"שר הטבעות" של אמזון (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה)
מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה

הנספח של טולקין

אמזון השקיעה כחצי מיליארד דולר בעונה הראשונה של הסדרה המבוססת על "שר הטבעות" ● היוצרים לא מפחדים מהתחרות מצד סדרת הבת של "משחקי הכס" ובריאיון לזמן ישראל אומרים: "רצינו להיות נאמנים כמה שיותר לטולקין" ● הסדרה הגרנדיוזית צולמה בניו זילנד בהסכמת עיזבון טולקין, ובנו של הסופר אף מבקר את טרילוגיית הסרטים הפופולרית: "הוציאו את הקרביים לספרים של אבי"

סדרת הטלוויזיה המצופה והמדוברת ביותר של התקופה האחרונה, "שר הטבעות: טבעות הכוח", מבוססת על הרומן "שר הטבעות" והנספחים שלו שכתב הסופר הנודע והבלשן ג'ון רונלד רעואל טולקין.

פרק הבכורה של "טבעות הכוח" יהיה זמין לצפייה ב־2 בספטמבר, יום שישי, באמזון פריים – ב־240 מקומות שונים בעולם – ובכל שבוע יעלה פרק חדש. עלילת הסדרה, שפותחה על ידי המפיקים ג'יי די פיין ופטריק מק'קיי עבור אמזון, מתרחשת אלפי שנים לפני עלילות "ההוביט" ו"שר הטבעות" – בעידן השני של הארץ התיכונה.

הסדרה הופקה, כאמור, על ידי אולפני אמזון בשיתוף עיזבון טולקין, קרן טולקין, הוצאת הארפר קולינס וניו ליין סינמה (החברה שהפיקה את טרילוגיית סרטי "שר הטבעות" בבימוי פיטר ג'קסון ב־2001–2003).

אמזון רכשה את הזכויות הטלוויזיוניות של "שר הטבעות" תמורת 250 מיליון דולר בנובמבר 2017 והתחייבה להפיק חמש עונות בשווי של מיליארד דולר לפחות. אם המספר הזה מדיוק – מדובר בסדרת הטלוויזיה היקרה ביותר אי פעם.

"שר הטבעות" של אמזון (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה)
"שר הטבעות" של אמזון (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה)

אמזון רכשה את הזכויות הטלוויזיוניות של "שר הטבעות" תמורת 250 מיליון דולר בנובמבר 2017 והתחייבה להפיק חמש עונות בשווי של מיליארד דולר לפחות

הסדרה מבוססת בעיקר על הנספחים של "שר הטבעות", הכוללים דיון על "העידן השני". על פי תנאי ההסכם של אמזון עם עיזבון טולקין, לא מדובר, כאמור, בהמשך לסרטי "שר הטבעות" ו"ההוביט".

עם זאת, עיצוב הסדרה אמור להיות דומה ברוחו לזה של הסרטים זוכי האוסקר. יתר על כן, כמה מהשחקנים בצוות הבינלאומי הגדול של הסדרה מגלמים גרסאות צעירות יותר של דמויות מטרילוגיית הסרטים.

שמונת הפרקים של העונה הראשונה צולמו בניו זילנד, בה הופקו גם הסרטים, מפברואר 2020 ועד אוגוסט 2021, לרבות הפסקה של כמה חודשים בשל מגפת הקורונה. הסדרה מבוססת על ההיסטוריה של הארץ התיכונה על פי ספריו של טולקין, אלפי שנים לפני אירועי "ההוביט" ו"שר הטבעות".

הסדרה מתחילה בתקופה של שלום יחסי ומכסה את כל האירועים הגדולים של העידן השני של הארץ התיכונה: חישול טבעות הכוח, עלייתו של שר האופל סאורון, נפילתה של ממלכת האי נומנור והברית האחרונה בין האֶלפים לבני האדם.

האירועים הללו – שמתרחשים על פני אלפי שנים בסיפורים המקוריים של טולקין – כמובן מרוכזים יותר בסדרה, הן משיקולים דרמטיים והן משיקולי זמן. בתוך כך, פיטר ג'קסון עלה לאחרונה לכותרות בהקשר לסדרה "שר הטבעות" של אמזון.

הבמאי זוכה האוסקר של טרילוגיות "שר הטבעות" ו"ההוביט" סיפר כי האולפנים ביקשו ממנו להיות מעורב בהפקת הסדרה האפית והבטיחו לשלוח לו תסריטים – אך מאז לא יצרו איתו קשר.

