הבדואים ברהט עשויים להכריע את הבחירות לראשות מרצ

המאבק בין יאיר גולן וזהבה גלאון הופך להרבה פחות צפוי מראש ● גולן נחל הצלחה כשמרכז מרצ החליט לאפשר לחברי קיבוצים ללא קלפי להצביע אונליין ● גלאון רושמת יתרון על פני גולן בערים ובסקרים - אבל המספרים קרובים ● מי שעשוי להכריע את הבחירות הוא וטרינר מהעיר רהט, שפקד כאלפיים תושבים ושם את רהט במקום השני אחרי תל אביב ● והוא תומך מובהק של גולן ● פרשנות

ארוע של מרצ בעיר רהט ב-2019 (צילום: עמוד הפייסבוק של מרצ נגב)
עמוד הפייסבוק של מרצ נגב
ארוע של מרצ בעיר רהט ב-2019

האלוף (מיל.) יאיר גולן, שמתמודד על הנהגת מרצ, תקף אתמול (רביעי) בבוקר את מנגנון המפלגה שאינו תומך בפריימריז שקופים, ונוקט בתרגילים עסקניים. המתקפה הזו התפרשה לשני כיוונים: או שהוא רוצה לשנות את כללי המשחק לטובתו, או שהוא מחפש תירוצים להפסד מול זהבה גלאון.

גולן, צריך להזכיר, לא התמודד עד היום בפריימריז במרצ. שלוש פעמים הוא שוריין ברשימה לכנסת בידי המנגנון של מרצ והמוסדות שלה – בספטמבר 2019, בפברואר 2020 ובמרץ 2021. אז לא היו לו טענות למנגנוני המפלגה, אבל הפעם כן.

במהלך היום התברר כי גולן הצליח בכל זאת, והמתקפה שלו הובילה לפשרה שמשחקת היטב לטובתו. הוויכוח הוא על בחירות באינטרנט. במרצ רצו בהתחלה שרק חיילים או חולים או אנשים שנמצאים בחו"ל יוכלו להצביע דיגיטלית. גולן דרש להרחיב את מעגל המצביעים באינטרנט. אתמול הוחלט כי מי שעבר את גיל 60 יוכל להצביע באינטרנט, ולא ללכת לקלפי.

לפי הפשרה, הקיבוצניקים בכל גיל יכולים להצביע באינטרנט אם אין אצלם קלפי, וזה נחשב לשיחוק של גולן. כוחו העיקרי של גולן מונח בקיבוצים – לעומת גלאון שזוכה לתמיכה מאסיבית אצל העירוניים.

לפי הפשרה, הקיבוצניקים בכל גיל יכולים להצביע באינטרנט אם אין אצלם קלפי, וזה נחשב לשיחוק של גולן. כוחו העיקרי של גולן מונח בקיבוצים – לעומת גלאון שזוכה לתמיכה מאסיבית אצל העירוניים

יאיר גולן במסיבת העיתונאים בבית ציוני אמריקה בתל אביב, שבה הודיע על התמודדותו לראשות מרצ, 6 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)
יאיר גולן במסיבת העיתונאים בבית ציוני אמריקה בתל אביב, שבה הודיע על התמודדותו לראשות מרצ, 6 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

מרצ הפכה להיות אחת המפלגות המרתקות בשטח, בעיקר בגלל התהפוכות הרבות שמייצרות כותרות מדי יום והתחקירים שפורסמו על צמרת המפלגה.

אחרי שניצן הורוביץ פרש מראשות מרצ ותמר זנדברג הודיעה שלא תתמודד יותר לכנסת, היה נראה כי המפלגה נופלת בקלות לידיו של יאיר גולן. בשבוע שעבר הודיעה זהבה גלאון כי היא חוזרת לפוליטיקה ומתמודדת מחדש על ראשות מרצ, מה שערער במידה רבה את סיכוייו של גולן לזכות בראשות התנועה, וגרר כבר מאבק יצרי גדול בין השניים.

ההערכה במרצ היא שמדובר בקרב צמוד ואם גלאון תנצח בסוף, "היא תעשה את זה בשיניים", כפי שאומר בכיר במרצ. גלאון מתבססת בעיקר על הסקרים שמשחקים לטובתה, בהם היא מצליחה להביא יותר מנדטים למרצ מאשר גולן. סקר שהתפרסם אמש (רביעי) בערוץ 12 מבטיח לגלאון שישה מנדטים לעומת חמישה לגולן.

