גבריאל לבל כ"סמי פייבלמן" בן ה־16 (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של "הפייבלמנים")
מתוך הטריילר הרשמי של "הפייבלמנים"
גבריאל לבל כ"סמי פייבלמן" בן ה־16

במאי נולד

סרטו האישי ביותר בקריירה הארוכה והאדירה של סטיבן ספילברג כבש השבוע את פסטיבל טורונטו וצפוי לכבוש גם את טקס האוסקר ● "הפייבלמנים" הוא מהעבודות הטובות ביותר של ספילברג מזה שנים וגם האותנטיות ביותר ● "הפחד הכי גדול שלי היה שאימא ואבא שלי לא יאהבו את זה ויתייחסו לזה כעלבון"

סרטו האישי ביותר בקריירה הארוכה והאדירה של סטיבן ספילברג כבש השבוע את פסטיבל טורונטו וצפוי לכבוש גם את טקס האוסקר ● "הפייבלמנים" הוא מהעבודות הטובות ביותר של ספילברג מזה שנים וגם האותנטיות ביותר ● "הפחד הכי גדול שלי היה שאימא ואבא שלי לא יאהבו את זה ויתייחסו לזה כעלבון"

בסוף הקרנת הבכורה העולמית של "הפייבלמנים", הסרט החדש של הבמאי האגדי סטיבן ספילברג, הקהל הקנדי – שהגיע לתיאטרון הנסיכה מוויילס שבטורונטו – נעמד על רגליו למחיאות כפיים סוערות.

המחיאות נמשכו זמן רב כל כך עד שמנכ"ל פסטיבל הקולנוע של טורונטו קמרון ביילי נאלץ כמעט להכריח את כולם לשבת במקומם על מנת להתחיל בשלב השאלות והתשובות.

התגובה הנלהבת הזאת הזניקה מייד את "הפייבלמנים" אל רשימות הסרטים המובילים לאוסקר של מומחי הקולנוע. עונת הפרסים (אוסקר, איגוד המבקרים ועוד) מתחילה באופן מסורתי מייד אחרי שלושת אירועי הסתיו הגדולים: פסטיבלי הקולנוע הבינלאומיים של טלורייד, ונציה וטורונטו.

הסרט ישוחרר לבתי הקולנוע על ידי אולפני יוניברסל ב־11 בנובמבר – בשיא עונת הפרסים. "הפייבלמנים" מגולל את סיפור חייו המוקדמים של ספילברג באריזונה של אחרי מלחמת העולם השנייה. הסרט כולל הבזקי תובנות של יוצר קולנוע צעיר ושאפתן לצד כמה טראומות משפחתיות. ללא ספק מדובר בסרט האישי ביותר של הבמאי עד כה.

הבמאי סטיבן ספילברג בהקרנת הבכורה של "הפייבלמנים" בפסטיבל הסרטים של טורונטו, קנדה, 10 בספטמבר 2022 (צילום: Evan Agostini/Invision/AP)
סטיבן ספילברג בהקרנת הבכורה של "הפייבלמנים" בפסטיבל הסרטים של טורונטו, קנדה, 10 בספטמבר 2022 (צילום: Evan Agostini/Invision/AP)

"הפייבלמנים" מגולל את סיפור חייו המוקדמים של ספילברג באריזונה של אחרי מלחמת העולם השנייה. ללא ספק מדובר בסרט האישי ביותר של הבמאי עד כה

השחקן גבריאל לבל מגלם את הדמות הראשית בסרט – סמי פייבלמן, המבוססת על הפרסונה של ספילברג כנער, לצד השחקנים פול דנו, מישל ויליאמס, סת' רוגן וג'אד הירש.

כבר בשנת ב־1999 התכוון ספילברג לביים סרט המבוסס על ילדותו. הפרויקט, שנקרא אז "אני אהיה בבית", נכתב על ידי אחותו אנה ספילברג. "הפחד הכי גדול שלי היה שאימא ואבא שלי לא יאהבו את זה ויתייחסו לזה כעלבון. פחדתי שהם לא יהיו שותפים לנקודת המבט האוהבת והביקורתית שלי על איך זה היה לגדול איתם", הסביר הבמאי.

