דונלד טראמפ נואם בוועידה השמרנית של "קואליציית החופש והאמונה" בנאשוויל, ארה"ב, 17 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Mark Humphrey)
AP Photo/Mark Humphrey
דונלד טראמפ נואם בוועידה השמרנית של "קואליציית החופש והאמונה" בנאשוויל, ארה"ב, 17 ביוני 2022

טראמפיזם עליון

החלטת ביהמ"ש העליון בארה"ב לבטל את הזכות להפלות היא התגשמות הטראמפיזם ● העדויות בוועדת החקירה בנושא ההסתערות על הקפיטול חושפות את התהליך שעוברת המפלגה הרפובליקאית מאז 1995 ● התוצאה המפוארת של התהליך הזה הוא פסק דין דובסון ● פרשנות

החלטת ביהמ"ש העליון בארה"ב לבטל את הזכות להפלות היא התגשמות הטראמפיזם ● העדויות בוועדת החקירה בנושא ההסתערות על הקפיטול חושפות את התהליך שעוברת המפלגה הרפובליקאית מאז 1995 ● התוצאה המפוארת של התהליך הזה הוא פסק דין דובסון ● פרשנות

1

בית המשפט העליון בארה"ב פרסם ביום שישי את אחד מפסקי הדין הדרמטיים ביותר בשנים האחרונות – דובס נגד הארגון לבריאות נשים בג'קסון. בפסיקה זו הפך העליון את פסק דין רו נגד וייד וקבע שחוקת ארה"ב לא כוללת את הזכות לביצוע הפלות מלאכותיות וכי אפשר לחייב נשים ללדת תינוק לא רצוי בלי שזה יפר את "הזכויות והחירויות של אזרחיות ארצות הברית".

כמו כן, העליון קבע שחיוב כזה לא נוגד את הזכות ל"חיים, חירות ורכוש" ולכן אינו אסור על ידי התיקון ה־14 של החוקה האמריקאית. כלומר, הוסרה המניעה החוקתית על המדינות השונות לאסור הפלות.

למעשה, פסק הדין לא מפתיע במיוחד. האפשרות שבית המשפט העליון יהפוך את החלטת רו נגד וייד עמדה על הפרק מהרגע שאיימי קוני בארט מונתה לעליון בשלהי 2020.

כבר לפני חצי שנה התייחסתי להשלכות האפשריות בעקבות הכוונה לבטל את הפסיקה. אחרי שהודלפה טיוטת ההחלטה בחודש בפברואר – שדומה מאוד להחלטה הסופית, כך מתברר – היה ברור לכל מי שעיניה בראשה שרו נגד וייד עומד להתבטל.

ארכיון: הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והשופטת איימי קוני בארט, וושינגטון, 26 באוקטובר 2020 (צילום: (AP Photo/Patrick Semansky, File)
ארכיון: הנשיא לשעבר דונלד טראמפ והשופטת איימי קוני בארט, וושינגטון, 26 באוקטובר 2020 (צילום: (AP Photo/Patrick Semansky, File)

פסק הדין לא מפתיע במיוחד. האפשרות שבית המשפט העליון יהפוך את החלטת רו נגד וייד עמדה על הפרק מהרגע שאיימי קוני בארט מונתה לעליון בשלהי 2020

ההדלפה אפשרה ללא מעט מדינות להבהיר את המצב המשפטי אצלן לקראת ביטול ההגנה החוקתית הפדרלית. נכון להיום, ב־21 מדינות – בהן חיות כ־143 מיליון אמריקאיות ואמריקאים – ההפלות אסורות אחרי השבוע ה־15 או קודם לכן.

ב־21 מדינות וכן במחוז קולומביה – בהן חיות כ־137 מיליון אמריקאיות ואמריקאים – קיימת הגנה חוקתית על הזכות להפלות. רק ב־8 מדינות – בהן חיות כ־51 מיליון אמריקאיות ואמריקאים – המצב המשפטי נותר לא ברור.

