גדי איזנקוט במסיבת עיתונאים של המחנה הממלכתי בה הודיע על הצטרפותו למפלגה, 14 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Tsafrir Abayov)
AP Photo/Tsafrir Abayov

איזנקוט, אחד הרמטכ"לים הטובים שכיהנו כאן, הוא תוספת חשובה לפוליטיקה ● אבל כניסתו לא תשנה את תמונת המצב - ולא תהפוך את המחנה הממלכתי, המפלגה החדשה של גנץ וסער, לזו שתשנה את סדר הגושים ● דווקא לפיד עשה טעות שלא לקח את איזנקוט עם כל התנאים שזה הציב לו ● ואילו מתן כהנא פוגע בעיקר באיילת שקד - ובסיכוי שהחרדים יתמכו בגנץ ● פרשנות

גדי איזנקוט הוא תוספת חשובה לפוליטיקה הישראלית. איש ערכי, רמטכ"ל לשעבר שנחשב אחד הטובים שכיהנו כאן. אבל הוא לא שובר שוויון. איזנקוט הוא לא האיש שמשנה את כללי המשחק, מזעזע את המערכת ומחייב היערכות מחדש של הכוחות הפוליטיים.

אחרי שנים ארוכות של ציפייה, איזנקוט מתקבל בברכה בדרכו החדשה, אבל לא מצליח להעביר אפילו קול אחד מגוש לגוש. הדיכוטומיה הישראלית היא למעלה מכוחותיו. קשה לי לראות מצביע אחד של הליכוד, יהדות התורה, ש"ס או הציונות הדתית נוטשים את המפלגות שלהם ועוברים לתמוך במחנה הממלכתי החדש שמוביל בני גנץ, בגלל שאיזנקוט חבר אליו.

אחרי שנים ארוכות של ציפייה, איזנקוט מתקבל בברכה בדרכו החדשה, אבל לא מצליח להעביר אפילו קול אחד מגוש לגוש. הדיכוטומיה הישראלית היא למעלה מכוחותיו

הסקרים שפורסמו אמש (ראשון) בכל הערוצים מוכיחים היטב את הדברים. דווקא ביום שבו נכנס הגנרל המדובר כל כך לפוליטיקה, המפלגה שלו הייתה צריכה לנסוק. זה מין כבוד שהציבור עושה למפלגות ומועמדים חדשים. בכל הסקרים המחנה הממלכתי לא הצליח לעלות מעל מספר המנדטים שיש לו היום (14) ולעתים אפילו ירד. איזנקוט מתקבל אמנם יפה, בנימוס, אבל לא בדום מתוח ובהצדעה.

גם נאום הפתיחה של איזנקוט אתמול היה שבלוני. הוא היה צריך לחדד את ההבדלים בין נאום כרמטכ"ל בטקס ההשבעה של צנחנים בכותל ובין נאום הכניסה הראשון שלו למערכת הפוליטית. נאום מכונן כזה מחייב סגנון יצירתי ומסרים קצת יותר אטרקטיביים מאשר "שלום מתוך עוצמה".

המשפט המשמעותי ביותר של איזנקוט אתמול היה נגד בנימין נתניהו, אבל בהתנסחות קצת כוללנית וחוששת כלפי אנשי ציבור שאסור שיהיו נגדם כתבי אישום. גם את המשפטים הללו שחרר איזנקוט רק בתשובה לשאלה.

השינויים המינוריים, אם כן, הם בתוך גוש השינוי. פה ושם מנדט שיורד מיש עתיד לטובת המחנה הממלכתי של גנץ, גדעון סער והמצטרף איזנקוט. גם זו לא הייתה כוונת המשורר. גנץ רצה מפלגה גדולה שתצליח להתקרב ליש עתיד, וכך יוכל להפגין גיבוי ציבורי ולגיטימציה כמועמד לראשות הממשלה. זו הסיבה שהוא צירף אליו את גדעון סער ומפלגתו המתפרקת תקווה החדשה.

גנץ רצה מפלגה גדולה שתצליח להתקרב ליש עתיד, וכך יוכל להפגין גיבוי ציבורי ולגיטימציה כמועמד לראשות הממשלה. זו הסיבה שהוא צירף אליו את גדעון סער ותקווה החדשה

סער עשה את עסקת חייו. אתמול הוא נראה קצת מיותר במסיבת העיתונאים המשותפת של המפלגה החדשה. הרביזיוניסט מהליכוד, שהיה פעם איש מפלגת התחייה שהתנגדה לשלום עם מצרים, יושב ליד שני מפא"יניקים שתומכים בחלוקת הארץ.

גם הנוסחה המעורפלת שהובאה בהסכם המשולש לפיה המפלגה מתנגדת לכינון מדינה דו-לאומית סותרת את הפילוסופיה המדינית של סער שתמך תמיד בהחלת הריבונות ביהודה ושומרון.

גדעון סער, בני גנץ וגדי איזנקוט במסיבת עיתונאים להשקת המחנה הממלכתי, 14 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
גדעון סער, בני גנץ וגדי איזנקוט במסיבת עיתונאים להשקת המחנה הממלכתי, 14 באוגוסט 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

במהלך השופינג שלו ישב איזנקוט לשיחות ארוכות עם ראש הממשלה יאיר לפיד. אני חושב שלפיד עשה טעות שוויתר על איזנקוט.

איזנקוט היה יכול להרים לאורך זמן את הדימוי הציבורי של יש עתיד, מפלגה שאין לה אפיל ביטחוני. הוא רצה להגיע ליש עתיד עם כמה דמויות ערכיות, אבל לפיד הסכים רק לקבל אותו לבד. איזנקוט הלך למי שנתן לו יחס טוב יותר ומצא בית אצל גנץ. מבחינתו, הוא רק משחזר את הימים שבהם כבר היה מספר שתיים של גנץ, כסגן הרמטכ"ל בשנים 2014-2013.

איזנקוט היה יכול להרים לאורך זמן את הדימוי של יש עתיד, מפלגה שאין לה אפיל ביטחוני. הוא רצה להגיע ליש עתיד עם כמה דמויות ערכיות, אבל לפיד הסכים לקבל רק אותו

מילה אחרונה על מתן כהנא, מקום תשיעי ברשימה החדשה.

מי שהיה אחד השרים החשובים בקבינט, האיש הכי מקורב לראש הממשלה הקודם נפתלי בנט, הולך מטבע הדברים להיות גלגל חמישי או שישי במחנה הממלכתי. אם יבליטו אותו, הוא יכול לפגוע אנושות באיילת שקד והרוח הציונית, ואולי זה כבר קורה. הרוח הציונית לא עברה את אחוז החסימה באף סקר שפורסם אתמול.

סגן השר לשירותי דת מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
סגן השר לשירותי דת מתן כהנא (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

לאורך השבועות האחרונים היו חרדים שהעבירו מסרים לגנץ, כדי שלא ייקח אליו את כהנא, השר לשעבר לענייני דתות, מי שכנה בפיהם "אנטיוכוס". עכשיו החרדים מושכים כתפיים באדישות. השורות שלהם מתייצבות והמסר האחיד הוא שלא הולכים עם גנץ עם כהנא או בלעדיו. ואפשר להוסיף: עם איזנקוט או בלעדיו.

עוד 596 מילים
סגירה