"לפני ארבע–חמש שנים שאלו אותי אם אני אהיה מעוניין בזה", הוא אומר. "אז שאלתי, 'כבר יש לכם תסריטים?' כי אני יודע כמה קשה היה לכתוב את התסריטים לסרטים, ולא הכרתי את האנשים שכתבו את התסריטים לסדרה. הם אמרו, 'אה, לא, עוד אין לנו את התסריטים אבל ברגע שיהיו לנו נשלח לך אותם'. חיכיתי לתסריטים אבל הם מעולם לא הגיעו".

ג'קסון הדגיש שהוא לא חש טינה כלפי הסדרה של אמזון וכי הוא מצפה בקוצר רוח לצפות בה כמעריץ של המותג. "אני אצפה בה, אני לא טיפוס שמאחל רעות. אם מישהו עושה סרט או סדרת טלוויזיה טובים, זה משהו שצריך לחגוג"

עם זאת, ג'קסון הדגיש שהוא לא חש טינה כלפי הסדרה של אמזון וכי הוא מצפה בקוצר רוח לצפות בה כמעריץ של המותג. "אני אצפה בה, אני לא טיפוס שמאחל רעות. עשייה קולנועית היא קשה מספיק.

הבמאי פיטר ג'קסון (צילום: Photo by Richard Shotwell/Invision/AP)
הבמאי פיטר ג'קסון (צילום: Photo by Richard Shotwell/Invision/AP)

"אם מישהו עושה סרט או סדרת טלוויזיה טובים, זה משהו שצריך לחגוג. למעשה, אני מצפה בקוצר רוח לצפות בזה כצופה ניטרלי לחלוטין". ג'קסון מוסיף כי אמזון "משליכים את יהבם על טולקין" אם הם משקיעים תקציב ענק של חצי מיליארד דולר בעונת הבכורה של הסדרה.

אולפני אמזון הגיבו לדבריו של ג'קסון ואמרו: "ברכישת הזכויות לסדרה התחייבנו לבדל ולהפריד אותה מהסרטים. יש לנו כבוד רב לג'קסון ולסרטי 'שר הטבעות' ואנחנו נרגשים מכך שהוא מחכה לצפות בסדרה".

האולפנים מעריכים מאוד את ג'קסון והמפיקים האחראים של "שר הטבעות" – ג'יי די פיין ופטריק מק'קיי – ניסו לפנות לבמאי. אולם, היו גם שיקולים משפטיים הנוגעים להפרדה בין הסרטים (השייכים לאולפני וורנר) לבין סדרת הטלוויזיה.

היו גם כמה שינויים מנהליים במהלך אותה תקופה. ראשת המחלקה הקודמת של הז'אנר שרון טל יגואדו, שתמכה בצירופו של ג'קסון לפרויקט, עזבה את החברה ב־2019. מנהלי העיזבון של הסופר ג'. ר. ר. טולקין התנגדו לשילובו של ג'קסון.

"שר הטבעות" של אמזון (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסדרה)
הסדרה, כמו הסרט, צולמה בניו זילנד (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסדרה)

העיזבון לא היה מעורב בסרטים וכריסטופר טולקין טען כי הטרילוגיה הקולנועית "הוציאה את הקרביים" לספרים של אביו והפכה את הרומנים לסרטי פעולה המיועדים לצעירים חסרי "יופי ורצינות".

אולם, העיזבון מעורב בהפקה החדשה: אמזון שילמה 250 מיליון דולר לעיזבון עבור הזכויות ליצירת הסדרה. ג'קסון מציין: "אם הענקנו משהו לקהילת הקולנוענים – זה פתיחת ארגז הטריקים של התמונות הממוחשבות כדי ליצור סצנות קרב אדירות".

סדרות פנטזיה אפיות כמו "משחקי הכס" של HBO לעולם לא היו מקבלות אור ירוק אלמלא ההצלחה הקופתית והפרסים שגרפה הטרילוגיה של ג'קסון. אף שאין הוביטים בסדרה, מופיעים בה אבותיו של ההוביט, בני הרפוּט, שנראים גם בטריילר, וכן, לראשונה, כמה מהדמויות ששייכות על פי טולקין לממלכת האי נומנור, כגון איסילדור (בגילומו של מקסים בלדרי).