ב־2002 ספילברג אמר כי עצם המחשבה על עשיית הסרט "אני אהיה בבית" מלחיצה אותו: "זה כל כך קרוב לחיים ולמשפחה שלי – אני מעדיף לעשות סרטים שיש בהם אנלוגיה. אבל ממש לספר את הסיפור המשפחתי שלי – זה דורש ממני הרבה אומץ. אני עדיין חושב שהסרטים שלי מאוד אישיים, גם אם הם נראים כמו סרטי פופקורן מסחריים גדולים".

ב־2005 הוא עבד על "מינכן", סרט על רצח הספורטאים הישראלים, שזכה להצלחה ביקורתית והיה מועמד לכמה פרסי אוסקר, בכלל זאת לסרט הטוב ביותר. בזמן העבודה על הסרט, ספילברג חשף בפני טוני קושנר (זוכה הפוליצר על המחזה "מלאכים באמריקה") את סיפורו האישי. קושנר אמר בתגובה: "יום אחד תצטרך לעשות על זה סרט".

מתווה העלילה של הסרט שורטט ב־2019, בזמן הצילומים לגרסה החדשה של ספילברג ל"סיפור הפרברים" מ־2021, שגם בה שימש קושנר כתסריטאי. הפרויקט האישי של ספילברג היה אפוף סודיות במשך חודשים.

"כתבנו במשך שלושה ימים בשבוע, ארבע שעות ביום. סיימנו את התסריט בתוך חודשיים – הכי מהר שסיימתי משהו אי פעם. זה היה פגז. אהבתי את זה"

כל מה שידענו – פחות או יותר – היה שמדובר בסרט המבוסס על חייו האישיים של הבמאי המהולל, בכיכובם של מישל ויליאמס, פול דנו וסת' רוגן. קושנר מספר על חווית היצירה: "כתבנו במשך שלושה ימים בשבוע, ארבע שעות ביום. סיימנו את התסריט בתוך חודשיים – הכי מהר שסיימתי משהו אי פעם. זה היה פגז. אהבתי את זה".

"חשבתי שזה יהיה הרבה יותר קל מכפי שזה היה בסופו של דבר, כי הרי הכרתי את החומר ואת כל הדמויות כל חיי", אמר ספילברג במסגרת הדיון בסרט. "ובכל זאת היה משהו שמאוד הרתיע אותי כי ניסיתי לשחזר זיכרונות ענקיים בדרך חצי אמפירית, לא רק בחיים שלי אלא גם בחיים של שלוש האחיות שלי ושל אמי ואבי, שכבר אינם איתנו. האחריות הזאת, כפי שהצוות יודע, הביאה לחוויה מאוד קשה מבחינה רגשית. את חלקה היה ממש, ממש קשה לעבור".

בדומה לקנת' בראנה וסרטו האוטוביוגרפי למחצה "בלפסט", ספילברג סיפר כי מגפת הקורונה דרבנה אותו לכתוב את "הפייבלמנים". "אני זוכר שכשמספר המתים עלה ועלה, צפינו בדיווחים על מה שקורה בארה"ב ובעולם, וכל הזמן חשבתי, 'איזו משמעות תהיה לזה עבור האנושות? כמה רחוק המגפה הזאת הולכת לקחת אותנו?'

"הפייבלמנים": השחקנים מישל וויליאמס, פול דנו ומתיאו זורינה פרנסיס־דפורד (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של "הפייבלמנים")
"הפייבלמנים": השחקנים מישל וויליאמס, פול דנו ומתיאו זורינה פרנסיס־דפורד (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של "הפייבלמנים")

"ואז חשבתי, 'טוב, אם אני הולך לספר את הסיפור שתמיד רציתי לספר על התבגרות במשפחה מאוד ייחודית, עם אימא ואבא מאוד ייחודיים – אולי זה הזמן טוב ביותר בגלל הזמן הפנוי שיש לי עכשיו בידיים, לשבת עם טוני ולהחליט לכתוב את זה ביחד בזום'. לא ידעתי לאן הכול הולך וחשבתי שזה משהו שאני חייב להוציא מתוכי".

פול דנו – שמגלם בסרט גרסה בדיונית של אביו של ספילברג ברט פייבלמן, מהנדס מחשבים – אמר: "הייתה תחושה אינטימית ומיוחדת על הסט משום שבמאי ואומן אגדי נפתח ונחשף בצורה הזאת, כמו שלא ראינו לפני כן.

