במצפה רמון שוב מקדמים מתחם הופעות ענק בלב המכתש

המועצה המקומית מצפה רמון פרסמה מכרז להפעלת אמפי שיוכל לקיים עשרה מופעים בשנה ולהכניס למקום עד 1,500 אנשים לכל אירוע ● המכרז פורסם למרות ששר התיירות הודיע על הקפאת התקציב למיזם ולמרות התנגדות רט"ג ● החשש הוא שהופעות ואירועים גדולים ייצרו זיהום רעש, אור ולכלוך שיפגעו בערכי הטבע במכתש באזור שקיבל הכרה בינלאומית כשמורת אור כוכבים

גלמפינג סלינה במכתש רמון (צילום: באדיבות לב המדבר)
באדיבות לב המדבר
גלמפינג סלינה במכתש רמון

במצפה רמון שוב מנסים לקדם את תוכנית ה"אמפיסטאר", שצפוי להביא אלפי אנשים למופעים רועשים ומוארים בלב מכתש רמון. זאת, למרות התנגדות של ארגוני  סביבה ואף שבעבר רשות הטבע והגנים ושר התיירות בעצמו התנגדו למיזם שמציב סיכון סביבתי לערכי הטבע באזור שקיבל הכרה בינלאומית כשמורת אור כוכבים.

המכרז מזמין הצעות להפעלת אמפיתאטרון במכתש רמון וניתן לגשת אליו עד ה-27 לחודש הנוכחי. האמפי ישתרע על שטח של 15 דונם והזוכה יהיה רשאי להכניס אליו 1,500 אנשים לאירוע, כולל צוותי אמנים, טכנאים ואנשי הפקה.

הזוכה יוכל להפעיל את המתחם עשר פעמים בשנה לכל היותר ובלילות ירח מלא בלבד שלצורך העניין מתפרסים על פני שלושה ימים לפני או אחרי הלבנה במלואה.

הזוכה יוכל להפעיל את המתחם 10 פעמים בשנה לכל היותר ובלילות ירח מלא בלבד שלצורך העניין מתפרסים על פני שלושה ימים לפני או אחרי הלבנה במלואה

חניון הגבס במכתש רמון
חניון הגבס במכתש רמון

המפעיל יצטרך גם לדאוג להסעות ממצפה רמון ולא לאפשר חניית רכבים בשטח האמפי, וכל מופע יצטרך להסתיים עד חצות לכל המאוחר. לצורך קיום המופעים יוקמו במות זמניות ובאחריות המפעיל לדאוג לניקיון לפני ובסיום האירועים. אין במכרז הגבלות רעש אך הגבלות האור הן לפי חוק העזר העירוני שמותאם ליישוב עצמו ולא לשטח הפתוח הייחודי שבמכתש.

למועצת מצפה רמון עצמה תהיה זכות להשתמש במתחם בארבעה מועדים בשנה וייתכן שההתקשרות עם הזוכה תתארך לעוד שנתיים, לפי שיקול המועצה. מי שיוכלו לגשת למכרז יצטרכו להראות ניסיון בהפקה של לפחות 20 אירועים גדולים בארבע השנים האחרונות והכנסות של מיליון שקל לשנה ממכירת כרטיסים.

מתחם ההופעות אמור לקום בצמוד לגלמפינג סלינה שמערבית לכביש 40, (פנייה ימינה למי שמגיע ממצפה רמון). השטח כולו היה בעבר מחצבות גבס ששוקמו ונחשבר ל"מופר", אך מוקף בשמורת טבע לב הרמון וקיבל הכרה בינלאומית כשמורת אור כוכבים.

