מוג'תבא ח'מינאי, בנו של המנהיג העליון של איראן, האייתוללה עלי ח'מינאי (צילום: AP Photo/Vahid Salemi)
AP Photo/Vahid Salemi

מלחמת הירושה של ח'מינאי מסבכת את איראן בהחלטה על הסכם הגרעין

מתחת לפני השטח, מתגלה תמונה לא שגרתית בפוליטיקה האיראנית: מתח מתגבר בין הדרג המבצע למנהיג העליון ● האופוזיציה החדשה שנוצרה חוששת כי האייתוללה מנסה לתעל את הירושה לבנו מוג'תבא - ויש הטוענים שח'מינאי הבן כבר מנהל את איראן מאחורי הקלעים ● כל זה משפיע על עמדת איראן בכל הקשור לחתימה על הסכם הגרעין, והמערב מסרב להתגמש יותר ● פרשנות

במצב הזה איראן לא הייתה הרבה זמן. אם עד כה המערב חיזר על פתחי השלטון בטהרן במטרה לסגור מחדש את הסכם הגרעין, מיום חמישי האחרון הטון השתנה. המסר החדש הוא: Take it or leave it. זה מה יש.

כבר לפני סבב השיחות הנוכחי המסר הזה עבר במגעים השקטים בין שר החוץ של האיחוד האירופי ג'וזפ בורל ועמיתו האיראני חוסיין אמיר עבדולחיאן. אלא שאיראן כדרכה ניסתה כל העת למשוך את הדברים עוד קצת, מתוך אמונה שהיא תצליח להגמיש את המערב – במיוחד בסעיף אחד, סגירת "התיקים הפתוחים".

המדובר ברשימת אתרים שבהם התגלו שאריות אורניום מועשר ואינם נכללים באתרים המוצהרים והמפוקחים. את הרשימה, אגב, סיפקה ישראל.

מעניין מאוד לעקוב בימים אלה אחרי ההצהרות שיוצאות מטהרן בהקשר של ההסכם. הקו הרשמי בינתיים הוא "בחינת הדברים". אלא שצלילה אל מאחורי הקלעים מגלה תמונה לא שגרתית יחסית בפוליטיקה האיראנית: מתח מתגבר בין הדרג המבצע למנהיג העליון.

המנהיג העליון של איראן, עלי ח'מינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)
המנהיג העליון של איראן, עלי ח'מינאי (צילום: Office of the Iranian Supreme Leader via AP)

להבנת המערב, האייתוללה עלי ח'מינאי מסרב בינתיים לאשר חתימה על ההסכם המוצע, שמבטיח לאיראן נקודה חשובה מאוד מבחינתה: ערבות של אירופה, רוסיה וסין להמשך פעילות כלכלית משותפת גם אם האמריקאים יחליטו לסגת ממנו בשלב מסוים. המתח הזה מתנהל בינתיים בחדרי חדרים, כשהסביבה הקרובה של המנהיג העליון נמצאת כל העת בלחצים להגמיש את העמדות.

אלא שזו לא החזית היחידה שח'מינאי מנהל כרגע. מתחת לפני השטח מתחילה להיווצר אופוזיציה פנימית איראנית שחוששת כי ח'מינאי האב מנסה לתעל את הירושה לבנו מוג'תבא. הבן, כמו שאר ילדיו של המנהיג העליון, פקד את המדרסות של העיר קום כדי לצבור תואר וידע בהלכה השיעית, ניסיון שבלעדיו לא ניתן להתמודד לתפקיד המנהיג.

כיום יש הטוענים כי מוג'תבא ח'מינאי מנהל למעשה מאחורי הקלעים את איראן כשהוא חולש על קרנות ההשקעות, חשבונות הבנק וברז המינויים הבכירים במדינה ובמשמרות המהפכה.

יש הטוענים כי מוג'תבא ח'מינאי מנהל למעשה מאחורי הקלעים את איראן כשהוא חולש על קרנות ההשקעות, חשבונות הבנק ומינוי הבכירים במדינה ובמשמרות המהפכה

חוסיין טאיב – ראש שירותי הביטחון של משמרות המהפכה שהודח לאחרונה בשל ההצלחות המבצעיות שמיוחסות לישראל באיראן – נחשב למקורבו ואיש סודו של ח'מינאי הבן כבר יותר מעשור. במהלך השנים השניים רקמו עשרות תוכניות כדי לבסס את מעמדו של מוג'תבא ולסלק מהדרך יריבים פוטנציאלים.

