כנס בחירות של תומכי חזבאללה בלבנון, 10 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
AP Photo/Hussein Malla

תוצאות הבחירות בלבנון מאותתות לחזבאללה שהאיום המרכזי שלו הוא מבית

חזבאללה ככל הנראה ירכיב גם את ממשלת לבנון הבאה, אבל העובדה שאיבד בתוך ארבע שנים כ-20% מכוחו הפרלמנטרי מאותתת לארגון השיעי מה מצבו בתוך המדינה שהגיע לפשיטת רגל ● צעירים משכילים שקוראים תיגר על הסדר הישן הם המציאות עמה חזבאללה צריכה להתמודד כיום ● וכל עוד הזירה הלבנונית הפנימית רותחת, נסראללה יעשה הכול כדי להימנע ממתיחות עם ישראל ● פרשנות

אם לא יהיה שינוי של הרגע האחרון, חזבאללה ירכיב ככל הנראה גם את ממשלת לבנון הבאה. זו הסיבה שתומכי הארגון יצאו לחגוג אתמול ברחובות ביירות. ספק אם החגיגות הללו היו ספונטניות, בהתחשב בכך שחזבאללה מנסה להציג ניצחון בלי קשר לתוצאות הבחירות. עובדתית, מחנה ה- 8 במרץ שחזבאללה הוא חלק ממנו ירד במספר המושבים בפרלמנט הלבנוני מ-74 בבחירות 2018, ל-58.

הפרלמנט הלבנוני מורכב מ-128 צירים, ולכן צריך 65 מושבים כדי להרכיב קואליציה. ההערכה היא כי חזבאללה גייס כבר 10 חברי פרלמנט חדשים מהמפלגות העצמאיות, ולכן הוא ירכיב את הממשלה הבאה. מספרית, מחנה ה-8 במרץ הוא היחיד שיכול להרכיב ממשלה בלבנון.

אבל בארגון השיעי, כמו גם בישראל, מבינים היטב את משמעות התוצאות: תושבי לבנון מביעים אי-אמון בשיטה הקיימת שבה חזבאללה למעשה מנהל את המדינה ונותן לגיטימציה לשחיתות השלטונית שהביאה את לבנון לפשיטת רגל.

בארגון השיעי מבינים היטב את משמעות התוצאות: תושבי לבנון מביעים אי-אמון בשיטה הקיימת שבה חזבאללה למעשה מנהל את המדינה ונותן לגיטימציה לשחיתות השלטונית שהביאה את לבנון לפשיטת רגל

התופעה החדשה של לבנון בשנים האחרונות – וביתר שאת אחרי הפיצוץ בנמל ביירות – היא מועדונים חברתיים. למעשה, המדובר בהתאגדות של צעירים ומשכילים שקוראים תיגר על הסדר הישן. מבחינתם, לא עוד מפתח משרות עדתי שמשמר למעשה את מוקדי הכוח במדינה לאליטות דוגמת משפחות חרירי הסונית או ברי השיעית.

אזרחית לבנונית מצביעה בבחירות לפרלמנט בקלפי בביירות, 15 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
אזרחית לבנונית מצביעה בבחירות לפרלמנט בקלפי בביירות, 15 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)

את הדוגמה הטובה ביותר לכוח העולה הזה ניתן לראות בבחירות לתפקיד יו"ר לשכת המהנדסים והאדריכלים הלבנונית. התפקיד הזה שייך מקדמת דנא לפוליטיקאים שדאגו בכל פעם לשבץ בו מועמד שלהם. לא עוד. בשנה שעברה ניצח את הבחירות הללו צעיר אלמוני יחסית בשם פול נג'אר.

נג'אר הוא אולי פניה של לבנון החדשה, זו שרוצה להשתחרר מכבלי הפוליטיקה הישנה שנשענת על המפתח העדתי ומסורת השחיתות. הוא מהנדס בשנות ה-30 לחייו, נשוי ועד 2020 היה אב לבת, אלכסנדרה.

ביולי 2020, אלכסנדרה נהרגה בפיצוץ בנמל ביירות, ואמה שהייתה איתה נפצעה קשה והצליחה להחלים. בני הזוג שקלו לעזוב את לבנון לקנדה, אבל לבסוף  החליטו להישאר בבירות כדי להביא את האחראים למות בתם היחידה לדין.

הזוג נג'אר הפך לפניה של המחאה נגד הממשל. ביולי 2021, כשהחליט פול לרוץ לראשות לשכת המהנדסים הוא נבחר ברוב של 70% מהקולות. בראיון לרויטרס ביום ראשון אמר נג'אר, תוך הוא עוטה מסכה עם הכיתוב 4 באוגוסט 2020,  "רק החלפת השלטון הישן, המושחת יביא נחמה למשפחות".

