פליטות מאוקראינה בקישינב, מולדובה, 12 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Aurel Obreja)
AP Photo/Aurel Obreja

עוזרת פרלמנטרית: מיכל רוזין הצטרפה למשלחת "איחוד הצלה" במולדובה

מיכל רוזין ממרצ הפכה לח"כית הראשונה לבקר במרכזי הפליטים על גבול אוקראינה, כשהצטרפה השבוע למשלחת של "איחוד הצלה" שיצאה לקישינב, מולדובה ● במעבר הגבול היא חברה לרב הקהילה המקומית מנחם זלצמן ולמתנדבים מרחבי הארץ שבאו לשם כדי לעזור ● בריאיון טלפוני מקישינב היא מספרת: "הארגונים מסייעים לכולם. 'איחוד הצלה' בכלל לא שואלים מי יהודי ומי לא, ולא מתעניינים בזה"

חברת הכנסת מיכל רוזין ממרצ חיכתה ליום האחרון של כנס החורף וביקשה לצאת מהר ככל הניתן לגבולות אוקראינה לסייע לפליטים הבורחים מן התופת בארצם.

היא עקבה מהארץ אחר החדשות ולפני כשבוע האזינה למנכ"ל ארגון "איחוד הצלה" אלי פולק מתראיין בכלי התקשורת. היא התקשרה אליו כדי להודות לו על הפעילות. פולק הציע לרוזין להצטרף למסע למקום שאליו מטוסי אל-על לא מגיעים: לעיר קישינב בגבול אוקראינה-מולדובה.

"איחוד הצלה", ארגון מבוסס תרומות שכל העובדים והפועלים בו אינם מקבלים שכר, חכר מטוס מחברת מולדובה-אייר והוציא משימת חילוץ לקישינב. טיסה הלוך עם מתנדבים, ציוד חירום ותרומות; וטיסה חזור עם כל מי שניתן לקחת ולהביא לישראל.

ח"כ מיכל רוזין עם הרב פנחס זלצמן בקישינב, מולדובה, 16 במרץ 2022 (צילום: באדיבות מיכל רוזין)
ח"כ מיכל רוזין עם הרב פנחס זלצמן בקישינב, מולדובה, 16 במרץ 2022 (צילום: באדיבות מיכל רוזין)

מולדובה נמצאת במרחק קצר מאודסה, אך החילוצים מהאזור הזה קשים מאוד. חברות תעופה בינלאומיות לא נוחתות שם מכיוון שבין שתי המדינות – אוקראינה ומולדובה – חוצצת רצועה ארוכה של כ-400 ק"מ אורך ו-10 ק"מ רוחב הנקראת טרנסניסטריה ונמצאת דה-פקטו בשליטה רוסית.

מולדובה נמצאת במרחק קצר מאודסה, אך החילוצים מהאזור הזה קשים מאוד. חברות תעופה בינלאומיות לא נוחתות שם מכיוון שבין שתי המדינות – אוקראינה ומולדובה – חוצצת רצועה ארוכה הנמצאת בשליטה רוסית

מבחינת אל-על, הטיסות לאזור הוגדרו כמסוכנות וכל מי שנמלט למולדובה צריך למצוא דרכים להגיע לרומניה מערבה או בולגריה דרומה כדי להמשיך הלאה. מולדובה אינה שייכת לאיחוד האירופי, הצלב האדום לא פועל באזור ומרבית ארגוני הסיוע שיצאו מישראל הגיעו לגבול עם פולין ולגבול עם רומניה.

בשיחת טלפון מקישינב, רוזין משבחת את ארגון "איחוד הצלה" ואת הרב פנחס זלצמן. "המוח היהודי עובד שעות נוספות", רוזין אומרת לזמן ישראל. "הם עושים פה כל טריק וכל תרגיל אפשרי כדי לעזור לכמה שיותר אנשים, כדי להכניס כמה שיותר אנשים לטיסות והסעות כדי שיוכלו להגיע לישראל. הם כל היום במעברים, מצילים ילדים, משפחות וגם חיות".

