תומכים של מוקתדא א-סדר מתאספים לתפילת שישי בגרין זון בבגדד, עיראק, 5 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Anmar Khalil)
AP Photo/Anmar Khalil

עיראק אינה מתפקדת, וזה לא עומד להשתנות בקרוב

המודל של עיראק החדשה אינו בר קיימא ● נשיא סין שי ג'ינפינג לא הגיע לביקור בערב הסעודית, אבל הקשרים בין שתי המדינות משגשגים ● עוד אזרחית סעודית נידונה לעשרות שנים בכלא - ושרון סטון מצטלמת למגזין "ווג" בסעודיה בלי לומר מילה על זכויות אדם ● מצרים קורצת לסין ורוסיה ● והשבוע לפני 53 שנה, קדאפי השתלט על לוב בהפיכה צבאית ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזה"ת

המודל של עיראק החדשה אינו בר קיימא

מחולל הכותרות הגדול ביותר בעיראק, השייח' מוקתדא א-סדר, לא אכזב גם הפעם. בתחילת השבוע סדר הודיע שהוא מסיים את העיסוק בפוליטיקה, בתגובה למשבר פוליטי מתמשך ולהתערבות של איראן בענייניה הפנימיים של עיראק.

לאחר מכן, במשך 24 שעות, תומכיו הרבים שבאים משכונות שיעיות עניות וצפופות בבגדד השתוללו מזעם ברחבי הבירה העיראקית וגרמו ללא מעט שגרירויות זרות הממוקמות ב"גרין זון" להתחיל לארוז מזוודות. בתור יממה אחת, כשבשדה הקרב נותרו 21 הרוגים ומאות פצועים, סדר "הסיג את כוחותיו", כלומר נתן הוראה לתומכיו לסיים את מפגן הכוח הגדול.

אין ספק שא-סדר הצליח להעביר מסר – הוא שולט במצב הביטחוני בבירה, כוחות הביטחון העיראקיים אינם מסוגלים להתמודד עמו ולא ניתן לצאת מהפלונטר הנוכחי בלעדיו.

אין ספק שא-סדר הצליח להעביר מסר – הוא שולט במצב הביטחוני בבירה, כוחות הביטחון העיראקיים אינם מסוגלים להתמודד עמו ולא ניתן לצאת מהפלונטר הנוכחי בלעדיו

המסר הזה יועד קודם כל לאוזניים איראניות ולראשי התנועות השיעיות העיראקיות הנתמכות על ידי טהרן. מעתה, כל אחד בעיראק וגם מעבר לגבול יודע שאי אפשר שלא להתחשב בא-סדר בלי לפגוע קשות במרקם החיים בבירה ובמדינה כולה.

מוקתדא א-סדר נושא נאום הקורא לתומכיו לסגת, 30 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Anmar Khalil)
מוקתדא א-סדר נושא נאום הקורא לתומכיו לסגת, 30 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Anmar Khalil)

יחד עם זאת, התובנות הללו עדיין לא עוזרות לממשל בעיראק להשליט סדר ולשים סוף להתדרדרות הביטחונית. נשיא עיראק ברהום סאלח קרא להקדים את הבחירות, אך בדיוק כמו בלבנון הרחוקה בשלב הזה כבר ברור לכל שהבחירות הן לא הפתרון, אלא הכוחות הפנימיים והחיצוניים שמנסים לעצב את עיראק כדרכם.

חייבים לומר ביושר: המודל של עיראק החדשה שנוצר בשנת 2003, לאחר הפלישה האמריקאית למדינה, אינו בר-קיימא. במהלך שני העשורים שחלפו מאז, עיראקים לא הצליחו להקים משטר דמוקרטי, או לפחות משטר מתפקד שידע לעשות שימוש באוצרות הטבע הרבים של עיראק ולהעלות את רמת החיים במדינה.

המודל של עיראק החדשה שנוצר בשנת 2003, לאחר הפלישה האמריקאית למדינה, אינו בר-קיימא. במהלך שני העשורים שחלפו מאז, עיראקים לא הצליחו להקים משטר דמוקרטי, או לפחות משטר מתפקד

בהינתן השכנות המסוכנת עם איראן והניסיון של טהרן להכפיף לעצמה את עיראק, ייתכן שהכישלון העיראקי המהדהד הוא דווקא יתרון עבור השכנות הערביות של עיראק, וגם במידה מסוימת עבור ישראל. יחד עם זאת, מדינה כושלת בלב מזרח התיכון היא גם סכנה גדולה לכולם, כי אותה ניתן לנצל בקלות יתרה.

