פוסטר הסדרה "מון נייט" (צילום: Marvel Studios)
Marvel Studios
פוסטר הסדרה "מון נייט"

ראיון היקום המזרח תיכוני של מארוול

"מון נייט", הסדרה הפרובוקטיבית החדשה המשודרת בימים אלה בדיסני+ (מאמצע יוני בישראל), יוצאת דופן ביקום המרהיב של אולפני מארוול ● נושאי בריאות הנפש במרכז העלילה, מצרים מככבת בכל ששת הפרקים, וגם יוצרי הסדרה לא שגרתיים - זו הפעם הראשונה שהם עובדים עבור אולפן הוליוודי גדול ● עמנואל לוי ראיין את היוצרים - על תעוזה, הפקת ענק ודיוק בפרטים ● ויש כבר אור ירוק לעונה שנייה

ארון מורהד וג'סטין בנסון, הידועים כ"מורהד אנד בנסון", שגשגו בעולם האינדי. מותחן המדע הבדיוני שלהם, "סינכרוניק", בכיכובם של אנתוני מאקי וג'יימי דורנן, הוא זה שהוביל לגיחה הראשונה שלהם למערכות האולפנים הגדולים – עם הסדרה החדשה של מארוול, "מון נייט".

מורהד ובנסון ביימו חלק מפרקי הסדרה, המשודרת בשירות הסטרימינג דיסני+ (השירות יושק בישראל באמצע יוני), בכיכובם של אוסקר אייזק ואית'ן הוק – מבין השחקנים הבולטים ביותר בדורם.

האנטי-גיבור מון נייט ("אביר הירח") ודמויות האלטר-אגו שלו, מארק ספקטור וסטיבן גרנט, שאת כולם מגלם אייזק, הוא האווטאר (או "האגרוף") של ח'ונסו, אל הירח המצרי, דמות בעלת גולגולת של ציפור, המעניק למון נייט יכולות על-טבעיות כדי שיבצע את נקמתו הקדושה (את קולו של ח'ונסו בסדרה מענין השחקן פ. מורי אברהם).

האויב הראשי שלו הוא ד"ר ארתור הארו, בגילומו של הוק, מנהיג כת קנאי שקשור לאל מצרי אחר, אמוּת, או "זולל המתים", שמנסה לכונן צדק קטלני על בסיס פשעים עתידיים.

עבודתם של צמד הבמאים מזכירה יותר את עבודתו הטלוויזיונית של דיימון לינדלוף ("הנותרים", "אבודים", "השומרים") מאשר כל דבר אחר ביקום של מארוול נכון להיום.

"מבחינת הסיפור", אומר מורהד, "'מון נייט' הוא במיטבו כשהוא מאתגר את המוח, וזאת אחת הסיבות העיקריות לכך שג'סטין ואני הצטרפנו להפקה".

"בפרק הרביעי (ששודר השבוע; ע.ל) יש טוויסט גדול שמאתגר את המוח שלך כצופה וגורם לך לחשוב מחדש על חלק מהדברים שראית", אומר מורהוד. "האפשרות לעשות דברים כאלה – שצצים בכל הקומיקס הזה וגם עושים שירות אדיר לנימה ולאווירה שמאפיינות את הקומיקס, הריגוש שבלפתוח משהו ולראות משהו שעוד לא ראית אף פעם – זאת הייתה אחת הסיבות שרצינו לעשות את הסדרה".

"בפרק הרביעי יש טוויסט גדול שמאתגר את המוח שלך כצופה וגורם לך לחשוב מחדש על חלק מהדברים שראית. האפשרות לעשות דברים כאלה הייתה אחת הסיבות שרצינו לעשות את הסדרה"

בנסון מוסיף: "כשאתה מסתכל על חמישים שנים של תוכן שנוצר עבור 'מון נייט' ומארוול, הדברים הכי טובים קרו בזכות טוויסטים גדולים, בזכות מהלכים נועזים. אז היה לנו אישור להמשיך בזה, להיות נועזים".

אוסקר אייזק בתפקיד הראשי ב"מון נייט" (צילום: Gabor Kotschy, Marvel Studios)
אוסקר אייזק בתפקיד הראשי ב"מון נייט" (צילום: Gabor Kotschy, Marvel Studios)

מבלי לחשוף דבר מקו העלילה של הסדרה, די לציין כי "מון נייט" עוסקת בהרחבה בנושאי בריאת הנפש ומטפלת בכך בכנות ובאומץ נוגע ללב. "העובדה שאנחנו אומרים משהו מלא התחשבות וכבוד על בריאות נפשית, שמתקשרת גם למיתוס וגם למציאות, היא מיוחדת במינה", אומר בנסון.