מרכז הסיוע שהקים ארגון "איחוד הצלה" בקישינב, מולדובה (צילום: באדיבות מיכל רוזין)
מרכז הסיוע שהקים ארגון "איחוד הצלה" בקישינב, מולדובה (צילום: באדיבות מיכל רוזין)

רוזין מתארת סיטואציה קשה של אזרח ישראלי לשעבר, נכה בן כ-73 שמתנייד בכיסא גלגלים. הוא זקוק לסיוע 24/7 ומי שסועדת אותו היא גרושתו, שאין לה קשר לישראל או ליהדות.

"הוא שוכב כבר שבועיים במרכז הפליטים על מזרון. הוא אזרח אוקראינה, לפני כמה שנים עלה לישראל וכעבור כמה שנים חזר לאוקראינה ועבר ניתוח קשה בגלל מחלת הסרטן. הוא כשיר לחלוטין קוגניטיבית אך מוגבל בכיסא גלגלים".

לדבריה, אותו אדם לא הצליח לקבל אישור כניסה לישראל עבור גרושתו שמטפלת בו, מאחר שהיא אינה קשורה לישראל וגם אינה נשואה לו. "ארגון נתיב אמרו לו, אתה יכול לעלות אבל גרושתך לא יכולה. אבל איך הוא יתנייד בישראל, בלי הסיוע שלה? הבת שלהם משרתת בפיקוד דרום, הגיעה לישראל באמצעות אחד מארגוני העלייה".

"ארגון נתיב אמרו לו, אתה יכול לעלות אבל גרושתך לא יכולה. אבל איך הוא יתנייד בישראל, בלי הסיוע שלה? הבת שלהם משרתת בפיקוד דרום, הגיעה לישראל באמצעות אחד מארגוני העלייה"

ח"כ מיכל רוזין במרכז לפליטים מאוקראינה בקישינב, מולדובה, 16 במרץ 2022 (צילום: באדיבות מיכל רוזין)
ח"כ מיכל רוזין (שנייה משמאל) במרכז לפליטים מאוקראינה בקישינב, מולדובה, 16 במרץ 2022 (צילום: באדיבות מיכל רוזין)

איך עזרת לו לפתור את הסבך?
"פניתי לשרה איילת שקד. תוך שעה, שקד השיגה את האישור הנחוץ מראש רשות האוכלוסין, ואותו אדם קיבל אישור שגרושתו תיכנס איתו לישראל והם שניהם, עם כיסא הגלגלים ועם רופאה מלווה, יהיו בדרך לארץ במטוס של איחוד הצלה היום (חמישי).

"פניתי לשרה איילת שקד. תוך שעה, שקד השיגה את האישור הנחוץ מראש רשות האוכלוסין, ואותו אדם קיבל אישור שגרושתו תיכנס איתו לישראל והם שניהם, עם כיסא הגלגלים ועם רופאה מלווה, יהיו בדרך לארץ"

"אחר כך פניתי לשרת הקליטה פנינה תמנו שטה והיא הסדירה שהזוג הזה, עם הגבר בכיסא גלגלים, יקבל החל מרגע נחיתתם מלון לכמה שבועות. ויהיה מי שידאג להם בארץ. ישבתי מולו, הוא על המזרון והוא התחיל לבכות ואנחנו בוכים איתו. הוא הוציא מהתיק שלו סידור תפילה והראה לי ואמר, 'הבוקר התפללתי שמישהו יבוא להציל אותי והנה זה קרה'. יש המון סיפורים כאלה כאן".

רוזין מספרת שארגון נתיב מסתובב בכל האזורים שם ומאתר אנשים שיש להם זכות עלייה לפי חוק השבות. לדבריה, הם לא מיידעים אנשים רבים שהם יכולים להגיע לישראל גם כאשר יש להם קרובים בארץ, בלי קשר ליהדותם. "אנחנו עדכנו עוד שמונה אנשים שהם יכולים לבוא, והם יחזרו איתנו על המטוס של איחוד הצלה", היא מספרת.

