שכם היא הסיפור החם בשטחי הרשות הפלסטינית היום

חמושים מתנועת פת"ח בהלוויית אחמד סייף שנהרג בעימותים עם חיילי צה"ל ליד שכם, 2022 (צילום: Nasser Ishtayeh/Flash90)
Nasser Ishtayeh/Flash90
חמושים מתנועת פת"ח בהלוויית אחמד סייף שנהרג בעימותים עם חיילי צה"ל ליד שכם, 2022

בישראל זה לא כל כך ידוע, אבל בשטחי הרשות – שכם נמצאת בראש החדשות בימים אלה. בסוף השבוע שעבר פצעו אלמונים את בכיר חמאס, נאסר א-דין א-שאער, ולפנות בוקר פרץ כוח צה"ל לקסבה של שכם כדי לעצור פעיל תנזים שמשתייך לחולייה, אשר רוב חבריה כבר חוסלו, והמשיך לפעול כולל ירי על קבר יוסף בשכם. מקורות בשכם מסרו לנו כי זהות אלה שירו על בכיר החמאס ידועה היטב בעיר, וכי הם אנשי המוחאבראת של הרשות, והרכב שבו השתמשו מוכר בעיר כרכב של הרשות.

בסופ"ש שעבר פצעו אלמונים את בכיר חמאס, נאסר א-דין א-שאער, ולפנות בוקר פרץ כוח צה"ל לקסבה של שכם כדי לעצור פעיל תנזים שמשתייך לחולייה, שרוב חבריה כבר חוסלו, והמשיך לפעול, כולל ירי על קבר יוסף בשכם

אין קשר ישיר בין המקרים. המקרה של נאסר א-דין א-שאער קשור במתיחות שבין הרשות הפלסטינית לבין חמאס, לנוכח המאמצים של חמאס חו"ל להשתלט על הגדה. חמאס חו"ל, בהנהגת סאלח עארורי, מתאם את כל הפעילות הזאת מלבנון יחד עם חיזבאללה.

ג'נין היא העמדה המתקדמת ביותר של חמאס חו"ל, כי יש בה כבר תשתית ישנה של שת"פ בין התנזים לג'יהאד האסלאמי וחמאס, וכעת עארורי מבקש להרחיב את המודל של ג'נין גם לשכם.

הרשות ערה למאמץ הזה, וזה הרקע לירי על א-שאער. לפני חודשיים גירשה הרשות משכם את ח'דר עדנאן, בכיר הג'יהאד מג'נין, אחרי כמעט לינץ' שנעשה בו. א-שאער הוא דיקן המחלקה לאסלאם באוניברסיטת א-נג'אח, ונחשב בכיר חמאס הפוליטי בשכם, מכיוון שהיה סגן ראש הממשלה של חמאס בזמנו.

בכיר חמאס אחר שהתמקם באוניברסיטה הוא עזיז דווייכ, שהיה ראש הפרלמנט שנבחר בבחירות 2007, ועל פי חוקי היסוד הפלסטיניים הוא היורש של אבו מאזן במקרה שנשיא הרש"פ לא יוכל לתפקד.

ג'נין היא העמדה המתקדמת ביותר של חמאס חו"ל, כי יש בה כבר תשתית ישנה של שיתוף פעולה בין התנזים לג'יהאד האסלאמי ולחמאס, וכעת עארורי מבקש להרחיב את המודל של ג'נין גם לשכם

בינתיים הרשות פיזרה את המועצה המחוקקת, הפרלמנט, וביטלה את חוקי היסוד, ואין זה מקרה שדווקא עכשיו חמאס מכנסת בעזה את המועצה המחוקקת. דווייכ נמלט מחברון בגלל מתיחויות בתוך חמאס, וכעת – כך נראה – ייאלץ להימלט שוב.

בחלוקת העבודה של סינוואר בעזה לבין חמאס חו"ל בראשות עארורי, יחיא סינואר הוא בעל הבית בעזה, בעוד עארורי נלחם על מקומו בגדה. אין זה מקרה שמי שצלצל לא-שאער הפצוע לאחל לו החלמה היה אסמאעיל הנייה, שכיום הוא חלק מחמאס חו"ל, ולא סינואר מעזה.

הירי על א-שאער הוא המשך לאירועי אוניברסיטת שכם, כאשר הביטחון של האוניברסיטה – שהוא חלק מן הביטחון הפלסטיני הרשמי – פיזר ביריות עצרת סטודנטים נגד הרשות. הרשות חושדת כי מנהיגי חמאס באוניברסיטה עומדים מאחורי העצרת, והרשות מראה נחישות שלא לאפשר את העתקת מודל  ג'נין לשכם.

הבעיה של הרשות היא שקבוצות התנזים שלא קשורות למנהיג פתח בעיר, מחמוד אל-עאלול, סגנו של אבו מאזן בפתח, לא נאמנות לרמאללה, ובשבוע שעבר היה לפחות מקרה אחד של חילופי יריות בין הביטחון של הרשות לבין חמושי תנזים.

התנזים הסורר מבקש לצאת מגבולות מחנה הפליטים בלאטה כדי להשתלט על שכם העיר, והרשות לא יכולה להרשות לעצמה לאפשר זאת. גם לה יש חמושי מיליציה ובעיר החמושים מסתובבים חופשי, וקשה לדעת אילו מהחמושים נאמנים לרמאללה ואילו נגדה.

בשכם שמו לב כי ראש הממשלה לשעבר, ראמי חמדאללה, בא לבקר את א-שאער במיטת חוליו וכעת רווחות ספקולציות שגם שכם תלך בעקבות חברון וג'נין ותארגן את ענייניה לבדה, בלי קשר למוקאטעה.

התנזים הסורר מבקש לצאת מגבולות מחנה הפליטים בלאטה ולהשתלט על שכם. הרש"פ לא יכולה לאפשר זאת וגם לה יש חמושי מיליציה. בעיר החמושים מסתובבים חופשי, וקשה לדעת מי מהם נאמנים לרמאללה

סיבת הדבר היא שראש הממשלה הנוכחי, מוחמד שתייה, יוזם הקמת אוניברסיטה חדשה שתתחרה בא-נג'אח, ובכך הוא פוגע ביוקרה של משפחת מסרי החזקה, בעלת אוניברסיטת נג'אח. האם משפחת מסרי מתארגנת לנתק את שכם מן המוקאטעה? ראמי חמדאללה ידוע כמי שקשור במשפחת מסרי, אז אולי אין עשן בלי אש.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 590 מילים
סגירה