ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד במליאת הכנסת, 23 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

ניר אורבך נשבר: הוא לא עומד במכבש הלחצים הברוטאלי שמפעילים עליו מימין, בדיוק כמו עידית סילמן לפניו - ואפילו הטקסטים שלהם דומים ● הדרישות של אורבך מבנט לא אפשריות אבל כולם קונים זמן ומחכים שמשהו יקרה ● ובינתיים בממשלה שוררת אווירה של ייאוש ● פרשנות

לא היה צריך להיות זבוב על הקיר בלשכת ראש הממשלה בקריה כדי לדעת מה נאמר שם אמש, בפגישה בין נפתלי בנט וניר אורבך. התוכן היה ברור כמו גם התוצאה (פגישה נוספת בין השניים ביום ראשון בבוקר). לאורך כל היום בנו אורבך ואנשיו את התסריט, הודיעו שנמאס לו מהממשלה הזו ושהוא ייתן לבנט צ'אנס נוסף לשנות את ההרכב לימני יותר.

אני מוכן להמר גם ששמו של בצלאל סמוטריץ', שנוא נפשם של בנט ובעיקר של אורבך, עלה בפגישה. "אתה באמת הולך לתת לבצלאל את המתנה הזו?" שאל בנט את אורבך, אבל זו רק השערה שלי.

אני מוכן להמר ששמו של סמוטריץ', שנוא נפשם של בנט ובעיקר של אורבך, עלה בפגישה. "אתה באמת הולך לתת לבצלאל את המתנה הזו?" שאל בנט את אורבך, אבל זו רק השערה

אורבך הגיע לפגישה אחרי שטענו אותו מכל הכיוונים. בנט דיבר כמעט עם כל בני המשפחה והחברים שלו ואיילת שקד ישבה אתו לילה שלם. הליכוד לא עוזב אותו לרגע. ח"כ קטי שטרית היא הרפרנטית של נתניהו לענייני אורבך. מציעים לו שם את כל הטוב שבעולם, אבל אף אחד לא יתחייב בנפשו שההבטחות אכן יקוימו. אתמול אמר ח"כ דוד ביטן שאין להם מקומות לכל הפורשים. "לא נעשה מכירת חיסול", הוא התבטא.

אורבך, האיש שבנט הביא לימינה, נשבר. הוא לא עמד במכבש הלחצים הברוטאלי שהפעילו עליו מימין, בדיוק כמו עידית סילמן לפניו. הטקסטים שלהם דומים. "במקום ממשלה אזרחית קמה ממשלה עם נציגות ערבית-לאומית", צוטט אורבך. "בחרו בנו כדי שנעשה א' ואנחנו עושים ב'", כפי שאמרה סילמן.

עידית סילמן וניר אורבך בכניסה ללשכת ראש הממשלה, 16 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עידית סילמן וניר אורבך בכניסה ללשכת ראש הממשלה, 16 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

אורבך דורש מבנט את שינוי הרכב הממשלה, כדי שתהיה ימנית יותר, אבל גם הוא יודע שזו משימה בלתי אפשרית. אורבך רוצה ממשלה עם נתניהו, אבל לשם כך הוא צריך את גדעון סער בקומבינציה הזו. זה לא יקרה. בנט גם לא יכול לפטר שרים ולמנות שרים כרצונו. זה מנוגד לחוק יסוד הממשלה. הכול דרישות ריקות, בקיצור.

בנט מחכה לנס משלו. הוא רוצה לעבור את מושב הקיץ ואז יוכל לשרוד לפחות עד נובמבר, לסגור שנה וחצי בתפקיד ואולי אפילו לעקוף את ימי כהונתו הקצרים של אהוד ברק בראשות הממשלה (ברק כיהן שנה ושמונה חודשים).

בנט מחכה לנס משלו. הוא רוצה לעבור את מושב הקיץ ואז יוכל לשרוד לפחות עד נובמבר, לסגור שנה וחצי בתפקיד ואולי אפילו לעקוף את ימי כהונתו הקצרים – שנה ושמונה חודשים – של אהוד ברק בראשות הממשלה

בנט היה רוצה להעיף עכשיו מהכנסת את המורדים שהצביעו נגד הקואליציה ביום שני, והפילו את חוק יו"ש: מאזן גנאים מרע"ם וג'ידא רינאוי-זעבי ממרצ. בנט ויאיר לפיד מקווים שהחוק הזה אכן יעבור ביום שני הבא. הסיכויים לא גדולים וצריך תמיד לזכור שסילמן היא דמות המפתח בסופו של דבר.

גם בנט וגם אורבך קונים בינתיים זמן. לפחות בסוף השבוע הם יוכלו קצת לנשום. אורבך ייכנס כמו גבר-גבר לבית הכנסת שלו בפתח תקווה בשבת ויתגאה באולטימטום שהניח לפתחו של ראש הממשלה.

ניר אורבך בכנסת, 9 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)
ניר אורבך בכנסת, 9 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

אם בנט ולפיד לא יצליחו לעשות כלום, אורבך יכול לתמוך בחוק להקדמת הבחירות אם יעלה בקריאה טרומית ביום רביעי הבא. לאופוזיציה יחד עם אורבך, סילמן ועמיחי שיקלי יש 61 חברי כנסת לטובת פיזור הכנסת.

האם יש לאורבך אומץ למהלך כזה? צריך תמיד לזכור שאם אורבך אכן יפיל את הממשלה בקולו, יאיר לפיד יהיה ראש ממשלת המעבר שתקום, וגם את זה הוא צריך לקחת בחשבון.

האווירה בממשלה היא של ייאוש. כולם נגד כולם. לא רק אורבך הוא הבעיה. מקורבי בנט תוקפים גם את מיכאל ביטון מכחול לבן שיצא למרד משלו והודיע שלא יצביע עם הקואליציה עד שלא ישנו את הרפורמה בתחבורה. השרה מירב כהן (יש עתיד) מצידה תקפה אתמול את חברי הכנסת מהשמאל שהצביעו נגד הקואליציה.

"אני לא מבינה את חברי הכנסת מהשמאל שלא שומרים על משמעת קואליציונית", אמרה כהן לזמן ישראל. "מה יצא להם מזה שהממשלה הזו תיפול? הם יעלו במו ידיהם את הימין הקיצוני לשלטון. הבוחרים שלהם לא יסלחו להם על כך גם בעוד עשרים שנה".

"אני לא מבינה את הח"כים מהשמאל שלא שומרים על משמעת קואליציונית. מה יצא להם מזה שהממשלה הזו תיפול? הם יעלו במו ידיהם את הימין הקיצוני לשלטון. הבוחרים שלהם לא יסלחו להם גם בעוד 20 שנה"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 622 מילים ו-1 תגובות
סגירה