יו"ר מרכז הליכוד חיים כץ (צילום: פלאש90)
פלאש90

נתניהו חושש שחיים כץ יקים סיעה בליכוד ויפרוש אל סער

מרכז הליכוד סוער אחרי החלטת בית הדין של התנועה לבטל את זכותם של חברי המרכז לבחור ח"כים במחוזות ● ההחלטה אמנם הגיונית, אבל הפעם מדובר באינטרס של נתניהו, החושש מכוחו הרב של יו"ר המרכז וחברו של גדעון סער, חיים כץ ● בעבודה, בינתיים, ערן חרמוני מאתגר את מרב מיכאלי אבל מפספס בדרך ● ובמרצ, המרוץ בין זהבה גלאון ויאיר גולן עשוי להיות צמוד משנדמה ● פרשנות

1

הסערה בליכוד. בית הדין של התנועה החליט בסוף השבוע לבטל את זכותם של חברי מרכז הליכוד לבחור את חברי הכנסת שמתמודדים במחוזות. על פי ההחלטה, את חברי הכנסת יבחרו המתפקדים בכל מחוז. חברי המרכז, שהכוח נשמט מידיהם במכה אחת, מאיימים עכשיו לנקום ולפגוע ביכולת של יו"ר הליכוד בנימין נתניהו לשריין חברי כנסת חדשים.

ההחלטה של בית הדין הגיונית. לפי חוקת הליכוד, חברי המרכז מכל הארץ יבחרו את המועמדים במחוזות, גם אם הם לא שייכים להם. למשל, חבר מרכז מירושלים יוכל לבחור את המועמד מטבריה. ההחלטה החדשה קובעת כי המתפקדים בירושלים יבחרו את המועמד שלהם, וכך המתפקדים במחוז דן, במישור החוף או בדרום.

מאחורי כל החלטה של בית הדין של הליכוד צריך לחפש את נתניהו. בית הדין זה הוא, ובסופו של דבר ההחלטה תואמת תמיד את האינטרס של יו"ר התנועה. ונתניהו חושש ברגע זה מכוחו הרב של יו"ר המרכז חיים כץ, חברו ומקורבו של גדעון סער.

מאחורי כל החלטה של בית הדין של הליכוד צריך לחפש את נתניהו. בית הדין זה הוא, ובסופו של דבר ההחלטה תואמת תמיד את האינטרס של יו"ר התנועה. ונתניהו חושש ברגע זה מכוחו הרב של כץ, חברו ומקורבו של סער

כץ עושה במרכז הליכוד כמו בשלו. יש לו שם מחנה נאמנים גדול, שאותו בנה לאורך השנים, ואיתם הוא יכול לעשות דילים אפקטיביים. ההערכה בליכוד היא כי כץ יכול להעביר במרכז כמעט כל מועמד שהוא רוצה.

חיים כץ ובנימין נתניהו, ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
חיים כץ ובנימין נתניהו, ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

מזה בדיוק חושש נתניהו. בצמרת הליכוד טוענים כי כץ עלול לבנות סיעה בתוך סיעה עם המועמדים שיצליח להכניס לכנסת ה-25, ועמם הוא עלול לערוק בבוא היום למפלגה של גדעון סער. כץ הוא תומך נלהב של סער לאורך כל השנים. גם בפריימריז האחרונים על ראשות הליכוד בדצמבר 2019 בין נתניהו וסער – תמכו אנשי כץ בסער.

אנשי כץ טוענים כי הטענה הזו אינה הגיונית, ואם כץ היה רוצה לערוק הוא היה עושה זאת מזמן במהלך הקדנציה האחרונה.

עכשיו נתניהו צריך לאמוד את מידת הנזק. אם חברי המרכז יתקוממו, ירעישו עולמות ויאיימו לפגוע בנתניהו ובבחירות, יו"ר הליכוד ידאג להחזיר את המצב לקדמותו ואת הבחירה לחברי המרכז. איך עושים את זה? ביום רביעי יתכנסו חמישה שופטים בבית דין של הליכוד כדי לדון בערעור שהגישו חברי המרכז. נתניהו כבר ידאג שהם יקבלו את ההחלטה הנכונה.

עכשיו נתניהו צריך לאמוד את מידת הנזק. אם חברי המרכז יתקוממו, ירעישו עולמות ויאיימו לפגוע בנתניהו ובבחירות, יו"ר הליכוד ידאג להחזיר את המצב לקדמותו ואת הבחירה לחברי המרכז

2

הפריימריז בעבודה. היום (שני) יתקיימו הפריימריז על ראשות מפלגת העבודה. המתמודדים הם היו"ר מרב מיכאלי והמזכ"ל ערן חרמוני. 30 שנה אחרי שיצחק רבין ושמעון פרס התמודדו על ראשות העבודה (יחד עם ישראל קיסר ואורה נמיר) בפריימריז בלתי נשכחים וקרבות שטח על כל קול בין עשרות אלפי מתפקדים לעבודה – יתמודדו על התפקיד מיכאלי וחרמוני בבחירות דיגיטליות.

שרת התחבורה מרב מיכאלי במצעד הגאווה בתל אביב, 10 ביוני 2022 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
שרת התחבורה מרב מיכאלי במצעד הגאווה בתל אביב, 10 ביוני 2022 (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

בפריימריז ב-1992 ניצח רבין בפער של 6% אחוזים מפרס והוביל את העבודה לניצחון אדיר בבחירות לכנסת, עם 44 מנדטים. היום העבודה עומדת על שישה מנדטים בסקרים, ותחת לחץ לחיבורים עם מפלגות אחרות בשמאל כדי לשמור על מומנטום ולא להתדרדר לעבר אחוז החסימה.

