האיש הנכון בזמן הנכון

היכולת לגייס כספים היא תנאי הכרחי עבור מי שרוצה להתמנות ליו"ר הסוכנות היהודית ● הבחירה המצוינת באלוף (מיל.) דורון אלמוג - חתן פרס ישראל, נטול כל קשר מפלגתי ועם פעילות יוצאת דופן למען אנשים עם מוגבלויות - מסמלת עידן חדש שבו יכולות מוכחות חשובות מהקשרים הפוליטיים ● פרשנות

אלוף (מיל.) דורון אלמוג (צילום: עמותת ״עדי״)
עמותת ״עדי״
אלוף (מיל.) דורון אלמוג

הבחירה המצוינת של האלוף (מיל.) דורון אלמוג, חתן פרס ישראל, ליו"ר הסוכנות היהודית מסמלת עידן חדש. בעלי התפקיד היוקרתי לא מגיעים רק משדות הפוליטיקה אחרי שקשרו את עצמם במעגלים של דילים עסקניים ומחויבויות מוקדמות. אלמוג הוא איש נקי כפיים, אידיאולוג חברתי, אינו חבר באף מפלגה ומאחוריו פעילות יוצאת דופן ועטורת פרסים למען אנשים עם מוגבלויות.

הבחירה באלמוג של ועדת העשרה של הסוכנות מלמדת גם כי למועמדים של ראש הממשלה או שרים בכירים אין שום משמעות. פעם ראש הממשלה היה קובע מי יהיה יו"ר הסוכנות. אריאל שרון בחר בזאב ביילסקי לתפקיד בראשית שנות ה-2000. שרון העדיף אותו על פני נתן שרנסקי, שנבחר ב-2009 על ידי ראש הממשלה דאז, בנימין נתניהו.

יצחק (בוז'י ) הרצוג נבחר לתפקיד יו"ר הסוכנות ב-2018 למרות שראש הממשלה נתניהו העדיף על פניו את מקורבו, יובל שטייניץ.

במהלך סיבובי הבחירה הנוכחית ניסו ראש הממשלה והשרים את מזלם כמה פעמים. בסיבוב הראשון אמור היה להיבחר השר אלעזר שטרן, אבל הוא הסתבך באמירות אומללות על גריסה של תלונות אנונימיות בימיו כאלוף וראש אכ"א בצבא. המועמדות ירדה במהירות מן הפרק.

השר לענייני מודיעין אלעזר שטרן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השר לענייני מודיעין אלעזר שטרן (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ד"ר רות קלדרון הייתה המועמדת של שר החוץ יאיר לפיד, אך היא לא עברה את ועדת העשרה של הסוכנות, שכוללת חמישה מחברי ההסתדרות הציונית וחמישה מאנשי המגבית מחו"ל.

בוועדה הזו, שבה צריך לקבל תשעה קולות מבין עשרה, נפלו מועמדים רציניים אחרים – ביניהם השגריר לשעבר באו"ם דני דנון, השגריר לשעבר בארצות הברית מייקל אורן, ואחרים. רון פרושאור היה מועמד בעל סיכויים טובים לזכות במירב הקולות אבל הוא העדיף בסוף את תפקיד השגריר בגרמניה.

ועדת העשרה לא הצליחה למצוא מועמד מוסכם, ולכן החל סיבוב נוסף עם מועמדים חדשים. גם הפעם מועמד הממשלה נפל בשלב מוקדם. סגן שר החוץ עידן רול, שזכה לתמיכתם של ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ לפיד יצא מהמרוץ כאשר הבין שאין לו סיכוי מול דורון אלמוג.

פוליטיקאי נוסף ששמו הוזכר במהלך הסיבוב האחרון היה השר זאב אלקין. לאלקין לא היה סיכוי להיבחר בגלל העמדות הימניות שלו, שאינן מקובלות על רוב האמריקאים בוועדה. עצם הפרסום על המועמדות גרם לאלקין נזק, והוא הצטייר כמי שמבקש לברוח מהקואליציה הטובעת ולתפוס לו ג'וב מפנק ברגע האחרון.

לאלקין לא היה סיכוי להיבחר בגלל העמדות הימניות שלו. עצם הפרסום על המועמדות גרם לאלקין נזק, והוא הצטייר כמי שמבקש לברוח מהקואליציה הטובעת ולתפוס לו ג'וב מפנק ברגע האחרון

ח"כ זאב אלקין (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
השר זאב אלקין (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

אלמוג היה המועמד של מארק וילף, מולטי-מיליונר, יו"ר חבר הנאמנים הנכנס של הסוכנות ואולי האיש החזק היום במוסד הזה. אלמוג, שהקים את הכפר השיקומי עדי נגב-נחלת ערן על שם בנו שנפטר בגיל 23, עבד בשנים האחרונות עם קק"ל ויצא מטעמה למסעי הרצאות בעולם, במהלכם גייס כספים רבים לטובת פרויקטים התומכים באנשים עם מוגבלויות.

היכולת לגייס כספים היא תנאי הכרחי עבור מי שרוצה להיות יו"ר הסוכנות היהודית. בסוכנות מעריכים כי זו אחת הסיבות להעדפה של אלמוג על פני המועמד מארק רגב, שהיה שגריר ישראל בבריטניה והציג עבר דיפלומטי עשיר, אבל עדיין לא הוכיח כישרון בגיוס כספים ברחבי העולם.

אלמוג, בן 71, היה בעצם האיש הנכון בזמן הנכון. אילו ניגש לתפקיד בסיבוב הראשון סביר שלא היה מקבל תשעה מתוך עשרה קולות כנדרש, והיה נופל יחד עם כל המועמדים הבכירים האחרים. הפעם נוצרה תחושת דחיפות, המינוי היה הכרחי אחרי הסאגה לאורך החודשים האחרונים, ואלמוג נתפס כמי שיכול למלא את התפקיד היוקרתי ואפילו ליצוק לתוכו תוכן חברתי מיוחד.

אלמוג, בן 71, היה בעצם האיש הנכון בזמן הנכון. אילו ניגש לתפקיד בסיבוב הראשון סביר שלא היה מקבל תשעה מתוך עשרה קולות כנדרש, והיה נופל יחד עם כל המועמדים הבכירים האחרים

אלמוג נבחר פה אחד (עשרה מתוך עשרה) ובספטמבר הקרוב הוא ייכנס לתפקידו.

עוד 547 מילים ו-1 תגובות
סגירה