ארגוני האסלאם הקיצוני כגון דאע"ש לא נעלמו לשום מקום מעיראק – הם רק מחכים לשעת כושר. הטרגדיה העיראקית שהחלה עם פלישתו של סדאם חוסיין לכווית והמיטה על המדינה הזאת אסון כלכלי ומדיני, נמשכת וכרגע לא רואים את הסוף.

"בריגדת השלום" התומכת במוקתדא א-סדר בסיור בבגדד, עיראק, 30 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Murtadha Ridha)
"בריגדת השלום" התומכת במוקתדא א-סדר בסיור בבגדד, עיראק, 30 באוגוסט 2022 (צילום: AP Photo/Murtadha Ridha)

הביקור שלא קרה, הברית שעוד עלולה לקרות

בסעודיה התאכזבו לגלות שנשיא סין שי ג'ינפינג לא יגיע לממלכה בקרוב, למרות גל השמועות שנפוץ בסעודיה ובתקשורת העולמית לפני כשבועיים. עבור הסעודים, שרק ביולי זכו לביקור של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, זה היה יכול להיות תזמון מושלם – להפגין את חשיבותם ואת כוחם באזור, ולהראות לכולם (ובמיוחד לביידן) שלריאד אין מחסור במחזרים: גם הרוסים וגם הסינים חפצים בקרבתם.

אם הביקור הזה היה יוצא לפועל, הוא היה מקבל חשיבות נוספת מעצם כך שמדובר בביקור ראשון של נשיא סין מחוץ לארצו מאז פרוץ מגפת הקורונה.

מומחים הבקיאים בנעשה בסין מסבירים שבעת הנוכחית הביקור הזה לא יכול היה לצאת לפועל בגלל ענייני פנים בוערים וחשובים וסוגיות פוליטיות פנימיות בתוך המפלגה הקומוניסטית. עד סוף השנה שי אמור לבקר במרכז אסיה וגם בכינוס של G-20 שיתקיים באינדונזיה, שם יש היתכנות למפגש בינו לבין נשיא ביידן.

מומחים הבקיאים בנעשה בסין מסבירים שבעת הנוכחית הביקור הזה לא יכול היה לצאת לפועל בגלל ענייני פנים בוערים וחשובים וסוגיות פוליטיות פנימיות בתוך המפלגה הקומוניסטית

אך אין לסעודים מה להתאכזב – השותפות בין ערב הסעודית וסין בתחום האנרגיה והתשתיות צפויה לגדול ולהתרחב – למרות ההבטחה של נשיא ארה"ב "להישאר באזור".

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפגישת פסגה עם נשיא סין שי גי'נפינג בבייג'ין, 22 בפברואר 2019 (צילום: How Hwee Young/Pool Photo via AP)
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בפגישת פסגה עם נשיא סין שי גי'נפינג בבייג'ין, 22 בפברואר 2019 (צילום: How Hwee Young/Pool Photo via AP)

בריאד מכירים באינטרס הסיני הגובר בנפט הסעודי ומזהים את המוכנות לשתף פעולה ולהשקיע בפרויקטים תשתיתיים עצומים של יורש העצר מוחמד בן סלמאן. הפרטנרית האמריקאית במזרח התיכון כבר לא נמצאת אך ורק בכיס של ארה"ב. בסעודיה בפרט ובמזרח התיכון בכלל מחכים לגל הסיני שיבוא בלי הצהרות בומבסטיות – וייתכן שגם בלי ביקורים זוהרים.

עוד אזרחית סעודית נידונה לעשרות שנים בכלא

לפני מספר שבועות אמא וסטודנטית סעודית-בריטית בשם סלמה אל-שהאב נשפטה ל-34 שנים במעצר בגלל ש"פרסמה שמועות שקריות ומגמתיות בטוויטר". השבוע, נורה בין-סעיד אל-קחתני שברה שיא עצוב נוסף: היא קיבלה עונש של 45 שנים בכלא בגלל שהעזה להביע ביקורת נגד הממסד השולט ברשתות חברתיות.

השבוע, נורה בין-סעיד אל-קחתני שברה שיא עצוב נוסף: היא קיבלה עונש של 45 שנים בכלא בגלל שהעזה להביע ביקורת נגד הממסד השולט ברשתות חברתיות

לקחתני לא היה חשבון טוויטר על שמה. פעילי זכויות אדם בסעודיה ופעילים סעודים בגולה מאמינים שהשלטונות פרצו לחשבון שלה וכך גילו את מיקומה.