מיכאלי תנצח היום ללא קושי מיוחד. היא לא תוחלף בניגוד לכל קודמיה מסיבה אחת: היא לא נכשלה בבחירות האחרונות. מאז 44 המנדטים של רבין, העבודה איבדה קולות בטור הנדסי יורד כמעט והגיעה לשפל שממנו מיכאלי הצליחה להרים אותה. בבחירות מרץ 2021 מיכאלי זכתה בשבעה מנדטים וזו הייתה בהחלט הצלחה מפתיעה.

מאז 44 המנדטים של רבין, העבודה איבדה קולות בטור הנדסי יורד כמעט והגיעה לשפל שממנו מיכאלי הצליחה להרים אותה. בבחירות מרץ 2021 מיכאלי זכתה בשבעה מנדטים וזו הייתה בהחלט הצלחה מפתיעה

המזכ"ל חרמוני הוא איש מוכשר, מפא"יניק של פעם, שרוצה לקחת את העבודה למרכז המפה. מבחינתו מיכאלי מייצגת מפלגת נישה שמאל-ליברלית ולא מפלגת שלטון מרכזית כמו בימי דוד בן גוריון.

חרמוני, שמזוהה עם יו"ר המפלגה הקודם עמיר פרץ, מסוכסך עם מיכאלי מהיום הראשון שבו היא נבחרה. היא ביקשה ממנו ללכת בשקט והבטיחה לו מסיבת פרידה יפה, אבל הוא סירב. בהתחלה הוא שמר את עמדותיו בסוד וגם את הניסיונות שלו לחבר את העבודה עם כחול-לבן ולהעמיד בראש האיחוד את בני גנץ. אחרי שפרסמנו כאן את הדברים חרמוני, הפך את הרעיונות לקמפיין עיקש נגד מיכאלי.

ערן חרמוני
ערן חרמוני

הבעיה עם חרמוני היא התהליך. אם ינצח היום בפריימריז הוא מבטיח להביא "מועמד בעל שיעור קומה שיוביל את המפלגה". חרמוני מתחייב שיש לו אדם כזה, אבל הוא לא מגלה מיהו. אילו היה סוגר נניח עם גדי איזנקוט או עמוס ידלין ומציג אותם מראש, אולי היה לו סיכוי מסוים. בפריימריז מצביעים על שמות ולא על "אם וכאשר אבחר".

3

המרוץ במרצ. מבין כל המפלגות, הפריימריז שצפויים במרצ על ראשות המפלגה הם המעניינים ביותר ויזכירו באמת את הקרבות הצמודים של פעם. יאיר גולן היה לוקח את המפלגה הזו בהליכה אילולא החליט זהבה גלאון ברגע האחרון לחזור לתמונה ולהתמודד מולו. גלאון עשויה לנצח בסוף, אבל המאבק יוכרע על אחוזים בודדים.

יאיר גולן היה לוקח את המפלגה הזו בהליכה אילולא החליט זהבה גלאון ברגע האחרון לחזור לתמונה ולהתמודד מולו. גלאון עשויה לנצח בסוף, אבל המאבק יוכרע על אחוזים בודדים

גלאון חוזרת לפוליטיקה של מרצ אחרי שלוש שנים וחצי בחוץ. בשנים הללו, או לפחות בחלקן, גולן עובד בשטח בעיקר בקיבוצים ובכפרים הערביים. גולן ממשיך לפקוד חברים למרצ וכך יעשה עד ל-31 ביולי, המועד האחרון.

גלאון תודיע היום או מחר באופן רשמי שהיא מתמודדת שוב על ראשות מרצ, אחרי ששלחה לעצמה צו 8. יש כלפיה אהדה גדולה וגעגוע בשטח לתקופה שבה הנהיגה את התנועה.

זהבה גלאון בקיבוץ עין כרמל, 15 ביוני 2022 (צילום: Shir Torem/Flash90)
זהבה גלאון בקיבוץ עין כרמל, 15 ביוני 2022 (צילום: Shir Torem/Flash90)

מה שהכי מפתיע, גולן לא הצליח לגייס לצידו איש מהדמויות המובילות את מרצ. כל חברי הכנסת תומכים בגלאון או שומרים על ניטרליות ברגע זה. "אנחנו לא חושבים שגולן הוא איש לא טוב, אבל אחרי הכול מרצ היא מפלגה עם אנשים שמרנים והבחירה בגולן היא עבורנו טלטלה גדולה מדי", אומר אחד מהם.

הסקר שפורסם אתמול (ראשון) בערוץ 13, לפיו גלאון שווה חמישה מנדטים וגולן רק ארבעה, מסייע לגלאון כמובן. מי שמהסס קיבל בטחון שקולו לא הולך לאיבוד, אבל אנחנו רק בתחילת המרוץ לקראת הפריימריז ב-23 באוגוסט.

שום דבר לא ברור חוץ מדבר אחד: אם גלאון תפסיד, היא לא תרצה להיבחר לכנסת. אם גולן יפסיד מולה, הוא ימשיך הלאה ויתמודד באותו יום על מקומו ברשימה לכנסת.

עוד 938 מילים
סגירה