עלייתו ונפילתו של יועז הנדל

הפוליטיקה קלקלה את הנדל ● האיש הערכי והמוערך נגרר למהלכים שמחקו את כל ההילה שצבר מאז עזב את לשכת נתניהו לפני עשור, והצמידו לו את הדימוי של ציניקן ואופורטוניסט, המחליף נאמנויות בקצב אש ● אתמול, אחרי הפרידה המהירה מאיילת שקד, הודיע כי הוא פורש מהמירוץ לכנסת, פנסיונר פוליטי בגיל 47 בלבד ● פרשנות

יועז הנדל (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
יוסי אלוני/פלאש90
יועז הנדל

יועז הנדל היה הבטחה ציבורית מסחררת. קצין בקומנדו הימי, מתנחל מאלקנה, פובליציסט ומגיש תוכניות ברדיו, סופר צבאי, מרצה באוניברסיטה, מתבטא היטב ונראה טוב לא פחות.

המינוי שלו לראש מערך ההסברה בממשלת נתניהו באוגוסט 2011 נראה כמו שיחוק של ראש הממשלה, ולא רק של הנדל. הפרישה של הנדל מהלשכה בגלל פרשת נתן אשל חצי שנה מאוחר יותר הקפיצה את המנייה שלו לשחקים. בנוסף על כל המעלות הוא נתפס גם כאיש מוסר ולוחם בשחיתות וזכה בתארים ואותות מהתנועה לאיכות השלטון ואומ"ץ.

הציבור רוצה אנשים טובים כאלה בפוליטיקה המקומית הבינונית. הנדל הפך לאיש מבוקש וכוכב תקשורת.

כאשר הגיע יחד עם חברו צבי האוזר אל משה (בוגי) יעלון, שהקים את תנועתו תל"ם לקראת בחירות אפריל 2019, זה נראה חיבור טבעי בין אנשים שראו מקרוב את מעלליהם של בנימין נתניהו ומקורביו, והחליטו לשים לזה סוף. יעלון היה הטרמפ הראשון שתפס הנדל, אבל אז זה עוד נחשב סביר ולגיטימי.

כאשר הגיע יחד עם חברו צבי האוזר אל משה (בוגי) יעלון, שהקים את תל"ם לקראת בחירות אפריל 2019, זה נראה חיבור טבעי בין אנשים שראו מקרוב את מעלליהם של בנימין נתניהו ומקורביו, והחליטו לשים לזה סוף

צבי האוזר ויועז הנדל בכנסת, אפריל 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
צבי האוזר ויועז הנדל בכנסת, אפריל 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

אבל הפוליטיקה קלקלה את הנדל. האיש הערכי והמוערך נגרר למהלכים שמחקו כמעט הכול והצמידו לו את הדימוי של ציניקן ואופורטוניסט, שמחליף נאמנויות בקצב אש.

הנדל והאוזר נבחרו לכנסת באפריל 2019 ובספטמבר 2019 על גבו של יעלון אבל נטשו אותו במרץ 2020 ותמכו בבני גנץ בימי הפילוג הגדול של כחול-לבן. גנץ הקים ממשלה עם נתניהו, והנדל חצה עימו את הקווים ומונה לשר התקשורת. על הדרך הוא התפצל מסיעת תל"ם של יעלון והקים עם האוזר את דרך ארץ.

הזיגזג נמשך. בדצמבר 2020, מצא לו הנדל כתובת חדשה. לקראת הבחירות של מרץ 2021, הוא הצטרף יחד עם האוזר למפלגת תקווה חדשה של גדעון סער. הסופרלטיבים שהמטירו הנדל והאוזר על סער באותם ימים מתחרים רק עם הקומפלימנטים שהרעיפו על יעלון וגנץ בעבר.

לקראת הבחירות של מרץ 2021, הוא הצטרף למפלגת תקווה חדשה של גדעון סער. הסופרלטיבים שהמטירו הנדל והאוזר על סער באותם ימים מתחרים רק עם הקומפלימנטים שהרעיפו על יעלון וגנץ בעבר

הנדל זכה אחרי הבחירות והקמת ממשלת בנט-לפיד לכהונה שנייה כשר התקשורת, הפעם על הראש של גדעון סער. בתפקיד הזה הוא משמש עד לרגע זה.

איילת שקד ויועז הנדל מציגים את רשימת הרוח הציונית, בכפר המכבייה ברמת גן, 27 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)
איילת שקד ויועז הנדל מציגים את רשימת הרוח הציונית, בכפר המכבייה ברמת גן, 27 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

אחרי שהתפרקה הממשלה, הנדל והאוזר נפרדו מסער שביקש להפוך אותם לחלק אורגני מתקווה חדשה, ואולי בעצם רצה לשמוע סירוב ולהיפטר מהם. אבל לא אחד כמו הנדל יישאר במרחב הפוליטי בלי מנהיג לרוץ איתו. הפעם הוא מצא את איילת שקד, והשניים הקימו לפני חודש וחצי ברוב טקס מפלגה חדשה, הרוח הציונית.

בניגוד לפעמים הקודמות, זה היה כבר חיבור מתוך ייאוש ולא מתוך תקווה ריאלית. הנדל הבין שנגמרו הפראיירים שיתנו לו ולחברו האוזר מקומות ריאליים תמורת כלום, ומתוך חשש סביר לאפשרות בגידה נוספת. שקד וגם הנדל והאוזר לא הביאו איתם כלום לתוך הרוח הציונית הזו חוץ מיחידות מימון, שעדיף שיוחזרו עכשיו לקופת המדינה.

בניגוד לפעמים הקודמות, זה היה כבר חיבור מתוך ייאוש ולא מתוך תקווה ריאלית. הנדל הבין שנגמרו הפראיירים שיתנו לו ולחברו האוזר מקומות ריאליים תמורת כלום, ומתוך חשש סביר לאפשרות בגידה נוספת

ביום ראשון האחרון כבר התקוטטו שקד והנדל על תואר המפרק של המפלגה הקיקיונית שהקימו רק לפני חודש וחצי. שקד, שהפכה לטרמפיסטית בעצמה, גילתה מחדש את הנאמנות לנתניהו ואת הבית היהודי שאותו הצליחה לפרק בעבר.

הנדל טס לניו יורק. בדרך עשה חושבים והחליט שלא להתבזות שוב. יש גבול. אתמול הודיע על פרישה מהחיים הפוליטיים. חברו האוזר החרה-החזיק אחריו, וגם הוא הודיע על פרישה.

אבל זה לא סוף פסוק. ההתבזות לא תמה. בקרוב יהיו בחירות ולאחר מכן תושבע ממשלה חדשה. הנדל ישב ליד שולחן הממשלה הזו בטקס ההשבעה, פנסיונר פוליטי בגיל 47.

הוא יתפלל שם בשקט שאיש לא יצליח להקים ממשלה, נלך כולנו לבחירות שישיות והוא יישאר בינתיים שר התקשורת לבדו, בלי תל"ם, כחול-לבן, תקווה חדשה, הרוח הציונית – וגם בלי דרך ארץ.

עוד 588 מילים
סגירה