פול נג'אר, שאיבד את בתו אלכסנדרה בפיצוץ בנמל ביירות בלבנון שארע ב-4 באוגוסט 2020 (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir via Alamy)
פול נג'אר, שאיבד את בתו אלכסנדרה בפיצוץ בנמל ביירות בלבנון שארע ב-4 באוגוסט 2020 (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir via Alamy)

הקולות הללו הם המציאות עמה חזבאללה צריך להתמודד כיום בלבנון. זירת האיום המרכזית שלו היא פנימית. המשימה המיידית היא להרכיב את הקואליציה לקראת הבחירות לנשיאות באוקטובר 2022. הרכב הקואליציה ישפיע על דמות הנשיא. בהקשר הזה חזבאללה לא יכול להרשות לעצמו לאבד אחיזה שלטונית, שכן הנשיא בלבנון הוא דמות ביצועית עם השפעה.

הרכב הקואליציה ישפיע על דמות הנשיא. בהקשר הזה חזבאללה לא יכול להרשות לעצמו לאבד אחיזה שלטונית, שכן הנשיא בלבנון הוא דמות ביצועית עם השפעה

הנשיא הנוכחי מישל עאון נמצא במצב רפואי ירוד וכבר הודיע כי לא יציג מועמדות לקדנציה נוספת. ההצהרה הזו מצריכה את חזבאללה לחשב מסלול מחדש, ובאופן זהיר. המטרה היא למצוא דמות נוצרית שתדע ליישר קו עם הארגון. המועמד הטבעי – לדעת מומחים בישראל, בעיקר בעיני עצמו – הוא שר החוץ לשעבר ג'ובראן בסיל, שמזוהה כחלק ממחנה ה-8 במרץ והוא חתנו של הנשיא עאון.

אלא שארוחת שבירת צום באחד מערבי הרמדאן האחרון טרפה את הקלפים ועוררה גל שמועות על מועמד נוצרי אחר. סולימאן פרנג'יה הבן – מי שעומד בראש מפלגת אל מרדה – נראה יושב לצידו של לא אחר מאשר חסן נסראללה.

בלבנון לא צריך יותר מתמונה אחת כדי לספר סיפור שלם. פרנג'יה נכנס לפרלמנט הנוכחי עם 2 מושבים – ירידה של 2 מושבים מבחירות 2018 – אבל הוא מכוון כנראה לתפקיד אחר: הנשיאות. ההערכה היא כי הוא הבחירה של נסראללה, שמעדיף אותו על בסיל.

סולימאן פרנג'יה, ראש מפלגת אל מרדה הלבנונית (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir via Alamy)
סולימאן פרנג'יה, ראש מפלגת אל מרדה הלבנונית (צילום: REUTERS/Mohamed Azakir via Alamy)

לפרנג'יה ונסראללה יש אויב משותף, וזה מספיק כדי ליצור בריתות במזרח התיכון. האויב הוא סמיר ג'עג'ע, מנהיג מפלגת "הכוחות הלבנוניים". ג'עג'ע מואשם כי שלח כוחות לירות לעבר המפגינים שצרו על הבניין שבו התכנסה ועדת החקירה של הפיצוץ בנמל ביירות.

האויב הוא סמיר ג'עג'ע, מנהיג מפלגת "הכוחות הלבנוניים". ג'עג'ע מואשם כי שלח כוחות לירות לעבר המפגינים שצרו על הבניין שבו התכנסה ועדת החקירה של הפיצוץ בנמל ביירות

חזבאללה הבין לאן הולכת החקירה ומי האשמים, ושלח המונים לרחובות כשהם צועדים ברחובות הרובע הנוצרי ומנפצים שמשות ומכוניות. ג'עג'ע לא נשאר חייב ושלח צלפים. חילופי האש המצולמים באוקטובר 2021 הביכו מאוד את חזבאללה והעמידו אותו שוב במרכז השיח הלבנוני תחת השאלה האם הוא מגן או מחריב לבנון.

לפרנג'יה חשבון דמים עם ג'עג'ע. ב-1978, ג'עג'ע וחברו אלי חובייקה חיסלו את אביו של סולימאן, טוני, את אימו ורה ואת אחותו בת השלוש ג'יהאן, במסגרת קרב פנימי בין הפלנגות הנוצריות. סולימאן, שהיה אז בן 14, ניצל משום שלא היה בבית. לכן, לא מן הנמנע שהילד הנוצרי שניצל מטבח בני עדתו ינהיג את לבנון בעוד חצי שנה, כשהוא נשען על כידוני השיעים בלבנון.

ונשאלת השאלה לגבי השפעתה של ישראל על המציאות הפוליטית הלבנונית. ההערכה בישראל היא כי כל עוד הזירה הלבנונית הפנימית רותחת, חזבאללה יעשה הכול כדי להימנע ממתיחות עם ישראל. כל זה עם סייג אחד: כל עוד לא משתנות משוואות ההרתעה ההדדית.

עוד 775 מילים
סגירה