ראש שירותי הביטחון של משמרות המהפכה המודח, חוסיין טאיב (צילום: Armin Karami/FARS)
ראש שירותי הביטחון של משמרות המהפכה המודח, חוסיין טאיב (צילום: Armin Karami/FARS)

אחד הקטגורים הגדולים למהלכי משפחת ח'מינאי, הוא מיר-חוסיין מוסאווי. בין מוסאווי לח'מינאי האב פעורה תהום אידאלוגית וגם שנאה אישית. השניים התקוטטו לא פעם על הקירבה למנהיג העליון חומייני, שקירב אליו מאוד את מוסאווי.

בבחירות 2009 התמודד מוסאווי לנשיאות מול מועמד השמרנים ולמעשה מועמד משפחת ח'מינאי, מחמוד אחמדינג'אד. השוני האידיאולוגי בין השניים, והמתינות של מוסאווי, קסמה לדור הצעיר דאז שנהר לקלפיות. אלא שתוצאות הבחירות הצביעו על ניצחון מפתיע של מועמד השמרנים אחמדינג'אד. היה מי שאמר על כך: "במדינות מסוימות במזרח התיכון, זה לא משנה מי בוחר; זה משנה מי סופר".

המהומות שפרצו מייד אחר כך נחשבו לקו שבר בפוליטיקה הפנימית של איראן, כשהמשטר למעשה נאבק על שרידותו. המשטר הוציא בהמוניו לרחובות את כוחות הבסיג' – המיליציה האזרחית של משמרות המהפכה שאמונה על ביטחון הפנים. מי שעמד מאחורי הרצת אחמדינג'אד וההפעלה האלימה של הבסיג', היה מוג'תבא ח'מינאי.

מוסאווי נעצר מייד אחרי הבחירות ב-2009 והושם מאז במעצר בית מפוקח היטב. לאחרונה התפרסם פוסט שלו באתר אופוזיציה איראני שבו הוא מותח ביקורת חריפה על היריב הוותיק שלו, המנהיג העליון ח'מינאי, שלדבריו מנסה להמליך את בנו. "האם חזרנו 2,500 שנה אחורה, לתקופה שבה באיראן ההנהגה הייתה עוברת מאב לבן?" שאל בפוסט.

לאחרונה התפרסם פוסט של מוסאווי שבו הוא מותח ביקורת חריפה על ח'מינאי, שלדבריו מנסה להמליך את בנו. "האם חזרנו 2,500 שנה אחורה, לתקופה שבה באיראן ההנהגה הייתה עוברת מאב לבן?"

המנהיג העליון האייתוללה עלי ח'מינאי נואם כשמאחורי הפרגוד מציץ בנו מוג'תבא (צילום: צילום מסך)
המנהיג העליון האייתוללה עלי ח'מינאי נואם כשמאחורי הפרגוד מציץ בנו מוג'תבא (צילום: צילום מסך)

כאן נשאלת השאלה לגבי מעמדו של הנשיא הנוכחי אבראהים ראיסי, בוגר משמרות המהפכה ומקורבה של משפחת המנהיג. "ראיסי הוא בובה של משפחת ח'מינאי. הוא לא קובע כמעט כלום. הכל מנוהל מלשכתו של המנהיג העליון", אומר בני סבתי, מומחה לאיראן המנטר באופן רציף את הרשתות החברתיות במדינה.

"הסיפור של ירושת המנהיג רק הולכת ומתעצמת לאחרונה. ח'מינאי לא צעיר והעובדה שהבן מוג'תבא צובר כוח ומעמד, מדליקה נורה אדומה אפילו בקרב השמרנים".

"הסיפור של ירושת המנהיג רק הולכת ומתעצמת לאחרונה. ח'מינאי לא צעיר והעובדה שהבן מוג'תבא צובר כוח ומעמד, מדליקה נורה אדומה אפילו בקרב השמרנים"

איך כל זה משפיע על ההחלטה בעניין הסכם הגרעין עם המעצמות? בהינתן העובדה שאלה הם פני הדברים ויחסי הכוחות, ברור שמנעד האפשרויות שעומד בפני הנשיא ראיסי ושר החוץ עבדולחיאן מצומצם מאוד, עד בלתי קיים.

עוד 663 מילים
סגירה