גולן עצמו אומר בהקשר הזה כי "אני מתחיל מהרצפה, וגלאון הגיעה לתקרה", אבל גלאון דווקא הצליחה בינתיים לעלות בסקרים מחמישה לשישה.

גלאון מתבססת בעיקר על הסקרים בהם היא מצליחה להביא יותר מנדטים למרצ מאשר גולן. גולן עצמו אומר בהקשר הזה כי "אני מתחיל מהרצפה, וגלאון הגיעה לתקרה"

זהבה גלאון בכנס של ערוץ 13 בירושלים, 26 ביולי2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
זהבה גלאון בכנס של ערוץ 13 בירושלים, 26 ביולי2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אנשי גלאון טוענים בהקשר הזה כי מועמדים חדשים בעבר, שבאו מהצבא – כמו אמנון ליפקין שחק ובני גנץ – התחילו מ-30 מנדטים ומעלה וסיימו בהרבה פחות, וזה מה שעלול לקרות גם לגולן.

אנשי גלאון טוענים כי מועמדים חדשים בעבר, שבאו מהצבא – כמו אמנון ליפקין שחק ובני גנץ – התחילו מ-30 מנדטים ומעלה וסיימו בהרבה פחות, וזה מה שעלול לקרות גם לגולן

הבכירים במרצ תומכים בגלאון, למעט הורוביץ וזנדברג שעדיין לא הודיעו במי הם תומכים. לעומת זאת גולן מקבל תמיכה גדולה מיישוב מפתיע, שעשוי להכריע את המרוץ.

בשבועות האחרונים הפכה העיר הבדואית רהט ליישוב השני בגודלו של מתפקדים למרצ, אחרי תל אביב. הווטרינר ד"ר מאזן אבו סיאם, שמתמודד בעצמו על מקום ברשימה, הצליח לפקוד 1,250 איש – ועד מועד סיום המפקד, ביום ראשון הקרוב, הוא יגיע ל-2,000 מתפקדים לפי ההערכה.

ההתפקדות ההמונית הזו מזכירה את ד"ש בראשית דרכה, ובכלל את הבעייתיות של הפריימריז וערכם הדמוקרטי. בכל מקרה, אבו סיאם הוא תומך של יאיר גולן, שמקבל כמובן את דפוס החברות הזו בשמחה.

הווטרינר ד"ר מאזן אבו סיאם, שמתמודד בעצמו על מקום ברשימה, הצליח לפקוד 1,250 איש – ועד מועד סיום המפקד, ביום ראשון הקרוב, הוא יגיע ל-2,000 מתפקדים לפי ההערכה. אבו סיאם הוא תומך של גולן

יאיר גולן וד"ר מאזן אבו סיאם בהפגנה ברהט (צילום: עמוד הפייסבוק של ד"ר מאזן אבו סיאם)
יאיר גולן וד"ר מאזן אבו סיאם בהפגנה ברהט (צילום: עמוד הפייסבוק של ד"ר מאזן אבו סיאם)

הפריימריז במרצ לראשות התנועה ולרשימה המלאה יתקיימו ב-23 באוגוסט. עד היום התפקדו לתנועה קרוב ל-15 אלף איש. ההערכה היא שמספר המתפקדים יגרד את ה-20 אלף איש.

אם גלאון תפסיד, היא לא תתמודד על מקום בכנסת. גולן יתמודד בכל מקרה, גם אם יפסיד לגלאון.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
ההצבעה האלקטרונית היא לכל הישובים בהם אין קלפי- הרבה מושבים, עיירות וגם יש ערים בהן אין קלפי. אז הרבה יותר מדויק לומר שהחלטת וועדת הבחירות של מרצ היא לאפשר הצבעה אלקטרונית במקומות בהן א... המשך קריאה

ההצבעה האלקטרונית היא לכל הישובים בהם אין קלפי- הרבה מושבים, עיירות וגם יש ערים בהן אין קלפי. אז הרבה יותר מדויק לומר שהחלטת וועדת הבחירות של מרצ היא לאפשר הצבעה אלקטרונית במקומות בהן אין קלפי , במקום הניסוח שהוצג- לאפשר הצבעה אלקטרונית בקיבוצים. תודה.

עוד 589 מילים ו-2 תגובות
סגירה