שוב מתברר כי יהוה הוא הפקה ישראלית מקומית

הכתובת העברית הקדומה ביותר שנמצאה בהר עיבל, צילום מסך מערוץ כאן 11
הכתובת העברית הקדומה ביותר שנמצאה בהר עיבל, צילום מסך מערוץ כאן 11

אין ספק שהממצא הארכיאולוגי הנדיר שהתגלה בהר עיבל הינו פצצה היסטורית. הממצא, לוח עופרת קטן (כנראה קמע), מתוארך למחצית המאה השלוש-עשרה, ככל הנראה לשנת 1250 לפני הספירה, וכולל כתובת עברית בזו הלשון:

ארור, ארור, ארור
אור לאל יהו
תמות – ארור
ארור – מות תמות
ארור ליהו
ארור ארור ארור

הממצא הארכיאולוגי הנדיר שהתגלה בהר עיבל הוא פצצה היסטורית. הממצא, לוח עופרת קטן (כנראה קמע), מתוארך למחצית המאה ה-13, ככל הנראה לשנת 1250 לפניה"ס

הממצא הזה, שהינו הכתובת העתיקה ביותר בשפה העברית, מחסיר פעימה בליבו של כל אדם שראשית ישראל קרובה לליבו. זאת משום שהוא מאיר באור מיוחד את ההיסטוריה האמיתית שלנו.

ראשית, הוא מלמד שבאזור השומרון היה ישוב ישראלי (כלומר של דוברי עברית), בדיוק בתקופה המיוחסת ליציאת מצרים המומצאת, ואנשי הישוב הזה ייחסו כבר אז סגולות מגיות להרים עיבל וגריזים.

מתבקשת מכך גם המסקנה כי לא היה כל צורך ישראלי לכבוש את המקום על-פי הסיפור הבדיוני המסופר בספר יהושע, שכן התושבים דוברי העברית היו התושבים שישבו בארץ מקדמת דנא ובשום אופן לא נצרכו לכבוש את הארץ בסערה.

המסקנה היא כי לא היה צורך ישראלי לכבוש את המקום על-פי הסיפור הבדיוני בספר יהושע, שכן התושבים דוברי העברית ישבו בארץ מקדמת דנא ובשום אופן לא נצרכו לכבוש את הארץ בסערה

עוד ניתן להניח מכתובת זו כי האליל יהוה, שהישראלים הקדמונים סגדו לו, לא יובא מן המזרח כמתואר בתנ"ך, אלא היה אליל מקומי, ישות שמימית, שהלכה וצברה מעמד מיוחד בשומרון.

עניין זה מתבקש גם מעדות ארכיאולוגית אחרת, הכתובת המפורסמת מכונתילת עג'רוד (שבסיני). בכתובת זו, מן המאה התשיעית לפני הספירה, נאמר בין היתר:

"ברכתי אתכם ליהוה שומרון ולאשרתו".

על-פי כתובת זו נראה כי יהוה שומרון היה דומה באופיו ובמהותו לאלילי העמים האחרים בסביבה. האשרה הייתה בת זוגו החוקית והוא זכה לפמליה דומה לזו של אלילי המזרח האחרים.

עוד ניתן להניח מהכתובת כי האליל יהוה, שהישראלים הקדמונים סגדו לו, לא יובא מן המזרח כמתואר בתנ"ך, אלא היה אליל מקומי, ישות שמימית, שצברה מעמד מיוחד בשומרון

מתברר אפוא שוב כי יהוה הינו הפקה ישראלית מקורית. אבל הוא האל שיצטרך לעמוד במאבק המקומי מול אלילי הסביבה, אך יפסיד את מקומו לאליל אחר שהובא כנראה מבבל מאות שנים אחר כך – אלוהים.

ישי קורדובה (74) הינו סא"ל בדימוס. שימש, בין היתר, כמפקד "מערכות", בית-ההוצאה לאור של צה"ל, ולאחר מכן כעורך הראשי של ההוצאה לאור במשרד הביטחון. בעל תואר שני במנהל ציבורי מאוניברסיטת הרווארד, בעל תואר שני בהיסטוריה מאוניברסיטת תל-אביב ובעל תואר ראשון בספרות אנגלית מאוניברסיטת תל-אביב.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 328 מילים ו-1 תגובות
סגירה