שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר מכריזים על רפורמת החקלאות במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 15 במרץ 2022 (צילום: פלאש90)
פלאש90

שותפיו לקואליציה זועמים על רפורמת החקלאות, אבל ליברמן עושה מה שבא לו

שרי האוצר והחקלאות חתמו אתמול על רפורמת החקלאות - ומהומת עולם פרצה בקואליציה ● השותפים משמאל מאשימים את ליברמן בהתנהגות בוטה ומזלזלת ומאיימים במשבר שיביא להפלת הממשלה ● אמש דרשו מיו"ר הכנסת לכנס בדחיפות את המליאה במהלך הפגרה ● ליברמן לא מתרגש: הוא יודע שיש לו את הכוח לעשות מה שירצה מול החבורה הרופסת שעומדת מולו ● פרשנות

שר האוצר אביגדור ליברמן חיכה יום או יומיים עד שפגרת הכנסת תיכנס לתוקף כדי להוציא לדרך את רפורמת החקלאות וחתם על הצווים המתאימים ביחד עם שר החקלאות ואיש מפלגתו עודד פורר.

ליברמן פתח את השוק לתחרות אחרי שהוריד מכסים על פירות וירקות מיובאים. המהלך המפתיע הותיר את מתנגדי הרפורמה חסרי אונים. אין להם את בימת הכנסת, וכל מהלך נגדי לשינוי הרפורמה הזו זקוק לפרוצדורה מיוחדת ששמורה לימי פגרה.

השותפים בקואליציה משתוללים מכעס ומאיימים במשבר שיביא להפלת הממשלה. הביטויים קשים, אבל לא יצא מהם דבר. זה מתחיל בטענות על מהלך דורסני והתנהגות בוטה ומזלזלת בניגוד לכל ההסכמות עם גורמים בקואליציה; זה נמשך עם התיאור העגום של אדמות מדינה אחרי הרפורמה. החקלאים יעזבו את המשקים, ועל הקרקעות הנטושות תבוא השתלטות עוינת.

השותפים בקואליציה משתוללים מכעס ומאיימים במשבר שיביא להפלת הממשלה. הביטויים קשים, אבל לא יצא מהם דבר

השר פורר מגיב כי "יש לובי אחד שאני מחויב לו. אני לוביסט של 9 מיליון אזרחים שמבקשים לקנות פירות וירקות במחירים הוגנים".

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר מכריזים על רפורמת החקלאות במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 15 במרץ 2022 (צילום: פלאש90)
שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר מכריזים על רפורמת החקלאות במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 15 במרץ 2022 (צילום: פלאש90)

לא צריך להיכנס לוויכוח העקרוני בין הצדדים כדי להבין שיש כאן חלוקה פוליטית, ולא רק דאגה לעתיד החקלאות והעתיד התזונתי של המדינה. מפלגות המרכז והשמאל קשורות למגזר החקלאי באופן מסורתי ונציגיהן קשורים אל הלובי החקלאי בכנסת.

שורה של סגני שרים וחברי כנסת תובעים מיו"ר הכנסת מיקי לוי כינוס פגרה מיוחד כדי לבטל את הרפורמה.

אמש (שלישי) שלחו, 18 חברי כנסת וסגני שרים מכתב ליו"ר הכנסת מיקי לוי בדרישה לכנס בדחיפות את מליאת הכנסת במהלך הפגרה. על המכתב חתומים בעיקר חברי כחול-לבן, העבודה ומרצ.

אמש (שלישי) שלחו, 18 חברי כנסת וסגני שרים מכתב ליו"ר הכנסת מיקי לוי בדרישה לכנס בדחיפות את מליאת הכנסת במהלך הפגרה. על המכתב חתומים בעיקר חברי כחול-לבן, העבודה ומרצ

"לצערנו, דווקא בזמן משבר עולמי על רקע המלחמה באוקראינה, שמוכיח את הצורך האסטרטגי של מדינת ישראל לתכנן לטווח הארוך את מדיניות ביטחון המזון שלה, בחרו שרי האוצר והחקלאות לחצות את הקווים האדומים של הנהוג בקואליציית השינוי שלנו, ולפעול באופן חד-צדדי ולהיות האחראים הישירים לערעור יציבותה של הקואליציה", כתבו הח"כים והוסיפו: "אין ברפורמה הנוכחית שום הבטחה אמיתית להורדת יוקר המחיה".

הזעם על ליברמן ופורר מבטא גם את האכזבה העצומה אחרי חודשים של מאבקים קשים נגד הרפורמה, מחאות והפגנות המוניות, והתחייבות הדדית לבצע כל צעד בהסכמה לפני שנחתמו הצווים והמהלך יצא לדרך.

הפגנה של חקלאים ישראלים נגד רפורמת החקלאות בירושלים, 1 באוגוסט 2021
הפגנה של חקלאים ישראלים נגד רפורמת החקלאות בירושלים, 1 באוגוסט 2021

וזה ברור. ליברמן עשה כל מה שהוא רוצה. אפילו ראש הממשלה נפתלי בנט לא מעז להתקרב אליו. הציר הפוליטי החזק ביותר במדינה הוא זה של יאיר לפיד וחברו שר האוצר. לפיד זהיר יותר, כי הוא לא רוצה לפספס את הרוטציה שמחכה לו. ליברמן קיצוני ובוטה יותר ואף אחד לא באמת יכול להתייצב נגדו בממשלה הזו.

ליברמן הוא ראש ממשלה כלכלי ואוטונומי. הוא מרשה לעצמו להגיע או להיעדר מכל ישיבה, להעביר החלטות שנויות במחלוקת ולנהל מסע נקם בכל מי שלא תמך בו בבחירות.

ליברמן הוא ראש ממשלה כלכלי ואוטונומי. הוא מרשה לעצמו להגיע או להיעדר מכל ישיבה, להעביר החלטות שנויות במחלוקת ולנהל מסע נקם בכל מי שלא תמך בו בבחירות

לא מדובר על החרדים – המטרה המרכזית והלא משתנה של שר האוצר – אלא גם בעצמאים, אנשי המעמד הבינוני, דורשי שכר מינימום, ועכשיו גם החקלאים. בעצם, כל מי שדרדר את ליברמן מ-15 מנדטים בבחירות 2009 ל-6 מנדטים בסקר שפורסם אמש בערוץ 12.

ויש לו את הכוח לעשות הכול מול החבורה הרופסת שעומדת מולו. "או שכל התוכנית שלי עוברת או שכלום", אמר כשגירש מעליו את ראשי מפלגת העבודה לפני חודש, אחרי שבאו לדרוש ממנו את העלאת שכר המינימום.

ליברמן מרשה לעצמו גם להתבטא בחופשיות. "ראשי הערים רוצים בעיקר את האוקראיניות", הוא התלוצץ בישיבת הממשלה שלשום. הדברים של ליברמן בינתיים נמחקו מהפרוטוקול, לבקשתו, אבל תמיד ייכתב כי לישראל יש שר אוצר שמנהל את הכלכלה כפי שהוא מנהל את ישראל ביתנו.

עוד 570 מילים
סגירה