לפי אמזון, הסדרה "מביאה למסכים בפעם הראשונה את גיבוריה ההרואיים של ההיסטוריה האגדית של העידן השני של הארץ התיכונה. הדרמה האפית לוקחת הצופים בחזרה לעידן שבו נוצרו הכוחות הגדולים, ממלכות עלו לגדולה והידרדרו לחורבן, גיבורים בלתי צפויים הועמדו למבחן, התקווה הייתה תלויה על חוט השערה והנבל הגדול ביותר שנבע אי פעם מעטו של טולקין איים לכסות את העולם באפלה".

"שר הטבעות" של אמזון
"שר הטבעות" של אמזון (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה)

הסדרה, שמתחילה בתקופה של שלום יחסי, עוקבת אחר אוסף של דמויות, מהן מוכרות ומהן חדשות, המתמודדות עם הופעתן המחודשת והמאיימת של כוחות הרשע בארץ התיכונה.

"מהמעמקים האפלים ביותר של הרי הערפל אל היערות המפוארים של בירת האֶלפים לינדון ואל ממלכת האי נומנור עוצרת הנשימה, ועד לאזורים המרוחקים ביותר על המפה, הממלכות והדמויות הללו יעצבו מורשת שתמשיך לחיות עוד זמן רב אחרי לכתן".

כאמור, הסדרה צולמה ברובה בניו זילנד אך בסתיו האחרון ההפקה הודיעה שהיא עוברת לבריטניה. צוות השחקנים הגדול והמגוון כולל גם את סינתיה אדאי־רובינסון‏, אוויין ארתור, נזאנין בוניאדי, מורוויד' קלארק, איסמאל קרוז קורדובה, צ'רלס אדוארדס, טריסטן גרבל, סר לני הנרי, אמה הורבאט, מרקלה קבדנאג, ג'וזף מול, טיירו מוחפידין, סופיה נומבט, לויד אוון, מייגן ריצ'רדס, דילן סמית', צ'רלי ויקרס, לאון ודהאן, בנג'מין ווקר, דניאל ויימן ושרה זוונגובאני.

מפיקי "טבעות הכוח" מתנגדים לרמיזה כי לסדרה אין שורשים עמוקים בעבודתו של טולקין, בשונה מסרטי "שר הטבעות", שהתבססו על החומר המודפס. מק'קיי – המפיק האחראי של הסדרה יחד עם די פיין – אומר: "אנחנו לא מרגישים ככה. אנחנו מרגישים שיש לסדרה הזאת שורשים עמוקים בספרים ובטולקין.

"שר הטבעות" של אמזון (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה)
"לסדרה יש שורשים עמוקים בספרים ובטולקין" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה)

"אם לא היינו מרגישים ככה, היינו מפחדים לשבת כאן. אנחנו מרגישים שהסיפור הזה הוא לא שלנו. זה סיפור שאנחנו מנהלים, שהיה כאן לפנינו והמתין בספרים כדי לצאת אל פני האדמה. אנחנו לא מרגישים 'קשורים באופן מעורפל'. אנחנו מרגישים קשורים באופן עמוק לחברה האלה, ועובדים כדי להדק את הקשר הזה עוד יותר. ככה אנחנו רואים את זה".

המפיקים מציינים שהם החלו לעבוד על הפרויקט כבר לפני 25 שנה וכי הם מקיימים שיתוף פעולה הדוק עם "חוקרי אקדמיה מדהימים שהקדישו את כל חייהם לעבודתו של טולקין"

המפיקים מציינים שהם החלו לעבוד על הפרויקט כבר לפני 25 שנה וכי הם מקיימים שיתוף פעולה הדוק עם "חוקרי אקדמיה מדהימים שהקדישו את כל חייהם לעבודתו של טולקין". צמד המפיקים וצוות השחקנים נשאלו על ההשוואה הבלתי נמנעת לסדרת הפנטזיה המצליחה של HBO "משחקי הכס", שסדרת הבת שלה "בית הדרקון", מתוכננת לעלות לאוויר שבועיים לפני פרק הבכורה של "טבעות הכוח".

לדברי מק'קיי: "דיברנו על זה הרבה. זה עולה, ואנחנו לגמרי מבינים מאיפה השאלה הזאת באה. אנחנו לא חושבים על הסדרה במונחים של איזה ז'אנר או סדרות אחרות. אנחנו חושבים על טולקין, העבודה של החיים שלו הייתה ליצור את העולם הזה.

