אתר נופש בסיני לאורך הים האדום (צילום: מלאני לידמן)
מלאני לידמן
אתר נופש בסיני לאורך הים האדום

חול ומועד החזרה לסיני

הטיסות הישירות לשארם א־שייח' ועדכון אזהרת המסע מעוררות בעסקים הוותיקים בסיני תקווה לראות את החופים מלאים מחדש ● בראס א־שטן מצפים לגל תיירות ענקי אחרי שנתיים של מגפה, סגרים והגבלות ● "בישראל הכול כל כך יקר, אפילו הצימרים הגרועים והמגעילים ביותר עולים 800 שקלים ללילה"

הטיסות הישירות לשארם א־שייח' ועדכון אזהרת המסע מעוררות בעסקים הוותיקים בסיני תקווה לראות את החופים מלאים מחדש ● בראס א־שטן מצפים לגל תיירות ענקי אחרי שנתיים של מגפה, סגרים והגבלות ● "בישראל הכול כל כך יקר, אפילו הצימרים הגרועים והמגעילים ביותר עולים 800 שקלים ללילה"

עבור רוב היהודים, חג הפסח מסמל את יציאת מצרים ואת הנדודים במדבר סיני. אולם, השנה מצפים בסיני דווקא לתנועה בכיוון ההפוך, ולארח מספר שיא של תיירים מישראל.

העלייה הצפויה במספר המבקרים נובעת, בין היתר, בעקבות ההסכם שנחתם עם מצרים להרחבת הטיסות הישירות מתל אביב לשארם א־שייח'. חברת ארקיע אמורה להתחיל להפעיל קו טיסות ישירות כבר במהלך החג.

הפסח הזה הוא גם החג הראשון אחרי שמועצת הביטחון הלאומית של ישראל הורידה את רמת האזהרה לסיני, לראשונה מזה עשור. אין ספק כי אחרי שנתיים של מגפה, בידודים וביטולים – ישראלים רבים כמהים לחופש.

התיירות הישראלית לסיני הייתה בשיא לפני שפרצה המגפה. במהלך חגי תשרי של שנת 2019, יותר מ־150 אלף ישראלים ביקרו בסיני. בזמן המגפה סגרה ישראל את מעבר הגבול בטאבה למשך 54 שבועות למרות שתיירים זרים היו רשאים לעבור בו. אחרי שישראל ומצרים סגרו את שעריהן לתיירות בינלאומית, המעבר כמעט ולא היה בשימוש.

מחנה נופש בחוף בסיני (צילום: מלאני לידמן)
אתר נופש בחוף בסיני (צילום: מלאני לידמן)

התיירות הישראלית לסיני הייתה בשיא לפני שפרצה המגפה. במהלך חגי תשרי של שנת 2019, יותר מ־150 אלף ישראלים ביקרו בסיני

ב־31 במרץ 2021 נפתח המעבר מחדש אך רק 300 ישראלים קיבלו אישור לחצות בו. מספר האישורים עלה בהדרגה לקראת קיץ 2021, כשבחודש ספטמבר החליט משרד התחבורה לאפשר מעבר לסיני ללא מגבלות.

מגפת הקורונה גרמה נזק רב לחושות ולמסעדות בסיני. אולם, העסקים המקומיים ידעו זמנים קשים גם לפני כן. בעשורים האחרונים חוותה סיני חוסר יציבות גאופוליטית, מה שהביא לצניחה בתיירות ולנסיקה חוזרת מדי כמה שנים. מתקפות הטרור בסיני – הפיגוע במלון הילטון טאבה ובחוף ראס א־שטן ב־2004 והפצצת המטוס הרוסי ב־2015 – באו לידי ביטוי באופן מיידי בתיירות הנכנסת.

בשנת 2016, חזרו בהדרגה הישראלים לסיני. לפי משרד הפנים, התיירות הישראלית כמעט הוכפלה בשנים 2017–2019. בעקבות כך, חופים רבים מיהרו לבנות חושות ומתקנים נוספים בהתאם למספר התיירים הגדל. לכן, בזמן שהסגרים פגעו קשות בענף התיירות העולמי, רבים מבעלי החופים בסיני ניצלו את המצב כדי להתרחב לקראת היום שאחרי.