לסדרה יש מראה ואווירה מאוד מובחנים, ומאוד מזרח תיכוניים.
מורהד מספר: "מה שמצחיק זה שכשחתמנו, כל כך שמחנו לגלות שהאסתטיקה שלנו תואמת כמעט לחלוטין את זאת של מוחמד דיאב, הבמאי הנוסף והמפיק בפועל של הסדרה, שהוא הקולנוען הערבי הראשון של מארוול.

"מה שמצחיק זה שכשחתמנו, כל כך שמחנו לגלות שהאסתטיקה שלנו תואמת כמעט לחלוטין את זאת של מוחמד דיאב, הבמאי הנוסף והמפיק בפועל של הסדרה, שהוא הקולנוען הערבי הראשון של מארוול"

"זאת הייתה הפתעה נעימה מאוד. אלה היו דברים כמו לתת לשוֹט להשתהות קצת, שימוש בעדשות רחבות יותר, מראה מאובק יותר. דברים כאלה היו בדיוק מה שהוא חיפש. אז ישבנו בחדר עם לוח לבן וטלוויזיה גדולה וצפינו בכמה סרטים ודיברנו על זה. זאת הייתה פשוט חבורה של אנשים שמסכימים אחד עם השני, אז למעשה היה די קל לתאם את האסתטיקה שלנו.

"יכולנו לעשות דברים של מורהד ובנסון בזמן שעבדנו עם אולפן גדול. זה אף פעם לא היה עניין בשבילנו. אנחנו תמיד אומרים שאחרי שעוברים את כל המשאיות הגדולות על סט עתיר תקציב, כל השאר הוא אותו הדבר. זה אותו סוג של פתרון בעיות; זאת אותה עבודה. ובתקווה, האינסטינקטים שלך הם זיווג טוב לתוכן הזה, אבל במקרה שלנו באמת היה לנו מזל. זה היה זיווג משמים".

הבמאי אהרון מורהד וג'סטין בנסון עם השחקן אוסקר אייזק על סט צילומי הסדרה "מון נייט" (צילום: Csaba Aknay, Marvel Studios)
הבמאי אהרון מורהד וג'סטין בנסון עם השחקן אוסקר אייזק על סט צילומי הסדרה "מון נייט" (צילום: Csaba Aknay, Marvel Studios)

גם דיאב ממהר להצדיע למארוול על תמיכתם האדירה ועל המאמצים והמשאבים הרבים שהשקיעו כדי לעזור לו ליצור מראה ואווירה אותנטיים.

"מון נייט" הוא הפרויקט הגדול השלישי של אוסקר אייזק שצולם בוואדי רם שבעקבה, ירדן. מורהד מתבדח: "כשחיפשנו אתר לצילום, היה מקום שאמרו לנו עליו, 'לא, חכו, זה מ'מלחמת הכוכבים', אל תצלמו שם'".

"כשאתה מחפש שם אתר לצילום, הרבה מהמקומות האלה קשורים לסרטים אהובים שראית" אומר בנסון. "חלק קטן מהם היה מחוץ לתחום בשבילנו, אבל כמעריץ גדול של אוסקר אייזק, שראה את כל הסרטים שלו בקולנוע, האם אני מזהה חלק מהמקומות האלה? בהחלט! האם זה מסיח את הדעת? כן!".

מורהד צפה ב"להציל את מארק וואטני", וכשזיהה את הסלע המיוחד שהם צילמו בוואדי רם, "זה היה כמו המם של [לאונרדו] דיקפריו מ'היו זמנים בהוליווד', הייתי כאילו: 'הנה זה!'".

אית'ן הוק בתפקיד ארתור הארו בסדרה "מון נייט" (צילום: Gabor Kotschy, Marvel Studios)
אית'ן הוק בתפקיד ארתור הארו בסדרה "מון נייט" (צילום: Gabor Kotschy, Marvel Studios)

כל התהליך של חיפוש אתר לצילומים בירדן ושל הצילומים עצמם היה מרגש: "הכניסו אותנו למושב האחורי של מכונית, ומישהו הסיע אותנו לאנשהו, ופשוט דהרנו במורד כביש מהיר במדבר הירדני. ואז הנהג שלנו הצביע על גוף מים מבעד לחלון ואמר, 'זה ים המלח'.

"קפצה לי לראש המחשבה המוזרה הזאת, אני בחור פשוט מפלורידה. חשבתי שים המלח הוא כמו השנגרילה, מין מקום מיתי. ידעתי כמובן שים המלח קיים באמת, אבל מעולם לא חשבתי שאני אראה אותו במו עיניי. אז היו לי דמעות בעיניים, כי הבנתי את קנה המידה הבלתי ייאמן של ההרפתקה שיצאנו אליה".