השיח הציבורי בנושא הפלות יכול להאיץ תהליכים לשינוי המצב: בקנזס, למשל, קיימת הגנה חוקתית על הזכות להפלות אך זאת תעמוד למשאל עם באוגוסט. במישיגן, מאידך, קיים איסור חוקי ישן על הפלות והמושלת הדמוקרטית גרטשן ויטמר פועלת לבטלו.

קיימת גם אפשרות שתחוקק חקיקה פדרלית לאיסור הפלות, אם כי בשלב זה נראה כי אין לכך היתכנות ממשית. ביטול ההגנה החוקתית על שלמות הגוף ותכנון המשפחה במסגרת התיקון ה־14, מעמיד בסכנה הגנות חוקתיות נוספות כמו הזכות לרכוש אמצעי מניעה, זכויות נישואים של להט"בק ועוד.

הפגנה של פעילים למען הזכות להפלות מול בית המשפט העליון בארה"ב. המפגינים מחזיקים בדמויות קרטון של כל תשעת שופטי העליון. 1 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
הפגנה של פעילים למען הזכות להפלות מול בית המשפט העליון בארה"ב. המפגינים מחזיקים בדמויות קרטון של כל תשעת שופטי העליון. 1 בדצמבר 2021 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

לעת עתה נראה כי האפשרות של נשים מבוססות כלכלית לנסוע למדינה אחרת כדי לבצע הפלה עדיין מוגנת. השופט ברט קוואנו אף ציין כי האפשרות הזאת מוגנת בשל חופש התנועה. כמה חברות ענק – כמו אמזון, אפל, מייקרוסופט, בנק אוף אמריקה ואמריקן אקספרס – כבר הודיעו שיממנו לעובדותיהן נסיעות כאלה.

בעתיד הרחוק, אם מתנגדי ההפלות ימשיכו במאבקם, הם יוכלו להקשות גם על חיי הנשים המבוססות באופן משמעותי – למשל, לנסות לתבוע כל מי שמסייע להן לחצות למדינה אחרת או מספק להן מידע

מאידך, בעתיד הרחוק, אם מתנגדי ההפלות ימשיכו במאבקם, הם יוכלו להקשות גם על חיי הנשים המבוססות באופן משמעותי – למשל, לנסות לתבוע כל מי שמסייע להן לחצות למדינה אחרת או מספק להן מידע.

החלטת העליון, כצפוי, הביאה למכה קשה באמינות בית המשפט ושופטיו – במיוחד של השמרנים בסגנון קוואנו, שהתחייבו בשימוע שלהם בסנאט להותיר את החלטת רו נגד וייד על כנה – ומעוררת זעם רב בציבור.

ההחלטה הזאת גם מאוד לא פופולרית. מאז פברואר, התמיכה בזכות החוקתית להפלות עלתה ל־70%. האם זה מה שיציל את הדמוקרטים בבחירות האמצע המתקרבות, כשהאינפלציה בארה"ב היא הגבוהה ביותר מאז ימי ג'ימי קרטר? ימים יגידו.

מפגינות למען הזכות להפלות לבושות במדי "סיפורה של שפחה" צועדות לעבר בית המשפט העליון האמריקאי בוושינגטון הבירה, 8 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Amanda Andrade-Rhoades)
מפגינות למען הזכות להפלות צועדות ליד בית המשפט העליון האמריקאי בוושינגטון, 8 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Amanda Andrade-Rhoades)

2

שבועיים אחרי החלטת רו נגד וייד, ב־7 בפברואר 1973, הצביע הסנט ברוב של 77 תומכים ואפס מתנגדים בעד הקמת ועדת חקירה מיוחדת לפרשת ווטרגייט. באחד השימועים הראשונים שאל הסנטור הווארד בייקר – רפובליקאי מטנסי שהיה עד אז מבעלי בריתו האמיצים של ריצ'רד ניקסון – את ג'ון דין – היועץ המשפטי של הבית הלבן (שפוטר על ידי ניקסון) – "מה הנשיא ידע ומתי ידע על כך?"