מתחם ההופעות אמור לקום בצמוד לגלמפינג סלינה שמערבית לכביש 40. השטח כולו היה בעבר מחצבות גבס ששוקמו ונחשבר ל"מופר", אך מוקף בשמורת טבע לב הרמון

מתחם האירוח סלינה בחניון הגבס. "הייתי שם פיזית, דיברתי עם היזמים והסברתי להם מה הדברים הלא טובים שנעשים שם. לאמפיסטאר התנגדנו וראש המועצה הפסיק לדבר איתי" (צילום: חאן חניון הגבס)
מתחם האירוח סלינה בחניון הגבס. "הייתי שם פיזית, דיברתי עם היזמים והסברתי להם מה הדברים הלא טובים שנעשים שם. לאמפיסטאר התנגדנו וראש המועצה הפסיק לדבר איתי" (צילום: חאן חניון הגבס)

יתרון מובנה לסלינה

סלינה משכירים את השטח מחברת "לב המדבר". כפי שצוין במסמכי התוכנית, המופעים באמפיתאטרון יצטרכו להיות בתיאום מראש איתם. משכך, יש להם יתרון מובנה גם בהתמודדות על הפעלת האמפי עצמו.

בתשובה לשאלה האם הוא חושב שסלינה תיגש למכרז האמפי, אחד משני השותפים ב"לב המדבר", סמי אלקרינאוי, השיב כך: "ברור לכולם שזה מותר כל עוד שזה מכרז למה לא? הם הכי קרובים לשם וזה יהיה טפשי אם לא יגשו". בסלינה טרם השיבו לשאלה האם בכוונתם לגשת למכרז.

בתשובה לשאלה האם סלינה תיגש למכרז האמפי, אלקרינאוי השיב כך: "ברור לכל שמותר כל עוד שזה מכרז למה לא? הם הכי קרובים לשם וזה יהיה טפשי אם לא יגשו"

מופעים שמייצרים זיהום רעש, אור ולכלוך מפרים את איכות הצפייה בכוכבים ופוגעים גם בבעלי החיים באזור. כפי שתואר בתחקיר "זמן ישראל" בקיץ שעבר, למופעים שנערכו בסלינה הגיעו כמה מאות אנשים ומפגעי הרעש נשמעו למרחק של מעל 4 ק"מ. כך שאם יוקם האמפי, החשש הוא שהמפגע יהיה גבוה פי כה וכמה.

בעקבות המחאה של שומרי המכתש ופעילי סביבה רבים אחרים, הרשת התחייבה להפסיק את המופעים במתחם הקמפינג שלה. במקביל, שר התיירות יואל רזבוזוב דרש לעצור את תוכנית האמפי באוקטובר אשתקד, לאחר שהשדולה הסביבתית בכנסת ציינה בפניו את הסיכון שעלול להיגרם למכתש בעקבות קידום הפרויקט.

הוא הורה לחברה הממשלתית להגנת ים המלח (חל"י) לעצור את העבודות בנושא עד לבחינה מחודשת. החלטת השר קיבלה גיבוי גם מרשות הטבע והגנים ומהמנכ"ל הקודם שלה, שאול גולדשטיין.

בעקבות כך, במועצה המקומית מצפה רמון ביקשו מהמשרד לממן לפחות חלק מהקמת תחנות האוטובוס והחניות בפנייה למתחם, אך לא ברור האם התקציב לכך אושר.

פעילי הסביבה סימנו ניצחון בארבעה מאבקים: הפסקת ההופעות בסלינה, בלימת הקמת האמפי הצמוד, המאבק להטמנת עמודי המתח הגבוה של חברת החשמל במכתש והשתתפות בניסוח אופייה וניהולה של שמורת הטבע לב הרמון.

אלא שכעת, עם פרסום המכרז להקמתו, האמפי שוב חוזר לתמונה. מי שעשויה להרוויח ממנו היא רשת סלינה, שתיהנה מהכנסות שנתיות גבוהות מתוספת של הזמנות ללינות במתחם הקמפינג הצמוד שבבעלותה.

זריחה במכתש רמון, כפי שצולמה מחוות "צל מדבר". אוגוסט 2022 (צילום: עומר שרביט)
זריחה במכתש רמון, כפי שצולמה מחוות "צל מדבר". אוגוסט 2022 (צילום: עומר שרביט)

תגובות

ממשרד התיירות והמועצה המקומית מצפה רמון טרם נמסרה תגובה. ראש המועצה המקומית מצפה רמון, רוני מרום, שוהה בחו"ל ולא הגיב לפנייה בעניין.

