברמאללה, 25 במאי 2021 (צילום: AP Photo/Alex Brandon)
AP Photo/Alex Brandon

אבו מאזן משתלט על מוסדות אש"ף ושולח מסר לארה"ב וישראל: "תחזיקו אותי"

אבו מאזן משלים את השתלטותו על מוסדות אש"ף ומסמן את ההנהגה העתידית - אך הוא נתקל ביקורת בפת"ח וקריאות להחרים את כינוס המועצה המרכזית של אש"ף, שמיועד להתקיים היום בערב ● כדי להפיס את הדעות, אבו מאזן עלול להעלות שוב את האיום לבחון מחדש את היחסים עם ישראל ● המטרה: ללחוץ על אמריקה לפתוח את הקונסוליה ולהניע את ישראל לתהליך מדיני ● פרשנות

אפילו ברמאללה מתקשים לזכור מתי הייתה הפעם האחרונה שכינוס של גוף פוליטי עורר כל כך הרבה עניין וסערה כמו זה שצפוי להיערך הערב (ראשון).

אם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) יכנס הערב ברמאללה את חברי המועצה המרכזית של אש"ף. המועצה הזו לא מוכרת במיוחד למרבית הציבור בישראל. אפילו הציבור הפלסטיני כבר מבולבל. המכנה המשותף של כל הוועדות, המוסדות, הגופים, והכינוסים הוא שהם בעיקר הפכו בשנים האחרונות לחותמת גומי של אבו מאזן.

המועצה מתכנסת כדי לאשרר את המינויים של מקורבי אבו מאזן לתפקידים בכירים בהנהגה הפלסטינית. הראיס רוצה לרענן את שורות ההנהגה באופן שיחזק את מעמדו. גם בתוך פת"ח, הארגון הדומיננטי באש"ף, מעוניינים להכניס דם חדש למוסדות השלטון, אלא שהמהלך של אבו מאזן נתפס כמחטף; "הצגה" שבה יש כמה שחקנים ראשיים, היתר ניצבים. בתפקיד הבימאי הראשי: אבו מאזן עצמו.

המועצה מתכנסת כדי לאשרר את המינויים של מקורבי אבו מאזן לתפקידים בכירים בהנהגה הפלסטינית. הראיס רוצה לרענן את שורות ההנהגה באופן שיחזק את מעמדו

אם הכול ילך לפי התוכנית, יחליף השר הפלסטיני לעניינים אזרחיים חוסיין א-שייח' את סאיב עריקאת כמזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף. מקורב נוסף, דובר המועצה המחוקקת הפלסטינית רווחי פתוח, יחליף את סלים אל-זענון בתפקיד יו"ר המועצה הלאומית הפלסטינית – פרלמנט העל של אש"ף. בנוסף, המועצה אמורה לאשרר מחליף לחנאן עשראווי שהתפטרה מחברותה לפני כשנתיים בוועד הפועל של אש"ף.

לכולם ברור שאבו מאזן כבר החליט. כעת הוא רק מחפש הכשר חוקי-מוסדי למהלך שהוא רוצה להוביל. הוא דאג להקיף את עצמו בנאמנים, אך נראה שזה לא מספק אותו. עכשיו הוא מנסה לקחת את זה צעד אחד קדימה, ולעגן את מעמדם של מקורביו בתוך מוסדות אש"ף.

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) והשר הפלסטיני לעניינים אזרחיים ומתאם הקשר עם ישראל חוסיין א-שייח' (צילום: עמוד הפייסבוק של חוסיין א-שייח')
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) והשר הפלסטיני לעניינים אזרחיים ומתאם הקשר עם ישראל חוסיין א-שייח' (צילום: עמוד הפייסבוק של חוסיין א-שייח')

המשוואה פשוטה: ככל שאנשיו יהיו חזקים יותר באש"ף, כך הוא ישמר את שלטונו ויבטיח לעצמו כוח והשפעה. יש רק סייג אחד קטן: צריך לדאוג שהם לא יתחזקו יותר מדי. מראית עין של קבלת החלטות מסודרת עשויה לכאורה לסייע לו גם מול ממשל ביידן שהבהיר לא מכבר לפלסטינים כי הוא מצפה לראות רפורמות שלטוניות ברשות הפלסטינית.

אלא שהכינוס ייערך בצל ההאשמות מצד הציבור הפלסטיני כי הראיס ואנשי תנועת פת"ח משתלטים על מוסדות אש"ף מבלי ליצור שותפות פוליטית אמיתית עם הפלגים הפלסטינים האחרים.

הכינוס ייערך בצל ההאשמות מצד הציבור הפלסטיני כי הראיס ואנשי תנועת פת"ח משתלטים על מוסדות אש"ף מבלי ליצור שותפות פוליטית אמיתית עם הפלגים הפלסטינים האחרים

הקריאות מצד הארגונים הפלסטיניים לערוך רפורמות ארגוניות ומבניות באש"ף אינן חדשות. אך אבו מאזן נשאר אדיש. לא עושה חשבון לאיש, מצפצף, מתעלם. הרושם שנוצר הוא שהמועצה המרכזית מתכנסת רק כדי לשרת את האינטרסים שלו ושל גורמים בפתח, ולא כדי להחליט על רפורמות אמיצות באש"ף.

הציבור הפלסטיני שותף לתחושה שאבו מאזן מחליש את הגופים האלה בכוונת מכוון. תחילה החליש את פת"ח בכך שהפך אותו לגוף של מלחכי פנכה, עושי דברו, וכעת ממשיך בדרכו להפקיע את הסמכויות מהגוף שבו מתקבלות כיום ההחלטות החשובות ביותר באש"ף.