השאלה נועדה לנקות את ניקסון מהאשמה לפריצה למטה המפלגה הדמוקרטית, אבל תשובותיו של דין חשפו בסופו של דבר את מעורבותו של ניקסון ואת הקלטות החדר הסגלגל – והשאר כבר היסטוריה.

אנחנו יודעים שדונלד טראמפ ידע בזמן אמת שתומכיו מסתערים על הקפיטול ושהוא עדיין ניסה באותו הזמן ללחוץ על מייק פנס לדחות את תהליך ספירת קולות האלקטורים

חמישה ימי שימוע ציבורי בוועדת החקירה של בית הנבחרים בנושא ההסתערות על הקפיטול כבר עברו וגילו לנו לא מעט. אנחנו יודעים מה ידע הנשיא ומתי. אנחנו יודעים שדונלד טראמפ ידע בזמן אמת שתומכיו מסתערים על הקפיטול ושהוא עדיין ניסה באותו הזמן ללחוץ על מייק פנס לדחות את תהליך ספירת קולות האלקטורים, ולמעשה לבטל את תוצאות הבחירות.

כשסיפרו לטראמפ שההמון עלול להרוג את פנס, הוא ענה, "Well, maybe he deserves it" ("ובכן, אולי מגיע לו"). ראש המטות המשולבים הגנרל מארק מילי העיד כי אף שפנס ביקש סיוע צבאי, הבית הלבן התמהמה לאשר אותו.

תומכי טראמפ מסתערים על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)
תומכי טראמפ מסתערים על גבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Julio Cortez)

אנחנו יודעים שטראמפ ידע שהוא הפסיד, ככל שמבנהו הנפשי אפשר לו לעכל זאת. כל יועציו הקרובים ביותר – כולל בתו איוונקה – הסבירו לו שהפסיד. כולם גם הבהירו לו שאין כל בסיס חוקי להמשיך ולערער על התוצאות.

אחרי כל הסבר כזה הוא פשוט התעלם וחיפש את האדם שיגיד לו את מה שהוא רצה לשמוע. היחיד שהיה מוכן לספק לטראמפ עוד ועוד תיאוריות קונספירציה כאלו היה רודי ג'וליאני, אדם שהביטוי "זקנתו מביישת את נעוריו" הולם אותו.

חמור מכך, אנחנו יודעים שעוד לפני ההסתערות על הקפיטול, טראמפ ניסה ללחוץ על משרד המשפטים הפדרלי לגבות את התיאוריות השקריות שלו: "רק תודו שהייתה שחיתות, את השאר תשאירו לי", אמר.

אחרי שפרקליט המדינה ג'ף רוזן סירב, שקל טראמפ לפטר אותו ולמנות במקומו את ג'ף קלארק, פרקליט בנושאי סביבה במשרד המשפטים שהיה מוכן לשתף איתו פעולה. המהלך הזה נמנע רק אחרי שטראמפ הבין שפיטוריו של רוזן יביאו להתפטרות המונית במשרד המשפטים והוצאתו הלכה למעשה מפעולה.

ההתפרעויות בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
ההתפרעויות בגבעת הקפיטול בוושינגטון הבירה, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

בין התוכניות שקלארק היה מוכן לשקול היה למנות את סידני פאוול – פרקליטה שהפיצה סיפורי קונספירציה – לתובעת מיוחדת לבדיקת הזיופים שלא היו, ואף להכריז על ממשל צבאי

בין התוכניות שקלארק היה מוכן לשקול היה למנות את סידני פאוול – פרקליטה שהפיצה סיפורי קונספירציה – לתובעת מיוחדת לבדיקת הזיופים שלא היו, ואף להכריז על ממשל צבאי. בבוקר היום האחרון של עדותו, ה־FBI פשט על ביתו והחרים מסמכים.

לא ברור אם אוסף העדויות הזה יחדור את הבועה האפיסטמולוגית של פוקס ניוז ותחנות הרדיו השמרניות. אבל חלק מהן כנראה יחדור, והשימועים עוד רק בתחילתם. אסטרטגים רפובליקאים אף הביעו דאגה מפסק דין דובסון והשלכותיו הפוליטיות.

