בן פורסטר בסרט "השורד" (צילום: Leo Pinter/HBO)
Leo Pinter/HBO

ביד חזקה ובזרוע נטויה

הסרט החדש "השורד" מגולל את סיפורו הלא יאמן של הארי האפט – ניצול שואה שהפך למתאגרף מקצועי באושוויץ ונאלץ להשתתף בקרבות ראווה כדי לשרוד ● השחקן בן פוסטר, שמגלם את האפט, מספר בראיון על הדיאטות הקיצוניות שעבר במהלך הצילומים ("רציתי לראות את עצמות החזה שלי") ועל אותה סצנה שאולתרה, כי הבמאי בארי לוינסון ביקש להוציא מפוסטר רגש בלתי צפוי

JTAבמהלך הסרט החדש  "השורד", שיוקרן בבתי הקולנוע החל ממחר (חמישי), השחקן בן פוסטר – שמגלם את שורד השואה הארי האפט – חווה רגע של מודעות עצמית עמוקה.

בשלב הזה האפט, שהפך למתאגרף מקצועי באושוויץ, מתעמת סוף סוף עם העובדה שעליו למצוא דרך לתרגם את החוויה הטראומטית שעבר במחנות המוות לעדות עבור האנשים בחייו – או להניח לטראומה לאכול אותו מבפנים.

כשאשתו מרים – אותה מגלמת ויקי קרייפס – מתעמתת איתו בנושא עברו האפל ומבקשת ממנו לחשוף אותו בפני בנם – הוא נשבר, פורץ בבכי ואז מספר לראשונה את מה שהיה עליו לעשות לחברו הטוב ביותר כדי לשרוד.

מדובר ברגע עוצמתי במיוחד בסרט – וחשוב לציין זאת מפני שהוא היה גם מאולתר. "הסצנה הייתה אמורה להסתיים בזה שהארי אומר, 'את לא מכירה את הצד הכי גרוע שלי'", מספר פוסטר בריאיון לסוכנות הידיעות היהודית. "מרים הייתה אמורה לקום ולחבק אותו… אבל ויקי לא קמה.

"היא לא מחבקת אותי. אני עומד שם ליד כיור והיא מתחילה להציק לי ולשאול שאלות קשות, והארי – אני – מתחיל להתרגז". פוסטר לא ידע מה לעשות באותו רגע והתחיל לגולל את הזיכרון הנורא מהמחנות, שאותו "זכר" כי כבר צילם את הסצנה הזאת. "זה כבר היה בפנים, זה פשוט התחיל להישפך החוצה", משחזר פוסטר.

בסוף הסצנה, הקרביים של הארי נשפכו על כל הסט, יחד עם כוס מיץ התפוזים ששימשה כאביזר במה. הבמאי זוכה האוסקר בארי לוינסון היה זה שהורה לקרייפס לחרוג מהתסריט. "באופן אופייני לבארי, הוא לא סיפר לי", אומר פוסטר. בסט של לוינסון "יכולים לקרות דברים נפיצים הנחווים כאמיתיים".

"השורד" הוצג בהקרנת בכורה בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי של טורונטו בסתיו האחרון. החל ממחר, כאמור, הוא יוקרן בבתי הקולנוע – כמו גם בשירות הסטרימינג HBO Max.

לא מדובר בסרט שואה טיפוסי אף שהוא מגולל סיפור של שורד יהודי. רוב עלילת הסרט – שהופק בשיתוף קרן השואה של אוניברסיטת דרום קליפורניה – מתרחשת אחרי המלחמה, כשהארי מנסה להתיישב מחדש בקהילה היהודית מוכת האובדן בברוקלין.

לא מדובר בסרט שואה טיפוסי אף שהוא מגולל סיפור של שורד יהודי. רוב עלילת הסרט מתרחשת אחרי המלחמה, כשהארי מנסה להתיישב מחדש בקהילה היהודית מוכת האובדן בברוקלין

בן פוסטר כהארי האפט, מתוך "השורד" (צילום: HBO)
בן פוסטר כהארי האפט, מתוך "השורד" (צילום: HBO)

למרות הטראומה הקשה, הוא מנצל את מעמדו כשורד שואה כדי לייחד את עצמו בזירת האגרוף – "בפינה הימנית, גאוותה של פולין ושורד אושוויץ!" הסרט עוקב אחרי חייו של הארי מהרגע שהוא פורש מתחום האגרוף, מקים משפחה, נאבק בשדים הפנימיים שלו ומנסה לגלות מה קרה לאהובת נעוריו במחנות.

עבור פוסטר, שסבתו נמלטה מהפוגרומים ברומניה לארצות הברית בשנות ה־20 של המאה הקודמת, ההשתתפות בסרט "העמיקה את היחס שלי לאומץ של אלה שעזבו כדי לבוא לכאן".

הסרט גם איחד שוב אותו ואת לוינסון אחרי 23 שנים: אחד התפקידים הראשונים שגילם פוסטר היה הגיבור היהודי הצעיר של הקומדיה האוטוביוגרפית "ליברטי הייטס" מ־1999 שביים לוינסון, קומדיה המבוססת על חייו של הבמאי עצמו שגדל כיהודי בבוסטון.