"זאת הארץ התיכונה של טולקין, והאזורים שמעבר לארץ התיכונה, ופשוט רצינו להיות נאמנים לזה וכאילו להישאב פנימה ולשכוח את מה שאולי מתרחש במקום אחר כלשהו. העבודה של טולקין תמיד ניתנת ליישום בתרבויות שונות ובזמנים שונים ואנחנו חשים ממש אסירי תודה שאנחנו יכולים לעורר אותה לחיים בזמננו".

"שר הטבעות" של אמזון (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה)
"שר הטבעות" עולה ב־2 בספטמבר באמזון פריים (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה)

גם השחקן רוברט ארמאיו נשאל על ה"תחרות" בין הסדרות, בשל העובדה ששיחק את נד סטארק הצעיר ב"משחקי הכס" לפני שלוהק לתפקיד אלרונד הצעיר ב"טבעות הכוח". אלרונד הוא אדריכל ופוליטיקאי, חצי אלף וחצי אדם, שבמהלך הסדרה הופך מייצור אופטימי ונלהב למיואש ומסוגר.

ארמאיו חשב שהקונפליקט של אלרונד מעניין, כמי שמחויב למורשת של אביו אארנדיל ולנוכח העובדה שאלרונד בחר בחיי אלמוות – בשונה מאחיו אלרוס, שהוא נאלץ לראות מזדקן ומת.

"אני לא מרגיש שום תחרות, כי החומרים כל כך שונים", אומר השחקן. "אני אוהב פנטזיה. אז עכשיו מן הסתם נזכה לצפות ביותר פנטזיה, שזה אף פעם לא יכול להיות דבר רע".

"יצא לנו לראות את שלושת הפרקים הראשונים וממש הרגשתי בהבדל", מוסיפה מורפיד קלארק, שמגלמת את גלדריאל, האלפית הלוחמת שמאמינה שהרשע חוזר לארץ התיכונה. "טולקין תיאר את גלדריאל בצעירותה כלוחמת חזקה בעלת אופי של אמזונה, והסדרה שלנו מראה את המסע שלה מנקודת הזמן הזאת ועד שהיא הופכת לדמות המדינאית המבוגרת המוכרת יותר".

"אין כרגע שום דבר דומה לזה בטלוויזיה העולמית וזה לא נראה כמו שום דבר שהיה בעבר. אם אתם חובבי פנטזיה, או אם אתם פשוט אוהבים סיפורים טובים, זאת תקופה מצוינת בשבילכם"

ג'ון רונלד רעואל טולקין, סופר, בשנות ה-40 למאה ה-20 (צילום: צלם לא ידוע, הופיע בוויקיפדיה, מאושר לשימוש ציבורי)
ג'ון רונלד רעואל טולקין (צילום: ויקיפדיה, רשות הציבור)

קלארק מדגישה את המעמד המיוחד של "שר הטבעות": "אין כרגע שום דבר דומה לזה בטלוויזיה העולמית וזה לא נראה כמו שום דבר שהיה בעבר. אם אתם חובבי פנטזיה, או אם אתם פשוט אוהבים סיפורים טובים, זאת תקופה מצוינת בשבילכם. אתם פשוט מקבלים הרבה מהדברים האלה בסדרה שלנו".

סינתיה אדאי־רובינסון, שמגלמת את מיריאל – מלכת יורש העצר של ממלכת האי נומנור, ממלכה הנשלטת על ידי בני אדם משושלתו של אלרוס, אחיו האלף־למחצה של אלרונד – מציינת כי סט הצילומים של הסדרה היה ממשי יותר מכפי שנדמה בעידן התמונות הממוחשבות.

"היה מסך ירוק ותמונות ממוחשבות, אבל למען האמת כל כך הרבה [מהסט] נבנה בצורה ממשית. כשחקנים זכינו להרגיש כאילו ממש היינו בעולמות האלה שנבנו והתממשו. אני חושבת שכשתצפו בפרקים זה ייראה כאילו נומנור היא עיר בנויה ומתפקדת, עם רציף וסירות ואלמנטים אחרים".

"כשחקנים זכינו להרגיש כאילו ממש היינו בעולמות האלה שנבנו והתממשו. אני חושבת שכשתצפו בפרקים זה ייראה כאילו נומנור היא עיר בנויה ומתפקדת"

השחקנית מורוויד' קלארק כגלדריאל בסדרת הטלוויזיה "שר הטבעות" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה)
השחקנית מורוויד' קלארק כגלדריאל בסדרת הטלוויזיה "שר הטבעות" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסדרה)
עוד 1,522 מילים
סגירה