הם התנחמו בכך שזה לפחות מוריד מהכותרות הראשיות את הדיווחים מוועדת החקירה של בית הנבחרים. פסק דין דובסון וועדת החקירה מציבים את הרפובליקאים בפני מלוא הבעייתיות של הטראמפיזם.

הטראמפיזם אולי לא יוזם תהליכים אבל הוא מגשים כאלה שעוברים על המפלגה הרפובליקאית מאז 1995 – חוסר הנכונות להתפשר, חוסר הלגיטימציה לניצחון אלקטורלי דמוקרטי כלשהו, הנכונות לעוות את מחוזות הבחירה ולהצר את זכות ההצבעה והגזענות המשתמעת מאי הלגיטימציה המובהקת של הצבעת מיעוטים.

הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון הבירה אחרי החלטת העליון להפוך את פסק דין רו נגד וייד, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
הפגנה מחוץ לבית המשפט העליון בוושינגטון הבירה אחרי החלטת העליון להפוך את פסק דין רו נגד וייד, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)

התוצאה המפוארת של התהליך לעיל הוא פסק דין דובסון, שנכתב על ידי חמישה שופטים שנבחרו בידי נשיא שהרוב בחר להחליף, ואושרו על ידי סנאט שנבחר במיעוט הקולות. טראמפ, בגסותו ובהתנהגותו חסרת הרסן, נתן להם לגיטימציה מחודשת ואף רתם לשורות הרפובליקאים הרבה מחוסר הנחת הרווח בשל השיטה הפוליטית והכלכלית הנוכחית.

טראמפ אף הביא איתו בריונות, אלימות, טיפשות וחוסר יכולת ביצוע, שמתגלים במלוא תפארתם בחקירות אירועי הקפיטול. איך אפשר להלל את טראמפ על החלטת דובסון אך להתנער ממעשי 6 בינואר?

מאידך, טראמפ אף הביא איתו בריונות, אלימות, טיפשות וחוסר יכולת ביצוע, שמתגלים במלוא תפארתם בחקירות אירועי הקפיטול. איך אפשר להלל את טראמפ על החלטת דובסון אך להתנער ממעשי 6 בינואר? לרפובליקאים הפתרונים.

תומכי טראמפ פורצים לבית הנבחרים בגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)
תומכי טראמפ פורצים לבית הנבחרים בגבעת הקפיטול, 6 בינואר 2021 (צילום: AP Photo/Manuel Balce Ceneta)

3

ביום חמישי, בית המשפט העליון ביטל בעוד החלטה דרמטית חוק במדינת ניו יורק שהטיל הגבלות מסוימות על נשיאת נשק בציבור. עם זאת, ההפתעה האמיתית בסוגיית פיקוח הנשק באה דווקא מהקונגרס. שם, לראשונה מזה שלושה עשורים, עבר חוק חדש שמטיל הגבלות מסוימות על רכישת נשק.

לנוכח מרכזיות נושא הנשק אצל האלקטורט הרפובליקאי, קשה להמעיט בחשיבות החוק, שבא בעקבות גל של פיגועי ירי בבתי ספר. יש בכך מקום לתקווה משום שמלחמות התרבות בארה"ב מתבצעות לרוב באוויר, על רקע אמירות תיאורטיות, אבל כשמבינים את ההשלכות בפועל – נסוגים מהן.

כך, מושלים רבים במדינות רפבולקאיות בחרו להשתתף בהרחבת תוכנית הבריאות לעניים במסגרת אובמה־קר, למרות ההתגייסות הרפובליקאית הדרמטית נגדו. הרפובליקאים לא ביטלו את אובמה־קר אף שיכלו משום שאין להם תחליף. כך גם בנושא הנשק. אולי זה מעט מדי ומאוחר מדי, אבל אפשר לראות את זה גם כאור בקצה המנהרה.

עוד 1,259 מילים
סגירה