"כל מי שיש לו סיכוי לעזוב את רוסיה – עושה את זה"

בזמן שתשומת הלב הישראלית נתונה בעיקר לפליטים המגיעים מאוקראינה, היהודים ברוסיה מפחדים שלא יצליחו לעמוד כלכלית בסנקציות שהטיל המערב ● למרות ההקלות על תהליכי ההגירה, יהודי רוסיה מספרים על תורים ארוכים לשגרירויות ותהליכים משפילים: "אם אתה עובר את מסלול הייסורים הזה, כל השאר כבר די קל"

כוחות הביטחון ברוסיה עוצרים מפגינה נגד הפלישה לאוקראינה, סנט פטרסבורג, 28 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Dmitri Lovetsky)
AP Photo/Dmitri Lovetsky
כוחות הביטחון ברוסיה עוצרים מפגינה נגד הפלישה לאוקראינה, סנט פטרסבורג, 28 בפברואר 2022

"אתם תמשיכו להתקשר עד שהמשיח יבוא", כתבה השבוע אישה אחת בתשובה לשאלה נרעשת בנושא התורים לשגרירות, בקבוצת פייסבוק של רוסים המתכננים להגר לישראל.

בפועל, יהודי רוסיה המעוניינים לעלות לישראל אולי לא יצטרכו לחכות עד לבוא המשיח אך ייאלצו להתמודד עם עיכובים מתמשכים, בזמן שהכלכלה הרוסית שוקעת בעקבות המלחמה בה פתח בחודש שעבר ולדימיר פוטין נגד השכנה אוקראינה.

זמני ההמתנה לתורים בשגרירויות ישראל במוסקבה ובסנט פטרסבורג התארכו בשבועות האחרונים והגיעו עתה עד לשמונה חודשים, מה שמהווה מכשול ליהודים רבים שהחליטו לעזוב את המדינה באופן פתאומי

זמני ההמתנה לתורים בשגרירויות ישראל במוסקבה ובסנט פטרסבורג התארכו בשבועות האחרונים והגיעו עתה עד לשמונה חודשים, מה שמהווה מכשול ליהודים רבים שהחליטו לעזוב את המדינה באופן פתאומי בשל המדיניות הנוקשה של פוטין.

ההחלטה הגיעה על רקע הודעת הנשיא הרוסי על הגבלת חופש הביטוי, השבתת התקשורת החופשית וההוראה לפעול נגד הפצת מידע כזב לכאורה בנושא המלחמה. כמו כן, גל עיצומים בינלאומיים נגד רוסיה עלול לדרדר רבים במדינה לכדי עוני.

מפגין עצור מחזיק בשלט "לא למלחמה" בסנט פיטרסברג, רוסיה, 24 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Dmitri Lovetsky)
מפגין עצור מחזיק שלט "לא למלחמה" בסנט פטרסבורג, רוסיה, 24 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Dmitri Lovetsky)

"כל מי שיש לו סיכוי להשיג אזרחות ולעזוב את רוסיה מנסה לעשות זאת", סיפר אומן ממוסקבה בראיון ל־JTA. האומן, שעבר את בירוקרטית העלייה לפני המלחמה ויעזוב בקרוב לישראל, ביקש להישאר בעילום שם בשל החשש שהרשויות ברוסיה יתנכלו לו.

כשלושה מיליון בני אדם ברחו מאוקראינה מאז שהחלה הפלישה לפני כשלושה שבועות והרשויות הישראליות צופות שעשרות אלפי מהגרים חדשים יגיעו לארץ. לפי הנתונים העדכניים ביותר שפרסמה המדינה, ישראל כבר קיבלה יותר מ־5,000 פליטים מאוקראינה, רובם לא יהודים.

הסוכנות היהודית – הארגון האחראי על הפיקוח על ההגירה לישראל – מתאר את זרם הפליטים כ"מבצע חסר תקדים". בזמן שמראות יהודי אוקראינה וקרוביהם המגיעים לישראל משכו תשומת לב רבה – אלה הנמצאים בצדה השני של המלחמה זכו להתעניינות מועטה.

מ־24 בפברואר, העניקה ישראל 1,400 אשרות כניסה ליהודים רוסים, כך נמסר מארגון "נתיב" – יחידת סמך במשרד ראש הממשלה העוסקת בהגירה מחבר העמים.