הסרט גם איחד שוב אותו ואת לוינסון אחרי 23 שנים: אחד התפקידים הראשונים שגילם פוסטר היה הגיבור היהודי הצעיר של הקומדיה "ליברטי הייטס" מ־1999 שביים לוינסון

פוסטר שיחק בסרט הזה כשהיה בן 17. זוהי נקודת הפתיחה שלו לקריירה עטורות השבחים בתפקידי גברים קשוחים אך פגיעים בסרטים כמו "השליח", "ללא עקבות" ו"באש ובמים".  "סחבתי איתי את בארי במשך כל השנים האלה", הוא אומר.

בן פוסטר מגלם את הארי האפט, ניצול שואה שהפך למתאגרף מקצועי (צילום: Jessica Kourkounis/HBO)
בן פוסטר מגלם את הארי האפט, ניצול שואה שהפך למתאגרף מקצועי (צילום: Jessica Kourkounis/HBO)

אף שפוסטר למד על דמותו של האפט מבנו של המתאגרף, אלן סקוט – שכתב את הביוגרפיה של אביו – הוא לא פגש את סקוט עד שהצוות כבר היה עמוק בתוך הצילומים.

פוסטר, שגדל כיהודי וחגג בר מצווה, התאמן על המבטא שלו עם מומחה ליידיש וביקר באתר ההנצחה של אושוויץ בפולין, שלדבריו עורר בו "אובססיה לא בריאה" לדחוף את הגוף שלו לנקודת שבירה

תחת זאת, פוסטר, שגדל כיהודי וחגג בר מצווה, התאמן על המבטא שלו עם מומחה ליידיש וביקר באתר ההנצחה של אושוויץ בפולין, שלדבריו עורר בו "אובססיה לא בריאה" לדחוף את הגוף שלו לנקודת שבירה: הוא גזר על עצמו דיאטה חריפה כדי להיראות כמה שיותר שדוף לקטעים המתרחשים במחנה.

"רציתי לראות את עצמות החזה שלי", הוא אומר ומוסיף כי זאת הייתה הדרך שלו לחלוק כבוד לאסירי המחנות. "כשאתה רואה את הזוועות האלה, מה עברו הניצולים, מה עברו אלה שנספו, אתה לא יכול להופיע לצילומים בצורה הגונה עם חמישה–שבעה קילו פחות".

אחרי צילומי הקטעים המתרחשים באושוויץ, הצוות לקח הפסקה של חמישה שבועות כדי לאפשר לפוסטר לעלות 20 קילוגרמים של מסת שריר בשביל שיוכל לגלם את הארי בשיא קריירת האגרוף שלו.

הארי האפט האמיתי, אחרי השואה (צילום: ויקיפדיה)
הארי האפט האמיתי, אחרי השואה (צילום: ויקיפדיה)

ואז, לקראת צילומי החלק השלישי של הסרט, שבו הוא מגלם את הארי כגבר בגיל העמידה, היה עליו לעבור שינוי נוסף: "יכולתי לאכול כל מה שרציתי. מעולם לא הייתי מאושר כל כך".

פוסטר זכה לעבוד עם צוות מרשים של שחקני משנה, בהם קרייפס ("חוטים נסתרים"), פיטר סארסגארד, דני דה ויטו, ג'ון לגוויזאמו – והשחקנית הישראלית דר זוזובסקי, שמגלמת את אהבת נעוריו האבודה של הארי, לאה.

אחרי צילומי הקטעים המתרחשים באושוויץ, הצוות לקח הפסקה של חמישה שבועות כדי לאפשר לפוסטר לעלות 20 קילוגרמים של מסת שריר בשביל שיוכל לגלם את הארי בשיא קריירת האגרוף שלו

עם זאת, ויל סמית', שמשחק לצדו של פוסטר בסרט אחר, "שחרור" – שאמור לעלות לאקרנים בקרוב – הוא זה שמושך כרגע את רוב תשומת הלב בעקבות הסטירה שנתן לכריס רוק בטקס פרסי האוסקר.

בעקבות התקיפה, הוקפאו כמה פרויקטים בהשתתפותו של סמית', בהם "שחרור", דרמה עתירת תקציב על עבד נמלט בבימויו של במאי "יום אימונים מסוכן", אנטואן פוקואה. פוסטר, שמגלם לוכד עבדים, לא יודע מתי הסרט ייצא.

אבל, הוא מקווה, שהקהל יזכה לצפות בו, מפני שהוא מוצא קשר בין ההתמודדות עם נושא העבדות בארצות הברית של ימינו לבין ההתמודדות עם השואה ב"השורד". "כמו ש'השורד' מתייחס לזוועות, לאימה ולהישרדות, הסרט הזה עוקב אחרי אדם שנמלט ממחנות עבודה בארצות הברית", אומר פוסטר.

"זה מזעזע, הקווים המקבילים… הקווים המקבילים של מה שעשינו במדינה שלנו ראויים לבחינה".

צילומי סצנה מהסרט "השורד" (צילום: Leo Pinter/HBO)
צילומי סצנה מהסרט "השורד" (צילום: Leo Pinter/HBO)
עוד 872 מילים
סגירה