"קפצה לי לראש המחשבה המוזרה הזאת, אני בחור פשוט מפלורידה. חשבתי שים המלח הוא כמו השנגרילה, מין מקום מיתי. ידעתי כמובן שים המלח קיים באמת, אבל מעולם לא חשבתי שאני אראה אותו במו עיניי"

בנסון נזכר: "היה ערב אחד שצילמנו בעולם העתיק, וכשהסתכלנו מסביב ראינו את כל המבנים האלה והפסלים מהמיתוסים, בין אם זה היה גרגויל או משהו אחר. והנה אנחנו ביניהם, מספרים סיפור על האגדות והמיתוסים הגדולים של זמננו.

"כשאנשים יסתכלו על זה לאחור בעוד כמה מאות שנים מעכשיו, או בעוד אלף שנים מעכשיו, זה יהיה כמעט אותו הדבר כמו שאנחנו מסתכלים על אחד הפסלים האלה שמייצגים את המיתוסים הגדולים ביותר בהיסטוריה".

דמות האל ח'ונסו עם הדמות הראשית בגילומו של אוסקר אייזק בסדרה "מון נייט" (צילום: Csaba Aknay, Marvel Studios)
דמות האל ח'ונסו עם הדמות הראשית בגילומו של אוסקר אייזק בסדרה "מון נייט" (צילום: Csaba Aknay, Marvel Studios)

איך הייתה העבודה עם מארוול ונשיא האולפנים קווין פייג'?
מורהד: "אנחנו לא יכולים לתאר כמה נפלאה הייתה חוויית העבודה איתם. אין אף אחד עם אקדח שאומר לנו להגיד את זה. הם היו השותפים הכי טובים. יהיה מוזר לומר שזה היה כמו לעבוד עם בוס מעולה, כי לא הרגשנו שיש לנו בוס. זאת הייתה פשוט קבוצה של חברים שנפגשים כדי ליצור משהו מגניב.

"אנחנו עדיין נמשיך לעשות גם סרטים עצמאיים. נעבור הלוך ושוב [מקולנוע עצמאי לאולפנים], אבל זה כל כך נפלא לעבוד במגרש המשחקים הזה. כל האנשים שם באמת חכמים. כולם מנסים כמיטב יכולתם לעשות דבר אחד: לספר סיפור בצורה ממש טובה".

הבמאי והמפיק בפועל דיאב אומר שזה היה עיקרון מרכזי מבחינתו, שגרם לו לשכור את המלחין המצרי המצליח הישאם נזיה ואת העורך אחמד חאפז ולהבטיח ש-90% מהדמויות המצריות יגולמו על ידי שחקנים בני ארצו.

ההיסטוריה והקוסמולוגיה העתיקות של מצרים מקבלות ביטוי ב"מון נייט", כפי שראה כל מי שמכיר את הקומיקס או צפה בפרקים הראשונים של הסדרה. זו הפעם הראשונה שמוצר של מארוול עוסק בהיסטוריה מצרית עתיקה, וזו הפעם הראשונה שהוא ממוקם בעולם הערבי – עם התקדמות הסדרה, חלק גדול מהאקשן מתרחש במצרים.

זו הפעם הראשונה שמוצר של מארוול עוסק בהיסטוריה מצרית עתיקה, וזו הפעם הראשונה שהוא ממוקם בעולם הערבי – עם התקדמות הסדרה, חלק גדול מהאקשן מתרחש במצרים

סצנה מתוך "מון נייט" אשר לכאורה מתרחשת במצרים (צילום: Marvel Studios)
סצנה מתוך "מון נייט" אשר לכאורה מתרחשת במצרים (צילום: Marvel Studios)

בשונה מהרבה הפקות הוליוודיות אחרות, הקשר של הסדרה למצרים לא מסתכם בכך. הן לפני המצלמה והן מאחוריה, בסרט משתתפים מיטב הכישרונות המצריים, כחלק מההקפדה על אותנטיות בהובלתו של דיאב.

דיאב, שמתגורר כיום בלוס אנג'לס, ידוע במצרים בעיקר בזכות כתיבת שוברי קופות כמו "אל-ג'זירה" ("האי") ובימוי דרמות עטורות שבחים כגון "קהיר 678" ו"קלאש" (במקור "אישתיבאק"), שהוקרן במסגרת "מבט מסוים" בפסטיבל קאן.