"הרגשתי סוג של כישוף באפלה. אני חושב שהרבה מזה הגיע מהפגיעוּת ומהפתיחות של סטיבן, מלראות מישהו כמוהו נחשף ככה", הסביר השחקן. "יכולתי להרגיש שאצל כל הצוות, אני חושב, יש תחושה של נטילת סיכון, במובן החיובי. אני חושב שזה מעורר השראה לראות אומנים דוחפים את עצמם על ידי היחשפות במן צורה עירומה שכזאת. אני חושב שבסופו של דבר זאת מתנה אמיתית".

"ליהקתי שחקן נאה וסקסי שיגלם אותי"

ספילברג התבדח כי מה שעניין אותו בליהוק עצמו הצעיר היה המראה החיצוני של השחקן. גבריאל לבל לוהק, כאמור, לתפקיד סמי פייבלמן בן ה־16. "רציתי מישהו מאוד נאה וסקסי", הוא אמר, "ומקנדה". עוד שחקן טוב ונאה לא פחות – מתיאו זורינה פרנסיס־דפורד – מגלם את דמותו של סמי כילד.

השחקן גבריאל לבל בפסטיבל הסרטים של טורונטו, קנדה, 11 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)
השחקן גבריאל לבל בפסטיבל הסרטים של טורונטו, קנדה, 11 בספטמבר 2022 (צילום: AP Photo/Chris Pizzello)

מישל ויליאמס, שהייתה מועמדת לאוסקר ארבע פעמים ("הר ברוקבק", "השבוע שלי עם מרילין"), מצטיינת בתפקיד מיצי פייבלמן, אמו של סמי ופסנתרנית מוכשרת. סת' רוגן מגלם את בני לואוי, חברו הטוב ועמיתו לעבודה של ברט, שמשמש כתחליף דוד לסמי.

ג'אד הירש מגלם את דוד בוריס – דוד קשיש מצד משפחתה של מיצי – וגונב את ההצגה. ג'יני ברלין (בתה של הקומיקאית־תסריטאית־במאית איליין מאי) מגלמת את הדסה פייבלמן, סבתו האקסצנטרית של סמי מצדו של ברט.

הסרט דוגל בהפקה מוקפדת, אפית ונמשך כשעתיים וחצי – ועדיין מספק עניין ובידור לכל אורכו. במהלך ההקרנה הראשונה הקהל פרץ פעמיים במחיאות כפיים סוערות.

במהלך ההקרנה הראשונה הקהל פרץ פעמיים במחיאות כפיים סוערות. מתחילתו ועד סופו, "הפייבלמנים" סוחף מבחינה עלילתית ומהפנט מבחינה ויזואלית

מתחילתו ועד סופו, "הפייבלמנים" סוחף מבחינה עלילתית ומהפנט מבחינה ויזואלית. הוא מתהדר בתסריט יוצא מהכלל שנכתב על ידי טוני קושנר ובמשחק מושלם מצד כל צוות השחקנים, רובם יהודים.

מתיאו זורינה פרנסיס־דפורד כ"סמי פייבלמן" בן השבע
מתיאו זורינה פרנסיס־דפורד כ"סמי פייבלמן" בן השבע (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של "הפייבלמנים")

אולם, "הפייבלמנים" הרבה יותר עשיר והרבה פחות צפוי מסרטים ביוגרפיים אחרים, גם אם יודעים שהסוף הוא – ובכן – "מלתעות", סרט הפריצה של ספילברג מ־1975, שובר קופות בלתי צפוי ששינה לנצח את תפיסת סרטי הקיץ ההוליוודיים הגדולים מבחינת קידום, שיווק, הפצה רחבה ומשיכה מסחרית עתירת רווחים.

התוצאה – אחת מעבודותיו הטובות ביותר של הבמאי מזה שנים וסרט שנראה, אולי לראשונה, כמו יצירה אותנטית של ספילברג. התמונה שבה נראה ילד מוקסם מקרין על כף ידו סרט קצר שצילם בעצמו – צורבת ובלתי נשכחת, והשראה לכל ילד שחולם להיות יוצר קולנוע הוליוודי!

עוד 1,008 מילים
סגירה