מרט"ג נמסר בתגובה:

"הרשות תדון בנושא לעומק ותעביר את התייחסותה בהתאם".

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה:

"המשרד להגנת הסביבה רואה חשיבות בשמירה על מכתש רמון, על נופיו ועל המערכות האקולוגיות שבו, כאזור שקט וללא זיהום אור, אשר מעודד פעילות של טיילות ותיירות נינוחה.

"באופן כללי, המשרד סבור כי פעילות של פסטיבלים ומופעים אינה הולמת בהכרח את המקום. המשרד ילמד את פרטי המכרז שפורסם ואת תנאיו, ויגבש את עמדתו בהתאם".

שומרי המכתש ועמותת קשת מסרו את התגובה הבאה:

שומרי המכתש ועמותת קשת רואים בדאגה רבה, את נחישותו חסרת הפשר של ראש מועצת מצפה רמון לקדם את פרויקט האמפי להופעות ענק בלב מכתש רמון. זהו ניצול ציני של הוראות תב"ע מרושלת, שלא ברור כיצד באה כלל לעולם.

קידום הפרויקט ופרסום המכרז על ידי המועצה המקומית מצפה רמון עומדים בסתירה חריפה לעמדת עמדת שר התיירות, לעמדת השרה להגנת הסביבה לעמדת רשות הטבע והגנים ועשרות ארגוני סביבה.

זוהי לא פחות מיריקה בפרצופם של אלפי אזרחים מודאגים שחתמו על עצומה נגד הקמת האמפי, שתןמכים במאבק כנגד העוולה התמוהה הזו. בעמדת המשרד להגנת הסביבה נכתב: "בזכות ערכי הנוף, הסביבה והמורשת הגלומים בו, מכתש רמון מדורג ברמה הגבוהה ביותר של רגישות שטחים פתוחים, לפי נתוני משרדנו".

לאור כל זאת, עולים סימני שאלה רבים לגבי מניעיו של מרום "להתאבד על הפרויקט" כפי שניסח זו בעצמו בעבר. אנו נחושים מתמיד לעצור את הפרויקט הזה, שהקמתו תהיה בכייה לדורות.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
"שומרי המכתש ועמותת קשת רואים בדאגה רבה, את נחישותו חסרת הפשר של ראש מועצת מצפה רמון לקדם את פרויקט האמפי להופעות ענק בלב מכתש רמון. זהו ניצול ציני של הוראות תב"ע מרושלת, שלא ברור כ... המשך קריאה

"שומרי המכתש ועמותת קשת רואים בדאגה רבה, את נחישותו חסרת הפשר של ראש מועצת מצפה רמון לקדם את פרויקט האמפי להופעות ענק בלב מכתש רמון.

זהו ניצול ציני של הוראות תב"ע מרושלת, שלא ברור כיצד באה כלל לעולם.

קידום הפרויקט ופרסום המכרז ע"י המועצה המקומית מצפה רמון עומדים בסתירה חריפה לעמדת שר התיירות, לעמדת השרה להגנת הסביבה לעמדת רשות הטבע והגנים ועשרות ארגוני סביבה.

זוהי לא פחות מיריקה בפרצופם של אלפי אזרחים מודאגים שחתמו על עצומה נגד הקמת האמפי ותומכים במאבק כנגד העוולה התמוהה הזו.

בעמדת המשרד להגנת הסביבה נכתב: "בזכות ערכי הנוף, הסביבה והמורשת הגלומים בו, מכתש רמון מדורג ברמה הגבוהה ביותר של רגישות שטחים פתוחים, לפי נתוני משרדנו".

לאור כל זאת, עולים סימני שאלה רבים לגבי מניעיו של מרום "להתאבד על הפרויקט" כפי שניסח זו בעצמו בעבר. מכתש רמון שייך לציבור כולו ואנו נחושים מתמיד לעצור את הפרויקט הזה, שהקמתו תהיה בכיה לדורות".

שתפו! שכולם יידעו איך סוחרים בנכסי הטבע של כולנו!

יחד נשמור על מכתש רמון

עוד 819 מילים ו-1 תגובות
סגירה