פליטים מאוקראינה נוחתים בישראל, 6 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)
פליטים מאוקראינה נוחתים בישראל, 6 במרץ 2022 (צילום: AP Photo/Maya Alleruzzo)

ישראל מכירה בכך שרוסיה הפכה למקום שקשה יותר לחיות בו ולכן החליטה להקל על תהליכי ההגירה, אם כי החלטה זו לא צפויה להשפיע על זמני ההמתנה בשגרירות

ישראל מכירה בכך שרוסיה הפכה למקום שקשה יותר לחיות בו ולכן החליטה להקל על תהליכי ההגירה, אם כי החלטה זו לא צפויה להשפיע על זמני ההמתנה בשגרירות.

"אזרחים רוסים המבקשים לעלות לארץ בתקופה זו לא נדרשים להציג חותמת אפוסטיל על המסמכים שלהם או להביא תעודת משטרה", אמר דובר "נתיב" ל־JTA והוסיף כי יהודי רוסיה יכולים להציג אשרת עלייה ישנה (גם אם פג תוקפה) ולא מחויבים להצהיר על כוונתם להשתקע בישראל.

מהסוכנות היהודית נמסר שהם רואים "גידול ברמת ההתעניינות" מצד יהודי רוסיה, אך מוקדם מדי לקבוע אם ההתעניינות תתורגם להגירה בפועל. בשטח, לעומת זאת, יהודים רבים כבר מתחילים לארוז מזוודות ומשאירים מאחוריהם חפצים רבים.

איליה בן ה־42, שעוסק בתחום הקריאייטיב והדיגיטל, הגיע לישראל בליל 6 במרץ. "הפעולות האחרונות של ממשלת רוסיה לא הותירו לנו ברירה", הוא אמר וציין את הדיכוי הדרקוני של מתנגדי המלחמה.

הוא הצליח להשיג דרכון ישראלי בשנת 2019, כלומר, הוא יכול היה פשוט לעלות על מטוס לישראל. איליה תיאר את תהליך קבלת האזרחות כ"משפיל" – תחושה לה שותפים יהודים רבים שנאלצים להוכיח את יהדותם או את סטטוס הגיור שלהם.

"אם אתה עובר את מסלול הייסורים הזה, כל השאר כבר די קל", אמר איליה מתוך הזדהות עם האנשים שנאלצים לעבור את התהליך בזמן מלחמה.

בזמן שהרובל הרוסי צונח לשפל חדש מדי יום, חסכונות העולים שווים פחות מתמיד. איליה מתח ביקורת על "צביעות" העיצומים הכלכליים שמכים לדבריו בעיקר באנשים הפשוטים

בזמן שהרובל הרוסי צונח לשפל חדש מדי יום, חסכונות העולים שווים פחות מתמיד. איליה מתח ביקורת על "צביעות" העיצומים הכלכליים שמכים לדבריו בעיקר באנשים הפשוטים, "שמאבדים את עבודתם, את הגישה לכלים המקצועיים שלהם – כמו מוצרי Adobe – ולא יכולים לעבוד עבור חברות מחוץ לרוסיה". ובכל זאת, הוא מדגיש, "בחרנו להיות חופשיים. עניים אך חופשיים".

לא כולם מוכנים לעשות את הקפיצה הזו. אומנית אחרת ממוסקבה, שביקשה להישאר בעילום שם, אמרה כי הזמינה כרטיסי טיסה לסוף החודש אבל "בעיות עם הבנק" מונעות ממנה לעזוב. "אין לי אפשרות לשכור בית או לקנות אוכל בישראל כי חסמו את כל כרטיסי האשראי. החסכונות שלי נשרפו בגלל שערי החליפין".

רוסים עומדים בתור כדי למשוך מזומן מכספומט בבנק במוסקבה בעקבות הפלישה לאוקראינה והסנקציות הכלכליות על רוסיה, 27 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Victor Berzkin)
רוסים עומדים בתור כדי למשוך מזומן מכספומט בבנק במוסקבה בעקבות הסנקציות הכלכליות, 27 בפברואר 2022 (צילום: AP Photo/Victor Berzkin)

דניל גולדמן ואשתו סופיה עברו לישראל יום אחד לפני שפרצה המלחמה. הם החליטו לעזוב "מסיבות פוליטיות" אבל לדבריהם המלחמה הייתה "הדובדבן שבקצפת". גם הם סבלו מצלילת שער הרובל וערך המניות הרוסיות – אך בכל זאת תומכים בסנקציות.