דיאב, שביים שלושה מתוך ששת הפרקים של "מון נייט", מספר שחלק גדול מההצעה בת 200 העמודים שהכין עבור מארוול, יחד עם אשתו התסריטאית והמפיקה שרה גוהר, עסק בהצגתם של מולדתו ואזרחיה בצורה אמינה על המסך, ללא הסטריאוטיפים והקלישאות השכיחים כל כך.

"חלק גדול מההצעה שלנו היה להימנע מהמבט האוריינטליסטי, שתמיד עושה לנו דה-הומניזציה. הוא מציג אותנו כאקזוטיים, את הנשים ככנועות ואת הגברים כרשעים. ולא מדובר רק בייצוג של האנשים, אלא גם של המקום עצמו".

"חלק גדול מההצעה שלנו היה להימנע מהמבט האוריינטליסטי, שתמיד עושה למצרים דה-הומניזציה. הוא מציג אותנו כאקזוטיים, את הנשים ככנועות ואת הגברים כרשעים. ולא מדובר רק באנשים אלא במקום עצמו"

אית'ן הוק בתפקיד ארתור הארו בסדרה "מון נייט" (צילום: Marvel Studios)
אית'ן הוק בתפקיד ארתור הארו בסדרה "מון נייט" (צילום: Marvel Studios)

עבור דיאב זו ללא ספק עובדה כואבת שרוב הסרטים ההוליוודיים שעלילותיהם מתרחשות במצרים לא צולמו שם למעשה. הוא סבור כי זהו "חוסר כבוד" שתשומת לב כה מעטה ניתנת לפרטים ושקהיר מוצגת שוב ושוב כעיר מסתורית ואקזוטית במקום כמטרופולין מודרנית רועשת, כאוטית והומה כפי שהיא באמת.

"בדרך כלל מצרים מצולמת כך שרואים את הפירמידות רק באמצע המדבר, אפילו שיש לנו פירמידות באמצע העיר, שאפשר לראות אם פשוט מסתובבים לצד השני", אומר דיאב. "זה כמו לצלם את פריז ולראות את הביג בן ברקע".

"בדרך כלל מצרים מצולמת כך שרואים את הפירמידות רק באמצע המדבר, אפילו שיש לנו פירמידות באמצע העיר, שאפשר לראות אם פשוט מסתובבים לצד השני. זה כמו לצלם את פריז ולראות את הביג בן ברקע"

אף על פי כן, אף לא שוט אחד של "מון נייט" צולם במצרים (בגלל הממשלה הנוכחית וענייני צנזורה, אולפני הוליווד לא צילמו במדינה מזה זמן רב). תחת זאת, חלק גדול מהסדרה צולם באולפנים בבודפשט שבהונגריה, שדיאב ומשפחתו עברו לגור בה לצורך ההפקה למשך שנתיים.

אבל הוא הביא אל הסט כמה יוצרים מצריים כדי לסייע לו בהגשמת החזון שלו. המלחין הידוע הישאם נזיה נבחר, כאמור, לחבר את הפסקול. נזיה הוא שם גדול במצרים, שכתב את המוזיקה ליותר מארבעים סרטים, בהם שובר הקופות של מרוואן חאמד, "הפיל הכחול". "מון נייט" מציינת את עבודתו הראשונה של נזיה הן עם אולפן הוליוודי והן עם דיאב.

הבמיא מוחמד דיאב והשחקן אוסקר אייזק על הסט במהלך צילומי הסדרה "מון נייט" (צילום: Gabor Kotschy, Marvel Studios)
הבמיא מוחמד דיאב והשחקן אוסקר אייזק על הסט במהלך צילומי הסדרה "מון נייט" (צילום: Gabor Kotschy, Marvel Studios)

"זה כל כך מצרי, אבל זה גם משהו שכל אחד יכול להתחבר אליו", אומר דיאב על עבודתו של נזיה, ומוסיף כי הוא רצה שהפסקול – שמערב שירים ישנים וחדשים – יעזור להדגיש את העובדה שקהיר היא "עיר אורבנית גדולה שאף פעם לא ישנה, עם סצנת מוזיקה משלה, ושיש לה הרבה במשותף עם המערב", ולא יתבסס על מוזיקה סטנדרטית שנשמעת כאילו היא "מימי הביניים".

על סט הצילומים העצום בבודפשט – שנבנו בו שני בתי דירות מצריים גדולים בשלמותם – דיאב הציק, כדבריו, למעצבת התלבושות מייגן קספרליק ומעצבת ההפקה סטפניה צ'לה "מדי יום ביומו" בבעיות שלו עם האופן שבו הפקות מערביות מציגות את מצרים ואת המזרח התיכון.