הביקורת בשבועות האחרונים כללה קריאות פומביות להחרמת הכינוס. ברשתות החברתיות יש מסע רחב מאוד של הטחת האשמות חמורות נגד אבו מאזן ומקורביו, נוסף להודעות גינוי ואזהרות שלא לערוך אותו.

כינוס של המועצה המרכזית של אש"ף ב-2017 (צילום: פלאש90)
כינוס של המועצה המרכזית של אש"ף ב-2017 (צילום: פלאש90)

גם בתוך תנועת פת"ח יש מי שהיו מעדיפים לדחות את הכינוס. החשש הוא שאבו מאזן מנסה באמצעות מינויים אלה לסמן את יורשיו, ולהמליך את הנהגת העתיד.

דמותו של א-שייח' שנויה במחלוקת מבחינה ציבורית ופוליטית בדעת הקהל הפלסטינית. באופן לא רשמי, הוא מילא את התפקידים של סאיב עריקאת בשנתיים האחרונות מאז שהאחרון הלך לעולמו. הוא החל לארח באופן נפרד בלשכתו דיפלומטים ואורחים מחו"ל, ולהשתתף בכל המפגשים שאבו מאזן מקיים. כעת רוצה המנהיג בן ה-86 להעניק למספר 2 שלו את התואר של מזכ"ל אש"ף – תפקיד שבעבר מילא אבו מאזן עצמו.

א-שייח' לארח באופן נפרד בלשכתו דיפלומטים ואורחים מחו"ל, ולהשתתף בכל המפגשים שאבו מאזן מקיים. כעת רוצה המנהיג בן ה-86 להעניק למספר 2 שלו את התואר של מזכ"ל אש"ף

בשורות פת"ח מעריכים כי הסיכויים של מי שמשמש מזכ"ל אש"ף להפוך ביום מן הימים ליו"ר הרשות הפלסטינית – גבוהים מאוד. אישים בפת"ח הרואים את עצמם מועמדים להנהגה כמו סגן יו"ר פת"ח מחמוד אלעאלול, ג'בריל רג'וב ואחרים לא פותחים חזית עם אבו מאזן בינתיים.

יש להם בטן מלאה, אך הם לא מעוניינים לשבור את הכלים עכשיו. הכול הרי יכול להתהפך. הם מסתכלים על התהפוכות שעבר בכיר פת"ח מוחמד דחלאן שנחשב פעם לאחד האנשים החזקים והמקורבים לראיס. איפה הוא היה אז ואיפה הוא היום.

וזה עוד בלי שהזכרנו את פליטי פת"ח ואש"ף, אישים חזקים שאבו מאזן הרחיק ממוקדי הכוח ומההנהגה במשך השנים, ובכך הפך אותם מבני ברית ליריבים. יאסר עבד רבו ונאסר אלקודווה הם דוגמה לשניים ברשימה המתארכת.

מזכ"ל מועצת אש"ף לשעבר, יאסר עבד רבו (צילום: Issam Rimawi/FLASH90)
מזכ"ל אש"ף לשעבר, יאסר עבד רבו (צילום: Issam Rimawi/FLASH90)

אבו מאזן מסמן שהוא אינו מעוניין שיורשיו ייבחרו על ידי העם. זאת מכיוון ש"אי אפשר לעשות בחירות בצל הפילוג בין עזה לגדה", וגם כי ישראל לטענתו לא מאפשרת לערוך בחירות במזרח ירושלים. ואם זה המצב, הרי שלא נשארו לו הרבה ברירות, לשיטתו. הוא רוצה שהמוסדות שבהם הוא שולט כיום באמצעות אנשיו, יקבעו את ההנהגה הבאה. זה לא מבשר טובות לעם הפלסטיני שמשווע לבחור את מנהיגיו.

האמריקאים לחצו על אבו מאזן לא לקבל בכינוס הערב החלטות קשות. הוא מצידו חייב לתת משהו לכל הגורמים הלא-מרוצים אצלו בבית, החשים חוסר נוחות ממהלכיו ומעשיו ומתנגדים לתיאום הביטחוני עם ישראל.

האמריקאים לחצו על אבו מאזן לא לקבל בכינוס הערב החלטות. הוא מצידו חייב לתת משהו לכל הגורמים הלא-מרוצים אצלו בבית, החשים חוסר נוחות ממהלכיו ומעשיו ומתנגדים לתיאום הביטחוני עם ישראל

כדי להרגיע את הביקורת הפנימית ולהסיט את הדיון מעניין המינויים, יש סיכוי לא רע שאבו מאזן יזכיר שוב את ההחלטות האנטי-ישראליות שקיבלה המועצה המרכזית של אש"ף ב-2018, אלה הקוראות לבחון מחדש את היחסים עם ישראל ולהשעות את ההכרה בה עד שזו תכיר במדינה פלסטינית.

אין לו מה להפסיד. מצד אחד, זה יקנה לו מעט שקט מול הציבור שלו. מצד שני, הוא לא פותח עימות עם ישראל, מאחר שמדובר בהחלטות קיימות שהתקבלו לפני שלוש שנים על ידי חברי המועצה ומחכות במגירה.

אבו מאזן לא מתכוון כעת לבצע. לכל היותר לאיים. פעם אחת כדי ללחוץ על ארה"ב שטרם מילאה את הבטחתה לפתוח מחדש את הקונסוליה במזרח ירושלים, ופעם שנייה על ישראל שמתנגדת בשלב זה להתניע שיחות מדיניות.

עוד 931 מילים
סגירה