כרטיס הבנק הרוסי של סופיה לא עובד יותר בישראל בעקבות העיצומים שהטילו ויזה ומסטרקארד. "כמה שיותר קשה יותר טוב", אומרת סופיה, "כי שום דבר לא ישתנה עד שפוטין יודח".

"החיים שלנו היו נפלאים", הוסיפו השניים. דניל הוא בעלים של חמישה ברים – אחד מהם נקרא "ציוני" ואחד נקרא "מצווה" – ומפעל לזיקוק אניס לייצור ערק. הם הבינו שעליהם לעזוב את רוסיה כשסופיה הרתה.

"אני לא רוצה לגדל ילדים במקום כזה", אמרה סופיה. "אני לא רוצה להסביר לבת שלי שהיא צריכה לפחד מהמשטרה ושלא תשיג צדק אם מישהו יעשה לה משהו". סופיה הוסיפה שהם מקווים שיום אחד הם יוכלו לחזור לרוסיה טובה יותר.

מפגינים מוחים ליד שגרירות רוסיה בתל אביב נגד הפלישה לאוקראינה, 5 במרץ 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מפגינים מוחים ליד שגרירות רוסיה בתל אביב נגד הפלישה לאוקראינה, 5 במרץ 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

סופיה, שאינה יהודייה, תיארה את התהליך שעברה כדי לזכות בכך שהמדינה תכיר בה כבת זוגו של דניל כ"נורא". עבור רוסים אחרים – רבים מהם נשואים ללא יהודים – התהליך הזה מהווה מכשול מכריע.

קתרינה, המתגוררת בסנט פטרסבורג, אמרה שבנה בן ה־12 הוטרד בבית הספר משום ששאל על הפלישה הרוסית לאוקראינה. אחרי שהמורה שלו התקשרה אליה כדי להתלונן על דעותיו בנושא, היא הבינה שהמצב כבר בלתי נסבל.

מעבר לישראל עשוי להיות על הפרק אבל היא חוששת שהעובדה שבעלה לא יהודי תגרום לבעיות, זאת אף שהמדינה אמורה להכיר בו במסגרת חוק השבות. בעלה הוא אוקראיני, ועיר הולדתו בילה צרקווה שליד קייב ספגה הפגזות כבדות. "הוא לא אוכל ולא ישן", היא אומרת. "לולא הילד שלנו, הוא היה מתנדב להילחם שם".

קתרינה התייעצה טלפונית עם חברתה אסיה אנגל, משוררת יהודייה שעזבה את רוסיה בשנת 2016 כדי להבטיח חיים טובים יותר לבנה הנכה. את ביתה, בעל החלונות הרחבים ביפו, היא חולקת עם אולגה – גם היא עולה חדשה מרוסיה. הן מארחות עכשיו חברה נוספת שנכנסה עם אשרת תייר ושומרת על פרופיל נמוך עד שהמצב יירגע.

מפגינים מוחים מול שגרירות רוסיה בתל אביב, 24 בפברואר 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
מפגינים מוחים מול שגרירות רוסיה בתל אביב, 24 בפברואר 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

אסיה, שסבתה בלומה הייתה מהבודדים במשפחתה ששרדו את השואה, דוחה בבוטות את נרטיב הדה־נאציפיקציה של פוטין. "פוטין בעצמו נאצי"

"אני לא מתכוונת להגר. התוכנית שלי היא רק לחכות ולחשוב", אמרה האורחת נסטיה. "אני אוהבת את הבית שלי". היא הסבירה שהיא חוששת לחירותה בגלל שלקחה חלק בפעילות האנטי מלחמתית.

חלק מיהודי רוסיה אמרו שנחרדו מהאופן שבו הצדיק פוטין את המלחמה כשדיבר על יסודות ניאו־נאצים בממשלת אוקראינה. אסיה, שסבתה בלומה הייתה מהבודדים במשפחתה ששרדו את השואה, דוחה בבוטות את נרטיב הדה־נאציפיקציה של פוטין. "פוטין בעצמו נאצי", היא אומרת.

"כואב לי הלב על כל חבריי הרוסים", אמרה אסיה. "אבל אני כל כך שמחה שאני כאן".

עוד 1,021 מילים
סגירה