בונים טוב יותר

פאראג' אודה סיים במרץ 2020 את שנתו הראשונה בתפקיד מנהל החוף "ניו מון איילנד", מעון נופש שעבר לבעלות משפחתית אחרי שהתפצל מ"מון איילנד".

זריחה בראס א־שטן (צילום: מלאני לידמן)
זריחה בראס א־שטן (צילום: מלאני לידמן)

"ניו מון איילנד" היה דומה לאתרי נופש אחרים בראס א־שטן עם בקתות במבוק לאורך החוף. אבל אודה חלם בגדול והחל בשיפוץ מסיבי באתר, בין היתר הוא בנה מסעדה מקורה, מבנה קבלה חדש והוסיף עוד כמה חדרים ממוזגים. אבל אז הגיעה הקורונה.

"סגרנו את המקום לגמרי לארבעה חודשים. רק המאבטחים ועוד כמה עובדי משק הגיעו לכאן", הוא מספר. "כל שאר העובדים נשלחו הביתה. שילמנו להם חצי משכורת וסיפקנו למשפחות שלהם ולהם אורז".

אודה אומר שהאתר הצליח לשרוד את תקופת הסגר באמצעות החסכונות המשפחתיים ומכירה של כמה מכלי הרכב שלהם. זה מה שאפשר לו גם לממן את המשך פרויקט הבנייה שהתחיל עוד לפני הקורונה.

בחורף 2020, אחרי שסיני הוכרז כ"אזור ירוק" לתיירים מקומיים שהציגו בדיקת קורונה שלילית, החלו המצרים להגיע לאזור. החל ממרץ 2021, גם הישראלים החלו לחזור לסיני בהדרגה. התפוסה ב"ניו מון איילנד" עלתה ורוב החופים בראס א־שטן מתמלאים מדי סוף שבוע.

פועלים מסיימים לבנות את החושות המשודרגות בראס א־שטן, 5 בנובמבר, 2021 (צילום: מלאני לידמן)
פועלים מסיימים לבנות את החושות המשודרגות בראס א־שטן, 5 בנובמבר, 2021 (צילום: מלאני לידמן)

החל ממרץ 2021, גם הישראלים החלו לחזור לסיני בהדרגה. התפוסה ב"ניו מון איילנד" עלתה ורוב החופים בראס א־שטן מתמלאים מדי סוף שבוע

במקביל, מספר אודה, במקום נופש בחושה הרגילה – המטיילים שמגיעים עתה לאזור דורשים סוג אחר של חופש הכולל מגורים עם שירותים פרטיים ומיזוג. ברקע ההתחממות הגלובלית וגלי החום בקיץ – פחות תיירים מוכנים לישון במבנים לא ממוזגים.

מקומות אירוח נוספים בראס א־שטן הוסיפו בשנים האחרונות אופציה של חדרים ממוזגים וברים על החוף. "את תמיד צריכה להתקדם עם הטרנדים, את לא יכולה לעצור", אומר אודה. "חלק מהמחנות באזור לא עשו זאת ואין להם עכשיו עבודה. אלה שהשתדרגו, להם יש".

אם החסידים לא טסים לאומן, אף אחד לא נוסע לסיני

מעטים האנשים שהתרגזו על ההחלטה לסגור את הגבול עם סיני למשך שנה כמו גיא שילה, עורך דין, מנהל האתר וקבוצת הפייסבוק "אוהבי סיני". במהלך המגפה, שילה ופעילים אחרים הגישו ארבע עתירות לבג"ץ כדי לחייב את משרד הפנים לפתוח את מעבר הגבול בטאבה, תוך הדגשת העובדה ששדה התעופה בן־גוריון פתוח לתנועת נוסעים.

שילה היה מתוסכל במיוחד מההחלטות הפוליטיות שהשפיעו על פתיחת הגבולות בזמן המגפה. שילה מספר שהוא שמע שהמעבר לסיני נסגר ב־2020 כאיזון להחלטה שאסרה על חרדים לטוס לאומן, כפי שנהגו לעשות מדי ראש השנה.

