בלי עתיד בלי תקווה בלי חלום

איילת שקד הודיעה אתמול שהיא "חוזרת הביתה", לימין, אבל אף אחד כבר לא ממתין לה שם ● הניסיון שלה כעת לחבור אל הבית היהודי לא יעזור: המפלגה לא התאוששה מאז שבנט ושקד נטשו אותה עם חובות ענק לפני ארבע שנים ● לפי ההערכות, הבית היהודי שווה כיום עד שני מנדטים; שקד תבריח חצי מנדט ● נתניהו יצטרך להחליט עכשיו האם להציל אותה - או לקבור אותה סופית ● פרשנות

איילת שקד בדרך לישיבת הממשלה, 4 בספטמבר 2022 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
איילת שקד בדרך לישיבת הממשלה, 4 בספטמבר 2022

אתמול הודיעה איילת שקד שהיא חוזרת הביתה, לימין. אילו הייתה מקדימה את ההודעה שלה בחמישה חודשים, מודה שטעתה בהקמת הממשלה וחוזרת לימין בתחילת אפריל – שבוע לפני ההכרזה המטלטלת של עידית סילמן – ולא בתחילת ספטמבר, שקד הייתה היום מועמדת פופולרית, אפילו נערצת, במחנה הימין. הכול עניין של עיתוי.

היום ההודעה וההודאה בטעות של שקד לא שוות דבר בשוק הפוליטי. שקד אומרת שהיא חוזרת הביתה, אחרי חודש וחצי של מסע מביך ומטלטל עם הרוח הציונית ושני החברים יועז הנדל וצבי האוזר, אבל בעצם היא לא חוזרת לשום מקום.

שקד אומרת שהיא חוזרת הביתה, אחרי חודש וחצי של מסע מביך ומטלטל עם הרוח הציונית ושני החברים יועז הנדל וצבי האוזר, אבל בעצם היא לא חוזרת לשום מקום

הבית היהודי, הבית החדש-ישן שלה, לא בנה את עצמו מחדש מאז ששקד החריבה אותו יחד עם נפתלי בנט. זה קרה בסוף 2018. השניים פרשו והקימו את הימין החדש, אבל נשארו מחוץ לאחוז החסימה בבחירות שהתקיימו באפריל 2019.

שקד חוזרת לתוך עיי חורבות, אבל גם היא כבר הרוסה. הבית היהודי היא בעצם מפלגה לא קיימת, טובעת בחובות עוד מהימים של בנט כיו"ר וניר אורבך כמזכ"ל המפלגה. גורמים בבית היהודי מספרים על דרישות תשלום ותביעות אינסופיות של ספקים.

איילת שקד ונפתלי בנט בימים שהיו בבית היהודי, פברואר 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
איילת שקד ונפתלי בנט בימים שהיו בבית היהודי, פברואר 2018 (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

הבית היהודי, להזכיר, לא התמודדה בבחירות הקודמות, מטעמים של חוסר סיכוי. בנט ושקד הבטיחו ליו"ר המפלגה חגית משה מקום בממשלה, אך גם זה לא יצא לפועל.

חגית משה העמידה בראש הרשימה את יוסי ברודני, ראש העיר גבעת שמואל. מרכז הבית היהודי, או מה שנותר ממנו, תמך בהליך ברוב קולות.

לפני חודשיים רשמה קבוצה גדולה של דתיים-לאומיים מכל הארץ מפלגה חדשה בשם דל"י, דתי-לאומי-ישראלי. פעילים בבית היהודי אומרים שזו הדרך לגייס תרומות ולעקוף את הצרות (והחובות) של המפלגה.

ברשימת המייסדים של דל"י יש רבים מבני משפחת ברודני. אריה וידסלבסקי, מי שרשם את המפלגה וביתו בגבעת שמואל היא כתובת המפלגה, סרב לענות אתמול לשאלות. "אני לא רוצה להתייחס לשום דבר שקשור בדל"י", אמר.

לבית היהודי יש לפי ההערכה מנדט וחצי עד שני מנדטים. שקד תבריח חצי מנדט לפחות למפלגות אחרות, בעיקר לציונות הדתית ולליכוד. אף אחד לא יקנה ממנה הבטחה משומשת. שקד לא תתקבל במאור פנים גם בקרב פעילים במפלגה.

לבית היהודי יש לפי ההערכה מנדט וחצי עד שני מנדטים. שקד תבריח חצי מנדט לפחות למפלגות אחרות. שקד לא תתקבל במאור פנים גם בקרב פעילים במפלגה

ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני (צילום: יוסי ברודני, Cc-by-sa-3.0)
ראש עיריית גבעת שמואל יוסי ברודני (צילום: יוסי ברודני, Cc-by-sa-3.0)

פעילים שדיברו אתי אתמול אמרו שהם יישארו בבית היהודי אבל לא יצביעו למפלגה, סוג של נקמה בשקד. "חוץ מזה, ממילא לא נעבור את אחוז החסימה, אז למה לבזבז קולות לימין", אמר אחד הפעילים.

פעילים שדיברו אתי אתמול אמרו שהם יישארו בבית היהודי אבל לא יצביעו למפלגה, סוג של נקמה בשקד. "חוץ מזה, ממילא לא נעבור את אחוז החסימה, אז למה לבזבז קולות לימין", אמר אחד הפעילים

זו גם הסיבה ששקד לא תעמוד בראש מפלגה מאוחדת, כמו שרצתה. מה שטוב ב-2018 לא טוב ל-2022. מדברים איתה על בלוק טכני בין הבית היהודי וימינה, כזה שאפשר לפרק בקלות. אחרי שהנדל והאוזר יצאו בחוץ ורצים ברשימה קיקיונית משלהם, גם אביר קארה מנסה להשתלב בתוך הבלוק טכני הזה.

עניין בזבוז הקולות יעסיק מעתה את ראשי גוש הימין אם אכן יהיה איחוד בין שקד, ברודני והבית היהודי. בנימין נתניהו יצטרך להחליט האם להמשיך ולתקוף את שקד בכל הכוח או שעכשיו, אחרי שהפכה מחדש לגרופית שלו, לתת לה צ'אנס ולעזור לעבור את אחוז החסימה ולהצטרף לממשלת נתניהו אם תקום. סקרים יגידו.

עוד 517 מילים
סגירה