"דבר כמו רעלה, למשל, אם תקשור אותה בצורה מסוימת זה יכול למקם אותך במדינה אחרת לגמרי", הוא מציין.

דיאב מתבדח על ה"סיוטים" שגרם למפקח על האפקטים החזותיים של "מון נייט", שון פאדן, בכך שהעיר לו בכל פעם שדברים לא נראו כמו במצרים.

השחקנית מאי קלמאווי בסדרה "מון נייט" (צילום: Csaba Aknay, Marvel Studios)
השחקנית מאי קלמאווי בסדרה "מון נייט" (צילום: Csaba Aknay, Marvel Studios)

אבל התהליך הזה לא נעצר מאחורי המצלמה. דיאב דחף לכך שהשחקנית המצרייה-פלסטינית כוכבת הסדרה "ראמי", מאי קלמאווי, תגלם את לילה אל-פאולי, דמות משמעותית בעברו של ספקטור, שלא נכתבה במקור כמצרית.

לתפקיד אחר הוא גייס את השחקן המצרי-בריטי חאלד עבדאללה, כוכב "רודף העפיפונים", שהופיע גם בסרט התיעודי של נטפליקס "הכיכר", אשר היה מועמד לאוסקר (ובקרוב אפשר יהיה לראות אותו ב"הכתר", בדמות בן הזוג של הנסיכה דיאנה, דודי אל-פיאד). "תמיד רציתי לעבוד עם חאלד", אומר דיאב.

הליהוק האותנטי לא הסתכם רק בתפקידים הגדולים; דיאב ליהק כמה שחקנים מצרים ידועים יחסית גם לתפקידים קטנים יותר, ואפילו נהג מונית מצרי, שיש לו לדבריו שורה אחת בלבד. "אם אתה רואה מישהו שהוא מצרי בסדרה, הוא ככל הנראה מצרי!", הוא אומר, ומעריך כי "90 אחוז" מהדמויות המצריות – גם כשמדובר בניצבים – מגולמות על ידי מצרים.

"רוב הניצבים שקיבלנו היו מצרים שחיים בבודפשט, וחלק מהם התרגשו עד דמעות, אני נשבע, ואמרו לי שהם לא היו בבית כבר חמש שנים וכמה שזה נראה דומה", הוא אומר.

"רוב הניצבים שקיבלנו היו מצרים שחיים בבודפשט, וחלק מהם התרגשו עד דמעות, אני נשבע, ואמרו לי שהם לא היו בבית כבר חמש שנים וכמה שזה נראה דומה"

אוסקר אייזק בתפקיד הראשי ב"מון נייט" (צילום: Marvel Studios)
אוסקר אייזק בתפקיד הראשי ב"מון נייט" (צילום: Marvel Studios)

הוא היה מרוצה לשמוע מנשיא אולפני מארוול קווין פייג' ש"הם הולכים להשתמש שוב" בהרבה מהיוצרים המצרים שדיאב הביא לסדרה.

דיאב אומר: "אני חושב שהם שכרו אותי כדי לעזור להם להמציא את עצמם מחדש, וזה לא רק אני – אני רואה את זה בכל הדברים של מארוול", הוא אומר. "הם רצו משהו מהטעם שלי, משהו עם חיבור לקרקע, משהו אחר לחלוטין. ככה מארוול ממציאים את עצמם מחדש ונותנים הזדמנויות לדם חדש".

בעונה השנייה, שזה עתה קיבלה אור ירוק, דיאב מתכנן להביא את האותנטיות לרמה גבוהה עוד יותר. "אנחנו מאוד להוטים לצלם במצרים, כי לא חשוב כמה טוב נעשה את זה, מצרים היא הרבה יותר יפה", הוא אומר, ומוסיף כי הוא מקווה שניתן יהיה לארגן הקרנת בכורה במדינה כצעד ראשון.

בעונה השנייה, שזה עתה קיבלה אור ירוק, דיאב מתכנן להביא את האותנטיות לרמה גבוהה עוד יותר. "אנחנו מאוד להוטים לצלם במצרים, כי לא חשוב כמה טוב נעשה את זה, מצרים היא הרבה יותר יפה"

"יש לי הרגשה שזאת תהיה חגיגה, ואני חושב שמצרים תקדם את זה בברכה!"

אוסקר אייזק בתפקיד הראשי ב"מון נייט" (צילום: Gabor Kotschy, Marvel Studios)
אוסקר אייזק בתפקיד הראשי ב"מון נייט" (צילום: Gabor Kotschy, Marvel Studios)
עוד 1,902 מילים
סגירה