באקלים הגאופוליטי הנוכחי, כשלאף אחד במערב אין תאבון לריב עם ריאד, ספק אם מישהו יילחם ברצינות למען שחרורן של אל-שהאב וקחתני.

שרון סטון מצטלמת ל-Vogue Arabia

שרון סטון על שער גיליון ספטמבר 2022 של "ווג ערביה"
שרון סטון על שער גיליון ספטמבר 2022 של "ווג ערביה"

המהדורה הערבית של מגזין האופנה ווג, Vogue Arabia, מתהדר בגיליון אלגנטי במיוחד עם הכוכבת ההוליוודית שרון סטון על השער. בריאיון איתה, סטון מדברת בפתיחות על המאבק המתמשך על זכויות נשים, על הזדקנות וניתוחים פלסטיים, דייטים ועוד.

חבל שהכוכבת האמריקאית לא נשאלה ולא התייחסה לסוגיה של אסירים ואסירות פוליטיים במדינות ערביות. בעיני ארגוני זכויות אדם רבים במזרח התיכון, ראיונות כאלה רק מנרמלים את המציאות העגומה בארצותיהם – חוקים עמומים, עונשים דרקוניים, והגנה אפסית על זכויות אדם.

מצרים קורצת לסין ורוסיה

שר האוצר של מצרים מוחמד מאיית הודיע השבוע במסיבת עיתונאים כי ארצו מתכננת להנפיק אג"ח בינלאומיות הנקובות ביואן סיני בשווי של יותר מ-500 מיליון דולר. השר הוסיף כי מצרים דחתה את הנפקת האג"ח הדולריות שלה בשל ריבית גבוהה.

הצעד הזה זה בא כחלק מתוכניתה של מצרים להנפיק השנה אגרות חוב בינלאומיות ולגוון את המטבעות שבהם היא מנפיקה את האג"ח שלה, בתקווה למשוך משקיעים חדשים.

הצעד הזה זה בא כחלק מתוכניתה של מצרים להנפיק השנה אגרות חוב בינלאומיות ולגוון את המטבעות שבהם היא מנפיקה את האג"ח שלה, בתקווה למשוך משקיעים חדשים

במקביל, בקהיר קיבלו החלטה לאפשר לתיירים רוסיים להשתמש במערכת התשלומים הרוסית MIR. בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה והסנקציות על רוסיה, כרטיסי בנק של ויזה ומאסטרקארד שהונפקו ברוסיה אינם פועלים עוד מחוץ למדינה.

נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי מקבל את פניו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בקהיר, 24 ביולי 2022 (צילום: Egyptian Presidency via AP)
נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי מקבל את פניו של שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב בקהיר, 24 ביולי 2022 (צילום: Egyptian Presidency via AP)

מדינות בודדות (בהן טורקיה) מאפשרות כעת לאזרחים רוסיים להשתמש בכרטיסי האשראי הבינלאומיים של MIR. כעת, גם מצרים – שמנסה להגביר את זרם התיירים מרוסיה להורגדה ושארם א-שייח – עתידה להצטרף אליהן (השירות עדיין אינו זמין).

על פי הפרסומים ברוסיה ובחו"ל, גם הודו עלולה לשלב את מערכת התשלומים הרוסית.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: הפיכה צבאית בלוב

ב-1 בספטמבר 1969, ארגון הקצינים החופשיים בראשותו של קולונל מועמר קדאפי – בסיוע ישיר של השירותים המיוחדים המצריים (מוח'בארת) – ביצעו הפיכה צבאית בלוב וביטלו את המלוכה. באותו יום עצרו המורדים את יורש העצר, שרים רבים ומאות מבעלי הקרקעות וראשי ההנהגה הלובית.

המלך אידריס הראשון שהה באותה בעת בטורקיה, שם עבר טיפול רפואי. הוא התפטר מתפקידו והיגר למצרים, שם הלך לעולמו בשנת 1983. קדאפי – שהיה באותה עת רק בן 27 – הפך לשליטה של לוב והנהיג את המדינה עד פרוץ אירועי האביב הערבי בשנת 2011, אז נלכד ונרצח באכזריות על ידי מפגינים זועמים.

קדאפי – שהיה באותה עת רק בן 27 – הפך לשליטה של לוב והנהיג את המדינה עד פרוץ אירועי האביב הערבי בשנת 2011, אז נלכד ונרצח באכזריות על ידי מפגינים זועמים

מועמר קדאפי ב-1 בינואר 1970 (צילום: AP Photo)
מועמר קדאפי ב-1 בינואר 1970 (צילום: AP Photo)
עוד 1,089 מילים
סגירה