ציוד שהביאו עמם אנשי "איחוד הצלה" לקישינב במולדובה, 14 במרץ 2022 (צילום: באדיבות מיכל רוזין)
ציוד שהביאו עמם אנשי "איחוד הצלה" לקישינב במולדובה, 15 במרץ 2022 (צילום: באדיבות מיכל רוזין)

מיהם המתנדבים שנמצאים בקישינב דרך ארגון "איחוד הצלה"? כולם כוח רפואי?
"לא. הגיעו איתם מתנדבים מכל הארץ. קיבוצניקית מברעם, חבר'ה מרמת גן. כולם באו לסייע לאנשים, לאו דווקא בתחום הרפואי. פשוט עומדים בגבול, עוזרים עם הילדים, מחלקים בגדים, צעיפים, ממתקים, חוברות צביעה. הם הביאו מלא מוצרי היגיינה לנשים שמגיעות".

והסיוע מוגש רק ליהודים?
"מה פתאום. פגשנו עכשיו בגבול אנשים שהם לא יהודים, והארגונים מסייעים לכולם. 'איחוד הצלה' בכלל לא שואלים ולא מתעניינים בזה. ואני רואה שרוב הפליטים בכלל לא מעוניינים להגיע לישראל. הם רוצים לגרמניה, כי גרמניה מסדרת להם מקום לינה ועבודה.

"אני רואה שרוב הפליטים בכלל לא מעוניינים להגיע לישראל. הם רוצים לגרמניה, כי גרמניה מסדרת להם מקום לינה ועבודה"

"לצערי, אין כאן כמעט תנועות נוער ושאר הארגונים הישראלים ולכן כל פעילות החסד וההצלה שנעשים פה, זה בהובלת הקהילה היהודית של מולדובה. וכמובן 'איחוד הצלה' ועמותה נוספת בשם 'נרו יאיר'".

רוזין מספרת על פעולות הצלה נוספות: תינוקת בת שנתיים שהוצאה מתוך אוקראינה לבד, ללא הוריה. איחוד הצלה נסעו ארבע שעות לאורך הגבול כדי לקבל אותה. "לא שאלו מי היא ומה היא, פשוט קיבלו קריאה ונסעו להציל".

לדבריה, אימהות רבות שלחו את ילדיהן לבד, כדי להעבירם למקומות בטוחים. הנשים חזרו פנימה, לתוך אוקראינה, כדי להיות עם הבעל או עם הורים מבוגרים. והדיווחים על הנשים החשופות לפגיעות, מגיעים גם לקישינב.

אימהות רבות שלחו את ילדיהן לבד, כדי להעבירם למקומות בטוחים. הנשים חזרו פנימה, לתוך אוקראינה, כדי להיות עם הבעל או עם הורים מבוגרים. והדיווחים על הנשים החשופות לפגיעות, מגיעים גם לקישינב

"הרב זלצמן קיבל לידיו אישה שנאנסה קשות בדרכים והייתה מפורקת", מספרת רוזין. "הוא לקח אותה ללון בבית הכנסת, לאחר מכן העביר אותה לבית מלון ומימן לה שם סוויטה".

הרב פנחס זלצמן שיכן פליטים מאוקראינה בבית הכנסת בקישינב, 14 במרץ 2022 (צילום: באדיבות מיכל רוזין)
הרב פנחס זלצמן שיכן פליטים מאוקראינה בבית הכנסת בקישינב, 15 במרץ 2022 (צילום: באדיבות מיכל רוזין)

רוזין היא חברת הכנסת היחידה שיצאה עד כה למשימת סיוע לפליטים בגבולות אוקראינה. היום (חמישי) היא חוזרת לארץ ולפעילות הפרלמנטרית, תוך ניסיון לראות מה עוד מדינת ישראל יכולה וצריכה לעשות.

עוד 883 מילים
סגירה