הגיע הזמן לעשות צדק עם אמל נחל'ה

אמל נח'לה, מתוך הפייסבוק שלו
אמל נח'לה, מתוך הפייסבוק שלו

כבר למעלה משנה שאמל נחל'ה (أمل نخلة), צעיר פלסטיני שחגג את יום הולדתו ה-18 לפני כשבועיים, כלוא בכלא הישראלי תחת מעצר מנהלי. זאת, בלא משפט או כתב אישום, וכשהוא סובל מקשיים בריאותיים בעקבות מחלה קשה ונדירה. 

תקציר הפרקים הקודמים: ב-2 בנובמבר 2020, בעת שחזר מקניות עם חבריו מרמאללה, נחל'ה נעצר לראשונה בידי כוחות הצבא בסמוך למחסום. לאחר שעתיים שוחררו חבריו אך הוא נשאר במעצר. 

למעלה משנה שאמל נחל'ה (أمل نخلة), צעיר פלסטיני שחגג 18 לפני כשבועיים, כלוא בכלא הישראלי תחת מעצר מנהלי. זאת בלא משפט או כתב אישום, וכשהוא סובל ממחלה קשה

מעצרו נמשך כ-40 ימים, במהלכם עבר מס' בתי כלא, עד שהובא לראשונה למשפט בבית המשפט הצבאי לנוער. השופט, סא"ל שרון קינן, הורה לשחררו בשל גילו הצעיר (17) ומצבו הבריאותי (גופני ונפשי), בתמורה לערבות. 

עפ"י כתבה ב"הארץ", העילה למעצריו היא 4 אישומים בזריקות אבנים, כשהראשונה בהן הייתה כאשר נחל'ה היה בן 14. מקרה נוסף אירע "במהלך שנת 2018" (כלשון כתב האישום, ללא ציון תאריך וזמן קונקרטי, מה שעלול להוביל לכך שמדובר במידע שהגיע מקטין פלסטיני אחר ומהימנות המידע עלולה להיות מפוקפקת) כאשר השתתף בעימות מול מחסום צה"ל וזרק, עפ"י הטענה, כ-5 אבנים, כאשר 3 מהם פגעו בכלי רכב צבאיים. 

ב-10 בדצמבר 2020, התביעה הצבאית ערערה לבית המשפט הצבאי לערעורים בשל טענה של "תיק חסוי" לגבי נחל'ה, שבגינו היא שקלה גם לעוצרו במעצר מינהלי. אלא, שגם במקרה הזה השופט, סא"ל יאיר תירוש, ביטל את חומרת הראיות החסויות והורה לקיים את פסק הדין של קינן, שהורה לשחרר את אמל. 

My heart breaks as I read this account of the inhumanity of Israeli occupation.https://www.haaretz.co.il/news/politics/.premium-1.9352195?utm_source=App_Share&utm_medium=iOS_Native

Posted by ‎לא עובדים מעבר לקו הירוק‎ on Monday, December 7, 2020

לאחר ששוחרר, אמל נעצר שוב ב-21 בינואר 2021 בביתו שבמחנה הפליטים ג'ילזון הסמוך לרמאללה, בשעת לילה מאוחרת. אביו סיפר כי לא נאמר למשפחה להיכן נלקח, היכן הוא מוחזק, מה שלומו ומתי יתאפשר לבני המשפחה לדבר או לפגוש אותו.

לאחר ששוחרר, אמל נעצר שוב ב-21 בינואר 2021 בביתו שבמחנה הפליטים ג'ילזון באישון לילה. אביו סיפר כי לא נאמר למשפחה להיכן נלקח, היכן הוא מוחזק, מה שלומו ומתי יתאפשר למשפחה לדבר או לפגוש אותו

מעצרו של אמל היה למשך 72 שעות, עד שהוצא כנגדו צו מנהלי של ארבעה חודשים, שחודש לאחרונה בפעם ה-4. מאז, ועד הלום, אמל שרוי בין כותלי בית הכלא תחת צו מנהלי שרירותי. תוקפו של הצו עתיד להיות במאי הקרוב, אך טרם ידוע אם הצבא יחליט להאריך את מעצרו פעם נוספת. 