מסעדת דגים בדהאב, סיני (צילום: מלאני לידמן)
מסעדת דגים בדהאב, סיני (צילום: מלאני לידמן)

שילה, שמכיר את סיני היטב ואף מסייע לאלפי מטיילים בקבוצת הפייסבוק שלו, התאכזב לראות את המקום שהוא אוהב כל כך הופך לסוגיה פוליטית. "בדצמבר 2020 פתחו את דובאי ורק בחודש הראשון טסו לשם 70 אלף ישראלים שחזרו עם המון קורונה", אומר שילה. "אבל את סיני הם השאירו סגורה, בלי לתת שום הסבר".

לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה ומנהל ביקורת הגבולות, בשנת 2017 עברו למעלה מ־360 אלף ישראלים לסיני דרך מעבר הגבול בטאבה. בשנת 2019, המספר הזה כמעט הכפיל את עצמו ועמד על כ־700 אלף אנשים.

בשנת 2017 עברו למעלה מ־360 אלף ישראלים לסיני דרך מעבר הגבול בטאבה. בשנת 2019, המספר הזה כמעט הכפיל את עצמו ועמד על כ־700 אלף אנשים

בשנת 2020, כ־68 אלף אנשים חצו את הגבול לסיני בטאבה. ב־2021, למרות המגבלות לאורך רוב השנה, כמעט 170 אלף אנשים חצו את הגבול, רובם אחרי שהוסרו המכסות היומיות בספטמבר. במקביל, רמת האזהרה לסיני ירדה. "אנחנו חושבים שסיני חזרה לתודעה בגלל הרשתות החברתיות", אומר שילה. "אלמלא הקורונה, מספר התיירים היה עולה עוד יותר, כי חברים מביאים חברים".

"זה מגיע בגלים"

בדיקות הקורונה שהישראלים נדרשים לבצע לפני שהם מגיעים לסיני ואחרי שהם עוזבים אותה מוסיפות לעלות הטיול. זאת בלי להזכיר את מחירי המזון והדיור, שעלו בצורה משמעותית בעקבות האינפלציה והקורונה.

ארוחת בוקר טיפוסית בסיני, ראס א־שטן, 5 בנובמבר, 2021 (צילום: מלאני לידמן)
ארוחת בוקר טיפוסית בסיני, ראס א־שטן, 5 בנובמבר, 2021 (צילום: מלאני לידמן)

אולם, רק מעטים מתלוננים. "סיני עדיין זולה יותר מכל חופשה בישראל", אומר דניאל בלום, קלינאי תקשורת בן 28 שחגג את יום הולדתו האחרון בראס א־שטן. "כרגע בישראל הכול כל כך יקר, אפילו הצימרים הגרועים והמגעילים ביותר עולים 800 שקלים ללילה", אומר נעם בן משה, מדריך תיירים בישראל ובסיני.

"המציאות היא שהכול קורה בגלים, אולי גיאופוליטיים ואולי אחרים, אבל משהו תמיד קורה וכולם חוזרים להסתתר בקונכיות שלהם"

ברק גור תמיד החשיבו את סיני כביתו השני. גור חגג את יום הולדתו ה־50 בסיני בנובמבר האחרון יחד עם חבריו. "בשנות ה־90 הם חשבו שזאת תהיה הריביירה", אומר גור. "הם דיברו על שלום. הייתה המון תקווה שלא מומשה.

"אבל כשאת מסתכלת על זה מפרספקטיבה של שנים, זאת המציאות פה. המציאות היא שהכול קורה בגלים, אולי גיאופוליטיים ואולי אחרים, אבל משהו תמיד קורה וכולם חוזרים להסתתר בקונכיות שלהם". גור מביט במים הכחולים־בוהקים ובהרי המדבר האדומים מעבר לים "ואז", הוא מוסיף, "לאט להם הם (התיירים) חוזרים".

עוד 978 מילים
סגירה