לאחר כל זאת, סיפורו של אמל טרם נגמר. לצד תקופת המעצר הארוכה מנשוא, אי הוודאות המטלטלת והאכזרית בה הוא חי, והתקווה שהולכת ונגוזה, נחל'ה סובל גם ממחלה אוטואימונית נדירה, מיאסטניה גרביס (Myasthenia gravis), אשר גורמת לפגיעה בקשר בין מערכת העצבים לשרירים ומביאה לידי חולשת שלד השרירים. 

השפעתה העיקרית היא על שרירי הפנים (השליטה בעיניים ובפה) והגפיים. אביו סיפר כי הוא מתקשה לא פעם לנשום ולבלוע דברי מאכל. נחל'ה עבר מספר ניתוחים, ביניהם ניתוח להסרת גידול בחזה שנעשה זמן קצר לפני שנעצר בפעם הראשונה, ואף נדרש להמשיך להיות תחת מעקב רפואי בשל מצבו. 

במאמר שכתב אביו, מועמר נחל'ה (معمر نخلة), ל-USA TODAY, נכתב כי אשתקד הצליח לבקר את אמל פעמיים בלבד למשך זמן קצר, מאחורי חלון זכוכית למבקרים, ללא יכולת לחבק אותו. 

מעצרו של אמל היה למשך 72 שעות, עד שהוצא כנגדו צו מנהלי של ארבעה חודשים, שחודש לאחרונה בפעם הרביעית. מאז, ועד הלום, אמל שרוי בין כותלי בית הכלא תחת צו מנהלי שרירותי

הוא סיפר כי בפעם האחרונה שבה ראה את אמל הוא נראה מותש וחלש, ואם זאת לא מספיק, לקראת סוף חודש ינואר 2022, התברר כי אמל נדבק במחלת הקורונה, זאת כשהוא מדוכא-חיסון.

אביו כתב כי אמל אף שוקל להתחיל שביתת רעב כדי לנסות ולהשתחרר מן המעצר האכזרי. "הוא מרגיש שאין לו שום דבר להפסיד. הוא לא רואה תקווה לכך שיעשו עמו צדק", כתב. 

הטענות החוזרות ונשנות מצד גורמי הביטחון כנגד אמל, הן בלקיחת חלק ב"טרור עממי", שבו השתתף לכאורה, לצד דברי הסתה. לפיכך, מן הראוי שאמל יעמוד למשפט, שהתביעה הצבאית תציג את ראיותיה כנגד אמל ואת פגיעתו, לכאורה, בביטחון המדינה.

אם הטענות מוצדקות, ראוי להמשיך את ההליכים ולנהל את המשפט נגדו באופן הוגן. אך המשך השארתו תחת מעצר מנהלי, המתחדש פעם אחר פעם עם תומו ולאחר שזוג שופטים צבאיים הורו לשחררו, היא התעללות ואכזריות לכל דבר. 

אלא ששום דבר מזה לא מתקיים, וכרגע גם לא נראה שעתיד להתקיים. אמל ממשיך להינמק בבית הכלא חודשים על גבי חודשים, והחיים ממשיכים כרגיל, ללא בעיה.  

אם הטענות מוצדקות ראוי להמשיך את ההליכים ולנהל את המשפט נגדו באופן הוגן. אך המשך השארתו תחת מעצר מנהלי, המתחדש שוב ושוב, וזאת לאחר שזוג שופטים צבאיים הורו לשחררו, היא התעללות

מצופה היה לעשות צדק עם אמל, ובמיוחד בשל מצבו הקשה מבחינה בריאותית ונפשית, השפעה שעלולה להביא אותו לידי דיכאונות ואובדנות. אך הצדק לא נעשה.

מעצרו המנהלי של אמל וההתעללות הבלתי פוסקת בו, הם אות קלון על מדינת ישראל ולמוסריות שלה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 726 מילים
סגירה